سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123515320160922A study on Islamic lifestyle in primary school curriculum from the perspective of the Fundamental Reform Document of Education in the Islamic Republic of Iranبررسی سبک زندگی اسلامی در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی از منظر اسناد تحول بنیادین آموزش وپرورش73679094FAحسن مظاهریدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراکنعمت الله موسی پوراستاد راهنما و نویسنده مسئول، دانشیار دانشگاه فرهنگیانفائزه ناطقیاستاد مشاور و عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراکمحمد سیفیاستاد مشاور و عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراکJournal Article19700101 The present investigation was conducted with the purpose of studying the amount of Islamic lifestyle consideration in primary school curriculum from the perspective of Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in the Islamic Republic of Iran using descriptive-analytical approaches and content analysis method. Initially, ten elements of Islamic lifestyle consisting of social skills, worshiping rituals, religious beliefs, moral virtues, financial skills, family management, health skills, knowledge and thinking skills, defensive-security skills, and punctuality were determined. In the next step, the relevant propositions from FRDE were extracted and the data were analyzed. Findings indicated that in general, the FRDE covers and considers most of the components of Islamic lifestyle in primary school curriculum. While social skills, worshiping rituals and moral virtues obtained the highest attention, financial skills, defensive-security skills and punctuality gained the least concern and attention of the FRDE.هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به سبک زندگی اسلامی در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی، مورد نظر اسناد تحول بنیادین آموزش وپرورش، بوده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا بود. ابتدا مؤلفه های ده گانۀ سبک زندگی اسلامی شامل مهارت های اجتماعی، اعمال عبادی، باورهای اعتقادی، ارزش های اخلاقی، مهارت های مالی، وظایف خانوادگی، مهارت های حفظ سلامت، دانش و مهارت های تفکر، دانش و مهارت های دفاعی امنیتی و زمان شناسی شناسایی شد و به تأیید رسید. سپس گزاره های مرتبط با این مؤلفه ها از اسناد تحولی شناسایی و استخراج و با اِعمال ضرایب در نظرگرفته شده، داده های حاصل مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اسناد تحولی به طورکلی به اکثر مؤلفه های سبک زندگی اسلامی در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی توجه کرده و مؤلفه های مذکور پوشش دهی مناسبی داشته اند. در این میان، بیشترین پوشش دهی به ترتیب به مؤلفه های مهارت های اجتماعی، اعمال عبادی و ارزش های اخلاقی و کمترین پوشش به مؤلفه های مالی، مهارت های دفاعی- امنیتی و زمان شناسی اختصاص داده شده است.https://noavaryedu.oerp.ir/article_79094_5dd710f577ad366444320cd6f34e1d16.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123515320160922A study on how to implement sustainable development education in the curriculum of technical and vocational education (Case study: the field of mechatronics)بررسی چگونگی تحقق بخشیدن به آموزش توسعۀ پایدار در برنامۀ درسی فنّی وحرفه ای (مطالعۀ موردی: رشتۀ مکاترونیک)375679095FAاشرف السادات شکرباغانیاستادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش،حمید یزدانیدانشجوی دکترای برنامهریزی درسی دانشگاه خوارزمی،Journal Article19700101 It was a mixed exploratory research in which the research tools were developed. The main purpose of the study was to determine how to include the components of sustainable development in the technical and vocational education curriculum (in this study, mechatronics curriculum). For this purpose, first the research topic was examined with a limited number of participants (five persons). Then, qualitative findings were used as a guide to formulate questions and scales for quantitative survey. These tools were used quantitatively and they were validated. A questionnaire consisting of 6 components of sustainable development including 30 items was prepared based on the comments of the individuals. It was completed by 26 prospective teachers of mechanics, electronics and vocational computer who were selected considering certain conditions. The responses were analyzed using inferential statistics. First, the normality of the data distribution was investigated through Kalmogorov- Smiranov Test. Having an ordinal scale, one-sample t-test was used for the data analysis. Also, semi-structured interview and observation method were used. Findings highlighted the fact that six components of sustainable development including »consumption reduction, material re-use, material renovation, material recycling, material repairing and perspective rethinking« could be easily included in the technical and vocational curriculum.
نوع این پژوهش، ترکیبی- اکتشافی با ارائۀ تدوین ابزار بود و هدف اصلی آن نیز عبارت بود از: تعیین چگونگی وارد کردن مؤلفه های آموزش توسعۀ پایدار در برنامۀ درسی فنی وحرفه ای؛ به عنوان موردی برنامۀ درسی رشتۀ مکاترونیک. به این منظور ابتدا موضوع پژوهش با تعداد محدود شرکت کننده (پنج نفر) بررسی شد و سپس از یافته های کیفی به عنوان راهنما جهت تدوین پرسش ها و مقیاس های ابزار پیمایش کمّی استفاده گردید. این ابزارها به صورت کمّی اجرا و رواسازی شدند. پرسش نامه ای شامل 6 مؤلفۀ توسعۀ پایدار متشکل از 30 گویه برگرفته از نظرات ارائه شده تهیه گردید. این پرسش نامه را افراد نمونۀ آماری پژوهش، یعنی 26 نفر هنرآموز (معلم) رشته های مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر شاخۀ فنی وحرفه ای که با شرایط خاص انتخاب شده بودند، تکمیل کردند. پاسخ های به دست آمده با روش آماری تحلیلی و استنباطی مورد مطالعه قرار گرفت. ابتدا نرمال بودن توزیع داده ها از طریق آزمون کالموگراف- اسمیرنف بررسی شد و با دارا بودن مقیاس فاصله ای، از آزمون t تک نمونه برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده گشت. همچنین ابزار مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و روش مشاهده به کار گرفته شد. یافته های به دست آمده از این پژوهش نمایانگر این واقعیت بود که می توان به راحتی مؤلفه های آموزش توسعۀ پایدار، شامل شش مؤلفۀ «کاهش مصرف، دوباره مصرف کردن مواد، نوسازی مواد، بازیافت مواد، تعمیر مواد و بازاندیشی دیدگاه ها» را در برنامۀ درسی فنی وحرفه ای وارد کرد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_79095_b5c076336b2609e53b768df891d63265.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123515320160922Blended learning, a flexible approach for designing an in-service teacher training model in nanoscience and technology field of Iranیادگیری ترکیبی، رویکردی منعطفانه برای طراحی مدل آموزش ضمن خدمت معلمان ایران در حوزۀ علم و فناوری نانو578479096FAزهرا مهرباناستادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش،Journal Article19700101The aim of this study was to present a model for in-service teacher training in nanoscience and technology, based on the findings of the nanoscience and technology in-service teacher training programs in the United States of America, Australia, Taiwan, and material - human resources in Iran. It was a descriptive-analytic research. The results showed that in-service training model adopted in the tested samples has been influenced not only from the educated knowledge, the education process, changing attitudes and mentality of teachers, but also from the human-resources, the extent of the teacher community, the period of training program and educational policies. It was also found that although there has been a mutual relationship between the learning approaches and learning models, however, blended learning approach is the one which has a good fluidity and flexibility both for teachers (as opposed to two very important variables of time and location of courses) and for training course planners of in-service teacher training (as opposed to the variables of distribution of material and human resources). Based on the results, a two-stage model including introductory and advanced training for in-service teacher training of nanoscience and technology has been proposed. Within these stages, considering the role of ICT, knowledge-based models have been ICT-TPCK and ICTeTD models. Also, in both stages, considering the knowledge-based model, blended learning approach as the best approach has been adopted.هدف از این پژوهش، پیشنهاد مدلی برای دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان ایران در علم و فناوری نانو، مبتنی بر یافته های حاصل از تحلیل داده های مرتبط با برنامه های آموزش ضمن خدمت علم و فناوری نانوی معلمان در ایالات متحدۀ آمریکا، استرالیا، تایوان و امکانات مادی- انسانیِ موجود در ایران بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج حاصل نشان داده است که مدل آموزش ضمن خدمت اتخاذشده در نمونه های مورد بررسی، علاوه بر تأثیرپذیری از دانش مورد آموزش، چگونگی فرآیند آموزش، تغییرات نگرشی و ذهنیتی معلم، از امکانات مادی- انسانی، وسعت جامعۀ معلمان تحت آموزش، بازۀ زمانی دوره های آموزشی و سیاست های آموزشی نیز متأثر بوده است. همچنین مشخص گردید اگرچه رابطه ای دوسویه بین مدل اتخاذشده برای آموزش ضمن خدمت و رویکرد های یادگیری برقرار بوده است، ولی در مجموع یادگیری ترکیبی، رویکردی است که هم برای معلمان (در مقابل دو متغیر بسیار مهم زمان و مکان برگزاری دوره ها) و هم برای برنامه ریزان دوره های آموزش ضمن خدمت (در مقابل متغیر توزیع منابع مادی و انسانی) از سیّالیت و انعطاف پذیری خوبی برخوردار است. با توجه به نتایج حاصل، در این پژوهش، مدلی دومرحله ای شامل آموزش های مقدماتی و پیشرفته برای دوره های آموزش ضمن خدمت علم و فناوری معلمان ایران پیشنهاد شده است که در این مراحل با توجه به نقش ICT، مدل مبتنی بر دانش به ترتیب مدل های ICT-TPCK و ICTeTD، بوده است که در هر دو مرحله، متناسب با مدل مبتنی بر دانش، یادگیری ترکیبی به عنوان بهترین رویکرد یادگیری اتخاذ شده است. https://noavaryedu.oerp.ir/article_79096_088e213a70e8d66f053487233926cf99.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123515320160922Promoting education management new models application in teaching scienceتوسعۀ کاربست الگوی جدید مدیریت آموزش در آموزش علوم تجربی8510879097FAمحمدرضا بهرنگیاستاد دانشگاه خوارزمی،رحیمعلی نصیریکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی،آرش زبرجدی آشتیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی،Journal Article19700101The purpose of this study was to survey the effect of teaching science using Education Management Model on 3th grade guidance school Baharestān city students academic achievement in knowledge, skill and attitude areas. In this study, two classes participated from two separate schools, consisting of 68 students who were selected using available sampling method. They were divided into two groups of experimental and control groups (34 students in each group). The two groups were instructed in 14 sessions (each session including 75 minutes) during seven weeks with the same content (The sixth chapter of the 3th grade guidance school science book on work, energy and power). The control group was instructed using a traditional method and the experimental group was instructed using the Education Management Model. The research tools including a teacher-made knowledge test, a teacher-made skills checklist and Ahmadis attitude measurement questionnaire (1389) were used for measuring students academic achievement in knowledge, skill and attitude areas. Reliability, validity (face validity and content validity) of these tests and their compliance with the educational goals and the content of the instructed subject were approved by some of the Faculty of Education and Training heads. The results of data analysis using an independent samples t-test and the analysis of covariance showed that the experimental group’s academic achievement was more than the control group in knowledge and skill areas significantly, but the differences between the two groups in terms of their academic achievement was not significant in the area of attitude. Therefore, the application of new Education Management Model in teaching science classrooms was recommended as an appropriate pattern to promote students’ academic achievement.هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تدریس علوم تجربی، با استفاده از الگوی جدید مدیریت آموزش، بر پیشرفت درسی دانش آموزان پسر سال سوّم راهنمایی شهرستان بهارستان در سه حیطة دانش، نگرش و مهارت بوده است. در این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، دو کلاس شامل 68 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس (یک کلاس 34 نفری به عنوان گروه کنترل و یک کلاس 34 نفری به عنوان گروه آزمایش) از دو مدرسة پسرانه مشارکت داشتند. این دو کلاس طی 14 جلسة 75 دقیقه ای در مدت هفت هفته با محتوای درسی یکسان (فصل ششم کتاب علوم تجربی سال سوّم راهنمایی: مبحث کار، انرژی و توان) آموزش دیدند. آموزش در گروه کنترل به روش سنتی و متداول و در گروه آزمایش بر اساس سناریوی تدریس الگوی مدیریت آموزش انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون دانشی معلم ساخته، پرسش نامة نگرش سنج احمدی (1389) و چک لیست مهارتی معلم ساخته، به ترتیب برای اندازه گیری پیشرفت درسی دانش آموزان در حیطه های دانش، نگرش و مهارت بود. روایی، پایایی و اعتبار صوری و محتوایی این آزمون ها و میزان انطباق آن ها با اهداف آموزشی و محتوای موضوع مورد آموزش نیز به وسیلة تعدادی از اساتید علوم تربیتی و سرگروه های درسی تأیید شد. نتایج تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تی (t) مستقل و تحلیل کوواریانس نشان داد که پیشرفت درسی دانش آموزان گروه آزمایش در حیطه های دانش و مهارت به نحو معناداری بیشتر از دانش آموزان گروه کنترل بوده، اما این تأثیر در حیطة نگرش معنادار نیست. بنابراین، کاربست ده گام الگوی جدید مدیریت آموزش در کلاس های درس علوم تجربی به عنوان بستری مناسب جهت بهبود پیشرفت درسی دانش آموزان توصیه گردید.https://noavaryedu.oerp.ir/article_79097_92bec4ba3de40aa8edb9e3fdbf024ffb.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123515320160922The analysis of spelling errors in English writing of Persian high school students according to their level of education and genderبررسی خطاهای املایی در نوشتار متون انگلیسی دانش آموزان فارسی زبان با توجه به متغیر دورۀ تحصیلی و جنسیت10912479098FAسید بهنام علوی مقدماستادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،سارا سلیمیکارشناس ارشد زبانشناسی دانشگاه پیام نور،امیررضا وکیلی فردعضو هیئتعلمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)،Journal Article19700101In order to identify the problematic items in learning English and finding the suitable ways of improving the pedagogical methods and textbooks, the analysis of the errors in the English writing of the high school Persian students according to their age and gender is important. So, the aim of this research was to analyze the errors in the English writing of girls and boys who were learning English in first and third grade of high school. Keshawarz (1994) is the theoretical framework of this research to categorize the errors. In this research, the written errors in the English writing of about 200 girls and boys studying in high schools are analyzed and it tries to answer these questions: 1) what kinds of spelling errors do Persian EFL students have in the writing of English texts and what are their frequency of occurrence? 2) What kinds of differences are there in the English writing of the students according to their age and gender? 3) What are the sources of these errors? There were 739 errors. In this research it has been concluded that the frequencies of spelling errors in the writing of boys are more than the respective girls. Each category of spelling errors consists of several sub-categories. In addition, in this research the sources of the errors have been identified, i.e., the most important sources of errors were Intra-language sources, interferences, communication strategies and the strategies of the foreign languages learning.بررسی و تحلیل خطاهای املایی دانش آموزان فارسی زبان، در نوشتن متون انگلیسی، با توجه به متغیر دورۀ تحصیلی و جنسیت، جهت شناسایی موارد مشکل آفرین در یادگیری و ارائة راهکار مناسب برای بهبود مواد آموزشی و شیوه های تدریس، از اهمیت خاصی برخوردار است. در این زمینه، این مقاله به بررسی و تحلیل خطاهای زبان آموزان دختر و پسر در دورۀ متوسطه پرداخته است تا در جهت بهبود شیوه های تدریس گام مؤثری بردارد. ما در این تحقیق، بر اساس چارچوب نظری کشاورز (1994) به طبقه بندی خطاهای املایی پرداخته ایم. جامعۀ آماری این تحقیق 100 نفر دانش آموز دختر و 100 نفر دانش آموز پسر پایۀ اول و سوم دبیرستان بودند و تلاش شد به پرسش های زیر پاسخ داده شود: 1. دانش آموزان در نوشتار متون انگلیسی مرتکب چه نوع خطاهای املایی می شوند و بسامد خطاهایشان چقدر است؟ 2. با توجه به متغیر دورۀ تحصیلی و جنسیت چه نوع تفاوت هایی در خطاهای موجود در متون نوشتاری زبان آموزان دیده می شود؟ 3. خطاهای زبان آموزان از چه منابعی نشئت می گیرد؟ تعداد کل خطاهای املایی افراد مورد تحقیق 739 مورد بوده است. زیرمقوله های خطاها نیز در این مقاله طبقه بندی شده است. نتایج تحقیق نشانگر آن است که بسامد خطاهای دانش آموزان دختر کمتر از دانش آموزان پسر است و با افزایش دورۀ تحصیلی از میزان خطاهای دانش آموزان کاسته می شود. از دیگر دستاوردهای تحقیق تعیین منبع خطاهاست که عبارت اند از: الف. انتقال درون زبانی ب. انتقال بین زبانی ج. راهبردهای ارتباطی، و د. راهبردهای یادگیری زبان دوم. نتایج این بررسی نشانگر آن است که بیشترین عامل بروز خطاها، عامل انتقال درون زبانی می باشد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_79098_6915d25b82d248b4974a7b59ab1f355c.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123515320160922A study on the prospective science teachers’ misconceptions about the nature of evaporation, evaporation rate, and vapor pressureبررسی کج فهمی های دانشجومعلمان رشتۀ علوم تجربی دربارۀ ماهیت تبخیر، سرعت تبخیر سطحی و فشار بخار12514679099FAعابد بدریاناستادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،Journal Article19700101The aim of the present study was to investigate the prospective science teachers misconceptions about the nature of evaporation, evaporation rate, and vapor pressure. These are concepts that are important not only in school science curricula, but also in daily life. A sample including 84 prospective science teachers who studied at two campuses of Farhangian College of Education in Tehran was selected and participated in the study in the 1393/94 academic year. To collect the data, a test comprising five open-ended diagnostic questions and semi-structured interviews were used. In addition, 10 students from the sample were interviewed to clarify their written responses and to further probe their understanding of the questions which were asked in the test. Findings showed that students have various and different conceptions about the nature of evaporation; evaporation rate, and vapor pressure and many of which have not been previously documented. In the light of the study, it can be suggested that when revising the college and undergraduate science education curricula and the instructional materials, further emphasis should be given to the terms evaporation, evaporation rate, and vapor pressure and its modeling in related course books.
هدف از مطالعۀ حاضر، بررسی تصورات و کج فهمی های دانشجومعلمان علوم تجربی دربارۀ ماهیت تبخیر، سرعت تبخیر سطحی و فشار بخار است. مفاهیمی که هم در برنامۀ درسی مدارس و هم در زندگی روزانه اهمیت فراوانی دارند. تعداد 84 نفر از دانشجومعلمان در سال تحصیلی 94-1393 به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای از دو پردیس «دانشگاه فرهنگیان» در شهر تهران انتخاب شدند و در این مطالعه شرکت کردند. برای گردآوری اطلاعات، از یک آزمون تشخیصی حاوی پنج سؤال بازپاسخ استفاده شد و پاسخ های دانشجومعلمان در قالب توضیحات داده شده و همچنین شرکت در مصاحبۀ نیمه ساختاریافته (10 مورد) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بررسی پاسخ های داده شده به سؤال های پرسش نامه نشان داد که دانشجو معلمان علوم تجربی کج فهمی های زیادی در زمینه تبخیر، سرعت تبخیر سطحی و فشار بخار دارند و نمی توانند در بسیاری از موارد شبیه سازی شده، آموخته های خود دربارۀ مفاهیم پایه ای را به خوبی مورد استفاده قرار دهند. بر پایۀ این یافته ها ضرورت دارد تا در بازبینی برنامه های درسی و مواد آموزشی رشتۀ کارشناسی و کاردانی علوم تجربی، در سازمان دهی مفاهیم مرتبط با تبخیر، سرعت تبخیر، فشار بخار و مدل سازی آن ها در کتاب های درسی دقت بیشتری به عمل آید.https://noavaryedu.oerp.ir/article_79099_7705e966f5d1b1987cf148776ee4080e.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123515320160922Appropriate contexts for algebraization at primary school level, along with content analysis of Iranian primary school math textbooks based on the proposed frameworkبسترهای مناسب برای جبرورزی در دورۀ ابتدایی همراه با تحلیل محتوای جبر در کتاب های ریاضی دورۀ ابتدایی ایران بر اساس چارچوب پیشنهادی14717079100FAلیلا خسروشاهیدانشجوی دکترا آموزش ریاضی دانشگاه شهید بهشتی،امیرحسین اصغریاستادیار آموزش ریاضی دانشگاه شهید بهشتی و دانشیار آموزش ریاضی دانشگاه لیورپول جان مورس انگلستان،Journal Article19700101A number of recent researches which indicate the primary school childrens abilities in algebra, along with a variety of researches that show the upper grade students difficulties in traditional algebra curriculum, have led to the emergence of a newborn domain of inquiry, i.e., early algebra. The main challenge of early algebra is to find the appropriate way of including it in primary school math curriculum. Using the early algebra research literature, this paper suggests four appropriate mathematical contexts for algebraization at primary school level: word problems, patterning, conceptualization of equal sign and generalization of arithmetic rules. In this paper, while explaining these contexts, they would be used as a framework for the analysis of algebra content of primary school math textbooks. Content analysis of the textbooks showed that despite the several opportunities for algebraization in these textbooks, they were not used to the benefit of algebraization. Also, this paper presents some suggestions for the reviewing of the textbooks’ content based on the suggested framework.پژوهش هایی که حاکی از توانایی دانش آموزان دورۀ ابتدایی در زمینۀ جبر است، همراه با تحقیقاتی که مشکلات دانش آموزان دوره های بالاتر تحصیلی را در یادگیری جبر در برنامۀ درسی سنتی نشان می دهند، پدیدآورندۀ حوزه ای نوظهور به نام جبر ابتدایی شده اند. نحوۀ حضور جبر در دورۀ ابتدایی اصلی ترین چالش این حوزه است. مقالۀ حاضر با استفاده از ادبیات موجود در زمینۀ جبر مدرسه ای و جبر ابتدایی، چهار بستر را برای جبرورزی در دورۀ ابتدایی، مناسب پیشنهاد می کند. این چهار بستر عبارت اند از: مسائل کلامی، الگویابی، مفهوم سازی نماد تساوی و تعمیم قوانین حساب. این مقاله همراه با تشریح این زمینه ها، از آن ها به عنوان چارچوبی برای تحلیل محتوای جبر کتاب های ریاضی دورۀ ابتدایی بهره می گیرد. تحلیل محتوای کتاب ها حاکی از این است که علی رغم وجود موقعیت های بالقوۀ فراوان برای جبرورزی در این کتاب ها، این موقعیت ها غالباً به نفع جبرورزی استفاده نشده اند. این مقاله همچنین پیشنهاد هایی را برای بازنگری محتوای کتاب بر اساس چارچوب پیشنهادی ارائه کرده است.https://noavaryedu.oerp.ir/article_79100_598098cdb10f19305027e36aaf752d0f.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-123515320160922The reliability of high school third grade final exams using Generalizability Theoryپایایی امتحانات نهایی سال سوم متوسطه با استفاده از نظریۀ تعمیم پذیری17018879101FAنورعلی فرخیدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی،لیلا بهرامیکارشناس ارشد سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی،Journal Article19700101The aim of this research was to show the application of Generalizability Theory (GT) in assessing the reliability of final exams’ data. To this end, Persian literature and biology final exams of third grade high school in empirical sciences field were selected which were held at June 2011. Having scientific and practical considerations, the Persian literature course with 61 items and 540 sheets and the biology course with 78 items and 420 sheets were randomly selected from the examination area of one district of Khorramābād city. The correctors of these courses were 9 and 7 individuals, respectively. In Persian literature, items facet with 43.8% and in biology course, the interaction effect of items and students with 64.4% had the highest share in total variance score. The results showed that both students’ scores and the items had high reliability. Also, for each measurement design, D Study was conducted. This research showed that using symmetry principle of the GT, educational researchers could select each of the elements of an educational system as object of measurement and they could estimate its reliability.هدف پژوهش حاضر، نشان دادن کاربرد نظریۀ تعمیم پذیری در برآورد پایایی داده های امتحانات نهایی است. بدین منظور، امتحانات نهایی ادبیات فارسی و زیست شناسی رشتۀ علوم تجربی سال سوم متوسطه که در خردادماه 1390 برگزار شده بود انتخاب گردید. در حوزۀ امتحانات ناحیۀ (1) شهرستان خرم آباد، از اوراق امتحانی درس ادبیات فارسی با 61 سؤال، 540 ورقه و از درس زیست شناسی با 78 سؤال، 420 ورقه با ملاحظات علمی و عملی به طور تصادفی انتخاب شد. تعداد مصححان دروس مذکور به ترتیب، 9 و 7 مصحح بود. در درس ادبیات فارسی، رویۀ سؤالات با 8/43% و در درس زیست شناسی، اثر تعاملی سؤالات با دانش آموزان با 4/64% بیشترین سهم را در واریانس نمرۀ کل داشتند. نتایج نشان داد که هم نمرات دانش آموزان و هم سؤالات از پایایی بالایی برخوردار بوده اند. همچنین، برای هر کدام از طرح های اندازه گیری، مطالعۀ D صورت گرفت. این پژوهش نشان داد که با استفاده از اصل تقارن نظریۀ تعمیم پذیری، پژوهشگران آموزشی می توانند هر کدام از اجزای یک سیستم آموزشی را به عنوان هدف اندازه گیری خود انتخاب کنند و پایایی آن را برآورد نمایند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_79101_eab15fd9b732e579c42fcc81aa0862f4.pdf