TY - JOUR ID - 79131 TI - مطالعة تطبیقی مفهوم و ابعاد توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی در ایران و چند کشور پیشرفتة جهان JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - محمدی, محمد AU - سادات فدوی, محبوبه AU - فرهادی, هادی AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان( خوراسگان) AD - استادیار مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان( خوراسگان) AD - استادیار روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان( خوراسگان) Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 16 IS - 4 SP - 25 EP - 56 KW - توانمندسازی KW - توانمندسازی مدیران مدارس KW - آموزش ابتدایی KW - توسعه مدیریت مدرسه DO - N2 - پژوهش حاضر باهدف شناسایی، تطبیق و تحلیل مؤلفه های توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی در ایران و پنج کشور موفق جهان صورت گرفته است. در این پژوهش از روش تطبیقی و عمدتاً با تأکید بر روش چهار مرحله ای برودی استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، شامل ایران و همة کشورهایی بوده که در زمینة موضوع و مفهوم توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی فعالیت داشتند. کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا، افریقای جنوبی و ژاپن (از هر قاره یک کشور) به عنوان نمونة آماری به صورت هدفمند و مبتنی بر دو عامل مهم کیفیت آموزش ابتدایی یکی بر اساس نتایج مطالعات و آزمون های بین المللی خصوصاً آزمون تیمز ، دیگری سوابق علمی و مطالعاتی این کشورها در موضوع توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی، انتخاب شدند. در مجموع 50 مؤلفة توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی در بین کشورهای منتخب و جمهوری اسلامی ایران مورد شناسایی، تطبیق و تحلیل قرار گرفت. تعداد مؤلفه های شناسایی شده کشور آمریکا 26 مورد، انگلستان 24 مورد، استرالیا 21 مورد، افریقای جنوبی 21 مورد، ژاپن 18 مورد و جمهوری اسلامی ایران 16 مورد بود. مؤلفه های مشترک زیادی بین کشورها وجود دارد که بیشترین مؤلفه متعلق به کشور آمریکا و کمترین مؤلفه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. بین مؤلفه های توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منتخب، شباهت کمی وجود دارد. در ایران خلأ مؤلفه های مهمی چون بعد تخصصی و فنی، توانایی مدل سازی، ترسیم مأموریت و چشم انداز و ... در توانمندسازی مدیران مدارس دیده می شود.   UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79131.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79131_f1db4befedd08824bf6f5328c2fafb49.pdf ER -