TY - JOUR ID - 79062 TI - اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت زمان بر بهبود مهارت های مطالعه و تعلّل ورزی دانش آموزان JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - محمودیان, حسن AU - بگیان کوله مرز, محمد جواد AU - عباسی, مسلم AU - اشتری مهرجردی, اباذر AD - دانشجوی دکترای سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبائی؛ AD - دانشجوی دکترای روان‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه AD - استادیارگروه روان‌شناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون؛ AD - دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 14 IS - 2 SP - 84 EP - 100 KW - آموزش راهبردهای مدیریت زمان KW - مهارت های مطالعه KW - تعلل ورزی KW - دانش آموزان DO - N2 - هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت زمان بر بهبود مهارت های مطالعه و تعلل ورزی دانش آموزان پسر بود. این پژوهش به شیوۀ آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانش آموزان پسر دورۀ متوسطۀ شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 92-91 بود. نمونۀ پژوهش شامل 400 نفر از دانش آموزان پسر دورۀ متوسطه بود که از میان مدارس این شهرستان به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (برای هر گروه 25 نفر)؛ بدین صورت که از بین 400 دانش آموز 50 نفر از دانش آموزانی که 2 انحراف نمره بالاتر در مقیاس تعلل ورزی دریافت کرده بودند به صورت تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی نیز در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامۀ مهارت های مطالعه و تعلل ورزی استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش راهبردهای مدیریت زمان بر بهبود مهارت های مطالعه و تعلل ورزی دانش آموزان مؤثر بوده است (0/01>P). از آنجا که آموزش مهارت های مدیریت زمان می تواند بر ایجاد اعمال و بینش های نو و اصیل تأثیر مهمی داشته باشد، و با توجه به این که زمان یک منبع محدود به شمار می آید لزوم مدیریت آن به خصوص در محیط های آموزشی و برای دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79062.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79062_26fc9a14af85222f28e7568a8aec0dd7.pdf ER -