سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521120220321Identifying and developing the principles of multicultural education of the Islamic Republic of Iranشناسایی و تدوین اصول تعلیموتربیت چندفرهنگی جمهوری اسلامی ایران72614722410.22034/jei.2021.237755.1538FAعلیرضا صادقیدانشیار مطالعات برنامۀ درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانیعقوب عزیزیدانشجوی دکتری مطالعات برنامۀ درسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20200702A pluralistic and multicultural society can move during the transition from the threat towards the opportunity, when the multicultural education and ethnic diversity are based on the principles. A multicultural curriculum that is compatible with the capabilities and capacities of the Islamic Republic of Iran’s system needs, above all, the extraction of the key principles and elements. Therefore, the present study aims at identifying and extracting the principles of multicultural education of the Islamic Republic of Iran. This research was qualitative in nature and it was analytical-inferential in terms of the research method. The research area of study included the views of Islamologists, upstream documents of Iran, history of education in Iran, and the documents of the selected countries on the multicultural education. The research sample was selected using the purposeful sampling method of the homogeneous type. The tools and methods of data collection were documentary methods, reviewing the documents and using the content analysis worksheets. Findings included the extraction of eleven principles of multicultural education, some of which are as follows: In the institution of education, human dignity and the rights of individuals should be protected, regardless of the cultural differences, opportunities for the quality education should be provided, with no attention to the color, race, class or religion. Education should promote the spirit of peaceful coexistence among the religions, sects and ethnic groups in Iran and the world, and also, it should provide opportunities for the religious education for the religious minorities and local languages for learners. Educating the students should be done in such a way that they avoid inspecting each other's opinions and do not attack others for having an opinion. Special identities should be formed in students and different groups, according to the individual differences along with a common identity.جامعة کـثرتگرا و چندفرهـنگی زمـانی میتـواند در گـذار از تهدید به فرصت پیش رود که<br />تعلیموتربیتِ چندفرهنگی و تنوع قومی بر مرکب اصول سوار شود. برنامة درسی چندفرهنگی سازگار با قابلیتها و ظرفیتهای نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از هر چیز نیازمند استخراج اصول و عناصر اصلی است. بنابراین پژوهش حاضر با هدفِ شناخت و استخراج اصول تعلیموتربیت چندفرهنگی جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. ماهیت این پژوهش کیفی و روش تحقیقِ آن تحلیلی ـ استنتاجی است. حوزة مطالعاتی پژوهش شامل آرای اسلامشناسان، اسناد بالادستی ایران، تاریخ آموزشوپرورش ایران، اسناد و مدارک کشورهای منتخب درزمینة آموزش چندفرهنگی است. روشِ نمونهگیری در این پژوهش هدفمند از نوع متجانس بوده است. ابزار و روشهای گردآوریِ اطلاعات روش اسنادی ازطریق بررسی مستندات و بهصورت کاربرگهای تحلیل محتوا بوده است. یافتههای پژوهش شامل استخراج یازده اصل تعلیموتربیت چندفرهنگی ایران است که شامل موارد زیر است:<br />در نهاد تعلیموتربیت باید کرامت انسانی و حقوق افراد فارغ از تفاوتهای فرهنگی حفظ شود و فرصتهای تربیت کیفی فارغ از رنگ، نژاد، طبقه و مذهب فراهم آورده شود. تعلیموتربیت باید روحیة همزیستی مسالمتآمیز را میان ادیان، مذاهب و اقوام در ایران و جهان ترویج دهد و فرصت آموزشهای دینیِ اقلیتهای مذهبی و زبانهای محلی را برای یادگیرندگان فراهم آورد. در تربیت متربیان باید بهگونهای عمل شود که از تفتیش عقیدة یکدیگر پرهیز کنند و به دیگران بهخاطرِ داشتن عقیدهای تعرض نکنند. باید هویتهای ویژه در دانشآموزان و گروههای مختلف، با توجه به تفاوتهای فردی در کنار هویت مشترک، شکل گیرد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_147224_15305dec0015850b95cef93b9cd05aaf.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521120220321Challenges of primary school principals of Ahvāz in leading a virtual school: A phenomenological studyچالشهای مدیران مدارس ابتدایی شهر اهواز در رهبری مدرسۀ مجازی: مطالعۀ پدیدارشناختی274614722510.22034/jei.2021.271604.1804FAعلی بیرمی پوراستادیار گروه علوم تربیتی دانشکدۀ علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0001-8462-706xشیدا اچرشدانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20210202The purpose of this study was to investigate and explain the challenges of primary school principals of Ahvāz in leading schools during the virtual education. To achieve this goal, a qualitative research method was used with Husserl's descriptive phenomenological approach. For this purpose, semi-structured interviews were conducted with eight primary school principals, who were purposefully selected. Data were extracted and analyzed using Creswell’s analysis cycle, including data organization, reading and writing, description, classification and coding, interpretation of the data validity and reliability, and displaying and visualization of the data. The results showed that the school principals identified the challenges of the virtual school in the areas of financial resources, time, parent/family cooperation, professional development, responsiveness to the responsibility and teachers/school staff, respectively. In addition to these challenges, which were based on the theoretical framework of the study by Richardson et al (2015), principals described the other challenges of the virtual school as “shād application” and "family issues". The most important challenges of shād application are themes such as not defining the role of school staff except teachers, low internet speed, problem of students’ authenticating and leaving the shād application, inability of users to see the message recipients, and the low quality of the files sent by users in this application were detected. In addition, the principals described the challenges of families in terms of the two themes: "poverty and financial inability of families" and "unemployment, divorce, addiction and parental delinquency."هدف از این پژوهش بررسی و تبیین چالشهای مدیران مدارس دورة ابتدایی شهر اهواز در رهبری مدارس در دوران آموزش مجازی است. در این تحقیق از روشِ کیفی، با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی هوسرل، استفاده شده است. قلمرو پژوهش شامل کلیة مدیران مدارس ابتدایی شهر اهواز است. بدین منظور، 8 نفر از مدیران دورة ابتدایی به شیوهای هدفمند، از نوع موارد مطلوب، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و با آنها مصاحبة نیمهسازمانیافته صورت گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از چرخة تجزیهوتحلیل کرسول شامل سازماندهی دادهها، خواندن و یادداشتکردن، توصیف، طبقهبندی و رمزگذاری، تفسیر روایی و پایایی دادهها و نمایش و تجسم دادهها استخراج و تحلیل شدند. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، مدیران مدارس چالشهای مدرسة مجازی را به ترتیب در محورهایی چون منابع مالی، زمان، همکاری والدین/ خانواده، توسعة حرفهای، پاسخگویی به مسئولیتها و معلمان/ کارکنان مدرسه شناسایی کردند. علاوهبراین، مدیران چالشهای دیگر مدارس مجازی را در قالب دو محور «برنامة شاد» و مسائل مربوط به خانوادهها عنوان کردند. مهمترین چالشهای برنامة شاد شامل مواردی چون تعریفنکردن سهم کارکنان مدرسه بهجز معلمان، پایینبودن سرعت شبکة اینترنت، مشکل احراز هویت دانشآموزان و خروج آنان از برنامة شاد، نبود قابلیت مشاهدة گیرندگان پیام برای کاربران و پایینبودن کیفیت فایلهای ارسالی در این برنامه بودند. بهعلاوه، مدیران مدارس چالشهای مربوط به خانوادهها را نیز در دو مضمون بیبضاعتی و تمکن مالی نداشتن خانوادهها و بیکاری، طلاق، اعتیاد و بزهکاری والدین عنوان کردند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_147225_729e44fd7d527ee193474363364bae17.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521120220321Threats and opportunities for internationalization and localization of the curricula in Iran's education system in the last two decades and proposing the solutionsتهدیدها و فرصتهای بینالمللیشدن و بومیسازی برنامههای درسی در نظام آموزشی ایران در دو دهۀ اخیر و ارائۀ راهکارهای پیشنهادی477014892010.22034/jei.2021.228508.1465FAمحمد رضا علی پوردانشجوی دکترا برنامهریزی درسی دانشگاه خوارزمیعفت عباسیاستادیار برنامهریزی درسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20200425This study aims at investigating the threats and opportunities of internationalization and localization of the curricula in the Iranian education system in the last two decades and proposing the solutions. It was a synthesis study according to Robertson's six steps. The research population included all the valid scientific papers on the internationalization and localization of the curricula in the Iranian education system in the last two decades and the research sample was selected through purposeful sampling method. The research tool was a researcher-made checklist. In this study, first, the need for studies on the threats and opportunities of internationalization and localization of curricula in the Iranian education system was identified. Then, the related resources were searched. The criteria for the relevance of the resources were their research and conduction in the period between 2001 to 2018. Data were analyzed through open and axial coding. Then, the findings were processed in the form of answers to the research questions and they were interpreted and summarized. Findings showed that the Iranian education system faces major threats such as the curriculum inflexibility, centralism, colonial science, and value conflict, as well as the opportunities such as recognizing the culture of nations, honoring the heritage of the Western civilization, attracting international professors, and paying attention to the Islamic philosophical foundations, when trying to become internationalized and localized. Also, to turn the threats into the opportunities, the solutions such as learning more English and incorporating human rights and democracy curriculum have been presented.این پژوهش با هدف بررسی تهدیدها و فرصتهای بینالمللیشدن و بومیسازی برنامههای درسی در نظام آموزشی ایران در دو دهۀ اخیر و ارائۀ راهکارهای پیشنهادی انجام شده است. روش پژوهش سنتزپژوهی و طبق ششمرحلهایِ روبرتسون است و جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ مقالات علمی معتبر درزمینۀ بینالمللیشدن و بومیسازی برنامۀ درسی در نظام آموزشی ایران در دو دهۀ اخیر میشود. روش نمونهگیریِ آن هدفمند و ابزار جمعآوری دادهها فهرست ساختۀ محقق است. در این پژوهش ابتدا نیاز مطالعاتی درزمینۀ تهدیدها و فرصتهای بینالمللیشدن و بومیسازی برنامههای درسی، در نظام آموزشی ایران، شناسایی شد. سپس منابع مرتبط با آن جستوجو شد. معیار مرتبطبودن منابعِ پژوهش اجرای آنها در بازۀ زمانی سالهای 1380 تا 1397 بود. دادههای جمعآوریشده بهصورت کدگذاری باز و محوری تحلیل شدند و در ادامه، یافتههای پژوهش نیز در قالب پاسخ به سؤالهایِ پژوهش پردازش، تفسیر و جمعبندی شدند. طبق یافتههای پژوهش، نظام آموزشی ایران در بینالمللیشدن و بومیسازی برنامۀ درسی با تهدیدهای عمدهای مثل انعطاف نداشتن اهداف برنامۀ درسی، تمرکزگرایی، علم استعماری و تضاد ارزشی و همچنین فرصتهایی ازجمله شناخت فرهنگ ملل، ارجگذاری به میراث تمدن غرب، جذب استادان دارایِ مدارج علمی بینالمللی و توجه به مبانی فلسفی اسلامی روبهرو بوده و همچنین برای تبدیل تهدیدها به فرصت راهکارهایی مثلِ یادگیری بیشتر زبان انگلیسی و گنجاندن حقوق بشر و دمکراسی در برنامۀ درسی ارائه کرده است.https://noavaryedu.oerp.ir/article_148920_79b8854c52ba1ab6c610494c9eeaef46.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521120220321Qualitative explanation of lived experience of parents from the process of forming the homeschooling curriculumتبیین کیفی تجربۀ زیستۀ والدین از فرایند شکلگیری برنامۀ درسی آموزش در خانه719414892110.22034/jei.2021.250353.1647FAژیلا سلیمانیکارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه الزهرا تهرانپروین صمدیدانشیار مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانپروین احمدیدانشیار مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20200927Homeschooling constitutes part of an unofficial education process which enables students to choose a learning method and form a curriculum corresponding to their own interests in an atmosphere other than a school environment. Despite its informality, this type of education is growing in Iran. The aim of this study was to explain the process of forming a homeschooling curriculum. To do so, a qualitative research with a phenomenological approach was conducted with participation of twelve persons from the families who had educated their children at home. Data was analyzed by the seven-level Colaizzi method. To answer the first research question, two pivotal ideological and pedagogical codes were identified. To answer the second research question, and considering the components of purpose, content, teaching strategies, atmosphere, and evaluation, all in all, eleven pivotal codes were extracted. Findings indicated that the parents try to take their child's interests and talents into account when developing the curriculum and keep him or her away from a stressful and competitive environment.آموزش در خانه بخشی از آموزش غیررسمی است که به دانشآموزان اجازه میدهد تا در محیطی غیر از محیط مدرسه به انتخاب آموزشی دست زنند و برنامۀ درسی را مطابق با علایق خود پیش ببرند. تمایل به این نوع از آموزش با وجود غیررسمیبودن در ایران در حال افزایش است. مطالعۀ حاضر با هدف تبیین فرایند شکلگیری برنامۀ درسی آموزش در خانه انجام شد. برای این منظور مطالعۀ کیفی با رویکرد پدیدارشناسانه انجام گرفت و ۱۲ نفر از خانوادههایی که به آموزش کودکان خود در خانه پرداخته بودند در این پژوهش مشارکت کردند. اطلاعات با روش هفتمرحلهای کلایزی تحلیل شدند. از تحلیل دادههای این مطالعه برای پاسخ به سؤالِ اول ۲ کدِ محوریِ ایدئولوژیکی و پداگوژیکی شناسایی شد. در پاسخ به سؤال دوم درزمینۀ مؤلفههای هدف، محتوا، راهبردهای تدریس، فضا و ارزشیابی مجموعاً ۱۱ کد محوری استخراج شد. طبق یافتهها، والدین سعی بر آن دارند تا در تدوین برنامۀ درسی علایق و استعدادهای کودک خود را در نظر بگیرند و او را از جوّ دلهرهآور و رقابتی دور کنند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_148921_072516cecd5b23fdfb45d2b2c7b02fe3.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521120220321Relationship between theory and practice in the curriculum planning process: A native experienceرابطة نظر و عمل در فرایند برنامهریزی درسی: تجربهای بومی9511214233410.22034/jei.2021.285005.1911FAمحمود مهرمحمدیاستاد تمام دانشگاه تربیت مدرسآمنه احمدیدکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطباییIP : 151.242.171.51نگار الهامیاندکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی0000-0001-6560-8023فاطمه زهرا احمدیاستادیار، گروه سلامت و تربیت بدنی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیJournal Article20210506This research aimed at studying the curriculum planning process by the managers and experts of the Organization for Educational Research and Planning based on the transformational documents. It was a qualitative study with grounded theory design and the qualitative content analysis of the data has been done inductively. When investigating the data, the entire transcribed text was studied and extracted from the audio files and autobiographies. Coding and classification of codes were done using Max QDA software and the participation of peers. Analysis of the findings showed that managers and experts in the curriculum planning need opportunities to understand and interpret the philosophical propositions, in mutual agreement. Managers gradually experience changes in the ideas, roles, behaviors and during this process they move from resistance to acceptance and participation; from hesitation to learning; from relying on experiences to trying to find the answers; from relying on the existing mental imagery to challenge the experience; from presenting the new problems to finding answers and producing technical knowledge; and from a reductionist point of view, they could move to the holistic view and transfer the semantic burden of the transformational documents to the layers of the field of action.هدف از این پژوهش بررسی فرایند برنامهریزی درسیِ مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر اساس اسناد تحولی بود. تحلیلها با روشِ دادهبنیاد و تحلیل محتوای کیفیِ دادهها به شیوة استقرایی انجام گرفت. برای بررسیِ دادهها کل متنِ پیادهشده از فایلهای صوتی و خودزیستنگارها مطالعه و استخراج شدند. کدگذاری و طبقهبندی کدها با استفاده از نرمافزار مکسکیودا و مشارکت همتایان انجام شد. تحلیل یافتهها نشان داد مدیران و کارشناسان در برنامهریزی درسی نیازمندِ فرصتهایی برای درک و تفسیر گزارههای فلسفیاند. در انطباق متقابل، مدیران رفتهرفته با تغییر در انگارهها، نقشها و رفتارها روبهرو هستند. آنها طی این فرایند از مقاومت به پذیرش و مشارکت؛ از تردید به یادگیری؛ از تکیه بر تجارب به تلاش برای یافتن پاسخ؛ از تکیه بر انگارههای ذهنی موجود به ایجاد چالش برای کسب تجربه؛ از طرح مسئلههای جدید به یافتن پاسخ و تولید دانش فنی؛ و از نگاه کاهشگرایانه به دیدگاه کلنگر و انتقال بار معنایی اسناد تحولی به لایههای عرصة عمل حرکت کردهاند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_142334_2232ef3c646ed8b3e14eac258d5104e0.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521120220321Designing and validating a coaching model based on choice theory in Farhangiān Universityطراحی و اعتباریابی الگوی کوچینگ بر مبنای نظریۀ انتخاب در دانشگاه فرهنگیان11313814892210.22034/jei.2022.300049.2063FAسید علی اکبر مرتضوی امامیدانشجوی دکتری مشاورۀ دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایرانقدسی احقرگروه مشاوره واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، ایران/ استاد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزشی وزارت آموزشوپرورش، تهران، ایرانداود تقواییدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.حسن اسدزادهدانشیار گروه مشاورۀ دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20210816The coaching ability of the student-teachers in the educational environment is a key competence for any teacher. The purpose of this study was to design and validate a coaching model based on the choice theory at the University. It was a sequential mixed-methods study which consisted of a qualitative section with grounded theory approach and a quantitative section with field finding method. In the qualitative section, the University professors were interviewed. They were selected according to the principle of theoretical saturation using purposive sampling method (N= 32). In the quantitative section of the study, the sample size was calculated based on the Cochran's formula and therefore, 360 students and teachers of Farhangiān University were selected through multi-stage cluster sampling method. Document mining and semi-structured interviews were used to collect data in the qualitative section and a researcher-made questionnaire was used in the quantitative section of the study. The method of data analysis in the qualitative section was open, axial and selective coding which was done by MAXqd software with thematic analysis approach. In the quantitative section of the study, exploratory and confirmatory factor analysis were used. The results showed that the coaching model includes two dimensions of personal coaching and educational coaching, 7 main components including (self-discovery, smart Chinese goal, searching and staying at work, relationship building, training and knowledge creation, environment building, effectiveness and influence) and 35 indicators were presented as a coaching model. Finally, the main dimensions and components of the coaching model was identified based on the choice theory. It was found that the proposed model has an acceptable fit and the assumed factor structure was confirmed.<br /> توانایی مربیگری دانشجومعلمان در محیط آموزشی صلاحیتی اساسی برای هر معلمی است. هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی مربیگری بر مبنای نظریۀ انتخاب در دانشگاه است. این پژوهش از نوع آمیختۀ متوالی بود و در دو بخش کیفی با رویکرد دادهبنیاد و بخش کمّی به روش زمینهیابی انجام شد. بخشِ کیفی شامل مصاحبه با استادان دانشگاه است که طبق اصل اشباع نظری، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (N:۳۶۰)، انجام شده است و بخش کمّی طبق فرمول کوکران بود و گروه هدف 360 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بودند. در این مرحله از روش نمونهگیری چندمرحلهای استفاده شد. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از روش سندکاوی و مصاحبههای نیمهساختاریافته و در بخش کمّی از پرسشنامۀ محققساخته بهرهگیری شد. شیوۀ تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری باز، محوری و انتخابی با نرمافزار مکسکیودا و با رویکرد تحلیل مضمون صورت گرفت و در بخش کمّی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. بر اساس نتایج، الگوی مربیگری شامل ۲ بُعد مربیگری شخصی و مربیگری آموزشی و 7 مؤلفۀ اصلی شامل کشف خود، هدفگذاری هوشمند، جستوجوگری و پیگیرماندن در کار، رابطهسازی، آموزش و ایجاد دانش، محیطسازی، اثربخشی و نفوذ است. در این پژوهش 35 شاخص برای الگوی مربیگری ارائه شد. درنهایت ابعاد و مؤلفههای اصلی الگوی مربیگری بر مبنای نظریۀ انتخاب مشخص شد. مشخص شد که الگوی ارائهشده برازش مناسبی دارد و ساختار عاملی مفروض آن تأیید شد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_148922_af57c8db96a7b104cfc6a3e8e5ea5e46.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521120220321Developing, validation and normalization of the academic enjoyment test for the second cycle of primary educationساخت، رواسازی و هنجاریابی آزمون لذت تحصیلی برای دورۀ دوم آموزش ابتدایی13916414892410.22034/jei.2021.282958.1931FAمهدی نامجومنشدانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانحسنپاشا شریفیاستاد گروه روانشناسی، واحد رودهن دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانمنصوره شهریاری احمدیاستادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210518This research was conducted with the aim of developing and normalizing a test for the assessment of the academic enjoyment of the primary education second cycle students in Tehran. For this purpose, using the open and closed interview methods with the members of the sample, the components, criteria and indicators of the academic enjoyment assessment were extracted from the target population. Then, the instrument items were developed based on the extracted indicators and they were distributed among 10 second cycle primary education teachers to examine the coefficient of agreement and it was obtained. The initial form of items was administered to 742 male and female students of the primary education fourth to sixth grades from five geographical-educational districts of Tehran that were selected using multi-stage cluster random sampling method. Then, through performing exploratory and confirmatory factor analysis, and computing the reliability in the sense of the internal consistency, the items whose alpha were low or their factor load was not significant were removed, the final form of the test was prepared and the necessary norms were developed.این پژوهش با هدف ساخت و هنجاریابی آزمونی برای سنجش لذت تحصیلی دانشآموزان دورۀ دوم آموزش ابتدایی شهر تهران انجام شد. به این منظور، ابتدا با بهرهگیری از روش مصاحبههای باز و بسته با اعضای نمونۀ موردمطالعه از جامعۀ هدف مؤلفهها، ملاکها و شاخصهای سنجش لذت تحصیلی استخراج شد. سپس سؤالهای ابزار بر پایۀ شاخصهای استخراجشده تدوین و برای بررسی ضریب توافق روی 10 معلم دورۀ دوم آموزش ابتدایی اجرا و ضریب توافق حاصل شد. فرم اولیۀ سؤالات روی 742 دانشآموز دختر و پسر پایههای چهارم تا ششم 5 منطقۀ جغرافیای – آموزشی شهر تهران که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند اجرا شد. درنتیجه، با اجرای تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و اعتبار به معنای همسانیِ درونی سؤالاتی که آلفای پایین داشتند یا بار عاملی آنها قابلتوجه نبود حذف شدند و فرم نهایی آزمون با 29 سؤال آماده و هنجارهای لازم برای آن تهیه شد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_148924_1830aee13522b07a67af938ad62ba45a.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123521120220321Effectiveness of behavior management training package based on choice theory on reducing students' indiscipline at schoolاثربخشی بستۀ آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر نظریۀ انتخاب در کاهش بیانضباطی دانشآموزان در مدرسه16518914076010.22034/jei.2021.287862.1943FAمسلم امیریدانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان-تبریزجواد مصرآبادیاستاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانـتبریزابوالفضل فریددانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان-تبریزسیاوش شیخ علیزادهاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان-تبریزJournal Article20210525Students’indiscipline in the classroom and school environment has always disrupted the educational process and also it is a common behavioral problem during the adolescence. The aim of this study was to investigate the effectiveness of the behavior management training package based on the choice theory on reducing the students' indiscipline at school. This study was conducted as a single-subject design with multiple simultaneous baselines with a two-month follow-up. The research population included all the ninth-grade male students of high schools in Javānrood city in the academic year 2020-2021, of which 3 students - who met the inclusion criteria - were selected using the purposeful sampling method, through the scale of students' stressful behaviors in the classroom. Each group, including students and their parents, individually received 12 sessions of training of the package which were previously designed and validated by the researchers. Data were analyzed by visual drawing, Reliable Change Index (RCI), recovery percentage formula and Cohen’s D effect size. Findings showed that the implementation of the behavior management training package based on the choice theory has a clinically and statistically significant effect on reducing the students' indiscipline at school (P <0.05). Therefore, it was recommended that the trainings of this package which is based on the educational-therapeutic foundations of choice theory, to be used individually and in groups, through the counseling centers, especially the education counseling centers.بیانضباطی دانشآموزان در کلاسهای درس و محیط مدرسه همواره برهمزنندۀ فرایند آموزشی بوده و از مشکلات رفتاری شایع در دوران نوجوانی است. هدف از پژوهشِ حاضر بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر نظریۀ انتخاب در کاهش بیانضباطی دانشآموزان در مدرسه بود. این پژوهش از نوع تکآزمودنی است و<sup> </sup>با خط پایۀ چندگانه<sup> </sup>همزمان و با پیگیری دوماهه انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان پسر پایۀ نهم (اول متوسطه) مدارس شهر جوانرود، در سال تحصیلی 1399ـ۱۴۰۰، بود. از میان آنها 3 دانشآموزی که ملاکهای ورود داشتند ازطریق مقیاس رفتارهای اضطرابآور دانشآموزان در کلاس درس و به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. هریک از گروهها شامل دانشآموزان و والدینشان میشد و هرکدام بهصورت جداگانه در 12جلسه آموزشهای بسته دریافت کردند. این بستههای آموزشی را پژوهشگران از پیش طراحی و اعتباریابی کرده بودند. دادهها به روشهای ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI)، فرمول درصد بهبودی و اندازۀ اثر d کوهن تحلیل شدند. بر اساس یافتهها، اجرای بستۀ آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر نظریۀ انتخاب در کاهش بیانضباطی دانشآموزان در مدرسه ازنظر آماری (0.5<P) و بالینی تأثیر معنیداری دارد. بنابراین توصیه میشود از آموزشهای این بسته، که برگرفته از مبانی آموزشی ـ درمانی نظریۀ انتخاب است، ازطریق مراکز مشاوره و بهویژه هستههای مشاورۀ آموزشوپرورش بهصورت فردی و گروهی استفاده شود.https://noavaryedu.oerp.ir/article_140760_cd6625d3c4ae83668a50eda8e48a720f.pdf