TY - JOUR ID - 79103 TI - روشی نوین در ارزشیابی و رتبه بندی معلمان با استفاده از درخت تصمیم گیری JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - جعفرنژاد, احد AU - رضا زین آبادی, حسن AU - عابدی کوشکی, سارا AD - کارشناسی ارشد کامپیوتر، آموزش وپرورش استان خراسان شمالی AD - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 15 IS - 4 SP - 29 EP - 42 KW - رتبه بندی معلمان KW - هوش مصنوعی KW - منطق فازی KW - درخت تصمیم گیری DO - N2 - ارزشیابی معلمان یکی از سیاست های آموزشی مهم محسوب می شود و راهبردی قوی برای بهبود آموزش در جهت رسیدن به پیشرفت تحصیلی بهتراست. ازجمله مدل های ارزشیابی برای رسیدن به این هدف، مدل «چارچوبی برای آموزش» دنیلسون است. این مدل دربرگیرندة چهار حیطة برنامه ریزی، محیط کلاسی، نحوه آموزش و مسئولیت پذیری است که هر یک به نحوی توصیف کنندة ویژگی ها و رفتارهای معلمان می باشد. در روش کنونی این مدل ارزشیابی، مقادیر معیارها با اعداد ثابت سنجیده می شود. همچنین پیچیدگی فرآیند ارزشیابی، احتمال بروز خطای انسانی را از جانب ارزیاب افزایش می دهد. به عنوان راه حلی مناسب، در این مقاله، یک سیستم نرم افزاری ارزشیابی با استفاده از منطق« فازی» و درخت تصمیم گیری به عنوان پارادایم های هوش مصنوعی پیشنهاد شده است. در مدل پیشنهادی، امتیاز هر معیار از مدل دنیلسون (که پیش از این با اعداد ثابت سنجیده می شد) به صورت فازی سنجیده می شود و دسته بندی معلمان با استفاده از درخت تصمیم انجام خواهد شد. این مدل نرم افزاری، به دلیل استفاده از متغیرهای کیفی فازی، فرآیند ارزشیابی را برای ارزیاب بسیار آسان تر از روش قبل و با دقت بسیار بالایی انجام می دهد. در این پژوهش فرآیند ارزشیابی و رتبه بندی معلمان چند مدرسه از ناحیه 4 کرج، در بازة زمانی ابتدای مهر تا انتهای اسفند 93 توسط این سیستم ارزشیابی مورد بررسی قرار گرفته است. درمجموع، این مدل می تواند به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری و نرم افزاری دقیق، توسط مدیران در ارزشیابی و رتبه بندی معلمان مورد استفاده قرار گیرد.  UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79103.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79103_f69fd6fe72cfaf99b86876feaaa26a28.pdf ER -