سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12353120040320The relationship between creativity and personality traits of high school students in Tehranرابطۀ خلاقیت و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستان های تهران113178743FAحسن پاشا شریفیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article19700101The main objective of this research was to investigate the relationship between creativity and personality traits of the 3rd grade secondary school and pre-college students in Tehran. A group of 250 boys and girls were randomly selected from the population mentioned above. Torrance Test of Creativity and personality test of NEOAC-R were administered on the sample group to assess their creativity levels and personality traits. After gathering and analyzing data, the following results were found:
1. It was shown that boys were more creative than girls.
2. The traits related to neuroticism were higher among girls than boys.
3. A positive relationship between creativity and personality factors of Extroversion (E), Conscientiousness (C), and Openness to Experience (O) was shown.
4. There was no significant relationship between creativity and personality factors of Neuroticism (N) and Agreeableness (A).این تحقیق به منظور بررسی رابطۀ سطح خلاقیت و پنج عامل بزرگ شخصیتی دانش آموزان دبیرستان های نظری و پیش دانشگاهی انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 250 دانش آموز دختر و پسر بوده که به طور تصادفی از پایه های سوم دبیرستان های نظری و مراکز آموزش پیش دانشگاهی تهران انتخاب شده اند. برای اندازه گیری سطح خلاقیت از آزمون تورنس (بخش کلامی) و برای اندازه گیری خصایص شخصیتی از آزمون استانداردشده ایرانی پنج عامل بزرگ شخصیت استفاده شده است. نتایج زیر پس از جمع آوری و تجزیه وتحلیل آماری داده ها به دست آمده است: پسران از نظر خلاقیت بر دختران برتری دارند. گرایش به روان نژندی در میان دختران بیش از پسران است. میان عامل های شخصیتی برونگرایی (E)، وجدان (C)، و انعطاف پذیری (O) و خلاقیت رابطۀ مثبت وجود دارد. میان عامل شخصیتی توافق پذیری و گرایش به روان نژندی با خلاقیت رابطه معنادار مشاهده نشد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_78743_f977b79de8fa452b7746ceb9e9a5e61a.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12353120040320Theory-making and Scale-creating for assessing the value system of high school studentsنظریه پردازی و مقیاس سازی برای سنجش نظام ارزشی به منظور بررسی تأثیر جهانی شدن بر نظام ارزشی دانش آموزان نوجوان ایران335878744FAحسین لطف آبادیاستاد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتیوحیده نوروزیپژوهشگر و کارشناس ارشد روانشناسی بالینیJournal Article19700101The process and plan of "globalization", which appeared after the 2nd Word War in the most industrialized Western countries, have spread into the other industrialized countries and it is rapidly expanding across all over the world. This process and plan has shown itself as one of the most challenging issues of the past and present decade for all human cultures and is deeply influencing the value system and the identity of adolescents and youths in Iran and elsewhere. The value system, or the desired and internal qualities within ones psychological structure, is the main layers of a persons personality and identity which forms the basis of his/her attitude system and behavior. Modern studies on the individuals value systems are mostly conducted by the social and educational psychologists of the west countries and based by and large on the Anglo-American understanding of human life. These studies on value system have considered neither eastern philosophy of life nor the Islamic or Iranian culture into account and, therefore, we may not necessarily recognize them as a legitimate global value system. It is necessary, consequently, to investigate the quality of value system of Iranians (specifically high-school students) and inquire the influence of their attitudes toward "globalization" on their value system. The theoretical basis of studying the value system of our adolescents and youths is to face the main values of Islamic-Iranian culture in opposition to their counter values to discover how much their value systems are in close proximity to their classical culture. On this basis, in the first part of our study entitled "Investigating the status of Iranian high-school & pre-university students attitude toward globalization and its effect on their value system and their religious and national identity", we have applied psycho-educational assessment techniques and created an indigenous scale for assessing value system. The validation of our scale has been conducted by means of two procedures: investigating content validity of the scale by asking professionals to value the relevance of each and all 135 items; and conducting a pilot study on a sample of 568 high-school students of grades 9, 10, 11, and 12 and applying factor analysis to investigate the construct validity of the scale. Our validity justification studies showed that ten categories of individual values, family values, economic values, political values, social values, artistic values, scientific and theoretical values, religious identity values, national identity values, and worldviews (or globalization) values might be distinguished in our value system assessment scale.فرآیند و طرح "جهانی شدن" که از اواخر جنگ جهانی دوم، با عنوان های گوناگون در کشورهای پیشرفتهٔ صنعتی غرب ظهور کرده با گذشت زمان، سرعت و دامنهٔ بیشتری یافته است، به گونه ای که از دههٔ ۱۹۹۰ به یکی از چالش های اساسی بشری مبدل شده و بر نظام ارزشی و هویت مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان، تأثیری عمیق گذاشته است. نظام ارزشی یا مجموعهٔ کیفیت های مطلوب و درونی در ساختار روان شناختی فرد، به عنوان اساسی ترین لایه های شخصیت و هویت جوانان، شکل دهندهٔ پایه های نظام نگرشی و رفتاری آنان است. مطالعات جدید در بارهٔ نظام ارزشی را که روان شناسان اجتماعی غرب صورت داده اند الزاماً نمی تواند بدون توجه به مطالعات ملی در سایر فرهنگ ها، از جمله در فرهنگ ایرانی، مورد پذیرش قرار گیرد. همچنین، از آنجا که ارزش های فرهنگ آنگلو- امریکن، با عنوان ارزش های جهانی، به همه جای دنیا و از جمله کشور ما رسوخ می کند، جا دارد که نظام ارزشی دانش آموزان نوجوان ایرانی و تأثیر جهانی شدن بر این ارزش ها مورد مطالعه قرار گیرد. مبنای نظری اصلی نظام ارزشی مورد بحث ما آن است که اساسی ترین ارزش های فرهنگ ایرانی- اسلامی را در مقابل ارزش های مخالف آن قرار دهیم و، با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه و پس از دستیابی به یک نظام ارزشی فراگیر، دریابیم که نوجوانان دانش آموز ایرانی، بر حسب نزدیکی یا دوری از فرهنگ اصیل ملی خود چه جایگاهی دارند. برای ساختن مقیاس سنجش نظام ارزشی نیز سعی کرده ایم با بهره گیری از مطالعات و مقیاس سازیهای روان سنجی، ابزار بومی مناسبی تهیه و این مقیاس را روایی یابی کنیم. بر این اساس، در بخش اول پژوهشی با عنوان "بررسی تأثیر نحوهٔ نگرش دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی ایران به جهانی شدن و تأثیر آن بر ارزش ها و هویت دینی و ملی آنان" که در حال اجرای آن هستیم، ابزاری برای سنجش نظام ارزشی ساخته ایم. روایی یابی این مقیاس، اولاً با استفاده از نظر متخصصان روی یکایک گویه های آن، ثانیاً با اجرای مقیاس روی یک نمونهٔ آزمایشی ۵۶۸ نفری از دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی و با مطالعات تحلیل عاملی روی نتایج حاصله، صورت گرفته است. در این مقیاس، ده ترجیح در نظام ارزشی و نیز محتوا و شدت جهت گیری ارزشی در ده مقولهٔ ارزش های فردی، ارزش های خانوادگی، ارزش های اقتصادی، ارزش های سیاسی، ارزش های اجتماعی، ارزش های هنری، ارزش های علمی و نظری، ارزش های دینی، ارزش های ملی، و ارزش های جهانی شدن مشخص شده است. در این مقاله، پس از توضیح و تبیین مفاهیم جهانی شدن و نظام ارزشی، مقیاسی را که برای "سنجش نظام ارزشی" ساخته ایم، ارائه کرده، نتیجهٔ مطالعات روایی یابی و پایایی این مقیاس را توضیح داده ایم.https://noavaryedu.oerp.ir/article_78744_4e12e451ec929c65db41c364d8d350e3.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12353120040320Explanation and analysis of islamification of science and its impact on Educationتبیین و تحلیل جریان اسلامی سازی علوم و آثار آن بر تعلیم و تربیت597878745FAسیدمهدی سجادیاستادیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرسرمضان برخورداریکارشناس ارشد فلسفۀ تعلیم و تربیتJournal Article19700101 In the past few centuries, globe has gone through many changes. The outstanding appearance of these developments is the industrial revolution of 17th century. The modernity as an idea has progressed in the same period of time. The most important feature of modernity is “humanism”. West is the origin of this modern civilization and the concept of "humanism" has gradually spread over the non-western lands. Islam as one of the non-western civilization with a religious identity should meet this modern civilization. Modernity has encountered Islamic civilization and Moslem thinkers have faced it in different ways. The first organized effort to react the modernity issues in the field of education started in 1977, when Moslems’ Education Conference was held in Mecca to search for the main strategies needed for the islamification of human sciences. Although, several years have passed since that event, even those who claimed such an idea are not satisfied with this accomplishment. The reason why this idea and, consequently, its educational concerns were not fulfilled is the problematic aspect of the present study. Regarding this matter, three questions were formed: What are the most important approaches toward islamization of sciences? What are the effects of islamization of sciences on the aims and contents of education? What are the main obstacles of the desired fulfillment of islamization of sciences and education? In this article, the study of educational implication of islamization of sciences, and also respond to above questions, is set forth.
گاه تحولات روزافزون بشر در حوزه های گوناگون "انقلاب های صنعتی" سالهای اول قرن هفدهم است. اندیشه مدرنیته نیز در همین دوران شکل می گیرد. مهم ترین ویژگی اندیشه مدرنیته "اومانیسم" است. غرب، خاستگاه این تمدن نوین بوده است. اندیشه مدرن تدریجاً به دیگر سرزمین های غیر غربی گسترش یافت. اسلام در حکم یکی از تمدن های غیر غربی خواه ناخواه می باید با این تمدن نوین مواجه می شد. از بدو مواجهه مسلمانان با تمدن نوین غرب به طور پراکنده تلاش هایی در این جهت صورت گرفته است. نخستین تلاش های سازمان یافته در حوزۀ تعلیم و تربیت در سال 1977 با برگزاری کنفرانس "تعلیم وتربیت مسلمانان" در شهر مکه آغاز شد. تفکر "اسلامی سازی علوم" نیز در همین کنفرانس مطرح و بعدها دنبال شد. با گذشت سال ها از این رویداد، حتی مدعیان این تفکر نیز از روند تحقق مطلوب آن اظهار رضایت نمی کنند. چرایی عدم تحقق مطلوب این نظر و به تبع آن تعلیم و تربیت وجه مسئله خیز مقاله حاضراست. رویکردهایی که مسلمانان برای اسلامی سازی علوم در نظر گرفته اند، عبارت اند از: استنباطی، سنت گرایانه، تغییر پارادایم و تغییر پیش فرض. هر کدام از این رویکردها دلالت هایی را برای تعلیم و تربیت دربردارد و در جهت تحقق مطلوب خود نیازمند توجه به سه حوزۀ انتقادی، معرفت شناسانه، دین شناسانه و تربیتی است. https://noavaryedu.oerp.ir/article_78745_7ef4e3bf7ac281bdf2e4c753282a7608.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12353120040320Investigating the role of students self-regulation strategies in solving mathematical problemsبررسی نقش راهبردهای خودتنظیمی در حل مسائل ریاضی دانش آموزان799778746FAمعصومه صمدیکارشناس ارشد گروه پژوهشی مشاوره و روان شناسی پژوهشکدۀ تعلیم و تربیتJournal Article19700101The aim of this study is to investigate the role of primary-school students self-regulation strategies in solving (usual & unusual) mathematical problems. The population of the study was the 4th grade students of the City of Fassa from which 36 boys and girls students of the 4th grade were purposefully selected. The results of the study are obtained from investigating the students mathematical tasks, observing the process of tasks accomplishments, and conducting interviews with the students concerning mathematical problem solving. Data analysis and explanation of the study results indicate that while students self-regulation strategies have not significant role in solving usual mathematical problems they are significantly influential in solving unusual mathematical problems.هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش راهبردهای خودتنظیمی دانش آموزان دبستان در حل مسائل ریاضی (معمولی و غیرمعمولی) است. جامعه مورد مطالعۀ این پژوهش، دانش آموزان کلاس چهارم دبستان شهرستان فسا بوده که از این جامعه 36 نفر از دانش آموزان کلاس چهارم دبستان های دخترانه و پسرانه به طور هدفمند انتخاب شدند. داده های این پژوهش از انجام تکالیف ریاضی، مشاهده عملکرد آزمودنی ها ضمن انجام دادن تکالیف ریاضی و مصاحبه دانش آموزان گردآوری شده است. تجزیه وتحلیل و تعبیر و تفسیر یافته ها نشان داد که راهبردهای خودتنظیمی در حل مسائل معمولی ریاضی نقشی قابل توجه ندارند. درحالی که این راهبردها نقشی مهم و قابل توجه در حل مسائل غیرمعمولی ایفا می کنند.https://noavaryedu.oerp.ir/article_78746_0032b0339b44617edf4ee97b2110d750.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12353120040320The necessity of formulating a curriculum theory for the educational system of Iranضرورت تدوین نظریه برنامه درسی برای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران9811378747FAبهرام محسن پوردانشیار دانشگاه تربیت معلمJournal Article19700101This article provides a short historical background of curriculum development and textbook preparation for primary and secondary schools in Iran. It further describes the concept and components of Curriculum Theory and reviews the viewpoints of the contemporary western theorists who have discussed and categorized curriculum theories. It also points out that these curriculum theories have their origins in the western philosophical, psychological and sociological doctrines and they provide guidelines for curriculum planners of those societies. The article then highlights some educational problems in Iran that have emerged over the past years due to the lack of a home-grown curriculum theory. Therefore, the article emphasizes the necessity of formulating an indigenous curriculum theory to serve as a guide for curriculum planners and textbook compilers of the country. By presenting some evidence and examples the article argues that the indigenous Curriculum Theory and its components can be drawn up from the Islamic world view as well as from Moslem educational literature.مقالۀ حاضر به پیشینۀ تدوین برنامه ها و تألیف کتاب های درسی مدارس و دبیرستان های کشور اشاره ای گذرا دارد. آنگاه دربارۀ مفهوم نظریه های برنامه درسی، عناصر آن و طبقه بندی هایی که صاحبنظران معاصر غربی از نظریه های برنامه درسی به عمل آورده اند، به بحث می پردازد. درضمن یادآور می شود که این نظریه های برنامه درسی از دیدگاه های فلسفی، روانشناختی و جامعه شناختی متداول در غرب نشأت گرفته اند و راهنمای عمل برنامه ریزان درسی این جوامع هستند. مقاله سپس بر ضرورت تدوین نظریه برنامه درسی بومی به عنوان راهنمای عمل برنامه ریزان و مؤلفان کتاب های درسی کشور تأکید می کند و مشکلات ناشی از نبود چنین نظریه ای را در گذشته متذکر می شود. آنگاه با ذکر شواهد و مثال هایی، استدلال می کند که با رجوع به جهان بینی اسلامی و ادبیات تعلیم و تربیت مسلمانان می توان به استخراج و استنباط عناصر نظریه برنامه درسی برای آموزش و پرورش دست یازید و به تدوین نظریه ای بومی در حوزه برنامه درسی همت گماشت.https://noavaryedu.oerp.ir/article_78747_c392e4d7aa39bb6c7d2ddd2b065b8a17.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12353120040320A Comparison among three religious study textbooks of primary schools grade 2 (New published "Devine Gifts, & Work book", and the Previous "Religious Studies") according to William Romeys Content Analysis methodتحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان و کتاب کار (چاپ سال 1381 ـ 1382) در مقایسه با محتوای کتاب تعلیمات دینی (چاپ سال 1380)، سال دوم دبستان، بر اساس الگوی تحلیل محتوایی ویلیام رومی11414278748FAمحسن ایمانیاستادیار دانشگاه تربیت مدرسمحمد مظفرکارشناس ارشد تاریخ و فلسفۀ تعلیم و تربیتJournal Article19700101Providing new editions and improving textbooks contents are urgent requirements of education system in any country. Therefore, we should frequently plan, edit, and alter the contents of textbooks to coordinate students learning with the global and national trend of development. Moving along this direction "The Writing–Editing Group of Religious Textbooks and Koranic Bureau" within the Board of Education started to compile two new books named "Divine Gifts" and "Work Book". Since these books are recently published and used in schools we have applied content analysis method of "William Romey" to see if the new books are better implementing the students learning religious matters. According to our study, the obtained results of analyzing the content of previous "Religious Textbook published in 2001" and "Devine Gifts & Work Book published in 2002" for the 2nd grade students indicate that the involvement coefficient of students with the passages and images of the above mentioned three books are relatively low but the involvement coefficient of students with questions presented in the "Devine Gifts & Work Book" is as high as 1.1. The results of the study also showed that the involvement coefficient of students with the previous "Religious Textbook" was 0.41 but the involvement coefficient of students with "Devine Gifts & Work Book" was 1.2 which means that the new books prepared better to accomplish the goal of students involvement on the books. In other words, the previous book is poor and has a low involvement index but the new book causes students to be more involved with its content.یکی از اهداف و نیازهای مبرم نظام آموزشی هر کشور، برنامه ریزی، تدوین، تغییر و روزآمد کردن کتاب های درسی است. برنامه ریزی و تدوین کتاب های روزآمد سبب می شود دانش آموزان با سیر و تحول پیشرفت جهان و کشورمان همگام شوند، برای دستیابی به این مهم، گروه تألیف و تدوین کتاب های درسی، دفتر گروه تعلیمات دینی و قرآن، مبادرت به تدوین کتاب "هدیه های آسمان" و "کتاب کار" آن کرده است. نویسندگان این مقاله، با توجه به اینکه کتاب های مذکور جدیدالتألیف اند، به تحلیل محتوایی آن ها با روش تجزیه و تحلیل ”ویلیام رومی“ پرداخته اند. در این تجزیه و تحلیل به تحلیل محتوایی متن، پرسش ها و تصاویر کتاب ها از طریق میزان ضریب درگیری دانش آموزان با کتاب ها پرداخته شده است. آنچه از تحلیل محتوایی کتاب تعلیمات دینی (چاپ 1380) و کتاب هدیه های آسمان و کتاب کار (چاپ سال 1381) پایه دوم ابتدایی به دست آمده، حاکی از این است که ضریب درگیری دانش آموزان با متن و تصاویر در کتاب تعلیمات دینی و کتاب هدیه های آسمان و کتاب کار پایین است و منجر به درگیری دانش آموزان و تصاویر نمی شود، اما ضریب درگیری 1/1 در پرسش ها بیانگر این امر است که کتاب هدیه های آسمان موجب درگیری بیشتر دانش آموزان شده، در حالی که کتاب قبلی در این زمینه ضعیف است. به طور کلی، ضریب درگیری دانش آموزان با محتوای کتاب تعلیمات دینی 0/41 و با کتاب هدیه های آسمان و کتاب کار 1/2 است. نتیجه اینکه کتاب جدید موجب درگیری بیشتر دانش آموزان با محتوا شده و کتاب قبلی ضریب درگیری پایینی داشته است.https://noavaryedu.oerp.ir/article_78748_82bcb7e541d79ba5cab13d9df5cf7e07.pdf