سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123518320191122Designing a competency-based curriculum framework for the industrial mechanics' discipline at the second cycle secondary school levelطراحی چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه73813457310.22034/JEI.2019.99251FAاحمدرضا دوراندیشگروه تخصصی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.عرت الله نادریگروه تخصصی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانمریم سیف نراقیگروه تخصصی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.Journal Article20190723The purpose of this study was designing a competency-based curriculum framework for the industrial mechanics' discipline at the second cycle secondary school level. According to the concept and the nature of study, it was a mixed methods one, with content analysis and descriptive study design; and according to the objectives, it was an applied study.The research sample consisted of 44 curriculum experts, teachers and the elites in the industrial mechanics' discipline and 35 sources related to the topic. The data collected through the Delphi technique was analyzed using descriptive statistics, i.e., frequency, percentage and cumulative percentage and Kendall test. Findings of this research are a competency-based curriculum framework for the industrial mechanics' discipline which includes the components of the logic of the curriculum, the function, the scope and domain of the curriculum, the pattern of the curriculum design, structure, curriculum table, the curriculum objectives, content, learning activities, methods of assessment, and the characteristics of each one. This framework which was the result of the consensus of the authorities has been designed for the first time in Irān, considering the propositions of the national curriculum and the comprehensive system of the Technical and Vocational Education and Training (TVET) as its main charateristics. The results of this research could be used not only for designing a competency-based curriculum for the industrial mechanics' discipline at the second cycle secondary school level, but also developing such a curriculum framework for the other TVET disciplines.هدف پژوهش حاضر طراحی چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع در دورة دوم متوسطه است. رویکرد تحقیقی حسب مفهوم و ماهیت تحقیق «آمیخته یا ترکیبی» و هدف آن کاربردی است و برای انجام آن از روشهای تحلیل محتوا و روش تحقیق توصیفی بهره گرفته می شود. نمونههای موردنظر برای گردآوری دادهها عبارتاند از 44 متخصص برنامهریزی درسی، هنرآموز و خبرة حرفة مکانیک صنایع، و 35 منبع مرتبط با موضوع. علاوه برآن، دادههای حاصل از فن دلفی، با استفاده از آزمون کندال، فراوانی، درصد و درصد تراکمی تجزیهوتحلیل می شوند. یافتههای این پژوهش چارچوب برنامة درسی است مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع، شامل اجزای منطق برنامة درسی، کارکرد برنامة درسی، محدوده و قلمرو برنامة درسی، الگوی طراحی برنامة درسی، ساختار، جدول برنامة درسی، اهداف برنامة درسی، محتوا، فعالیتهای یادگیری و روشهای ارزشیابی و ویژگیهای هر یک از آنها. این چارچوب که با توافق صاحبنظران حاصل میشود، برای نخستین بار در کشور طراحی می شود و توجه به گزارههای برنامة درسی ملی و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی از ویژگیهای اصلی در طراحی آن محسوب می شوند. نتایج این پژوهش میتواند علاوه بر تدوین برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه، برای سایر رشتههای فنیوحرفهای، بهمنظور تدوین چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی، برای نمونه مورد استفاده قرار گیرد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134573_6fd917a366cfbf70f4f02ac3757aea1a.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123518320191122Presenting a model for tailoring the technical and vocational training with the labor market needs from the viewpoint of Yazd industry owners based on the grounded theoryارائة الگوی تناسب آموزشهای فنیوحرفهای با نیازهای بازارکار از دیدگاه صاحبان صنایع شهر یزد بر اساس نظریة داده بنیاد39589931510.22034/jei.2019.99315FAمحسن شاکریگروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانکاظم برزگر بفروئیدانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد0000-0002-5649-0016محمدعلی جمشیدیکارشناس ارشد بهسازی منابع انسانی مؤسسة آموزش عالی امام جواد (ع) یزدJournal Article20181213This paper aims at presenting a model, tailoring the vocational and technical education with the needs of the labor market from the viewpoint of the industries’ owners of Yazd city. The qualitative method of grounded theory was used due to the limited models in the current literature to explain the fitness of the vocational and technical education with the needs of the labor market and gathering the data suitable with the study. The data was collected through interview with 14 industry owners and vocational and technical organization managers in Yazd city. By classifying the concepts, minor and major subcategories, and finding the core category using the open, axial and selective coding, the categories which could develop a model for tailoring the vocational and technical education with the needs of the labor market and the relationships among them were appeared in a paradigmatic model. The model includes causal triggers (7 categories), Core category (training alignment), strategies (8 categories), environmental conditions (6 categories), contextual features (4 categories) and the consequences (3 categories). Based on the research findings, it could be concluded that the fitness of the technical and vocational education to the needs of the labor market could be realized using the strategies of need assessment, stakeholders’ participation, instructor training, internal and external cooperation, occupational future studies, land use planning, trainees acquaintance with the job market, along with counseling and career guidance.مقالة حاضر در پی ارائة الگویی برای تبیین تناسب آموزشهای فنیوحرفهای با نیازهای بازارکار از دیدگاه صاحبان صنایع شهر یزد است. به لحاظ کفایت نداشتن مدلهای ارائه شده در ادبیات موجود برای تبیین تناسب آموزشهای فنیوحرفهای با نیازهای بازارکار و برای به دست آوردن دادههایی متناسب با زمینة مورد مطالعه، از روش کیفی نظریة داده بنیاد استفاده شد. دادههای مطالعه از مصاحبه با 14 نفر از صاحبان صنایع و مدیران سازمان فنیوحرفهای شهر یزد گردآوری شد. با طبقهبندی مفاهیم، مقولههای فرعی و محوری و یافتن مقوله محوری با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مقولههای شکل دهندة الگوی تناسب آموزشهای فنیوحرفهای با نیازهای بازارکار و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ظهور یافت که شامل موجبات علّی (هفت مقوله)، مقوله محوری (هم راستایی آموزش ها)، راهبردها (هشت مقوله)، شرایط محیطی (شش مقوله)، ویژگیهای زمینهای (چهار مقوله) و پیامدها (سه مقوله) میشود.<br />بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت با استفاده از راهبردهای نیازسنجی، مشارکت ذینفعان، آموزش مربیان، همکاریهای داخلی و خارجی، آیندهپژوهی شغلی، آمایش سرزمینی و برنامه ریزی، آشنایی کارآموزان با بازارکار، و مشاوره و هدایت شغلی، میتوان تناسب آموزش های فنیوحرفهای با نیاز های بازارکار را محقق کرد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_99315_88d0dc8d62bdce46c4bfe9468c1b6301.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123518320191122Designing the entrepreneurial education modelطراحی الگوی آموزش کارآفرینانه در مدرسه59829931710.22034/jei.2019.99317FAمحمدتقی طغراییاستادیار گروه موزه و گردشگری دانشگاه هنر اصفهانسیدسعید میرواحدیاستادیار گروه کارآفرینی دانشگاه علامه طباطباییسمیه هاشمیگروه اقتصاد و کارآفرینی هنر، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20190119Nowadays, in almost all of the developed and developing countries at all educational levels, the education and promotion of the entrepreneurship have a special place, so that innovation at the different dimensions of the education system underlies the education of a creative and multidimensional generation. The main purpose of the present study was designing theentrepreneurial education model at schools. It was an applied research with grounded theory design. The research population included all educational authorities and experts, educational management and planning, psychology and sociology experts, as well as the entrepreneurial education authorities. Using the theoretical sampling method, research findings reached the theoretical saturation, after conducting 30 in-depth interviews. The results showed that the value creation - based education is the main and key dimension of the entrepreneurial education which is influenced by the triggering factors of the entrepreneurial attitude of the parents, schools’ authorities and decision makers and teachers. The most important contextual factors including the entrepreneurial atmosphere, designing the playful environment, designing the attractive spaces of school along with the environmental conditions such as entrepreneurial consciousness, educational planning and entrepreneurial awareness help to implement and adopt strategies and actions including training along with performance, entrepreneurial learning, entrepreneurial assignments, entrepreneurial teams, entrepreneurial curiosity, the school interaction with the real-world, flexible and multilateral evaluation, and emphasis on cognition and metacognition. Finally, creating the new values, educating the creative, innovative and multi-dimensional student and empowered-skillful student could be the main consequence and output of the entrepreneurial education at school, during which the students deal with creating value for themselves and their society, while being on the correct educational and career path.امروزه تقریباً در تمام کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه در همة پایههای تحصیلی، آموزش و ترویج کارآفرینی جایگاه ویژهای دارد، بهطوریکه نوآوری در ابعاد گوناگون نظام آموزشی زمینهساز تربیت و پرورش نسلی خلاق و چندبعدی است. هدف اصلی پژوهش حاضر «طراحی الگوی آموزش کارآفرینانه در مدرسه» است. بهمنظور دستیابی به این منظور، روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی با استفاده از نظریه برخاسته از دادهها است. جامعة آماری، شامل مسئولان و متخصصان حوزة آموزشوپرورش، متخصصان حوزة مدیریت و برنامهریزی آموزشی، روانشناسی، جامعهشناسی و همچنین صاحبنظران حوزة آموزش کارآفرینی است که با بهرهگیری از الگوی نمونهگیری نظری و با انجام 30 مصاحبة عمیق، یافتههای پژوهش به اشباع نظری رسید. نتایج پژوهش نشان میدهد، «آموزش مبتنی بر خلق ارزش» مقولة محوری آموزش کارآفرینانه است که متأثر از عوامل سببساز نگرش کارآفرینانة معلم، مسئولان و تصمیمگیران در حوزة آموزش مدرسه و والدین است. مهمترین عوامل زمینهای، جو کارآفرینانه، طراحی محیط بازیگونه، طراحی فضاهای جذاب در مدرسه به همراه شرایط محیطی لازم همچون هوشیاری کارآفرینانه، برنامهریزی آموزشی و آگاهی کارآفرینانه است. این عوامل به اجرا و اتخاذ راهبردها و اقدامات لازم، برای آموزش همراه با انجام یادگیری کارآفرینانه، تکالیف کارآفرینانه، تیمهای کارآفرینانه، شوق کارآفرینانه، تعامل مدرسه با دنیای واقعی، ارزشیابی انعطافپذیر و چندجانبه و تأکید بر شناخت و فراشناخت کمک میکند. درنهایت «خلق ارزش جدید، تربیت دانشآموز خلاق، نوآور و چندبعدی و دانشآموز توانمند- بامهارت» پیامدها و برونداد اصلی آموزش کارآفرینانه در مدرسه است که طی آن دانشآموزان با قرار گرفتن در مسیر آموزش صحیح تحصیلی و شغلی، به خلق ارزش برای خود و جامعه میپردازند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_99317_07be2f859862b53a941d95a74f8690b1.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123518320191122The impact of the use of entrepreneurship training package based on Saskatchewan University's educational program on the students' entrepreneurship morale: A mixed methods study with the concurrent embedded designتأثیر بستة آموزش کارآفرینی مبتنی بر برنامة آموزشی دانشگاه ساسکاچئون بر روحیة کارآفرینی دانشآموزان: یک طرح ترکیبی لانهای همزمان83104134576FAلیلا حشمتی فردانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهانمحمد جواد لیاقت داراستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهاناحمد عابدیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20190609This research was aimed at investigating the impact of the use of the entrepreneurship training package based on Saskatchewan University curriculum on the students' entrepreneurship morale. The statistical population of the study included all female secondary school students in Isfahān during the academic year of 2017-2018. It was a mixed methods study with the concurrent embedded design. In order to quantitatively measure the entrepreneurial morale, 30 people were selected using the random cluster sampling method and they were randomly assigned to two groups of experimental (15 people) and control (15 people). Both groups responded to the questionnaire of entrepreneurial spirit at the pretest and posttest stages. There were 13 training sessions for the experimental group, but the control group received no intervention. To analyze the data, multivariate covariance analysis was used. At the second stage, in order to examine and confirm the quantitative findings, the students were interviewed at the end of each session. The results showed that the entrepreneurship education package based on the Saskatchewan University curriculum was effective on the students' entrepreneurial spirit (0.001). Hence, the components of the innovation, risk taking, success, and independence were significant at the level of 0.001 and the components of ambiguity and control were not significant. The results of the interviews confirmed the quantitative analysis. Therefore, it can be said that, given the importance of the entrepreneurship education at schools, besides other existing programs and methods, a Saskatchewan University entrepreneurship training package can be used.این تحقیق با هدف سنجش تأثیر بستة آموزش کارآفرینی مبتنی بر برنامة آموزشی دانشگاه ساسکاچئون بر روحیة کارآفرینی دانشآموزان در دورة اول متوسطه صورت گرفته است. جامعة آماری آن شامل همة دانشآموزان دختر دورة اول متوسطة اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش انجام پژوهش به شیوة ترکیبی لانهای همزمان بود. بهمنظور سنجش کمی روحیة کارآفرینی،30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و بهتصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. هر دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون به پرسشنامة روحیة کارآفرینی پاسخ دادند. برای گروه آزمایش 13 جلسة آموزش برگزار شد، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای «تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره» استفاده شد.<br />در مرحلة دوم، بهمنظور بررسی و تأیید یافتههای کمّی، در پایان هر جلسه با دانشآموزان مصاحبهای صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان دادند، بستة آموزش کارآفرینی مبتنی بر برنامة آموزشی دانشگاه ساسکاچئون، بر روحیة کارآفرینی دانشآموزان مؤثر بوده است (001/0). از این رو مؤلفههای «نوآوری»، «ریسکپذیری»، «موفقیتطلبی» و «استقلالطلبی» در سطح 001/0 معنادار بودند و مؤلفههای «ابهام پذیری» و «کنترلپذیری» معنادار نبودند. نتایج مصاحبههای بهدستآمده هم تحلیل کمی را تأیید کردهاند. بنابراین میتوان گفت: با توجه به اهمیت آموزش کارآفرینی در مدرسه، در کنار سایر برنامهها و روشهای موجود میتوان از بستة آموزش کارآفرینی مبتنی بر دانشگاه ساسکاچئون استفاده کرد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134576_0bc9a094e6b3addd138f071de22177a5.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123518320191122Identifying and prioritizing the components of the learning city with an emphasis on the lifelong learningشناسایی و اولویتبندی مؤلفههای شهر یادگیرنده با تأکید بر یادگیری مادامالعمر105126134580FAمحمد یوسفیگروه شهرسازی،دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایراناسماعیل شیعهعضو هیات علمی دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایرانمحمدرضا خطیبیگروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایراننوید سعیدی رضوانیگروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران0000-0002-7585-2190Journal Article20190428The learning city has been a new concept aimed at the mobilization of the resources for the learning of all the citizens throughout their lives and in all places to promote the individual and economic development, and the social cohesion. This concept has various dimensions and components, extracted by the researchers and institutions. In this research, the dimensions and indicators of the learning city from the viewpoint of the Canadian Council for Learning, the European Commission and the UNESCO Institute of Lifelong Learning, with emphasis on the concept of the lifelong learning would be investigated. It was a descriptive-analytic research. The research sample included 20 formal education experts and the University professors at the study area of Qazvin city. The final learning city components in five dimensions, including »the formal education system«, »learning in the communities and families«, »learning at work«, »technology and the learning quality« and »the learning culture« have been extracted and analyzed using AHP analysis method and the priorities have been identified in each dimension. The results showed that the most important dimensions of the learning city are the formal learning and learning in the communities and families. Accordingly, the most important components of the learning city are: »the extension of the formal education«, »the use of the trained educators«, »support for the education of the disadvantaged groups«, »encouraging the continuous learning in the family and society« and »learning through the media and cultures« which can be prioritized according to our country's conditions to achieve the learning city. «شهر یادگیرنده» مفهومی جدید است که هدف آن بسیج منابع برای یادگیری همة شهروندان در تمام طول عمر و همة مکانها است تا موجب رشد فردی، توسعة اقتصادی و انسجام اجتماعی افراد شود. این مفهوم ابعاد و مؤلفههای متفاوتی دارد که توسط محققان و نهادهای گوناگون استخراج شدهاند. در این تحقیق به بررسی ابعاد و شاخصهای شهر یادگیرنده از دیدگاه «شورای یادگیری کانادا»، «کمیسیون اروپا» و «مؤسسة یادگیری مادامالعمر یونسکو»، و با تأکید بر مفهوم یادگیری مادامالعمر پرداخته شده است. نوع پژوهش توصیفی-تحلیلی و جامعة آماری پژوهش،20 نفر از متخصصان حوزة آموزش رسمی و استادان دانشگاهی در محدودة مطالعاتی شهر قزوین بود.<br />پس از جمعبندی، مؤلفههای نهایی شهر یادگیرنده در پنج بعد که شامل «نظام آموزشوپرورش رسمی»، «یادگیری در جوامع و خانوادهها»، «یادگیری در محل کار»، «فناوری و کیفیت یادگیری» و «فرهنگ یادگیری» است، استخراج و به روش «تحلیل سلسله مراتبی (AHP)» و توسط نرمافزار «اکسپرت چویس» مورد تجزیهوتحلیل قرار و اولویتها در هر بعد مشخص شد. نتایج تحقیق نشان میدهند که مهمترین ابعاد شهر یادگیرنده، یادگیری رسمی و یادگیری در جوامع و خانوادههاست و بر اساس آن مهمترین مؤلفهها عبارتاند از: «گسترش آموزش رسمی»، «استفاده از مربیان آموزشدیده»، «حمایت از آموزش گروههای محروم»، «تشویق یادگیری مداوم در خانواده و جامعه» و «یادگیری از طریق رسانهها و فرهنگها» که با توجه به شرایط کشور برای دستیابی به شهر یادگیرنده میتواند در اولویت قرار گیرد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134580_2760396915ee79e6cbb1624a4e6424e2.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123518320191122Educational demotivation of the first-grade high school students in the rural areas: A grounded theory studyبیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان پسر دورة متوسطة اول نواحی روستایی: یک مطالعة داده بنیاد127148134584FAدرنا صادقیکارشناس ارشد مشاورة، دانشگاه آزاد، واحد یزدسمیه خدارحمیمربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحسن مومنیکارشناس ارشد علوم اجتماعی از دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000000247893681Journal Article20190622Nowadays, educational demotivation is one of the serious challenges and damages to Iran’s educational system at all levels. The aim of the present study was to qualitatively investigate the educational demotivation among the first cycle high school students in rural areas and to present a grounded theory. The statistical population included the first cycle male high school students in the rural areas of Dehlorān city in the academic year 2012-2013. The research sample included 17 students who were selected using purposeful sampling method and based on the »theoretical saturation principle«. Also, the research instrument was the in-depth interviews. The process of data analysis included three coding phases: open, axial, and selective. The open coding resulted in 59 initial concepts, which were reduced to 27 themes by modifying the similar codes. In the second phase, and through refining the concepts, the eight major categories were formed: »family capital«, »cross fields«, »teaching style«, »the hidden self«, »diverse roaming«, »traffic challenges«, »forms and contradictions of the assessment system« and» reductionism of literacy to reading and writing«. Finally, based on the discovered major categories, the central focus of the research, namely the academic anxiety as a behavioral, institutional and cultural poverty was determined and a grounded theory was developed.بیانگیزگی تحصیلی یکی از معضلات و آسیبهای جدی کنونی نظام آموزشی کشور در تمام سطوح تحصیلی است. بدین نظر، هدف پژوهش حاضر، مطالعة کیفی پدیدة بیانگیزگی تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطة اول در نواحی روستایی و ارائة نظریهای داده بنیاد است. جامعة آماری شامل دانشآموزان پسر متوسطة دورة اول در کلاسهای هفتم، هشتم و نهم در نواحی روستایی شهرستان دهلران در سال تحصیلی 97-1396 هستند. شرکتکنندگان در پژوهش 17 دانشآموز بودند که به شیوة هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبههای نیمه ساختاریافته شرکت کردند. فرایند تحلیل دادهها شامل سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی (گزینشی) بود. بهاینترتیب، مرحلة کدگذاری باز به تعداد 59 مفهوم اولیه منجر شد که با حذف و تعدیل کدهای همسان، در مرحلة دوم به تعداد 27 مضمون تقلیل یافتند و با انجام پالایش مفاهیم، هشت مقولة اصلی شامل «سرمایه خانواده»، «میدانهای متقاطع»، «منش و سبک تدریس معلم»، «خود پنهان»، «پرسهزنی متنوع»، «چالشهای تردد»، «اشکال و تناقضات نظام ارزیابی» و «تقلیلگرایی سواد به خواندن و نوشتن» شکل گرفتند. در پایان، به استناد مقولات اصلی کشفشده، مقولة مرکزی پژوهش، یعنی بیانگیزگی تحصیلی، به مثابة فقر رفتاری، نهادی و فرهنگی تعیین و در قالب یک نظریة داده بنیاد ترسیم شد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134584_ff569420b1c58c6a70aa364e7305001f.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123518320191122Educational demotivation of the first-grade high school students in the rural areas: A grounded theory studyتأثیر سوادآموزی بر افزایش سرمایة اجتماعی و روانشناختی سوادآموزان14916613458810.22034/JEI.2019.99323FAاحمد شریفاندانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه تهرانعلی باقرزادهمعاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزی و دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی دانشگاه دفاع ملیمهدی نامجومنشمدیرکل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی و دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد تهران مرکزعابدین بازگیرمعاون دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزیJournal Article20190422Nowadays, educational demotivation is one of the serious challenges and damages to Iran’s educational system at all levels. The aim of the present study was to qualitatively investigate the educational demotivation among the first cycle high school students in rural areas and to present a grounded theory. The statistical population included the first cycle male high school students in the rural areas of Dehlorān city in the academic year 2012-2013. The research sample included 17 students who were selected using purposeful sampling method and based on the »theoretical saturation principle«. Also, the research instrument was the in-depth interviews. The process of data analysis included three coding phases: open, axial, and selective. The open coding resulted in 59 initial concepts, which were reduced to 27 themes by modifying the similar codes. In the second phase, and through refining the concepts, the eight major categories were formed: »family capital«, »cross fields«, »teaching style«, »the hidden self«, »diverse roaming«, »traffic challenges«, »forms and contradictions of the assessment system« and» reductionism of literacy to reading and writing«. Finally, based on the discovered major categories, the central focus of the research, namely the academic anxiety as a behavioral, institutional and cultural poverty was determined and a grounded theory was developed.هدف اصلی پژوهش حاضر که با روش نیمه آزمایشی گروه کنترل همراه با پیش و پسآزمون انجام شد، بررسی میزان تأثیر شرکت در دورههای سوادآموزی و دریافت محتوای آموزشی مرتبط با آن بر افزایش سرمایة اجتماعی و روانشناختی سوادآموزان بود. به این منظور از جامعة آماری، یعنی تمامی زنانی که در نیمة دوم سال 1396 در سطح کشور در یکی از دورههای سوادآموزی (دورة سوادآموزی و انتقال) ثبتنام کرده و با حضور در کلاس درس، مشغول سوادآموزی بودند، به روش غیر تصادفی از نوع در دسترس، 480 نفر از سه استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و البرز انتخاب شدند؛ بهطوریکه نیمی از آنان به گروه آزمایش (120 نفر دورة سوادآموزی و 120 نفر دورة انتقال) و نیمی دیگر به گروه کنترل تعلق داشتند. سپس با استفاده از دو مقیاس محقق ساخته، متغیرهای پژوهش موردسنجش قرار گرفتند.<br />تحلیل دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد، شرکت در دورههای سوادآموزی بهطور معنیداری بر افزایش سرمایة اجتماعی و روانشناختی سوادآموزان تأثیر دارد. بهطوریکه با تداوم سوادآموزی میزان تأثیر آن بر سرمایة اجتماعی 12/6 درصد (میزان اثر در دورة سوادآموزی 0/502 و دورة انتقال 0/628) و سرمایة روانشناختی 4/32 درصد (میزان اثر در دورة سوادآموزی 0/327 و در دورة انتقال 0/651) بهطور معنیدار افزایش مییابد. لذا، نتیجه میگیریم: سوادآموزی بر افزایش سرمایة اجتماعی و روانشناختی سوادآموزان زن شرکتکننده در دورههای سوادآموزی بهطور معنیدار تأثیر دارد و با تداوم سوادآموزی بر میزان آن افزوده میشود.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134588_fd6f00028b425b0be77a41322705a527.pdf