سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520420211222Analysis of design thinking models and identifying their role and dimensions: A systematic reviewتحلیلی بر الگوهای تفکر طراحی و شناسایی نقش و ابعاد آن: مرور نظاممند73414233210.22034/jei.2021.242752.1584FAزهرا ابوالحسنیدکتری برنامهریزی درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانمرضیه دهقانیاستادیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0001-5328-2732محمد جوادی پوردانشیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0002-2605-5312کیوان صالحیاستادیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0001-8673-4248نسرین محمد حسنیاستادیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20200806Design thinking is a participatory problem-solving approach with a human-centered approach that enhances innovation by increasing learners' creative thinking abilities. The purpose of this study was to analyze the concept of design thinking and reviewing the models of design thinking by collecting, evaluating and systematically reviewing articles related to this topic. In this study, the databases of ERIC, Science Direct, Tyler & Francis, and Springer were searched, and all English articles indexed in their databases from 2000 to 2020 were collected. After searching the databases, the relevant articles were selected and evaluated according to the CASP evaluation criterion, and finally 36 articles were analyzed. The selected studies were divided in three groups: 1- articles that have provided a new definition of design thinking. 2- those which have presented new models. 3- those which used models in the implementation of the plan; and then they were evaluated.تفکر طراحیْ روش حل مسئلۀ مشارکتی با رویکرد انسانمحور است که با بالابردن تواناییهای تفکر خلاق یادگیرندگان، نوآوری را تقویت میکند. هدف از پژوهش حاضر تحلیل مفهوم تفکر طراحی و بررسی الگوهای تفکر طراحی با جمعآوری، ارزیابی و مرور نظاممند مقالات مرتبط با این موضوع بود. برای این مطالعه، در بانکهای دادۀ اریک، ساینس دایرکت، تایلر و فرانسیس، اسپیرینگر و گوگل اِسکالر جستوجو شد و کلیۀ مقالاتی که به زبان انگلیسی از سال 2000 تا 2020 در بانک دادههای آنها نمایه شده بودند گردآوری شدند. پس از جستوجو در بانکهایِ داده، مقالات مرتبط انتخاب شدند و با ملاک ارزیابیِ casp مورد ارزیابی قرار گرفتند. درنهایت، 36 مقاله تحلیل و بررسی شدند. با توجه به مطالعات بهدستآمده، مطالعات به سه گروهِ 1. مقالاتی که تعریفی نو از تفکر طراحی ارائه دادهاند؛ 2. الگوهای جدید را ارائه نمودهاند؛ و 3. از الگوها در اجرای طرح استفاده نمودهاند تقسیم و ارزیابی شدند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_142332_9b3d7f7348e4513f61a302331eb4567f.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520420211222Designing a framework for the professional competencies of entrepreneurial teachersطراحی چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین355414233310.22034/jei.2021.284117.1901FAفهیمه کشاورزیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانمحمد جاودانیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایرانمجید بدخشاندانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه فرهنگیان فارسhttps://orcid.org/00Journal Article20210430Understanding the importance of the role of teachers in creating change in the field of education, especially in the practice and skill dimensions, the purpose of this study was to design a framework for the professional competencies of entrepreneurial teachers. It was qualitative research with case study design. The potential research participants included the successful entrepreneurs in the field of education, especially teachers who had the necessary experience and expertise in this field, and the curriculum specialists. Participants were selected with a purposeful approach using snowball sampling method and the theoretical data saturation criterion to determine the number of participants. To extract the framework of professional competencies of entrepreneurial teachers, semi-structured interviews and review of related sources and texts were used. Also, using the content analysis method, basic, organizational and comprehensive themes were obtained and to validate the data, their credibility and dependability were checked. The initial framework consisted of 57 basic themes and 4 organizing themes (personality competencies, teaching competencies, social competencies and professional competencies) were organized around the comprehensive theme of professional competencies of entrepreneurial teachers. It should be noted that the extracted themes were interrelated and interwoven, so that if the teachers want to be included in the professional competencies of entrepreneurial teachers’ framework, they must have these competencies together, grow and develop them together, and the educational system must provide the conditions and contexts appropriate with this organized framework.هدفِ این پژوهش، با درک اهمیت تأثیر معلمان در ایجاد تغییر و تحول در عرصۀ آموزش، بهخصوص در ابعاد عملی و مهارتی، طراحیِ چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین بود. رویکردِ پژوهش کیفی و روش به کار گرفتهشده مطالعۀ موردی است. مشارکتکنندگان بالقوۀ پژوهش شامل کارآفرینان موفق در عرصۀ آموزش، بهویژه معلمانی که در این زمینه تجربه و تخصص لازم را داشتند، و متخصصان برنامۀ درسی بودند. انتخاب مشارکتکنندگان با استفاده از رویکرد هدفمند و با روش نمونهگیری گلولهبرفی و با استفاده از معیار اشباعِ نظریِ دادهها برای تعیین تعداد مشارکتکنندگان انجام شد. برای استخراج چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و بررسی منابع و متون مرتبط استفاده شد. همچنین با استفاده از روش تحلیل مضمون، مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر حاصل شدند. برای اعتباریابی دادهها از روشهای قابلقبولبودن و قابلاعتمادبودن استفاده شد. چارچوب اولیه، شامل 57 مضمون پایه و چهار مضمون سازماندهنده (شایستگیهای شخصیتی، شایستگیهای تدریس، شایستگیهای اجتماعی و شایستگیهای حرفهای)، حول مضمون فراگیر شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین سازماندهی شد. گفتنی است مضامین استخراجشده به هم مرتبط و درهمتنیدهاند، یعنی معلمان اگر بخواهند در چارچوب شایستگیهای حرفهای معلمان کارآفرین قرار گیرند، بایستی این شایستگیها را در کنار هم داشته باشند و آنها را باهم رشد و توسعه دهند و نظام آموزشی باید شرایط و زمینههای مناسب با این چارچوب سازماندهیشده را فراهم سازد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_142333_ec2c1c65b59b1b5d12298965b7c24004.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520420211222Semantic representation of the phenomenon of high school principals’ professional identity and proposing a paradigmatic modelبازنمایی معنایی پدیدۀ هویت حرفهای مدیران مدارس متوسطه و ارائة مدلی پارادایمیک558014233510.22034/jei.2021.276608.1838FAجواد باقری اصلدانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانرفیق حسنیاستادیار مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانفردین عبدالهیاستادیار برنامهریزی درسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانJournal Article20210307<br />The aim of this research was to semantically represent the phenomenon of professional identity of high school principals and also to propose a paradigmatic model for it. The research methodology was qualitative and the research population included all high school principals of the three educational districts in Kermānshāh, among whom, 24 people were interviewed based on the principle of theoretical saturation. Data were analyzed through grounded theory method and using Maxqda software. Findings showed that casual conditions of the phenomenon of professional identity included the specialized knowledge, professional skills and philosophy of the profession. Contextual conditions included professional capacity and professional tendency; intervening conditions included routine management and coercive organizational structure; and also effective strategies on professional identity included the professional co-thinking and interaction and human relations based on the mutual understanding and the consequences of professional identity, being a role model in one's profession, professional pride and being attracted to one's profession. Finally, the core category of the research, i.e., “professional identity of the high school principals in terms of understanding oneself as a professional, and catalyst for the professional progress" was formed which wasmore abstract and comprehensive than the other core categories. Ultimately, the identified core themes were drawn in the form of the paradigm model of Strauss and Corbin.According to the results of interview with experts, it can be said that the formation and development of professional identity of high school principals is a necessity that increases the motivation, improves the skills of the principals and provides valuable services to the community and others.هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای هویت حرفهای مدیران مدارس متوسطه و ارائة مدلی پارادایمیک بود. روششناسی این پژوهشْ کیفی بود و مشارکتکنندگان آن را کلیة مدیران مدارس متوسطة نواحی سهگانة شهرستان کرمانشاه تشکیل دادند که بر اساس قاعدة اشباع نظری ۲۴ نفر برای مصاحبه انتخاب شدند. دادهها با روش نظریة دادهبنیاد و با کمک نرمافزار مکسکیودا تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که شرایط علّی پدیدة هویت حرفهای عبارتاند از: دانش تخصصی، مهارت حرفهای و فلسفة حرفه؛ شرایط زمینهای شامل ظرفیت حرفهای و گرایش حرفهای؛ شرایط مداخلهگر شامل مدیریت روزمرگی و ساختار سازمانی بازدارنده؛ راهبردهای مؤثر در هویت حرفهای شامل هماندیشی و تعامل حرفهای و روابط انسانی مبتنی بر درک متقابل و پیامدهای هویت حرفهای الگوبودن در حرفه، غرور حرفهای و مجذوب حرفه بودن. مقولة هستة پژوهش «هویت حرفهای مدیر مدرسه بهمثابة درک خود بهعنوان یک حرفهای: کاتالیزور پیشرفت حرفهای» شکل گرفت که بهنسبت سایر مقولات محوری انتزاعیتر است و جامعیت بالاتری دارد. درنهایت مضمونهای محوری شناساییشده در قالب مدل پارادایمیک اشتراوس و کوربین ترسیم شد. با توجه به نتایج مصاحبه با خبرگان، گفتنی است که شکلگیری و توسعة هویت حرفهای مدیران مدارس متوسطه امری ضروری است که سبب افزایش انگیزه، ارتقای مهارتهای مدیر و ارائة خدمات باارزش به جامعه و دیگران میشود.https://noavaryedu.oerp.ir/article_142335_8c611b813af05b6ac2be17da767d5100.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520420211222Recognizing the factors influential on the representational space of children with emphasis on their drawings (Case study: educational spaces)بازشناسی عوامل مؤثر در فضای بازنمایی کودکان با تکیه بر نقاشیهای آنها (مطالعۀ موردی: فضاهای آموزشی)8110414233610.22034/jei.2021.261015.1742FAریحانه نیک روشدانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید غلامرضا اسلامیاستاد دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانژاله صابرنژاداستادیار، گروه معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعبدالحسین کلانتریدانشیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20201207The purpose of this study was to identify the physical and non-physical factors affecting the desired experience of primary school students in Isfahan’s educational spaces which is innovative in terms of the subject matter and the nature of children's lived experiences of attending in the educational spaces. The methodology of the present article was based on mixed-methods and the students' mental images and lived experiences have been obtained using design-drawing method and their drawings. Given the integration of the identifier and the subject of identification in this method, it could be considered a suitable way to represent and understand the lived experience of children. A total of 192 drawings were classified by open coding method and they were analyzed using exploratory factor analysis by SPSS software. The results indicated that five main factors affect the students' lived experience and mental image of the educational space. Based on their priority, these factors are as follows: 1. emphasis on the building legibility; 2. referring to various types of activities; 3. emphasis on the overall appearance of the building; 4. paying attention to the natural factors and outdoor space and 5. paying attention to the details of environmental-sensory stimuli.هدف از این تحقیق شناسایی عوامل کالبدی و غیرکالبدی مؤثر در تجربۀ مطلوب دانشآموزانِ مقطع ابتدایی از فضاهای آموزشی شهر اصفهان است که ازنظر موضوعِ پژوهشی و ماهیت تجارب زیستۀ کودکان از حضور در فضاهای آموزشی نوآورانه است. روششناسی مقالۀ حاضر مبتنی بر راهبرد آمیخته است که تصاویر ذهنی و تجارب زیستۀ دانشآموزان با استفاده از روش طراحی-ترسیمی و نقاشیهای آنها بهدست آمده است. با توجه به وجود یکپارچگی فاعل شناسایی و موضوع شناسایی در این روش، میتوان آن را شیوهای مناسب برای بازنمایی و فهم تجربۀ زیستۀ کودکان دانست. درمجموع، تعداد 192 نقاشی با روش کدگذاریِ باز طبقهبندی و به روش تحلیل عاملی اکتشافی با نرمافزار اسپیاِساس تحلیل شدند. نتایج تحقیق حاکیاز آن است که پنج عامل اصلی در تجربۀ زیسته و تصویر ذهنی دانشآموزان از فضای آموزشی مؤثر است که به ترتیب اولویت بدین قرارند: 1. تأکید بر خوانایی بنا؛ 2. اشاره به انواع فعالیتهای متنوع؛ 3. تأکید بر سیمای کلی بنا؛ 4. توجه به عوامل طبیعی و فضای باز؛ و 5. توجه به جزئیات محرکهای محیطی-حسی.https://noavaryedu.oerp.ir/article_142336_65be83ab880a0b2bfa8870daf43990c3.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520420211222Identifying an effective teacher characteristic during corona era virtual instruction - A meta synthesis approachشناسایی ویژگیهای معلم اثربخش در آموزش مجازی دوران کرونا - رویکرد فراترکیب10513014233710.22034/jei.2021.279117.1863FAبابک شمشیریدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز0000-0001-5594-2853مریم شفیعی سروستانیاستادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیرازفاطمه میرغفاریدانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیرازعلی جوانمرددکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیرازJournal Article20210401The aim of this study was to identify the characteristics of an effective teacher in virtual education in the Corona era. It was a qualitative synthesis research of the conversion meta- synthesis type and it has been conducted using Sandlowski and Barroso’s six-step method. During the steps, while selecting the meta-synthesis team, the research question and the inclusion criteria for including the papers were determined, and during the systematic search of resources in Latin databases, 45 original papers were selected according to the exclusion criteria. Then, while extracting the basic themes, 54 basic themes were established which were converted into 8 organizing themes of the first level and then 3 categories of organizing themes of the second level including cognitive presence (development of self-concepts in students, students' cognitive involvement, support of student activities), social presence (ability to create group activities, ability to manage group activities while teaching) and teaching presence (skill in organizing their teaching knowledge, understanding the theoretical concepts of teaching in e-environments, designing and implementing e-teaching). Finally, all the mentioned topics were presented in the form of the comprehensive theme of the effective teacher characteristics in virtual education. In the sixth step, findings were validated using validation and transferability techniques. The nature of the teacher’s facilitating role in virtual education during the corona era and the attention of those in charge of education to changes in education and its tendency towards e-learning encourages them to review the educational procedures.هدف از این پژوهش شناسایی ویژگیهای معلم اثربخش در آموزش مجازی دوران کروناست. طرح این پژوهش سنتزپژوهیِ کیفی از نوع فراترکیب تبدیلی است و با استفاده از روش شش مرحلهای سَندِلوسکی و باروسو انجام شده است. طی مراحل، ضمن انتخاب گروه فراترکیب، سؤال پژوهش و معیارهای شمول مقالات مشخص شدند و در جستوجوی نظاممند منابع در پایگاههای اطلاعاتی لاتین، با توجه به معیار خروج، 45 مقالۀ اصیل انتخاب شدند. سپس ضمن استخراج مضامینِ پایه تعداد 54 مضمونِ پایه تثبیت شد که به 8 مضمون سازماندهندۀ سطح اول و سپس به 3 دسته مضامین سازماندهندۀ سطح دوم شامل حضور شناختی (توسعۀ مفاهیم خود در دانشآموز، درگیری شناختی دانشآموزان، پشتیبانی فعالیتهای دانشآموز)، حضور اجتماعی (توانایی ایجاد فعالیتهای گروهی، توانایی مدیریت فعالیتهای گروهی حین تدریس) و حضور تدریس (مهارت در ساماندهی دانش تدریس خود، شناخت مفاهیم نظری تدریس در محیطهای الکترونیکی، طراحی و اجرای تدریس الکترونیکی) تبدیل شدند. درنهایت، تمامی مضامین مذکور در قالب مضمون فراگیر ویژگیهای معلم اثربخش در آموزشِ مجازی ارائه شدند. همچنین با استفاده از روشهای اعتبارپذیری و انتقالپذیری، اعتباریابی یافتهها انجام شد. ماهیت تأثیر تسهیلگری معلم در آموزشهای مجازی دوران کرونا و توجه متولیان امر آموزش به تغییرات امر تعلیموتربیت و گرایش بهسمت آموزش الکترونیکی آنان را به بازنگری روالهای آموزشی معطوف و ترغیب میکند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_142337_0b892fa33f96acea30b9e584c2c4fcf7.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520420211222Assessment of mathematics learning quality among Tehran sixth-grade studentsسنجش کیفیت یادگیری ریاضیات در دانشآموزان پایة ششم شهر تهران13114814233810.22034/jei.2021.250213.1645FAمسعود کبیریاستادیار مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورششهرناز بخشعلی زادهکارشناس مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز، پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورشJournal Article20200927Monitoring the quality of educational system to ensure the quality of students' learning is one of the main responsibilities of educational systems and it has been considered as one of the indicators of the quality of education. In this regard, assessing students' learning in mathematics - as one of the key subjects - has significant importance. In this study, to assess the quality of students’ mathematics learning in the final grade of primary school, a sample of 9720 sixth grade students in Tehran City was selected using stratified two-stage cluster sampling method. 264 math questions were distributed among students using matrix sampling. The results showed that the mean score of the sixth-grade students was 463, which is lower than the mean of the scale (500). Also, females outperformed the males. The comparison of different types of schools showed that public school students had performed weaker than students in the other types of schools, however, the difference in the students’ performance among the other types of schools was not significant. In addition, there was a significant difference between the mean of students’ performance in different educational districts: the best performance was seen in the districts 3, 2, 5 and 6 and the weakest performance was seen in the districts 19, 15 and 18. The observed differences were even noticed between the public schools and the schools with board of trustees too.مشاهدۀ کیفیت خدمات آموزشی برای حصول اطمینان از کیفیت یادگیری دانشآموزان از وظایف عمدۀ نظامهای آموزشی بهشمار میرود تا جایی که یکی از شاخصهای کیفیت آموزشوپرورش<br />در نظر گرفته شده است. سنجش یادگیری دانشآموزان در درس ریاضی، که یکی از دروس اصلی است، نیز اهمیت بسیاری دارد. در این مطالعه برای سنجش کیفیت یادگیری درس ریاضی<br />در پایۀ آخر دورۀ ابتدایی، تعداد 9720 نفر از دانشآموزان پایۀ ششم شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری طبقهایِ خوشهایِ دومرحلهای انتخاب شدند. تعداد 2۶۴ سؤال ریاضی با استفاده از نمونهگیری ماتریسی میان دانشآموزان توزیع شد. نتایج نشان داد که میانگین عملکرد دانشآموزان در پایۀ ششم برابر با ۴۶۳ بود که پایینتر از میانگین مقیاس (۵۰۰) است. همچنین دختران<br />در مقایسه با پسران عملکرد بهتری را در ریاضی نشان دادند. مقایسۀ عملکرد انواع مدارس نیز نشان داد که دانشآموزانِ مدارس دولتی عملکرد پایینتری از سایر مدارس داشتند، اما تفاوت در میان دانشآموزانِ انواع دیگر مدارس معنادار نبود. علاوهبراین، تفاوت قابلتوجهی میان میانگین مناطق آموزشی وجود داشت بهطوریکه بهترین عملکرد در مناطق 3، 2, ۵ و ۶ و ضعیفترین عملکرد در مناطق 19، 1۵ و 18 دیده شد. تفاوتهای ملاحظهشده حتی در مقایسۀ میان مدارس دولتی و هیئتامنایی نیز حفظ شد. https://noavaryedu.oerp.ir/article_142338_a16048d91a42483a7e88e697a724198a.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520420211222The generation gap and teaching and learning strategies at primary school level: A futuristic approachشکاف نسلی و راهبردهای یاددهی و یادگیری در دورۀ ابتدایی: رویکردی آیندهپژوهانه14917214233910.22034/jei.2021.275970.1834FAالهام یوسفی همدانیدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان0000-0002-7682-0107احمدرضا نصراصفهانیاستاد گروه برنامهریزی درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانیاسمین عابدینیدانشیار گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان0000-0002-6212-1732محسن طاهری دمنهاستادیار گروه مهندسی صنایع و آیندهپژوهی، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20210303The world of the future will coincide with the dramatic and unprecedented developments in the fields of science, technology and information transmission. Living in such a world creates a large gap between the emerging generation of learners called the "alpha generation" and the previous generations, making conventional learning methods inefficient. Therefore, the purpose of this study was to identify the characteristics of the emerging generation of learners and designing the appropriate teaching and learning strategies at primary school level. This research was based on the qualitative meta-analysis method using conventional content analysis and the data were analyzed by Atlas.ti8 software. In the results section, in the first step, the characteristics of the alpha generation have been identified and explained through nine categories. In the second step, the concepts and propositions related to teaching and learning were inferred in the form of seven categories. These categories were then used to develop teaching and learning strategies, appropriate for the alpha generation. Findings showed that the alpha generation tend to lead their learning, blur the boundaries between formal and informal learning, and replace the traditional one-way method of information transmission with the interactive ones. Finally, three main approaches were proposed to integrate and apply these strategies.جهان آینده مقارن با تحولاتی شگرف و بیسابقه در عرصههای علم و فناوری و انتقال اطلاعات خواهد بود. زیستن در چنین جهانی موجب میشود تا شکاف عمیقی میان نسل نوظهور یادگیرندگان با عنوان «نسل آلفا» با نسلهای پیشین پدید آید و شیوههای مرسوم یادگیری را ناکارآمد سازد. ازاینرو، هدف این پژوهش شناسایی خصوصیات نسل نوظهور یادگیرندگان و طراحی راهبردهای یاددهی و یادگیری مناسب بر مبنای آنها در دورۀ ابتدایی بود. به این منظور از روش فراتحلیل کیفی و ابزار تحلیل محتوا با نرمافزار Atlas.ti8 استفاده شد. در بخش نتایج، در گام اول، خصوصیات نسل آلفا در قالب نُه مقوله شناسایی و توضیح داده شد. در گام دوم، مفاهیم و گزارههای مرتبط با یاددهی و یادگیری در قالب هفت مقوله استنباط و سپس مقولههای مذکور برای تدوین راهبردهای یاددهی و یادگیری مناسب برای نسل آلفا استفاده شد. یافتهها نشان داد نسل آلفا تمایل دارند هدایت یادگیری خود را به عهده گیرند، مرزهای میان یادگیری رسمی و غیررسمی را از میان بردارند و روشهای تعاملی را جایگزین روشهای یکسویه و سنتی انتقال اطلاعات کنند. در پایان سه رویکرد عمده برای تلفیق و بهکارگیری این راهبردها پیشنهاد شد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_142339_135f7425658e01f47736d70ee8637940.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520420211222The effectiveness of assertiveness training on social adjustment and academic resiliency of bullying victim studentsاثربخشی آموزش ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان قربانی قلدری17318614234010.22034/jei.2021.222616.1404FAمحمد محمدیدکتری روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانابوالفضل فریددانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانرامین حبیبی کلیبردانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانجواد مصر آبادیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20200307The aim of this study was to investigate the effectiveness of assertiveness training on social adjustment and academic resilience of male bullying victim students. The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test control group design. The research population consisted of all male first cycle high school students in Marivān city, who were studying in the 2018-2019 academic year. Using random cluster sampling method, 60 students were selected and they were randomly assigned to experimental (30) and control (30) groups. The participants of the experimental group were trained in groups for six weeks and two sessions per week (12 sessions in total) and the control group received no treatment. The questionnaires of “social adjustment” (1962) and “academic resilience” (2004) were used to collect data. Data were analyzed using analysis of covariance. The results showed that assertiveness training increased the social adjustment but did not have a significant effect on the academic resilience. There was a significant difference between the two groups in social adjustment (p <0.01) but no difference was observed between the two groups in the academic resilience variable. This research has implications for teachers, educators and school counselors which could be used to improve the students' lives.پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان پسر قربانی قلدری انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را تمام دانش آموزان پسر دورۀ متوسطۀ اول سطح شهر مریوان تشکیل میدادند که در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ۶۰ دانشآموز انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش(۳۰) و کنترل (۳۰) جایدهی شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش به مدت شش هفته و هر هفته دو جلسه (۱۲ جلسه) بهصورت گروهی آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای سازگاری اجتماعی (1962) و تابآوری تحصیلی (2004) استفاده شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس بود. نتایج نشان داد که آموزش ابراز وجود در سازگاری اجتماعی دانشآموزان قربانی قلدری تأثیر معناداری داشته، اما در تابآوری تحصیلی تأثیری نداشته است. این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمان، مربیان و مشاوران مدرسه است. آنها میتوانند از نتایجِ این پژوهش برای بهبود زندگی دانشآموزان استفاده کنند. https://noavaryedu.oerp.ir/article_142340_a0f8ff9db58fd45771ec0bf0ea4e224c.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520420211222Evaluating the efficiency of education with emphasis on allocation of resources: A super efficiency approach (Case study of North Khorāsān’s educational districts)ارزیابی کارایی آموزشوپرورش با تأکید بر تخصیص منابع: رویکرد کارایی برتر (موردپژوهی مناطق آموزشوپرورش خراسان شمالی)18720814234110.22034/jei.2021.256534.1697FAمرتضی بدریدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهرانصمد برزویاناستادیار اقتصاد آموزش، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهرانزهرا محمدیاندانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهرانJournal Article20201109The main objective of this research was to evaluate the efficiency of North Khorāsān Province’s nine educational districts in the academic year of 2018-2019 using data envelopment analysis method. In this method, a set of functions and features of educational districts are considered as input and output indicators. And, given the importance and impact of the indicators on the total performance, the ratio of the weighted sum of the outputs to the weighted sum of the inputs has been calculated and evaluated as the criteria of the efficiency of the districts. To evaluate the efficiency of North Khorāsān province’s nine educational districts, data on teachers, schools, students and human resources from the general department of education of this Province have been collected. Data envelopment analysis method has been applied using three inputs and two output indicators. In addition to assessing the efficiency of each district, efficient collections, reference patterns, desirable inputs and outputs, inefficient units, strengths and weaknesses of each district, and the status of resource use have also been determined.هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی کارایی مناطق نهگانۀ آموزشوپرورش استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 9۷-9۸ با بهرهگیری از روش تحلیل پوششی دادههاست. در این روش، مجموعهای از عملکردها و ویژگیهای مناطق آموزشی بهمنزلۀ شاخصهای ورودی و خروجی در نظر گرفته شده است و با توجه به میزان اهمیت و تأثیرگذاری شاخصها درمجموع عملکرد، نسبت مجموع موزون خروجیها بر مجموع موزون ورودیها در حکم میزان کارایی مناطق محاسبه و ارزیابی شده است. برای ارزیابی کارایی مناطق نهگانۀ آموزشوپرورش استان خراسان شمالی در این پژوهش، دادههای مربوط به معلمان، مدارس، دانشآموزان و نیروی انسانی از ادارۀ کل آموزشوپرورش استان خراسان شمالی، گردآوری شده و روش تحلیل پوششی دادهها با بهرهگیری از سه شاخص درونداد و دو شاخص برونداد بهکار گرفته شده است. علاوهبر ارزیابی کارایی هریک از مناطق، مجموعههای کارا، الگوهای مرجع، نهادهها و ستادههای مطلوب، واحدهای ناکارا، نقاط ضعف و قوت هریک از مناطق و وضعیت استفاده از منابع نیز مشخص شده است. https://noavaryedu.oerp.ir/article_142341_ecac53173df3498c34c7ac9f57a679a5.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123520420211222Comparative study of career guidance curriculum to provide guidelines for the Iranian education systemمطالعۀ تطبیقی برنامه های درسی هدایت شغلی به منظور ارائۀ رهنمودهایی برای نظام آموزش وپرورش ایران20924414234210.22034/jei.2021.232810.1503FAبهروز رحیمیدانشجوی دکتری تخصصی مطالعات برنامۀ درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایران0000-0002-3926-6223رضوان حکیم زادهدانشیار گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایرانمحمد جوادی پوردانشیار گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایرانکیوان صالحیاستادیار گروه روش ها و برنامه های آموزشی و درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایرانمحمد خادمی کله لواستادیار گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکدۀ مطالعات فناوری نهاد ریاست جمهوری، تهران، ایرانJournal Article20200526<br />The purpose of the present study was to identify and evaluate career guidance curriculum in the world countries. The research method was descriptive and document analysis with comparative approach. The research population consisted of the career guidance curriculum in the countries of the world and the research sample consisted of the career curriculum and work-based education of UK and Australia's Victorian Career Curriculum which were selected purposefully. The model of John Stuart Mill's method of agreement and difference was used. The data collection, document extraction, and data analysis were done using content analysis method. In this study, we described the differences and similarities between the main elements of the curriculum (goals, time, content, teaching-learning, evaluation methods) in the UK's career curriculum and work-based education and Australia's Victorian Career Curriculum. Also, to judge the validity of documents and evidences, the external and internal criticism have been considered. The results of analyzing and comparing the differences and similarities of the main elements of the curriculum (purpose, time, content, teaching-learning methods-assessment) showed that the orientation of both curricula is education with a career-based approach, however, the career curriculum and work-based education covers a wide variety of goals and implementation time, compared to the Victoria Career curriculum. The results of examining the content element in both curricula indicated three stages of personal development, career exploration and career management. Examining the elements of teaching-learning strategies and assessment showed that what is important in both career guidance curricula is the use of new and active methods alongside the traditional methods. Based on the findings of this study, it is suggested to the policy makers of the educational system of Iran to design a career guidance curriculum according to the characteristics of the elements of the career guidance curriculum in successful countries.هدف از پژوهشِ حاضر شناسایی و بررسی برنامههای درسی هدایت شغلی در کشورهای جهان است. روش پژوهشْ توصیفی و تحلیل مستندات با رویکرد تطبیقی است. جامعۀ آماری شامل برنامۀ درسی هدایت شغلی در کشورهای جهان میشود و نمونۀ مورد بررسی برنامۀ درسی مشاغل و آموزش کارمحور در انگلستان و برنامۀ درسی شغلی در ویکتوریا، استرالیا، بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. الگوی مورداستفاده روش توافق و تفاوت جان استوارت میل بود. ابزار گردآوری اطلاعاتْ فیشبرداری و تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل محتوا بود. همچنین برای قضاوت دربارۀ اعتبار اسناد و مدارک به نقد بیرونی و درونی منابع توجه شده است. نتایج تحلیل و مقایسۀ تفاوت و شباهتهای عناصر اصلی برنامۀ درسی (هدف، زمان، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری-ارزشیابی) نشان داد جهتگیریِ هر دو برنامۀ درسی، آموزش با رویکرد شغلمحوری است اما برنامۀ درسی مشاغل و آموزش کارمحور در قیاس با برنامۀ درسی شغلی ویکتوریا اهداف و زمان اجرای متنوع و گستردهتری را شامل میشود. نتایج بررسی عنصر محتوا در هر دو برنامۀ درسی حاکی از سه مرحلۀ رشد فردی، اکتشاف شغلی و مدیریت شغلی بود. بررسی عناصر راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی نشان داد آنچه در هر دو برنامۀ درسی هدایت شغلی حائز اهمیت است استفاده از روشهای نوین و فعالانه در کنار روشهای سنتی است. با توجه به یافتههای تحقیق، به سیاستگذاران نظام آموزشی کشور ایران پیشنهاد میشود طراحی برنامۀ درسی هدایت شغلی را با توجه به ویژگیهای عناصر برنامۀ درسی هدایت شغلی کشورهای موفق در دستور کار قرار بدهند. https://noavaryedu.oerp.ir/article_142342_a5aea88e1808d5e2802c8f0204633579.pdf