سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519220200722Designing the partnership model of the Iranian academic system in the teacher
education processطراحی مدل مشارکت نظام دانشگاهی ایران در فرآیند تربیتمعلم73411272110.22034/jei.2020.112721FAمهدی محمدآقاییدانشجوی دکتری، گروه رهبری و توسعه، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، مدرس دانشگاه فرهنگیان0000-0001-8285-3696محمود ابوالقاسمیدانشیار گروه رهبری و توسعه، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهرانعبدالرضا سبحانیدانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران، ایران (عضو هیأت علمی مدعو دانشگاه شهید بهشتی تهران)Journal Article20191124The purpose of this study was to identify the dimensions and components of the academic system's partnership in the teacher education process of Iran and to design a model in this area. This research was done using the interpretive approach and the exploratory method. The semi-structured interview was used to collect data. For this purpose, using the purposeful sampling method and the intensity and chain sampling techniques, 15 experts and faculty members of Iran's Society of Educational Sciences and teacher education were selected. Qualitative data was analyzed through the thematic analysis approach and the inductive or grounded theory methods. The Research findings indicated the identification and extraction of 36 sub-components and 9 main components in the form of 5 Dimensions including "the challenging", "theoretical", "practical", "linking theory and practice", and "developmental". The credibility and validation of the results was done by the Delphi technique and implementing the binomial test, in addition to the triangulation in the data collection and analysis processes as well as member checking and peer debriefing meeting. Finally, “the model of the academic system partnership in the teacher education process of the country” was designed and presented.پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای مشارکت نظام دانشگاهی در فرایند تربیتمعلم کشور و طراحی مدلی در این زمینه، به اجرا درآمد. این پژوهش با استفاده از رویکرد تفسیری و روش اکتشافی صورت پذیرفت. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبة نیمه ساختاریافته استفاده شد. به این منظور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و فنون نمونهگیری موارد مطلوب و زنجیرهای، 15 نفر از صاحبنظران، متخصصان و اعضای هیئتعلمی جامعة علوم تربیتی و تربیتمعلم ایران انتخاب شدند. دادههای کیفی پس از گردآوری، با روش تحلیل مضمون، بهصورت استقرایی یا مبتنی برداده مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفتند. یافتههای پژوهش بیانگر شناسایی و استخراج 36 مؤلفة فرعی و 9 مؤلفة اصلی، در قالب 5 بُعد شامل ابعاد «چالشی»، «نظری»، «عملی»، «پیوند نظریه و عمل» و «توسعهای» بودند. فرایند اعتباربخشی و روایابی یافتهها، علاوه بر سهسوسازی در مراحل گردآوری و تحلیل دادهها، با استفاده از روش دلفی و اجرای آزمون دوجملهای، و همچنین روشهای بررسی اعضا و جلسات گفتوگو با همطرازان صورت پذیرفت. بر این اساس «مدل مشارکت نظام دانشگاهی در فرایند تربیتمعلم کشور» طراحی و ارائه شد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_112721_fd7c6c38eb967bb8751d46d35b5cb229.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519220200722The relationship between the transformational leadership and job performance of second cycle high school teachers of Tehranبررسی رابطة رهبری تحولی با عملکرد شغلی معلمان دورة دوم متوسطة شهر تهران355613468410.22034/JEI.2020.112754FAمهدی نوید ادهماستادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییحمید شفیع زادهدانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران0000-0002-7472-2896Journal Article20190817The purpose of this study was to investigate the relationship between the transformational leadership and job performance of second cycle high school teachers of Tehran. The present study was applied in terms of type and it was descriptive-correlational in terms of method. The statistical population included all Tehran second cycle high school teachers in 1397-98 academic year (N = 29756). The research sample consisted of 380 teachers who were selected through cluster random sampling method who were selected from second cycle high schools of Tehran. To collect the data, the standard questionnaire of Bass and Vulli (2000) and Paterson's (1999) job performance questionnaire were used. To ensure the validity of the questionnaires, their content validity and face validity were checked. In order to test the reliability of the questionnaires, the two questionnaires were distributed in a sample of 30 participants and their Cronbach's alpha was calculated using SPSS software. The alpha of the transformational leadership questionnaire was 0.93 and the job performance questionnaire was 0.85. The results showed that all aspects of the transformational leadership have a positive and significant relationship with the teachers' job performance, among which the correlation coefficient of the inspiring motivation (r = 0.491) was higher than the other components. The results of the step-by-step regression showed that from among the components of transformational leadership, in the first step, the component of the inspirational motivation by itself explains more than 23% of teachers' job performance and in the second step the component of the inspirational motivation along with the mental persuasion explain more than 26% of the teachers 'job performance. In the third step, the components of the inspirational motivation, ideal influence, and mental persuasion together predict more than 27% of the teachers' job performance. Beta coefficients showed that the variables of the inspirational motivation, mental persuasion and ideal influence predict the 0.38, 0.32 and 0.23 of the job performance variable, respectively. Therefore, it is possible to improve the teachers' job performance using the transformational leadership.پژوهش حاضر بر مبنای نوع، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری آن همة معلمان دورة دوم متوسطة دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند<br />(29756 = N). حجم نمونة این پژوهش 380 معلم بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین دبیران دبیرستانهای دورة دوم متوسطة مناطق آموزشی شهر تهران انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد بأس و آولیو (2000) و عملکرد شغلی پاترسون (1999) استفاده شده است.<br />برای اطمینان از روایی پرسشنامهها از روشهای روایی محتوا و روایی صوری استفاده شد. برای آزمون پایایی پرسشنامه، دو پرسشنامه در یک نمونة آزمایشی 30 نفرة توزیع آلفا، پرسشنامة رهبری تحولی 0/93 و پرسشنامة عملکرد شغلی 0/85 برآورد شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که همة ابعاد رهبری تحولی رابطة مثبت و معناداری با عملکرد شغلی معلمان داشتند که در بین آنها ضریب همبستگی انگیزة الهامبخش (0/491 =r) بیشتر از سایر مؤلفهها بود.<br />نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که از بین مؤلفههای رهبری تحولی، مؤلفة انگیزه الهامبخش در گام اول بهتنهایی بیش از 23 درصد از عملکرد شغلی معلمان را تبیین میکند. در گام دوم،10 مؤلفة انگیزة الهامبخش به همراه ترغیب ذهنی، بیش از 26 درصد از عملکرد شغلی معلمان را بیان میدارند. در گام سوم نیز مؤلفههای انگیزة الهامبخش، نفوذ آرمانی و ترغیب ذهنی به همراه هم بیش از 27 درصد عملکرد شغلی معلمان را پیشبینی میکنند. ضرایب بتا نشان داد، متغیرهای انگیزة الهامبخش (0/38= B)، ترغیب ذهنی (0/32= B) و نفوذ آرمانی (0/23= B)، متغیر عملکرد شغلی را پیشبینی میکنند. بنابراین میتوان با استفاده از رهبری تحولی، عملکرد شغلی معلمان را بهبود بخشید.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134684_e1247f86888d9a6ec7aa1f317b6fa584.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519220200722Contexts and theoretical foundations for establishing Professional Learning Communities (PLCs): PLC models and their comparisonsبسترها و مبانی نظری شکلگیری جوامع یادگیری حرفهای: الگوهای جوامع یادگیری و مقایسه آنها578411272410.22034/jei.2020.112724FAرقیه متحیرپسنددانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شهید بهشتی تهرانکوروش فتحی واجارگاهاستاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0002-5574-6227نعمتالله موسی پوردانشیار برنامهریزی درسی، گروه آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، تهرانحیدر تورانیدانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش0000-002-7272-0125Journal Article20191219Professional Learning Community (PLC) is the most effective strategy to improve the level of education and learning at schools. In these communities, the culture of the partnership and collaboration is enhanced and the teachers, students and educators play a greater role in their professional learning and their students' learning.This collaboration assists them to make constructive criticisms on the teaching methods and learn from their colleagues which result in their knowledge and skills' improvement and students’ enjoying better education. Also, in the meantime they also learn how to establish and administer a network of knowledge and skills. Utilizing descriptive-analytical approaches, this study aims to identify the theoretical backgrounds and contexts for developing the PLC's. In addition, by introducing and explaining the framework of the five different PLCs, including the PDSA, Cascading, Diagnostic, logical model and the third space, while explaining how to form the school learning communities, during the three stages of description, analysis and interpretation, evaluation criteria were extracted based on the basic components of PLCs and the models were judged based on them. The results of their comparison at the four determined levels showed that none of the models under study were desired, because they did not have all the determined indicators at high level. So, preferably it is better to suggest a model from among the models under study based on a combination of the components and key features. Such a model could be an integrated, comprehensive (elements, components and key features of the models) and nativised one which has the ability to perform and implement its elements and components at school in a way that is understandable and acceptable to its members.جوامع یادگیری حرفهای مؤثرترین راهبرد ارتقای سطح آموزش و یادگیری در مدارس محسوب میشود. در این جوامع، فرهنگ مشارکت و همکاری ارتقا یافته، معلمان، هنرآموزان و مربیان نقش بیشتری در یادگیری حرفهای خود و دانشآموزان ایفا میکنند. آنها از طریق همکاری، شیوههای آموزشی را بهصورت سازنده مورد نقد و بررسی قرار داده و از یکدیگر میآموزند؛ درنتیجه این همکاری هم دانش حرفهای و مهارتهای خود را افزایش میدهند، و هم دانشآموزان از آموزش بهتر برخوردار میشوند. همچنین ضمن آن میآموزند که چگونه شبکهای از دانش و مهارت ایجاد و آن را مدیریت کنند. مقاله حاضر میکوشد تا با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی، مبانی نظری و بسترهای شکلگیری جوامع یادگیری حرفهای را مشخص کند و با معرفی و تبیین چهارچوب پنج الگوی متفاوت جوامع یادگیری شامل: الگوهای باما (PDSA)، آبشاری، تشخیصی، منطقی و فضای سوم، ضمن تشریح چگونگی تشکیل جوامع یادگیری مدرسهای، طی سه مرحله توصیف، تحلیل و تفسیر، ملاکهای ارزیابی بر اساس مؤلفههای اساسی جوامع یادگیری حرفهای استخراجشده و الگوها بر اساس آنها مورد قضاوت قرار گرفتند. نتایج مقایسه آنها در چهار سطح تعیینشده نشان داد، هیچیک از الگوهای مورد بررسی مطلوب نبودهاند زیرا، همه شاخصهای تعیینشده را در سطح بالا نداشتند، لذا برای معرفی الگوی پیشنهادی از میان الگوهای مورد مطالعه، ترجیجاً شایسته است تلفیقی از اجزاء، مؤلفهها و ویژگیهای کلیدی الگوهای مورد مطالعه باشد. الگویی تلفیقی، جامع (عناصر، مؤلفهها و ویژگیهای کلیدی الگوها) و بومیشده همراه با قابلیت اجرا و پیادهسازی عناصر و اجزاء آن در مدرسه بهگونهای که از سوی اعضا قابلدرک و پذیرش باشد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_112724_27387c302c68d51b8a715a294bbd3905.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519220200722Recognition of the concept of the language of possibility and explaining its place in the curricula and education with emphasis on the primary school levelبازشناسی مفهوم و تبیین جایگاه زبان امکان در برنامههای درسی و آموزش با تأکید بر دورة ابتدایی8510411272210.22034/jei.2020.112722FAطیبه تجریاستادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان.Journal Article20191125This article seeks to recognize and explain the concept of the language of possibility in the curriculum and education with an emphasis on the primary school level. This is a Philosophical research: Conceptual analysis. Therefore, firstly, by means of the conceptual interpretation method, the recognition of the concept of language of possibility was considered and its various meanings were briefly investigated. This preliminary discussion made it clear that recognizing the concept of language of possibility as a human capacity is not an easy task and it should be addressed as an unfinished project for educators, especially, policy makers who are thinking about innovation and transformation in this field. Following this discussion, by means of the conceptualization method, the use of language in the curriculum and education is discussed. This implies the adoption of a new principle in the educational design to focus on how responsive is teaching to the power of language as a mental tool and a valuable resource in the teaching-learning process. In the next section, by means of the conceptual structure assessment method, the necessity of nurturing the language of the possibility of teachers in the educational systems from different dimensions was discussed. Among these dimensions, one can mention the role of the curriculum in acquiring the potential mental capacities or "building the mind" using the voice and views of students and teachers, the role of language teachers' ability to nurture the creativity, problem statement, and the development of multiple literacy in students. In the last part of the paper, as a conclusion, some solutions were proposed to get out of the current unfavorable situation.مقالة حاضر از نوع پژوهش فلسفی تحلیل مفهومی بوده است. لذا نخست با روش «تفسیر مفهومی»، به بازشناسی مفهوم «زبان امکان» پرداخته و معانی گوناگون آن را بهاجمال بررسی کرده است. بحث مقدماتی روشن ساخت که زبان امکان یک ظرفیت و قابلیت ارجمند بهجای مطلق صحبت کردن است که فرضیهها را به چالش میکشد و دانشآموزان را از تفکر محدود خود بیرون میآورد. سپس دربارة کاربرد زبان امکان در برنامههای درسی و آموزش به روش مفهومپردازی بحث شد. این موضوع متضمن پذیرش اصل تازهای در طراحی آموزشی است تا چگونگی پاسخگو بودن آموزش به قدرت زبان امکان را، بهعنوان یک ابزار ذهنی و یک منبع مغتنم در فرایند یاددهی - یادگیری، در کانون توجه قرار دهد.<br />در بخش بعدی، به روش ارزیابی ساختار مفهومی، ضرورت پرورش زبان امکان معلمان در نظامهای تعلیموتربیت از ابعاد گوناگون مورد بحث واقع شده است. از جملة این ابعاد میتوان به نقش برنامة درسی در فعلیت بخشیدن به ظرفیتهای بالقوة ذهنی یا «ساختن ذهن» با استفاده از نظر دانشآموزان و معلمان، نقش زبان امکان معلمان در پرورش خلاقیت، طرح مسئله، و پرورش سوادهای چندگانه در دانشآموزان اشاره کرد. در آخرین بخش مقاله و در مقام جمعبندی، برای خروج از وضعیت نامطلوب کنونی ارائه طریق شده است.https://noavaryedu.oerp.ir/article_112722_8a6f871124442a846928c033b494dead.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519220200722The evaluation of the attained Farsi curriculum in the first cycle of the primary school: The weak and strong points of the students in obtaining the language artsبررسی نتایج ارزشیابی برنامة درسی کسبشده فارسی دورة اول ابتدایی: نقاط قوت و ضعف دانشآموزان در کسب مهارتهای یادگیری زبانی10513411272310.22034/jei.2020.112723FAنادر سلسبیلیمدیر گروه پژوهشی مبانی برنامه ریزی درسی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article20190731The evaluation of the attained first cycle primary school Farsi curriculum - grades one to three – is the third level of the evaluation of the primary school Farsi curriculum. After evaluating the intended and implemented curriculum, the purpose of its evaluation is to determine the competencies and inadequacies of the attained curriculum at grades 1 to 3. The evaluation of the attained Farsi language arts curriculum was done through a field study. Three written and oral tests on the writing skills of Farsi, Farsi spelling, fluent reading and reading comprehension were conducted among the sample students selected in the related provinces <br />To answer the research questions, the comparison, analysis and deductive inference based on the detailed result of the tests. First, the characteristics of the realized objectives was identified through conducting the questionnaire in a purposeful sample of the Farsi textbook developers and the selected primary school teachers. Then, based on the expected characteristics, the written and oral tests were conducted in a clustered sample, selected from the schools of the 4 provinces. The tests for assessing the learning achievements of the students of grades 1 to 3, based on the theoretical foundation and nature and objectives of the periodical evaluation of the first cycle primary school Farsi curriculum, were researcher-made and they were all valid. To design and review of the test items, the questions developed by the teachers of the related provinces, were used after several rounds of screening. For more content and face validity, the views of the three selected expert teacher have been used to revise the test items at two stages. To validate the tests, they were conducted at two male and female schools (one class of each grade) during the two consecutive days and there were some revisions in text and the arrangement of the test items. To revise and evaluate the results of the tests at the different grades, Certain criteria have been considered after validation and getting the agreement. One of the most important findings is that in terms of the Farsi writing skills, the achievement of the students of grades 1 to 3 was much lower than the targeted achievement, near the limited achievement and rather weak. In majority of the reading, comprehension and vocabulary criteria, the male primary school students showed a high degree of shortcoming in language arts achievement and reading literacy. In terms of the writing skills, Farsi spelling and writing skill, legibility, the overall progress of the students, especially among the students of male schools is inappropriate and illegible, almost below the relative achievement, limited and weak. The students have shown the greatest weakness in terms of mastery of the handwriting skills.ارزشیابی برنامة درسی کسبشدة فارسی دورة اول ابتدایی، سطح سوم از ارزشیابی دورهای برنامة درسی فارسی ابتدایی است که پس از ارزشیابی برنامة درسی قصدشده و اجراشده، هدفش تعیین شایستگیها و نارساییهای برنامة درسی کسبشده در پایههای اول تا سوم دورة ابتدایی است. از نظر روشی، در چارچوب الگوی ارزیابی «تحقق هدفها» در سطح ارزشیابی برنامة درسی کسبشدة فارسی دورة اول ابتدایی، از طریق بررسی میدانی و اجرای سه آزمون کتبی و شفاهی- مهارتهای نگارش فارسی، املای فارسی، و روانخوانی و درک مطلب- در جامعه و نمونة انتخابشده از استانهای مورد نظر پژوهش انجام گرفت. برای پاسخ به سؤالات پژوهش، از روش مقایسه، تحلیل و استنتاج قیاسی بر اساس نتایج تفصیلی آزمونها استفاده شد. در اولین مرحله ویژگیهای تحقق اهداف از طریق اجرای پرسشنامه در نمونهای هدفمند از جامعة مؤلفان کتابهای فارسی و معلمان منتخب دورة ابتدایی مشخص شد. سپس، با توجه به ویژگیهای مورد انتظار، آزمونهای کتبی و شفاهی در جامعه و نمونة خوشهای طبقهبندیشده از مدارس چهار استان اجرا شد.<br />آزمونهای سنجش پیشرفت یادگیری دانشآموزان پایههای اول تا سوم، بر اساس مبنای نظری و ماهیت و اهداف ارزشیابی دورهای درس زبانآموزی فارسی دورة اول ابتدایی، تماماً محقق ساختهاند و کاملاً از روایی برخوردارند. در طراحی و بازبینی سؤالات آزمونها، از سؤالات طراحیشدة مدارس و معلمان همکار در استانها پس از چند دور غربالشدن استفاده شد. در جهت ایجاد روایی دقیقتر محتوایی و صوری سؤالات آزمون، از نظرات سه معلم صاحبنظر و متخصص منتخب، در تصحیح سؤالات آزمونها در دو مرحله بهره گرفته شد. در جهت اعتبارسنجی آزمونها، در دو روز متوالی آزمونها در دو مدرسة ابتدایی پسرانه و دخترانه و در یک کلاس از هر پایه به اجرا درآمدند و تصحیحاتی در متن و نحوة تنظیم سؤالات آزمونها به عمل آمد. در تصحیح و ارزیابی نتایج آزمونها در پایههای متفاوت، ملاکهای مشخصی بعد از رواسازی و کسب توافق موردتوجه بوده است.<br />از مهمترین یافتهها آن است که از نظر مهارتهای نگارش فارسی، پیشرفت دانشآموزان پایههای اول تا سوم، بسیار پایینتر از تسلط نسبی و در حد تسلط محدود و نسبتاً ضعیف قرار دارد. در اکثر ملاکهای مربوط به مهارتهای خوانداری، درک مطلب و تسلط واژگان، دانشآموزان مدارس پسرانه کاستی قابلتوجهی را نسبت به سطح مطلوب آموختهها و انتظار یادگیری مهارت خواندن که در حدی بالاتر از تسلط نسبی است، نشان دادند. از نظر مهارت نوشتاری املای فارسی، خوانانویسی، درستنویسی، و روی خطنویسی پیشرفت مجموعی دانشآموزان، بهخصوص در میان دانشآموزان مدارس پسرانه، نامناسب و ناهمخوان بود و نزدیک به هم در حدی پایینتر از تسلط نسبی و در حد تسلط محدود و ضعیف قرار داشت. دانشآموزان بیشترین کمبود و ضعف را از نظر تسلط بر مهارتهای دستخط تحریری نشان دادند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_112723_2a2a8590a2940a07522d7c800b7b9d84.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519220200722Comparative morphology Of Contemporary schools by using space syntax Methodمقایسه تطبیقی ریختشناسی مدارس معاصر ایران با استفاده از روش چیدمان فضا13516411272510.22034/jei.2020.112725FAساهره مهرابیاندانشجوی دکتری تخصصی معماری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانحسین صفریاستادیار گروه معماری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانجمال الدین سهیلیاستادیارگروه معماری ،واحد قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی ،قزوین،ایرانJournal Article20190831The aim of this study was to analyze the characteristics of spatial configuration and the effect of layout and spatial organization in the form of schools plan on integration, depth, connectivity, visual connectivity (Transparency), Intelligibility.For this purpose, the Dar al-Fonun school as the first modern-style educational building with central organization and the Shahpour (Beheshti) school as Examples of modern schools with linear organization, were selected for analysis. The main question of this research is that what is the relationship between how the spatial organization is organized and the index of integration, depth, connectivity, visual connectivity (transparency), Intelligibility in the form pattern of case study schools plans? The research method used in the research is descriptive-analytical in the case sample and, ultimately, logical reasoning. The tool used in research includes library studies, field observation, and finally simulation using space syntax. <br /> The findings showed that at tow Schools, the highest degree of integration, connectivity, and visual connectivity and the lowest depth are for central space. And the numerical values of the attributes listed in Dar Al-Fenun School with Central Organization are greater than the Shahpur School with Linear Organization.Both schools also have numerical Intelligibility above0/7. Then,There was a significant relationship between the type of spatial organization and the amount of indices in the schools studied. Therefore, the use of a central model in school plan has been one of the important factors in creating spatial cohesion and integration among the school spaces.هدف از پژوهش حاضر تجزیهوتحلیل ویژگی پیکرهبندی فضایی و بررسی تأثیر نوع چیدمان و سازماندهی فضایی در الگوی شکلی (ریختشناسی) پلان مدارس مورد مطالعه بر میزان شاخصهای همپیوندی، عمق، اتصال (نفوذپذیری)، قابلیت اتصال بصری (شفافیت) و وضوح است. به همین منظور مدرسه دارالفنون بهعنوان نخستین بنای آموزشی به سبک نوین با ترکیب چیدمان مرکزی و خطی در پلان و مدرسه شاهپور (بهشتی) بهعنوان شاخص مدارس نوین با چیدمان خطی در پلان برای تجزیهوتحلیل انتخاب شد. سؤال اصلی در پژوهش حاضر این بود که چه رابطهای میان چگونگی سازماندهی فضایی و میزان شاخص همپیوندی، عمق، اتصال (نفوذپذیری)، قابلیت اتصال بصری (شفافیت) و وضوح در الگوی شکلی (ریختشناسی) پلان مدارس مورد مطالعه وجود دارد؟ روش پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و تطبیقی است و ابزار پژوهش، شامل مطالعات کتابخانهای، مشاهده و برداشت میدانی و درنهایت شبیهسازی با نرمافزار چیدمان فضا است. یافتهها نشان داد که در بخش فضای مرکزی هر دو مدرسه بیشترین میزان همپیوندی، اتصال (نفوذپذیری) و قابلیت اتصال بصری (شفافیت) و کمترین میزان عمق وجود دارد و مقادیر عددی شاخصهای ذکرشده در مدرسه دارالفنون که در سازماندهی فضایی آن از ترکیب دو الگوی مرکزی و خطی استفاده شده، بیشتر از مدرسه شاهپور با سازماندهی خطی است. همچنین هر دو مدرسه دارای میزان وضوح با مقدار عددی بالای 7/0 هستند. بنابراین میتوان گفت میان نوع سازماندهی فضایی و میزان شاخصها در مدارس موردمطالعه رابطه معنادار وجود دارد و سازماندهی مرکزی با شاخصهای همپیوندی، وضوح، اتصال (نفوذپذیری)، اتصال بصری (شفافیت) همبستگی مثبت و با شاخص عمق همبستگی منفی دارد و هر چه فضا دارای چیدمان مرکزیتر باشد میزان شاخصهای یادشده در آن بیشتراست. بنابراین به نظر میرسد که استفاده از الگوی مرکزی در پلان مدارس میتواند بهعنوان یک راهکار طراحی عوامل اساسی برای ایجاد انسجام فضایی، یکپارچگی و پیوستگی در میان فضاهای مدرسه مورد استفاده طراحان قرار گیرد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_112725_55c46b5a396a5e0201a04b034c45a7d8.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123519220200722Designing the grounded theory pattern of using virtual networks for the realization of education among Lorestān Province's low-literates and illiteratesشیوههای بهرهگیری از شبکههای اجتماعی در جذب و آموزش بیسوادان و کمسوادان16518911272610.22034/jei.2020.112726FAابوذر قاسمی نژاددانشجوی دکترای رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیولی بهرامیمدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان آیتالله کمالوند خرمآباد، دکترای جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایرانJournal Article20200126This study seeks to identify the function of the virtual social networks in educating the literates and illiterates in Lorestān province. It was a qualitative research with the grounded theory design. The research population consisted of specialists in the field of virtual the education, media institution, education, and the low- literate and illiterate people. The sample was selected through "purposeful and theoretical sampling". The data collection tool was "the in-depth interview" and after interviewing 15 experts, the theoretical saturation was obtained. Also, the "Strauss and Corbin" approach and the three steps of open, axial and selective coding were used to analyze the data. The central phenomenon of this study was "media knowledge poverty". The causal conditions governing it are "virtual inferiority, traditional beliefs and ideas, and the virtual non-sociability." The prevailing contexts are " the legal barriers to the virtual development education, the poverty of the specialized knowledge and the retrospective understanding of virtual education". The intervening conditions on the central phenomenon are "virtual incompatibility, cost-benefit-based view and learning motivations' weakness ". Media knowledge poverty alleviation strategies focus on "the need-based education, integration of the virtual education, and the continuous performance appraisal," resulting in the implications of " the sense of the effectiveness of virtual literacy, applied content creation, educational empowerment, and the organizational modernization." The results showed that poverty of policy making in the field of virtual education and the legal gap in the literacy have doubled the contexts and mechanisms for overcoming the poverty of the media knowledge. This, along with a sense of the virtual inferiority, traditional beliefs and thinking, the virtual non-sociability of the literacy students have led to the maladaptation and the reluctance of the low-literates and illiterates towards the space and consequently the virtual education.هدف این مطالعه، شناسایی عملکرد شبکههای اجتماعی مجازی در آموزش بیسوادان و کمسوادان استان لرستان بوده است. این پژوهش به روش کیفی با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شد. جمعیت مورد مطالعه متخصصان حوزة آموزش مجازی، متخصصان و صاحبنظران حوزة نهاد رسانه، آموزشوپرورش، و سوادآموزی بودند. روش نمونهگیری نیز بهصورت «نمونهگیری هدفمند و نظری» بود. ابزار گردآوری دادهها «مصاحبة عمیق» بود که بر این اساس بعد از مصاحبه با 15 نفر از متخصصان این حوزه، اشباع نظری حاصل شد. بهمنظور تحلیل دادهها از رویکرد «اشتروس و کوربین» استفاده شد و بر اساس آن، از سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و گزینشی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان میدهند که پدیدة محوری این مطالعه «فقر دانش رسانهای» است. شرایط علی حاکم بر این پدیده شامل سه مقوله «فرودستی مجازی، باورها و تفکرات سنتی، و جامعهناپذیری مجازی» است. بسترهای حاکم نیز «موانع قانونی در آموزش توسعة مجازی، فقر دانش تخصصی، و فهم واپسگرا از آموزش مجازی» هستند. شرایط مداخلهگر بر پدیدة محوری نیز سه مقوله بدین شرحاند: «انطباقناپذیری مجازی، نگاه هزینه-فایدهمحور، و ضعف انگیزههای یادگیری». راهبردهایِ رفع فقر دانش رسانهای عبارتاند از: توجه به «آموزش نیازمحور، انسجامبخشی به آموزش مجازی و ارزیابی عملکرد دائمی» که بر اثر آن، شاهد پیامدهایی نظیر «حس اثربخشی سواد مجازی، خلق محتوای کاربردی، توانمندسازی آموزشی و نوینسازی سازمانی» خواهیم بود.<br />نتایج نشان میدهند، فقر سیاستگذاری در حوزة آموزش مجازی، و خلأ قانونی در سوادآموزی، بسترها و سازوکارها، دشواری غلبه بر فقر دانش رسانهای را مضاعف کرده است. این امر در کنار حس فرودستی مجازی، باورها و تفکرات سنتی، جامعه (نا)پذیری سوادآموزان مجازی، به انطباقناپذیری و رغبت کم مخاطبان (بیسوادان و کمسوادان) نسبت به فضا و بهتبع آن آموزش مجازی منجر شده است.https://noavaryedu.oerp.ir/article_112726_90c9e6f8936ef6735f1a51a6421de0c7.pdf