TY - JOUR ID - 79143 TI - ارزشیابی کارایی بیرونی برنامه های درسی رشته های منتخب شاخه های فنی وحرفه ای و کاردانش: وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان پسر JO - نوآوری‌های آموزشی JA - JEI LA - fa SN - 1735-1235 AU - برزگر, محمود AU - علی عسگری, مجید AU - نویدی, احد AU - عطاران, محمد AD - دانشجوی دکترا مطالعات برنامة درسی دانشگاه خوارزمی AD - دانشیار گروه مطالعات برنامة درسی دانشگاه خوارزمی AD - دانشیار گروه پژوهشی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش AD - دانشیار مطالعات برنامة درسی دانشگاه مالایا، مالزی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 17 IS - 1 SP - 151 EP - 169 KW - ارزشیابی KW - کارایی بیرونی KW - فنی وحرفه ای KW - کاردانش KW - اشتغال KW - فارغ التحصیل DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف تعیین کارایی بیرونی رشته های منتخب شاخه های فنی وحرفه ای و کاردانش انجام شد. برای انجام پژوهش 400 فارغ التحصیل رشته های الکتروتکنیک، برق صنعتی، حسابداریِ بازرگانی و حسابداریِ مالی استان تهران به صورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسش نامة محقق ساخته و مصاحبه گردآروی شد و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. این تحقیق از نوع پژوهش ارزشیابی است. یافته ها نشان می دهد که بر اساس تعریف مرکز آمار، 82 درصد فارغ التحصیلان شاغل و 18 درصد آنان بیکارند. با توجه به پایین بودن شانس اشتغال دیپلمه ها، اغلب فارغ التحصیلان فنی وحرفه ای و کاردانش ترجیح می دهند به تحصیل ادامه دهند. دو سوم شاغلان در مشاغل غیرمرتبط اشتغال دارند. مشاغل بیشتر افراد آزاد و در زمینه های خرید و فروش و بخش خدمات است، یعنی رابطة معناداری بین تحصیلات و اشتغال وجود ندارد. اغلب شاغلان روزمزد، ماهیانه و قراردادی هستند. اکثر آنان شغل خود را از طریق مداخلة دوستان و آشنایان پیدا کرده اند و یا در کسب و کارهای خانوادگی و بستگان شاغل شده اند. کارورزی و کارآموزی به خوبی انجام نمی شود و نقش مؤثری در اشتغال ندارد. فارغ التحصیلان مورد مطالعه بیکاری و اشتغال غیرمرتبط را بیشتر ناشی از کم بودن فرصت های شغلی و نداشتن آموزش عملی کافی و متناسب با نیاز بازار کار دانسته اند. به نظر می رسد برنامه های درسی مورد مطالعه کارایی قابل قبولی از نظر اشتغال به ویژه اشتغال مرتبط و مسائل مربوط به آن ندارد. UR - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79143.html L1 - https://noavaryedu.oerp.ir/article_79143_a6881debe33131bff5fe0c288df9dade.pdf ER -