سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519120200521Explaining the conceptual framework of the educational levels’ objectives from the perspective of the transformation documentsتبیین چارچوب مفهومی اهداف دورههای تحصیلی از منظر اسناد تحولی73010772210.22034/jei.2020.107722FAآمنه احمدیدانشجوی دکترای برنامة درسی، دانشگاه علامه طباطباییIP : 151.242.171.51محمود مهرمحمدیاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایرانحسن ملکیاستاد برنامهریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائیعلیرضا صادقیدانشیار دانشگاه علامه طباطباییمرتضی طاهریدانشیار دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200101The aim of this study was to explain the conceptual framework of the educational levels’ objectives from the perspective of the transformation documents. This type of research was applied in terms of type, and its method was a philosophical research of the first type: Interpretation of the concept. This research tried to answer this question: what conceptual framework does the formulation of the educational objectives follow from the perspective of the transformation documents? And how this framework has been used to formulate the objectives of science and technology area? An inductive text analysis (documentary analysis) method was also used to investigate the transformation documents. Findings from the analysis of the transformation documents showed that the conceptual framework of the educational levels’ objectives is a function of the the holistic approach and it has the capacity to move in an integrative (the link among the areas of education), circular and developmental way within the educational levels. In this orientation, the cognitive and non-cognitive dimensions and the epistemological realms (areas of education) are integrated in the formulation of the objectives, making it possible for the abilities and traits that are gradually acquired in the process of education to be condensed in the form of a layer and to be reflected in the form of the personal identity. An examination of the objectives of science and technology area based on the related conceptual framework showed that the three dimensions of the non-cognitive, cognitive, and epistemological domain have been considered in formulating the objectives. So, the conceptual framework has the potential to be applied in practice.پژوهش حاضر با هدف تبیین چارچوب مفهومی اهداف دورههای تحصیلی از منظر اسناد تحولی انجام شده است. از نظر نوع در دستة پژوهشهای کاربردی قرار دارد و روش آن پژوهش فلسفی از نوع اول (تفسیر مفهوم) است. این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که از منظر اسناد تحولی، صورتبندی اهداف از چه چارچوب مفهومی تبعیت میکند؟ و این چارچوب چگونه در صورتبندی اهداف ساحت علم و فناوری به کار گرفته شده است؟ برای بررسی اسناد تحولی نیز از روش تحلیل متن (تحلیل اسنادی) به شیوة استقرایی استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل اسناد تحولی نشان میدهد، چارچوب مفهومی اهداف دورههای تحصیلی تابع رویکرد کلنگر است و از این ظرفیت برخوردار است که بهصورت تلفیقی (پیوند میان ساحتهای تربیت) و در حرکتی دایرهوار و توسعهیابنده در دورههای تحصیلی حرکت کند. در این جهتگیری، ابعاد شناختی، غیرشناختی و قلمروهای معرفتی (ساحتهای تربیت) در صورتبندی اهداف یکپارچه میشوند و این امکان را به وجود میآورند که تواناییها و صفاتی که بهتدریج و در فرایند تربیت کسب میشوند، بهصورت لایهای متراکم شوند و در قالب هویت شخصی منعکس گردند. بررسی اهداف ساحت علم و فناوری بر اساس چارچوب مفهومی موردنظر نشان داد که سه بعد غیرشناختی، شناختی و قلمرو معرفتی در صورتبندی اهداف موردتوجه قرار گرفته است و از این نظر چارچوب مفهومی از قابلیت بهکارگیری در عرصة عمل برخوردار است.https://noavaryedu.oerp.ir/article_107722_5696069ec4bfa46226aad33270679eb8.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519120200521Explaining the components of the competency-based vocational training and analyzing its position in the non-technical competency textbooks of the second cycle high school technical and vocational and work and knowledge fields of educationتبیین مؤلفههای تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی مربوط به شایستگیهای غیرفنی دورة دوم متوسطة فنی و حرفهای و کاردانش314610772310.22034/jei.2020.107723FAکریم اصغرنژاددانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران0000-0003-0285-5427شهرام رنجدوستاستادیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایرانمحمد عظیمیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایرانJournal Article20190817This study was a descriptive research with the documentary and content analysis design. Its aim was explaining the components of the competency-based vocational training and analyzing its position in the textbooks of the second cycle high school technical and vocational education. The research population consisted of the competency-based non-technical secondary education textbooks in 2018-2019. The research instrument in the document analysis section was the note sheets and in the content analysis section was the researcher-made checklist. The documentary data was analyzed by the qualitative method and the content analysis data was analyzed using the descriptive statistics indices in the Shannon Entropy Process. The results indicated that the conceptual framework of the vocational education can be formulated into the three components of knowledge, attitude and skills. Also, the sub-components of creativity and innovation, and the diligence with higher frequency were in the first rank and the sub-components of the situation perception and adaptation with less frequency were in the last rank. Also, attention to the components was different in the textbooks, with the highest emphasis on the knowledge (35.91) and the least emphasis on the attitude (30.88). Given the changes in the education at the modern age, the use of the Bruner Spiral Curriculum in the curriculum design and revision in the future editions seem to be necessary in order to pay more attention to the less-considered categories. پژوهش حاضر به شیوة توصیفی شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا، با هدف تبیین مؤلفههای تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی دورة دوم متوسطة فنی انجام گرفت. جامعة آماری کتابهای مربوط به شایستگیهای غیر فنی دورة متوسطة فنی در سال 98-97 بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش تحلیل اسنادی، برگههای فیشبرداری از اطلاعات و در بخش تحلیل محتوا چکلیست محقق ساخته بود. دادة اسنادی به شیوة کیفی و دادههای تحلیل محتوا با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند آنتروپی شانون تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل بیانگر آن است که چارچوب مفهومیِ تربیت حرفهای را میتوان در سه مؤلفة دانش، نگرش و مهارت تدوین کرد که خرده مؤلفههای خلاقیت و نوآوری، وسختکوشی با فراوانی بیشتر در رتبههای اول و خرده مؤلفههای درک موقعیت و سازگاری با فراوانی کمتر در رتبههای آخر قرار گرفتند. همچنین، میزان توجه به مؤلفهها در کتابهای درسی متفاوت است، بهطوری که بیشترین تأکید بر مولفة دانش (35/91 درصد) و کمترین تأکید برمولفة نگرش (30/88 درصد) شده است. با توجه به تحولات آموزشوپرورش در عصر جدید، استفاده از برنامة درسی مارپیچی برونر در تدوین و طراحی برنامة درسی و بازنگری در ویراستهای آتی در راستای توجه بیشتر به مقولههای کمتر توجه شده، ضروری به نظر میرسد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_107723_f4bf1d625ef8ec918b873bd84ef4edd1.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519120200521Characteristics of the school management with Islamic approach: Presenting an assessment tool and the suggested modelبررسی ویژگیهای مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی: ارائة ابزار سنجش معتبر و الگوی پیشنهادی478810772410.22034/jei.2020.107724FAحیدر تورانیدانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی0000-002-7272-0125اعظم ملایی نژاددکترای مدیریت آموزشی و معاون سابق طرح و برنامه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیشهره حسین پور طولازدهیدکترای مدیریت آموزشی وکارشناس مسئول برنامهریزی علمی پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیJournal Article20190901This research has been done with the aim of identifying the characteristics of the school management with Islamic approach and presenting the conceptual pattern. It was a qualitative research with grounded theory design. The research tool included the coding tables, questionnaire and semi-structured interview. Data was analyzed using the content analysis technique. The research findings identified 6 dimensions, 21 components and 228 indicators of the school management with Islamic approach. The dimensions and components included: 1. Principal (individual characteristics of the school principal, leadership style); 2. Staffs (selection and recruitment, maintenance, education, communication, evaluation); 3. Students (physical development, cognitive development, moral and religious development, social development, technical and vocational development, artistic development); 4. Sources (social capital, information capital, physical and financial capital); 5. School culture (values, symbols); 6. Parents (education, participation). For the assessment of the validity of the content of the instrument, the indicators of the content validity ratio and content validity index have been used and its reliability (Cronbach's alpha coefficients) was 0.86. It could be acknowledged that there was no instrument similar to the instrument developed in this study. Also, considering the management and Islamic sources, the conceptual pattern of school management with Islamic approach has been suggested.این پژوهش با هدف شناسایی ویژگیهای مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی و ارائة الگوی مفهومی انجام شده است. روش پژوهش کیفی و از نوع دادهبنیاد است. ابزار گردآوری دادهها جدولهای کدگذاری، پرسشنامه، و مصاحبة نیمهساختارمند بوده است.به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک «تحلیل محتوا» استفاده شد. یافتههای این پژوهش شش بعد، 21 مؤلفه و 228 نشانگر مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی را شناسایی کرده است که در قالب ابزار ارائه شدند. ابعاد و مؤلفهها عبارتاند از:<br />1. مدیر: ویژگیهای فردی مدیر مدرسه، سبک رهبری؛<br />2. کارکنان: گزینش و جذب، نگهداشت، آموزش، ارتباطات، ارزشیابی؛<br />۳. دانشآموزان: تربیت جسمانی، تربیت علمی ، تربیت اخلاقی و دینی، تربیت اجتماعی، ، تربیت فنی و حرفهای، تربیت هنری؛<br />4. منابع: سرمایة اجتماعی، سرمایة اطلاعاتی، سرمایة مالی و فیزیکی؛<br />5. فرهنگ مدرسه: ارزشها و نمادها؛<br />6. والدین: آموزش و مشارکت. <br />برای ارزیابی کمی روایی محتوای ابزار از شاخصهای نسبت روایی محتوا (CVR) و (CVI) استفاده شده است. پایایی محاسبه شده (ضریب آلفای کرونباخ) 86/0 است. میتوان اذعان کرد، ابزار تهیه شده، مشابه ندارد. همچنین با توجه به منابع مدیریتی و منابع اسلامی مورد مراجعه، الگوی مفهومی مدیریت مدرسه با رویکرد اسلامی پیشنهاد شده استhttps://noavaryedu.oerp.ir/article_107724_5f55880e468f8fe589b1ea16695b6de1.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519120200521Political Position Of Student Education As a Desirable Citizen In Iran Official Documents
(Case Study of the Fundamental Education Transformation Document, 20-Year Vision Document)مواضع سیاسی تربیت دانشآموز به مثابه شهروند مطلوب در اسناد رسمی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،سند چشم انداز 20 ساله)8911010772110.22034/jei.2020.107721FAناصر کمالپورخوبدانشجوی دکترای جامعهشناسی سیاسی، گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران. ایرانسید ضیاء هاشمیدانشیار جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی، دانشگاه تهران، دانشکدة علوم اجتماعی، تهران. ایرانسید محمودسید محمود نجاتی حسینیاستادیار جامعهشناسی، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران. ایرانJournal Article20191116A desirable citizen for formal systems is recognized as a creative and independent element. They use a variety of methods to subdue them. The official education system of the Islamic Republic of Iran also tries to educate its desirable citizen by compiling the documents "Basic Education Transformation Document and 20-Year Vision Document". This article, while identifying the foundations of citizenship preparation and the characteristics of a desirable citizen, seeks to highlight the clear position of the formal education system in Iran through these documents on citizen-student education. Methodologically, this paper is an analytical documentary type in which the content of the documents was analyzed by content analysis method and the samples were selected by theoretical sampling in a compression method. In the findings section, the results of the analysis of the documents show that both documents consider the attainment of divine closure the ultimate goal of education. The extracted categories of religious citizenship in the religious (belief, religious) and cognitive (value, moral, scientific, and cultural) categories both illustrate this type. But in exploring the social citizenship category (social benefit, social political participation, distinct social role-making, and social development origin), they suggest a different path to the goal. on these results, the document sees the transformation of achieving the ideals of a desirable citizen in prioritizing individual, while the perspective document while taking into account differences creates the starting point for citizenship education, Develops appropriate structures and places people in these institutions to formal patterns learning of the ruling system.شهروند مطلوب برای نظامهای رسمی بهعنوان عنصری خلاق و مستقل شناخته میشود. آنها برای تحت انقیاد درآوردنشان از شیوههای مختلفی استفاده میکنند. نظام تربیت رسمی جمهوری اسلامی نیز با تدوین اسناد «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند چشمانداز20 ساله» تلاش میکند شهروند مطلوب خود را تربیت کند. این مقاله ضمن شناسایی بنیانهای آماده-سازی شهروندی و ویژگیهای شهروند مطلوب تلاش دارد موضع شفاف نظام رسمی تعلیم و تربیت در ایران را از طریق این اسناد نسبت به تربیت شهروند-دانشآموز مشخص سازد. به لحاظ روششناسی این مقاله از نوع اسنادی تحلیلی است که محتوای اسناد موردنظر به روش تحلیل محتوایی مورد واکاوی قرار گرفت و نمونهها بهصورت نمونهگیری نظری به شیوهی فیشبرداری انتخاب شدهاند. در بخش یافتهها نتایج حاصل از تحلیل اسناد نشان میدهد که هر دو سند رسیدن به قرب الهی را هدف غایی آرمان تربیت میدانند. مقولهی استخراجی شهروند دیندار در محورهای دینی (اعتقادی،عبادی) و مقولهی شناختی(ارزشی،اخلاقی ،علمی و فرهنگی) در هردو سند این سنخیت را نشان میدهد. اما در بررسی مقولهی شهروند اجتماعی با محورهای مورد بررسی(منفعت اجتماعی، مشارکت اجتماعی سیاسی، نقشآفرینی مجزای اجتماعی و منشا رشد اجتماعی)مسیر متفاوتی برای رسیدن به هدف معرفی میکنند. براساس این نتایج سند تحول دستیابی به ایدهالهای شهروند مطلوب را در اولویت دادن به ارادهی فردی می-بیند؛ در حالی که سند چشم انداز ضمن در نظر گرفتن این تفاوتها نقطه آغاز تربیت شهروندی را ایجاد ساختار مناسب و قرار گرفتن افراد در این نهادها برای فراگیری الگوهای رسمی نظام حاکم تدوین میکند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_107721_71302abadb3c9e6a3343d383f9dfaa65.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519120200521Explaining the phenomenon of school as acceleratorتبیین پدیدة مدرسه بهعنوان شتابدهنده11112610772010.22034/jei.2020.107720FAحنیف حاجی آقاییدانشجوی دکتری پژوهش محور مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنعلی خلخالیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنJournal Article20190808This paper is a research report that aims at conceptualizing a new generation of the entrepreneurial schools with the functions of an accelerator. This study was conducted with a qualitative phenomenological approach. The research sample consisted of 10 experts who were engaged simultaneously in both the theoretical and practical activities in the field of entrepreneurship and school systems. They were selected through a purposeful sampling method and they participated in the study until getting the theoretical saturation. Due to the diverse range of schools, the focus of study was on the technical and vocational schools. Data were collected through the semi-structured interview and they were analyzed by the thematic analysis. The final findings were encoded in the form of 29 open, 13 axial, and 5 selective codes. The results showed that the constructs of "launching the within-school accelerator committed to innovation development", "establishing the entrepreneurship developer network", "the integrated individualization of all school programs in the shared spaces", "inclusive and practical commitment of all school accelerator stakeholders to the entrepreneurship development," and "the school accelerator risk-taking with specific inputs and the value-added stakeholders" can together explain the school phenomenon as the accelerator.هدف تحقیق حاضر، آشکارسازی تمایز نسل جدید مدرسه تحت عنوان مدرسه کارآفرین با سایر مدارس میباشد. در ادامه این، ساختار جدید مدرسه با کارکردی مشابه شتابدهنده، تعریف و بازسازی میگردد. برای دستیابی به این هدف، از رویکرد کیفی استفاده شد. برای انتخاب نمونه، روش نمونهگیری مبتنی بر معیار که جزئی از روشهای نمونهگیری هدفمند میباشد تا حصول اشباع نظری بهکار گرفته شد. دادهها به کمک مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید. تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش تحلیل مضمون انجام شد. بر مبنای کدگذاری باز مصاحبهها، در مرحله مقدماتی 99 مؤلفه بازشناسی شدند. لیکن در نهایت 13 مفهوم در قالب 5 تم اصلی به عنوان مؤلفههای شتابدهنده خاص مدرسه کارآفرین تم یابی شدند. تحلیلهای ارائهشده در این پژوهش نشان میدهد که این مؤلفههای استخراجی از ظرفیت لازم برای تغییر در کارکرد مدارس به سمت مدارسکارآفرین برخوردارند. همچنین مدارسکارآفرین مجهز به شتابدهنده مدرسهای دارای پتانسیل کافی برای ترویج فرهنگ کارآفرینی و پرورش کارآفرینان دانشآموز میباشد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_107720_2ff31df628b041ac3129cd228c6f7733.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519120200521The effect of teaching mathematical modeling problems on the students’ flow experiencesتأثیر آموزش مسائل مدلسازی ریاضی بر تجربههای شوقِ دانشآموزان12714610771810.22034/jei.2020.107718FAزکیه پرهیزگاردانش آموخته دکتری آموزش ریاضی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهدمهدی جباری نوقابیاستادیار گروه آمار، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانحسن علمالهداییاستاد گروه ریاضی کاربردی، دانشکدة علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190415<strong> Abstract:</strong> Given the fact that “modeling and applications” and learning them at school and University can better illustrate the application of mathematics in science, technology, and daily life, creating opportunities for students in order to broaden their modeling skills is one of the prominent topics in the mathematics education studies. Hence, in this research, 244 grade 10 female students were taught mathematical modeling problems through two teaching methods: the direct teaching method which is teacher-centered, and the operative-strategic method which is student-centered. This study was conducted in 3 private high schools in Mashhad on the first semester of 2013-2014 academic year. The purpose of this study was to investigate the effect of teaching mathematicalmodeling problems through two different teaching methods on the students’ flow experiences in various mathematical problems (modeling problems,word problems andintra-mathematical problems).The research method was quantitative of quasi-experimental type. Data were gathered by a flow perception questionnaire in the Likert scale. The statistical analysis of the data using a repeated measures ANOVA Type II test indicated that teaching mathematical modeling problems had a beneficial effect on the students’ flow experiences in the real-world problems. In addition, the student-centered environments were good platforms for students to gain these positive experiences. Therefore, using modeling activities by teachers to make students interested in mathematics is important and necessary.با توجه به اینکه «مدلسازی و کاربردها» و یادگیری آن در مدرسه و دانشگاه میتواند کاربرد ریاضیات را در علوم، فناوری و زندگی روزانه بهتر نمایان سازد، لذا ایجاد فرصتهایی که دانشآموزان را قادر کند مهارتهای مدلسازی خود را ارتقا دهند، یکی از موضوعات برجسته در تحقیقات آموزش ریاضی است. از این رو، در این پژوهش به آموزش مسائل مدلسازی ریاضی به دو شیوة مستقیم (معلم محور) و استراتژی عملگر (دانشآموز محور) به 244 دانشآموز دختر پایة دهم پرداخته شده است. این مطالعه در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۳۹۳- ۱۳۹۲ در سه دبیرستان غیردولتی شهر مشهد انجام شد. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر آموزش مسائل مدلسازی ریاضی به دو شیوة آموزشی متفاوت بر تجربههای شوق دانشآموزان در مسائل مختلف ریاضی (مدلسازی، کلامی و درونـریاضی) است. روش پژوهش کمی و از نوع نیمهتجربی است. جمعآوری اطلاعات بهوسیلة یک پرسشنامة درکِ شوق در مقیاس لیکرت انجام شد. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس اندازههای مکرر نوع دوم نشان داد که آموزش مسائل مدلسازی ریاضی بر تجربههایِ شوق دانشآموزان در مسائل دنیای واقعی تأثیر معناداری داشته است. علاوه بر این، محیط آموزشیِ دانشآموز محور بستر مناسبی برای بروز این تجربههای مثبت در دانشآموزان بود. بنابراین استفادة معلمان از فعالیتهای مدلسازی برای علاقهمندکردن دانشآموزان به درس ریاضی ضرورت و اهمیت پیدا میکند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_107718_e018c49edbdc8bd4b3891f1efb7a3884.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519120200521Comparison of the academic motivation, self-regulation and self- worth of the gifted and normal students in Karajمقایسة انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خود ارزشمندی دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر کرج14716210771910.22034/jei.2020.107719FAنظام هاشمیدانشگاه علوم انتظامی امین ، تهران،ایرانفاطمه خروطیدانشگاه آزاد ،کرج ،ایرانJournal Article20190613 <br> <strong>Abstract</strong><strong><br> </strong>The purpose of this study was to compare the academic motivation, self-regulation and self-worth of the gifted and normal students. It was a causal-comparative study. The research population consisted of all 11-year-old female students studying in the gifted and normal schools of Karaj educational district 1 in the academic year 1397-98 (totally 2107 people). Using random cluster sampling method, a female school was selected from the schools of Karaj educational district 1. Two classes of 11<sup>th</sup> grade of that school including 50 students were selected randomly from among the 11<sup>th</sup> grade classes and a sample of 50 gifted high school students was also selected purposefully. The subjects responded to Valerand and colleagues (1992) questionnaire, Self-Regulatory Learning Questionnaire (Pintrich & De Groot, 1990) and Rosenberg Self- worth Inventory (1965). The purpose of this research was to investigate the following hypothesis: there is a significant difference between the academic motivation, academic self-regulation and self- worth of the gifted and normal students. Data were analyzed by independent samples t-test using SPSS software. Findings confirmed the above hypothesis and showed that the level of the academic motivation, self-regulation and self-worth of the gifted students is higher than the normal students. Therefore, the above results emphasized the need to pay attention to the components of the self-regulation learning, and reinforcing the motivational beliefs and internal values of the normal students, because the correct policy of the educational development is of paramount importance to both the gifted and normal people.هدف این پژوهش مقایسة انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خودارزشمندی بین دانشآموزان تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش علی ـ مقایسهای بود. جامعة آماری تمامی دانشآموزان دختر پایة یازدهم مدرسههای تیزهوش و عادی آموزشوپرورش ناحیة یک شهر کرج در سال تحصیلی 98-97 در حال تحصیل هستند که در مجموع 2107 نفر میشدند. از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، یک مدرسة دخترانه از بین مدرسههای آموزشوپرورش ناحیة یک کرج انتخاب شد و از بین کلاسهای پایة یازدهم آن مدرسه دو کلاس به تصادف و به تعداد 50 نفر انتخاب شدند. انتخاب نمونه از دبیرستان تیزهوشان هم به تعداد 50 نفر و بهصورت هدفمند بود. آزمودنیها به پرسشنامه های انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسشنامة راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریج و دی گروت (1990) و پرسشنامة خودارزشمندی روزنبرگ (1965) پاسخ دادند. دانشآموزدادهها با روش t مستقل و نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها فرضیة پژوهش را تأییدکردند. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری (0/05> P) در انگیزش تحصیلی، میزان خودارزشمندی و خودتنظیمی تحصیلی بین دانشآموزان عادی با دانشآموزان تیزهوش دیده شده و دانشآموزان تیزهوش در سه متغیر نسبت به دانشآموزان عادی میانگین بالاتری دارند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_107719_7828056fa76a56967e0e6a43ab7e4fae.pdf