سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520320210923The effectiveness of flipped learning on educational indicators: A meta-analysis studyاثربخشی یادگیری معکوس بر شاخصهای تربیتی: مطالعة فراتحلیل73013467710.22034/jei.2021.221800.1398FAحافظ صاحب یاردانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.0000-0002-3577-2620جواد مصر آبادیاستادگروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20200229Flipped learning has become the focus of many researchers today. The numerous and contradictory studies in this area emphasize the need for a meta-analysis. The present meta-analysis has been conducted with the aim of combining the conducted research on the impact of flipped learning on learners' educational indicators compared to traditional learning. The research population included the nationwide studies conducted in the years between 1393 and 1398 and the foreign research between 2014 and 2019 consisting of the articles and full-text dissertations in the databases and libraries of the Universities or research centers. Based on the input and output criteria and sensitivity analysis, 46 effect sizes were extracted from 23 studies. The combined size of the flipped learning effect was calculated 0.99, with the stochastic effects model. The results showed that the summary effect size is affected by gender, type of course and different outcome variables. Also, the results of the meta-regression showed that the effect size is a function of the subjects' age and flipped learning is more effective at an early age (primary school level). Given the findings of meta-analysis and the theoretical and empirical support, it could be suggested to use this method in the educational system.یادگیری معکوس امروزه مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. وجود پژوهشهای متعدد و متناقض در این حوزه لزوم انجام پژوهشی فراتحلیل را ضروری مینماید. پژوهش پیشِ رو به روش فراتحلیل و با هدف ترکیب پژوهشهای انجامشده درزمینۀ تأثیر یادگیری معکوس در شاخصهای تربیتی فراگیران، در مقایسه با یادگیری سنتی، انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل مطالعاتی است که در سالهای 1393 تا 1398 در ایران و 2014 تا 2019 در خارج از ایران صورت گرفته و بهصورت مقاله و پایاننامههای تماممتن در پایگاههای اطلاعاتی و کتابخانههای دانشگاهها یا مراکز پژوهشی در دسترس است. بر اساس ملاکهای ورود و خروج و تحلیل حساسیت، 46 اندازۀ اثر از 23 پژوهش استخراج شده است. اندازۀ ترکیبی تأثیر یادگیری معکوس با مدل اثرات تصادفی 99/0 محاسبه شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اندازۀ اثر خلاصه از جنسیت، نوع درس و انواع متغیرهای پیامد تأثیر میپذیرد. نتایج فرارگرسیون نیز نشان میدهد که اندازۀ اثر تابع سن آزمودنیها است و یادگیری معکوس در سنین کم (دورۀ ابتدایی) مؤثرتر است. با لحاظ یافتههای این فراتحلیل و پشتوانۀ نظری و تجربی این حوزه توصیه میشود از این روش در نظام آموزشی استفاده شود.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134677_bc1b728769ea49ff9d946f06c343e66f.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520320210923Explaining the conceptual framework of the dimensions and components of the curious curriculum and investigating the degree of conformity of the content of the primary school curriculum with itتبیین چارچوب مفهومی ابعاد و مؤلفههای برنامۀ درسی کنجکاوانه و بررسی میزان انطباق محتوای برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی ایران با آن315413467610.22034/jei.2021.218432.1374FAمحسن دیبایی صابراستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهدمهدی سبحانی نژاددانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهدJournal Article20200203The purpose of this study was to elucidate the conceptual framework of the dimensions and components of the curious curriculum and to investigate the extent of the conformity of the content of the curriculum of Iranian primary school level with it. The research method was descriptive and along with, the documentary and content analysis were also used. The research approach was theoretical and applied. The research population consisted of two parts: the theoretical texts of the curious curriculum and the content of 36 volumes of Iranian primary school textbooks (including 3924 pages) at the academic year 2020. Due to the nature of the subject, sampling was ignored and the entire research population was investigated. The research tools were note-taking form and a researcher-made content analysis checklist. Data was analyzed using Shannon entropy analysis process. The most important results showed that: 1. curious curriculum dimensions can be summarized in nine dimensions of open-mindedness, exploration, eagerness to learn, self-direction, creativity, innovation, inquiry, collaborative learning, and spontaneity; 2. The content of primary school textbooks does not match the dimensions and components of the curious curriculum; Among the nine dimensions of the curious curriculum, the spontaneity dimension had the highest coefficient of importance and the open-mindedness dimension had the lowest coefficient of importance. 3. In the content of primary school textbooks, among the sub-components of the nine dimensions of the curious curriculum, the highest importance was given to the component of teacher-student participation and the lowest importance was given to the sub-component of group activities. Based on the results obtained from the research, it is suggested that in the future editions of primary school textbooks, more attention be paid to the less-considered components.<br />The results showed that :- The dimensions of the curious curriculum can be summarized in nine dimensions: open mindedness, exploration, eagerness to learn, self-direction, creativity, innovation, inquiry, participatory learning, and spontaneity<br />1:Among the nine dimensions of the curious curriculum the most important factor relates to the spontaneity and the least to the dimension of open mindedness.<br />2:Among the sub components of the curiosity curriculum, the most important factor was related to the component of Teacher and student participation and the least important factor was related to the component of group activity preparation.<br />Based on the results of the study, it is suggested that educational policymakers and curriculum planners should pay more attention to the less-considered components in future editions of elementary school textbooksپژوهش حاضر با هدف تبیین چارچوب مفهومی ابعاد و مؤلفههای برنامۀ درسی کنجکاوانه و بررسی میزان انطباق محتوای برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی ایران با آن انجام شده است. روش پژوهش توصیفی است و در خلال آن، از تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا استفاده شده است. رویکرد پژوهش نظری و کاربردی است و جامعۀ پژوهش شامل دو بخش متون نظری برنامۀ درسی کنجکاوانه و نیز محتوای 36 جلد کتاب درسی دورۀ ابتدایی ایران در سال تحصیلی ۱۳۹۸–۱۳۹۹ بود که بالغبر 3924 صفحه است. با توجه به ماهیت موضوع، از نمونهگیری صرفنظر و کل جامعۀ پژوهش بررسی شد. ابزارهای پژوهش، فرم فیشبرداری و سیاهۀ تحلیل محتوایِ محققساخته بود. دادهها با استفاده از فرایند تحلیلی آنتروپی شانون تحلیل شد. عمدهترین نتایج نشان داد که: 1. ابعاد برنامۀ درسی کنجکاوانه را میتوان در نُه بُعدِ ذهنیت باز، اکتشاف، اشتیاق یادگیری، خودجهتدهی، خلاقیت، نوآوری، پرسشگری، یادگیری مشارکتی و خودانگیختگی خلاصه کرد؛ 2. محتوای کتب درسی دورۀ ابتدایی، با ابعاد و مؤلفههای برنامۀ درسی کنجکاوانه منطبق نیست؛ بهطوریکه از بین ابعاد نُهگانۀ برنامۀ درسی کنجکاوانه، بعد از خودانگیختگی بیشترین و بعد از ذهنیت باز کمترین ضریب اهمیت را دارد؛ 3. در محتوای کتب درسی دورۀ ابتدایی، از بین خردهمؤلفههای ابعاد نُهگانۀ برنامۀ درسی کنجکاوانه، بیشترین ضریب اهمیت به خردهمؤلفۀ مشارکت معلمان و دانشآموز و کمترین ضریب اهمیت به خردهمؤلفۀ تدارک فعالیتهای گروهی اختصاص دارد. بر اساس نتایج بهدستآمده از تحقیق، پیشنهاد میشود در ویراستهای آتی کتب دورۀ ابتدایی، به مؤلفههای کمتر توجهشده عنایت بیشتری شود.<br /> https://noavaryedu.oerp.ir/article_134676_f053ac286dccc91848aad9517ac60084.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520320210923Presenting a model of strategies for reducing social harm among students with emphasis on leisure time from the perspective of sport teachers and school principals with a mixed methods approachالگوی راهکارهای کاهش آسیبهای اجتماعی در دانشآموزان با تأکید بر اوقات فراغت از دید معلمان ورزش و مدیران مدارس با رویکرد آمیخته557213467810.22034/jei.2021.235774.1523FAصفدر پورنصراللهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه ، ایران.شهاب بهرامیاستادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایرانحسین عیدیاستادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه ، ایران.Journal Article20200618The purpose of this study was to present a model of strategies for reducing social harm among students with emphasis on leisure time from the perspective of sport teachers and school principals with a mixed-methods approach. In the current research, data collection method was descriptive-survey and mixed-methods with exploratory-sequential design. The research participants in the first (qualitative) part of the study, i.e., in the field interview were outstanding professors of sport management, specialists in school sports and leisure time, professors of sociology, as well as Kermānshāh selected sport teachers and school principals (n=13). They were selected for qualitative interviews on the research topic purposefully and the selection of participants continued up to theoretical saturation. In the second (quantitative) part of the study, after collecting the qualitative data, a questionnaire (consisting of 40 items in 5 components) was developed and it was distributed among the Kermānshāh sport teachers and school principals (n= 334) who were selected using random clustering method. The validity and reliability of both versions of interview questions and questionnaires were confirmed. The results of the present study showed that the strategies include infrastructure (facilities and executive), internal factors (cultural incentives, collective incentives and attitudes), socio-cultural (culturalization, public participation and social encouragement), software (knowledge and human resources) and behavioral (personal and social) resources.هدف از پژوهش حاضر ارائۀ الگوی راهکارهای کاهش آسیبهای اجتماعی در دانشآموزان، با تأکید بر اوقات فراغت از دید معلمان ورزش و مدیران مدارس، با رویکرد آمیخته بود. در پژوهش حاضر، شیوۀ گردآوری دادهها توصیفیـپیمایشی و روش آمیخته (کیفیـکمی) از نوع اکتشافی متوالی بود. مشارکتکنندگانِ پژوهش در بخش اول (کیفی)، برای اجرای مصاحبۀ میدانی، استادهای برجستۀ حوزۀ مدیریت ورزشی، متخصص در ورزش مدارس و اوقات فراغت؛ استادهای حوزۀ جامعهشناسی؛ و معلمان ورزش و مدیران مدارس برگزیدۀ کرمانشاه بودند. این افراد (13 تن) بهصورت هدفمند (از نوع معیاری) برای مصاحبههای کیفی در موضوعِ پژوهش انتخاب شدند و گزینش آنها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. در بخش دوم (کمی)،<em> </em>بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، پرسشنامه (حاوی 40 گویه و در قالب 5 مؤلفه) تنظیم شد و در میان معلمان ورزش و مدیران مدارس شهر کرمانشاه (334 تن) به روش خوشهای–تصادفی پخش شد. روایی و پایایی هر دو نسخه از سؤالهای مصاحبه و پرسشنامه تأیید شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که راهکارها دربردارندۀ زیرساختسازی (امکانات و اجرایی)، عوامل درونی (انگیزانندۀ فرهنگی، مشوقهای جمعی و نگرش)، فرهنگیاجتماعی (فرهنگسازی، مشارکت عمومی و ترغیب اجتماعی)، نرمافزاری (منابع دانشی و منابع انسانی)، و رفتاری (فردی و اجتماعی) هستند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134678_b4b787b638b5ca70d8b3019494ef20e0.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520320210923Comparing the effect of teaching transactional strategies, providing effective feedback and common practice on students’ reading comprehensionمقایسۀ تأثیر آموزش راهبردهای تبادلی، ارائۀ بازخورد مؤثر و شیوۀ رایج در درکمطلب739613468210.22034/jei.2021.276797.1841FAعلی رضا میرزاخانیدانشآموختۀ دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمیعلیرضا کیامنشاستاد بازنشسته دانشگاه خوارزمیهادی کرامتیاستادیار گروه آموزشی روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمیJournal Article20210308This study was conducted with the aim of investigating and comparing the effect of transactional strategies, providing effective feedback and using a combination of these two methods on improving the comprehension performance of the fifth-grade students as a complex mixed design with two inter-subject factors “type of education and gender” and an intra-subject factor “test”. The research population included Arāk city fifth grade male and female students and the research sample was selected by multi-stage cluster sampling method from 8 schools and one class from each school (all in all four classes of females and 4 classes of males). Comprehension performance was measured using the publishable questions of PIRLS 2016 study. The validity of the instrument was confirmed by experts and the reliability coefficient was obtained 0.83 by calculating Cronbach's alpha. After conducting the pre-test, the necessary training was provided for the teachers of the participating classes in 12 sessions. They instructed students for 10 weeks according to the instruction of each method, and the control group was instructed using the conventional method of schools. Then, all students participated in the post-test and 6 weeks later in the follow-up test. Data were analyzed by two-factor analysis of variance with repeated measures. The results showed that all three applied instructional methods had a significant effect on improving students’ comprehension performance (p<0.0001). Significance of the interaction between teaching methods and gender (<em>P</em><em><0.5</em>) showed that although students’ gender did not affect their comprehension performance (p=0.179), but the combined teaching method had an enormous effect on females’ performance. The results of follow-up test showed that the continuity of effectiveness of the applied methods was acceptable and the scores of post-tests and follow-up ones were not significantly different.این پژوهش با هدف بررسی و مقایسۀ تأثیر آموزش راهبردهای تبادلی، ارائۀ بازخورد مؤثر و تأثیر بهکارگیری ترکیبی این دو شیوه در بهبود و ارتقای عملکرد درکمطلب دانشآموزان پایۀ پنجم است که در قالب طرح آمیختۀ پیچیده با دو عامل بینآزمودنی «نوع آموزش و جنسیت» و یک عامل درونآزمودنی «آزمون» انجام شده است. جامعۀ پژوهش دربردارندۀ دانشآموزان دختر و پسر پایۀ پنجم شهر اراک بوده است که با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهایْ هشت مدرسه و از هر مدرسه یک کلاس (درمجموع چهار کلاس دختران و چهار کلاس پسران) برای نمونه انتخاب شدند. عملکرد درکمطلب با استفاده از سؤالهای قابل انتشار مطالعۀ پرلز 2016 اندازهگیری شد. روایی ابزار با نظر متخصصان تأیید شد و ضریب پایایی، با محاسبۀ آلفای کرونباخ، 83/0 بهدست آمد.
پس از اجرای پیشآزمون، در دوازده جلسه، به معلمان کلاسهای مشارکتکننده آموزشهای لازم داده شد. آنها به مدت ده هفته، بر اساس دستورالعمل هر شیوه، به آموزش دانشآموزان پرداختند و گروه کنترل به شیوۀ رایج مدارس آموزش دید. سپس همۀ دانشآموزان در پسآزمون و شش هفته بعد در آزمون پیگیری شرکت کردند. دادهها با روش تحلیل واریانس دوعاملی با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد که هر سه شیوۀ آموزشی بهکارگرفتهشده تأثیر معناداری در بهبود عملکرد درکمطلب دانشآموزان داشته است (0001/0><em>P</em>). با توجه به معناداری اثر متقابل میان شیوههای آموزش و جنسیت (05/0><em>P</em>)، جنسیت دانشآموزان در عملکرد درکمطلب آنها تأثیر نداشته (179/0=<em>P</em>)، اما شیوۀ آموزش ترکیبی تأثیری شگرف در عملکرد دختران داشته است. نتایج آزمون پیگیری نشان داد که تداوم اثربخشی شیوههای بهکارگرفتهشده پذیرفتنی بوده است و تفاوت معناداری میان نمرات پسآزمون و پیگیری وجود نداشت.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134682_b74db857ba8954027ccee68c8ca7c068.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520320210923Effect of control factor from Schoenfeld’s viewpoint on students’ errors on the topic of trigonometric ratios based on Newman’s model of error analysisتأثیر عامل کنترل از دیدگاه شونفلد در کاهش خطاهای دانشآموزان بر اساس الگوی تحلیل خطای نیومن در مبحث نسبتهای مثلثاتی9711613467510.22034/jei.2021.191733.1104FAوحید عالمیاناستادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، استان تهرانقربانعلی محسنیدبیر ریاضی آموزشوپرورش شهرستان فریدنJournal Article20190626<span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; letter-spacing: 0pt; font-weight: normal;">The purpose of this study was to investigate the effect of the control factor, from Schoenfeld’s viewpoint, on reducing the error of tenth grade students (of experimental field) in solving problems related to trigonometric ratios based on Newman error analysis model in </span><span lang="EN-GB" style="font-weight: normal;">Fereiden</span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; letter-spacing: 0pt; font-weight: normal;"> city of Isfahan. For Schoenfeld, control means how to select and use appropriate resources and strategies that help to solve the problem. Newman's error analysis model includes five hierarchical steps including reading, comprehension, conversion, processing skills, and writing. According to this model, a person needs to go through these steps in solving a mathematical problem, and an error in each of these steps prevents him from reaching the appropriate answer. </span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; font-weight: normal;">This research was applied in terms of purpose and quasi-experimental in terms of method. The research population included all male tenth year students (of experimental field, n= 60) in the city of Fereiden, in the academic year of 2017-2018. The research sample consisted of 48 students who were selected by convenience sampling method. Data was collected through conducting pre and post-tests, the validity of which was determined by 11 experienced math teachers. Data of this study were analyzed using the U-man Whitney test. The results showed that strengthening the students’ control skills from </span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; letter-spacing: 0pt; font-weight: normal;">Schoenfeld</span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; font-weight: normal;">’s point of view significantly reduces the error in the </span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; letter-spacing: 0pt; font-weight: normal;">steps</span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; font-weight: normal;"> of reading, comprehension and conversion; however, no significant reduction was observed in processing and writing </span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; letter-spacing: 0pt; font-weight: normal;">steps</span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; font-weight: normal;">’ errors. The highest number of errors in the pre-test was related to the </span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; letter-spacing: 0pt; font-weight: normal;">steps</span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; font-weight: normal;"> of comprehension and conversion, and in the post-test, they were related to the </span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; letter-spacing: 0pt; font-weight: normal;">steps</span><span lang="EN-GB" style="font-size: 12.0pt; font-weight: normal;"> of conversion and processing. This study also showed that most students do not have sufficient mastery in performing mathematical calculations.</span>هدف این پژوهش بررسی تأثیر عامل کنترل، از دیدگاه شونفلد، در میزان کاهش خطای دانشآموزان سال دهم رشتۀ تجربی در حل مسائل مربوط به مبحث نسبتهای مثلثاتی بر اساس الگوی تحلیل خطای نیومن، در شهرستان فریدن اصفهان، است. کنترل ازنظر شونفلد به معنای نحوۀ انتخاب و بهکارگیری منابع و راهبردهای مناسبی است که به حل مسئله کمک میکند. الگوی تحلیل خطای نیومن شامل پنج مرحلۀ سلسلهمراتبی شامل خواندن، درککردن، تبدیل، مهارتهای پردازشی، و نوشتاری است. طبق این الگو، لازم است فرد این مراحل را در حل مسئلۀ ریاضی طی کند و خطا در هریک از این مراحلْ مانعِ رسیدن او به پاسخ مناسب میشود.
این پژوهش ازنظرِ هدف، کاربردی و ازنظرِ روش اجرا، شبهتجربی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر سال دهم تجربی در شهرستان فریدن، در سال تحصیلی 9۶-9۷، است که تعداد آنها 60 نفر بود. برای تعیین نمونه، در این پژوهش، 48 نفر به روش نمونهگیریِ در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها اجرای دو آزمون در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون بود که روایی سؤالهای آنها با نظر ۱۱ نفر از دبیران باتجربۀ ریاضی تعیین شد. یافتههای این پژوهش بر اساس آزمون یو مان–ویتنی تجزیهوتحلیل شد و نشان داد که تقویت مهارت کنترل از دیدگاه شونفلد در میان دانشآموزان باعث کاهش معناداری در خطای مراحل خواندن، درککردن و تبدیل میشود؛ اما کاهش معناداری در خطای مراحل پردازش و نوشتاری مشاهده نشد. بیشترین تعداد خطا در پیشآزمون مربوط به مراحل درک و تبدیل، و در پسآزمون مربوط به مراحل تبدیل و پردازش بود. همچنین این پژوهش نشان داد که اکثر دانشآموزان تسلط کافی را در انجامدادن محاسبات ریاضی ندارند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134675_90dfbefd2c89feb89b980709aca668dd.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520320210923Online teaching problems during COVID 19 pandemic from teachers and parents’ viewpoints and suggesting practical solutionsمشکلات آموزش برخط در دوران کرونا از دیدگاه معلمان و والدین و ارائۀ راهکارها11714513468110.22034/jei.2021.258967.1722FAسارا یداللهیاستادیار، گروه تربیت معلم، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیالهام توکلیاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشیمرضیه پورصالحی نویدهاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانشرقفاطمه آذرتاشدکتری مشاورۀ خانوادهJournal Article20201124Covid 19 pandemic has forced educational centers to combine online teaching with their traditional learning strategies. Due to its nature and structure, online teaching has caused multiple problems for both teachers and parents. This study aimed at determining online teaching problems from teachers’ and parents’ viewpoints, prioritizing them and suggesting effective solutions. First, in the qualitative phase, purposive sampling method was used to select 14 teachers and 15 parents. They were interviewed by semi-structured method and their data was analyzed using Colaizzi method to extract key categories. In the quantitative phase, two questionnaires were designed based on the extracted categories from the previous phase. Using snowball sampling method 357 parents and 306 teachers completed the questionnaires via online link. Psychometric properties of the questionnaires were evaluated (construct validity through exploratory factor analysis, criterion, content, and reliability). Data analysis showed online teaching problems from teachers’ point of view could be categorized in 8 components (i.e., harms due to students' excessive use of internet, Shād network and digital resources’ problems, violation of educational justice, poor basic facilities, problems regarding teaching-learning process and assessment, job pressure, lack of parent collaboration and low media literacy, respectively). Online teaching problems from parents ‘point of view could also be categorized in 8 components including poor basic facilities, harms due to students' excessive use of internet, decreasing the efficiency of teachers, interruption in student personality development, decreasing their motivation, disrupting the order of the home and unfamiliarity with the elements and educational skills of parents. Based on these results, suggestions on increasing media literacy, mediating school-parent relations, upgrading messengers, online sources and TV educational programs, providing basic facilities, enhancing parental supervision, instructing distance teaching techniques, prompting peer relations and time management was presented and discussed.همهگیری کُوید–19 مراکز آموزشی را ناگزیر به تلفیق آموزشِ برخط با روشهای سنتیِ یادگیری کرده که به علت ساختار و ماهیت خود مشکلاتی را برای معلمان و والدین به همراه داشته است. هدف پژوهش حاضر مشخصکردن مشکلات آموزش برخط از دیدگاه والدین و معلمان و پیشنهاد راهکار است. ابتدا در فاز کیفی به روش نمونهگیریِ هدفمند، 14 معلم و 15 والد انتخاب شدند و با آنها مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شد. اطلاعات با روش کلایزی تحلیل و مقولات اساسی ازطریقِ آن استخراج شد. در فاز کمّی، دو پرسشنامه بر اساس همین مقولات طراحی و با نمونهگیریِ گلولهبرفی به شکل اینترنتی روی 357 والد و 306 معلم اجرا شد. تحلیل اطلاعات پس از تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهها (روایی سازه به روش تحلیل عاملی اکتشافی، ملاکی، محتوایی و اعتبار)، نشان داد مشکلات آموزش برخط از دیدگاه معلمان در هشت مؤلفه (به ترتیب اولویت: آسیبهای استفادۀ افراطی دانشآموزان از اینترنت، مشکلات شبکۀ شاد و منابع دیجیتالی، نقض عدالت آموزشی، کمبود امکانات پایه، مشکلات فرایند یاددهی–یادگیری و سنجش، فشار شغلی، همکارینکردن والدین و سواد رسانهای پایین) و از دیدگاه والدین در هشت مؤلفه (کمبود امکانات پایه، آسیبهای استفادۀ افراطی از اینترنت، کاهش کارآمدی معلم، وقفه در تحول شخصیتی دانشآموز، کاهش انگیزش، برهمخوردن نظم خانه و ناآشنایی با عناصر و مهارتهای آموزشی والدین) مقولهبندی میشوند. برایناساس، پیشنهادهایی مبنی بر ارتقای سواد رسانهای، تسهیل تعامل میان مدرسه با والدین، بهبود پیامرسانها، منابع آموزشی دیجیتالی و آموزش تلویزیونی، فراهمکردن امکانات پایه، ارتقای نظارت والدینی، آموزش مهارتهای آموزش غیرحضوری، تشویق ارتباط همسالان و بهبود زمانبندی تدریس مطرح و بررسی شد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134681_bad5fce3bf272a7a75076397fa4baab3.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520320210923Presenting a conceptual model of business schools for the Iranian preschool Systemارائۀ الگوی مفهومی مدارس کسب وکار برای نظام پیشدبستانی ایران14718013467910.22034/jei.2021.235920.1526FAزهرا افتخاریدکترای تخصصی رشته مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)محمدعلی نادیدانشیاررشته مدیریت آموزشی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، نویسنده مسئول0000-0002-1578-0893Journal Article20200620This research was conducted with the aim of presenting a conceptual model of business schools for the Iranian preschool system. The main research tool was a researcher-made questionnaire that was prepared based on the results of a comparative study with Bereday method of preschool center models in business schools of the selected countries. The research population included independent principals of preschool centers. The research sample consisted of 377 preschool centers’ principals who were selected by stratified random sampling method. In this study, face validity, content validity and construct validity (exploratory and confirmatory factor analysis) of the research tool were checked and confirmed and the reliability of the research tool was calculated by Cronbach's alpha coefficient (α = 0.821). Data was analyzed using SPSS version 23 and Smart PLS version 3. In order to validate the factor and its dimensions, the method of confirmatory factor analysis and indicators related to convergent validity (AVE index) and discriminant validity (Fornell and Larker criteria), cross-factor loads and HTMT index were used. In this model, 3 dimensions and 11 components were identified as the most important components of the preschool system, including human resource management dimension (instructing and training the human resources, professional competencies, specialized groups, performance evaluation); curriculum dimension (educational goals, educational and cultural planning, assessing children's progress); structural dimension of communication: (strategy, parents’ participation, research, board duties).این پژوهش با هدف ارائۀ الگوی مفهومی مدارس کسبوکار برای نظام پیشدبستانی ایران انجام شد. ابزار اصلیِ پژوهش پرسشنامۀ محققساختهای بود که بر اساس نتایج مطالعۀ تطبیقی، با روش بردی از الگوهای مراکز پیشدبستانی در مدارس کسبوکار، در کشورهای منتخب، تدوین شده بود. جامعۀ آماریِ پژوهش مدیرانِ مستقلِ مراکز پیشدبستانی کشور بودند؛ نمونۀ آماری به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهایِ متناسب با سهم انجام شد که تعداد 377 نفر بهصورت تصادفی، متناسب با حجم، انتخاب شدند. در این پژوهشِ روایی صوری، محتوایی و سازۀ (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) ابزار بررسی و تأیید شدند و پایایی کل ابزار، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 821/0 محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش از بستۀ نرمافزار آماری در علوم اجتماعی نسخۀ 23 و حداقل مربعات جزئی هوشمند نسخۀ 3 استفاده شد. برای اعتبار عاملی و ابعاد آن از شیوۀ تحلیل عاملی تأییدی و شاخصهای مربوط به اعتبار همگرا (میانگین واریانس استخراجی) و اعتبار واگرای بارهای عاملی متقابل و شاخص برآورد مقادیر معیار HTMT) استفاده شد. در این الگو 3 بعد و 11 مؤلفه بهمنزلۀ مهمترین مؤلفههای نظام پیشدبستانی شناسایی شدند که شاملِ بُعد مدیریت منابع انسانی (آموزش و تربیت نیروی انسانی، شایستگیهای حرفهای، گروههای تخصصی، ارزیابی عملکرد)؛ بعد برنامۀ درسی (اهداف آموزشی، برنامهریزی آموزشی و فرهنگی، ارزشیابی از پیشرفت کودکان)؛ و بعد ساختاری ارتباطی (راهبرد، مشارکت اولیا، پژوهش، وظایف هیئتمدیره) میشوند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_134679_4625bc4f58c0284363b06b398059d8c9.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520320210923The role of teachers in developing and nurturing the student mind in the classroom: Presenting a modelنقش معلمان در توسعه و پرورش ذهن دانشآموز در کلاس درس؛ ارائۀ یک الگو18121613599810.22034/jei.2021.253652.1671FAآرزو احمدآبادیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0003-3994-9400حمید رضا آراستهاستاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-9736-9271عبدالرحیم نوهابراهیماستاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحسین عباسیاناستادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20201020The purpose of this study was presenting a model of the role of teachers in developing and nurturing the minds of primary school students in the classroom. To achieve the purpose of the research, the qualitative-documentary method was used. The research population included all documents related to specialized keywords in the field of mind nurturing in the valid scientific databases and related scientific-research sites and publications inside and outside of Iran. Finally, 411 documents were obtained, which were reduced to 67 documents through theoretical saturation and purposive sampling method. Then, using note-taking in single and wavy form from the selected sample, a database was provided, and the process of inductive content analysis began by reading the sentences line by line and conducting the coding steps manually. Finally, findings were extracted in three steps. As a result, 87 sub-categories were placed under the seven intermediate categories which also were classified around two main categories called teacher’s self-nurture (moral-behavioral; knowledge-scientific-research; skill-ability) and development and nurturing of the mind (cognitive development; metacognitive development; healthy mental habits; self-awareness). To validate the coding steps, a validity check by a colleague was used, and the interrater agreement was 89%. Also, to validate the model, the point of view of experts (n=14) who were purposefully selected were used and, in this way, the numerical value of CVR (above 51%) and mean numerical value of judgments (equal to or greater than 1.57) were obtained. Finally, findings were discussed and concluded considering their applications in terms of teacher role through presenting a conceptual model.هدف از پژوهش حاضر ارائۀ الگو از نقش معلمان در توسعه و پرورش ذهن دانشآموزان در کلاس درس در دورۀ ابتدایی است. برای رسیدن به این هدف، از روش کیفی–اسنادی استفاده شده است. کلیۀ اسناد و مدارک مرتبط با کلیدواژههای تخصصی در حوزۀ پرورش ذهن در پایگاههای علمیِ معتبر و وبگاههای مرتبطِ علمی–پژوهشی، و انتشارات داخل و خارج، تعداد 411 اثر، جامعۀ موردنظر در این پژوهش بودند. بر مبنای اشباع نظری و نمونهگیری هدفمندِ مبتنی بر ملاک، درنهایت 67 سند انتخاب شد. سپس، با استفاده از فیشبرداری بهصورت تکی و موجیشکل از نمونههای انتخابی، پایگاهِ اطلاعاتی فراهم شد و فرایند تحلیل محتوای استقرایی با خواندن خط به خطِ جملات و اجرای مراحل کدگذاری به شیوۀ دستی آغاز شد. درنهایت یافتهها در سه مرحله استخراج شدند. درنتیجه، 87 خردهمقوله در زیرِ هفت مقولۀ میانی جایابی شدند که آنها نیز حولِ دو مقولۀ اصلی با عنوان خودپرورشی معلم (اخلاقی–رفتاری؛ دانشی–علمی–پژوهشی؛ مهارتی–توانمندی)، و توسعه و پرورش ذهن (توسعۀ شناختی؛ توسعۀ فراشناختی؛ شکلدهی عادات سالم ذهنی؛ خودآگاهی) دستهبندی شدند. برای اعتباریابی مراحل کدگذاری از بررسی رواییِ همکار بهره گرفته شد. در این زمینه میزان توافق 89 درصد بود. همینطور برای اعتباریابی الگو از دیدگاهِ متخصصان، که بهصورت هدفمند 14 نفر انتخاب شده بودند، بهره گرفته شد و از این طریق مقدار عددی سیویآر (بالای 51 درصد) و مقدار میانگین عددی قضاوتها (مساوی یا بیشتر از 57/1) به دست آمدند. در پایان به بحث و نتیجهگیریِ یافتهها و کاربستهای آن با توجه به نقش معلم با ارائۀ الگوی مفهومی پرداخته شد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_135998_ad94a25e0d810366a3d5c3722c9d7c39.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520320210923Investigating the status and role of sex education at primary school level and providing an educational frameworkواکاوی جایگاه و نقش تربیت جنسی در دورۀ ابتدایی و ارائۀ چارچوب آموزشی21723813687610.22034/jei.2021.246381.1611FAسمانه قدیریان پورکارشناسی ارشد رشتۀ برنامهریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، آموزگار ابتدایی ناحیۀ 3 استان البرزعفت عباسیاستادیار گروه مطالعات برنامۀ درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمرجان کیاندانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20200902The purpose of this study was to investigate the status and role of sex education at primary school level and providing a framework for its instructions. The research method was qualitative content analysis and case study. The informants of the research were all textbooks of primary school level including 41 books and 13 specialists and experts in the field of child sexual education that have been selected using purposive sampling method of criterion-based and chain type. The research tools included checklist of content analysis and semi-structured interview. The accuracy and robustness of the data were obtained through four criteria of credibility, transferability, dependability and confirmability. Findings showed that primary school textbooks do not have a desirable status in terms of attention to the components of sexual education. Only some components of skills in the sixth grade of primary school have been considered and the other components of knowledge, attitude and skill of sexual education in different grades have been neglected. Due to their comprehensive educational and nurturing role in promoting and stabilizing the school's position, experts have considered it necessary to pay attention to sex education at this educational level which aims at body consciousness, identity, and maintaining health and safety. Sex education could be included in the framework of formal education at three steps of empowering family, teachers and students and at informal education using educational media and school canvas design. Based on the findings, it is recommended that education decision makers pay due attention to the field of sexual education in the primary school curriculum. هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه و نقش تربیت جنسی در دورۀ ابتدایی و ارائۀ چارچوبی برای آموزش آن است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی و مطالعۀ موردی بوده است. اطلاعرسانهای پژوهش عبارتاند از: کلیۀ کتابهای درسی دورۀ ابتدایی شامل 41 کتاب و 13 نفر از متخصصان تربیت جنسی کودکان که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکمحور و زنجیرهای انتخاب شدهاند. ابزارهای پژوهش شامل فهرست تحلیل محتوا و مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. صحت و استحکام دادهها با چهار معیار اعتبارپذیری، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری بهدست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که کتابهای درسی ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای تربیتِ جنسی وضعیت مطلوبی ندارند و فقط به برخی از مؤلفههای مهارتی در پایۀ ششم ابتدایی توجه شده است و از دیگر مؤلفههای دانشی، نگرشی و مهارتی تربیت جنسی در پایههای مختلف غفلت شده است. متخصصان، به علت داشتن نقش آموزشی و پرورشی همهجانبه در راستای ارتقا و تثبیت جایگاه مدرسه، توجه به تربیت جنسی در این دوره را لازم دانستهاند که هدف آن تنآگاهی، هویتیابی، حفظ بهداشت و ایمنی است. تربیت جنسی میتواند در چارچوب آموزشهای رسمی در سه مرحلۀ توانمندسازی خانواده، معلمان و دانشآموزان و در آموزشهای غیررسمی با استفاده از رسانههای آموزشی و طرح بوم مدرسه در برنامههای درسی گنجانده شود. بر اساس یافتهها، به مجریان آموزشی توصیه میشود که توجه لازم را به ساحت تربیت جنسی در برنامههای درسی دورۀ ابتدایی داشته باشند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_136876_8c747e2377471f7e0442252d5ae19517.pdf