TY - JOUR ID - 79112 TI - مطالعة تطبیقی آموزش شیمی سبز در برنامة درسی مدارس متوسطه (ایران و چهار کشور پیشرفته) JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - حبیبی, لیلا AU - صباغان, مریم AU - محمدرضا امام جمعه, سید AD - کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، Leila _habibi112 @yahoocom AD - استادیار، دکترای شیمی عالی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، AD - استادیار، دکترای برنامة‌درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، m_r_imam @yahoocom Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 16 IS - 1 SP - 67 EP - 90 KW - آموزش شیمی سبز KW - توسعة پایدار KW - برنامة درسی KW - مدارس متوسطه KW - مطالعة تطبیقی DO - N2 - باور عمومی این است که تکلیف شب بر یادگیری و عملکرد تحصیلی اثرگذار است، ولی در تحقیقات این مقاله حاصل یک پژوهش کیفی است که با روش تطبیقی و به کمک الگوی بردی، برنامة درسی آموزش شیمی سبز در کشورهای آمریکا، استرالیا، چین و انگلستان را بررسی کرده است. مقالة حاضر تلاش می کند، عناصر اساسی برنامة درسی آموزش شیمی سبز را در کشورهای مورد مطالعه بررسی کند. نتایج به دست آمده، شباهت ها و تفاوت های بین منطق، اهداف، محتوا، روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران را نشان می دهد. شباهت ها بیشتر در منطق و اهداف برنامة درسی قصد شده موجود دارد، اما تفاوت ها بیشتر در محتوا، روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی دیده می شود. نتایج به دست آمده از این پژوهش می تواند به برنامه ریزان آموزشی و مؤلفان کتاب های درسی کمک کند تا با دید وسیع تری نسبت به بهبود برنامة درسی شیمی سبز اقدام نمایند. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79112.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79112_c1248a8b2fa08e445685d8ed163855df.pdf ER -