سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12355220060622The Role of Self-Efficacy, Achievement Goals, Learning strategies and Persistence in Math Achievement of Grade 11 High School Students (Math Branch) in Tehranخودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه (رشته ریاضی) شهر تهران93578795FAمریم محسن پورکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی0000-0002-1620-3625الهه حجازیاستادیار دانشگاه تهرانعلیرضا کیامنشاستاد دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article19700101The purpose of this research was to investigate the effect of certain variables on educational achievement in the subject of math by applying the path analysis method. The variables were self-efficacy, competency goals, functional-approach goals, functional-avoidance goals, learning strategies, and persistence. Tehran secondary schools – that were public – were stratified and 389 boy and girl students from among the third grade students of the secondary schools were randomly selected. A questionnaire consisting of 6 subscales as mentioned above (the variables) were used, which were selected from valid sources. These sources included Miller et. al. (1996), and Middleton and Midgley (1997). Furthermore, the students’ final math exam grades were used to assess their achievement.
Path analysis method was used for data analysis. The results revealed that there was a relatively good fit between the hypothesized model and the observed data. The direct effects of functional-approach goals, avoidance-approach goals, self-efficacy, learning strategies and persistence on mathematics achievement were confirmed. Self-efficacy had the most direct effect on mathematics achievement, compared to other variables of the proposed model. Competency goals had a significant indirect effect on mathematics achievement through self-efficacy, learning strategies and persistence. The mediating role of persistence between avoidance-approach goals and mathematics achievement was significant but small in magnitude. در تحقیق حاضر، تأثیر متغیرهای خودکارآمدی، اهداف تبحری، اهداف رویکرد-عملکرد، اهداف اجتناب-عملکرد، راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی به روش تحلیل مسیر بررسی شده است. برای انجام دادن این تحقیق 389 دانش آموز دختر و پسر پایه سوم رشته ریاضی دبیرستان های دولتی شهر تهران به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. آنان پرسشنامه ای را متشکل از خرده مقیاس های اهداف تبحری، اهداف رویکرد-عملکرد، اهداف اجتناب-عملکرد، خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری و پایداری، برگرفته از منابع معتبر تکمیل کردند. به منظور سنجش میزان پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی افراد شرکت کننده از نمرات نهایی پایان سال تحصیلی 84-83 درس حساب آنان استفاده شده است. براساس پیشینة تحقیق، مدل اولیه ای برای بررسی روابط این متغیرها درنظر گرفته شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مدل با داده های این پژوهش برازشی مناسب دارد و تأثیر مستقیم اهداف رویکرد- عملکرد، اهداف اجتناب- عملکرد، خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی تأیید شد. متغیر خودکارآمدی نسبت به سایر متغیرهای بررسی شده در مدل، بیشترین اثر مستقیم را بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دارد. اهداف تبحری از طریق متغیرهای واسطه ای خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری و پایداری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی تأثیر غیرمستقیم و معنادار دارد. نقش واسطه ای پایداری میان اهداف اجتناب- عملکرد و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی معنادار است.https://noavaryedu.oerp.ir/article_78795_d814405d97e324fa2fff64d59bb8d471.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12355220060622Investigating And Comparing Different Users Level Approach Toward Applying Research Results According To Utilization Modelsبررسی و مقایسه دیدگاه سطوح استفاده کننده از نتایج پژوهشی نسبت به مدل های کاربست365978796FAمسعود کبیریپژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article19700101Users’ attitude toward researches and the results has direct relationship with the method of use of the research outcome. This attitude is the deciding element on the amount and the how of using these findings. In order to inquire about users attitudes about research findings, usage forms of the findings with the names of utilization models were studied. Four main utilization models were identified including: Linear Transformation Model, Problem Solving Model, Enlightenment Model, and Interaction Model. With respect to the research question in the field of comparison among the user levels, three groups of users including teachers, experts, and administrators were given attention. Information on the attitude of 181 persons from the user levels gathered by a researcher-made questionnaire.
These subjects of the study were selected with the help of multistage random sampling from among the employees of the organization and 8 districts of the Education Organization in province of Tehran. Data was analyzed with the help of paired-sample T test in each group. Results revealed that users had positive attitudes toward interaction, linear transformation, problem solving, and enlightenment models, respectively. There was no difference in orders of models between users groups. The only difference was seen in significance of the differences. That is, all of observed differences were significant in administrators answers, but there was no significant difference between linear transformation and interactive models and also between problem-solving and enlightenment models in experts’ answers. In addition, the difference between linear transformation model and interactive model was not significant among teachers. Results showed that interactive and linear transformation models were more important models in users view. This finding is in accordance with the previous findings. Enlightenment model had the lowest amount of positive attitudes toward it and due to its benefits, should be introduced to users of research findings. دیدگاه افراد نسبت به پژوهش ها و نتایج آن ارتباط مستقیم با نحوه استفاده از نتایج پژوهشی دارد. این دیدگاه، تعیین کننده میزان وچگونگی بهره گیری از یافته ها است. از این رو به منظور بررسی نگرش کاربران یافته های پژوهشی، شکل های بهره گیری از یافته ها با عنوان مدل های کاربست مطالعه شد و چهار مدل اصلی کاربست شامل: مدل های انتقال خطی، حل مسئله، روشنگری و تعاملی شناسایی شدند. با توجه به پرسش پژوهش در زمینة مقایسه میان سطوح کاربران، سه سطح معلمان، کارشناسان و مدیران مورد توجه قرار گرفتند. نگرش 181 نفر از سطوح کاربران با بهره گیری از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. این عده به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از میان کارکنان سازمان و هشت منطقه از مناطق سازمان آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزیده شدند. داده های هر سطح با بهره گیری از آزمون T دوبه دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مدل های تعاملی، انتقال خطی، حل مسئله و روشنگری به ترتیب از نگرش مساعد کاربران برخوردار بودند. در مقایسة الگوهای پاسخ دهی سطوح استفاده کننده، تفاوتی میان ترتیب مدل ها مشاهده نشد و تنها تفاوت قابل اشاره به معنادار بودن تفاوت ها مربوط می شد. به این صورت که در میان نمونه مدیران همة تفاوت ها معنادار بودند، ولی در میان کارشناسان تفاوت میان مدل های تعاملی و انتقال خطی و همچنین تفاوت میان مدل های حل مسئله و روشنگری معنادار نبود. در میان معلمان نیز میان مدل های تعاملی و انتقال خطی، تفاوت معناداری ملاحظه نشد. به طور کلی نتایج نشان داد که از نظر کاربران مدل های تعاملی و انتقال خطی از اهمیت بیشتر برخوردارند. که این یافته همسو با نتایج پیشین است. مدل روشنگری نیز دارای پایین ترین نگرش است که به نظر می رسد با توجه به اهمیت آن باید بیشتر شناسانده شود.https://noavaryedu.oerp.ir/article_78796_c299fe9a6d16b713927328b0be4af315.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12355220060622A Comparative Study Of Coping Mechanisms, Job Burnout, And Psychological Health Among Iranian And Indian High School Teachers.مقایسه مکانیسم های مقابله ای، فرسودگی شغلی و سلامت روان در بین دبیران ایران و هند609678797FAشهناز محمدیدانشگاه تربیت معلمJournal Article19700101The main goal of this research was to investigate the impact of defense mechanisms in job depreciation, mental health, and control and prevention. The goal is also to find the difference in taking advantage of defense mechanisms (problem-centered and excitement-oriented) and teacher depreciation in the areas of “emotional tiredness”, ‘depersonalization’, and “lack of personal success” among Iranian and Indian teachers and the review of depreciation role in teachers’ mental health.
The study method is of descriptive and correlational type. In order to evaluate the variables several questionnaire were used. These included The Maslach Burnout inventory by Maslach and Jackson (1981), Questionnaire on the ways of coping, by Lazarus and Folkman (1984), and the Symptom Check List (SCL 90-R) by Derogatis (1975). The sample consisted of 300 Iranian teachers in high schools in Tehran and 300 Indian teachers in high schools in Puna. They were selected by random sampling in relation with the mass of people in the society. The Pearson correlation test was utilized in order to analyze the data and specify the relation between research variables under study. This was done also to identify the relation between variables and analyze one-way and two-way analysis of variance.
The results showed that 1) there is significant differences between male teachers and female teachers in the use of problem-focused and emotion-focused coping mechanisms. The male teachers had higher job burnout in the areas of emotional exhaustion and depersonalization compared to the female teachers. This was not true however in the area of loss of personal accomplishment. 2) There is significant difference among male and female teachers in using excitement-oriented defense mechanisms. The Iranian female teachers use more excitement-centered defense mechanisms compared to Iranian male teachers. This is while the Indian male instructors have more use of this method in comparison with the Indian female teachers. 3) There is significant difference in depreciation (emotional exhaustion and depersonalization) among female and male teachers and the male teachers possess more job depreciation (emotional exhaustion, depersonalization) compared to the female teachers. Nevertheless, there was no significant difference in job depreciation (lack of personal success) among female and male teachers. 4) There were significant positive correlation between job burnout variables and psychological health variables among the female and male teachers.
There is negative correlation between the job burnout variable (loss of personal accomplishment) and some of the psychological heath variables among female and male teachers in Iran and India.هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر مکانیسم های مقابله در فرسودگی شغلی، سلامت روانی و کنترل و پیشگیری آن است. همچنین یافتن تفاوت در بهره گیری از مکانیسم های مقابله ای (مسئله مدار و هیجان مدار) و فرسودگی شغلی معلمان در سه بعد "خستگی عاطفی"، "مسخ شخصیت" و "فقدان موفقیت فردی" در میان دبیران ایرانی و هندی و بررسی نقش فرسودگی شغلی در سلامت روانی دبیران است. روش مطالعه، توصیفی و از نوع همبستگی است و برای اندازه گیری متغیرها، از پرسشنامة فهرست فرسودگی شغلی مازلاک، جکسون (1981)، پرسشنامة راههای مقابله ای لازاروس و فولکمن (1984) و پرسشنامة فهرست تجدید نظر شده، علائم روانی (SCL90R) در آگوتیس (1974) بهره گیری شده است. نمونة آماری شامل 600 نفر از دبیران زن و مرد شاغل در دبیرستان های تهران (ایران) و پونا (هند) است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، متناسب با حجم جامعه انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها و تعیین نوع رابطه میان متغیرهای مورد پژوهش از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه میان متغیرها و تحلیل واریانس یک طرفه و دوطرفه بهره گیری شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که در بهره گیری از مکانیسم مقابله ای مسئله مدار در میان دبیران زن و مرد تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما در میان دبیران زن و مرد ایرانی تفاوت معنادار مشاهده نشد. 2) در بهره گیری از مکانیسم مقابله ای هیجان مدار در میان دبیران مرد و زن تفاوت معنادار وجود دارد و دبیران زن ایرانی در مقایسه با دبیران مرد ایرانی از مکانیسم مقابله ای هیجان مدار بیشتر بهره گیری می کنند، اما به عکس دبیران مرد هندی در مقایسه با دبیران زن هندی بیشتر از مکانیسم مقابله ای هیجان مدار بهره می گیرند 3) تفاوت معنادار در فرسودگی (خستگی عاطفی، مسخ شخصیت) در میان دبیران زن و مرد وجود دارد و دبیران مرد در مقایسه با دبیران زن از فرسودگی شغلی (خستگی عاطفی، مسخ شخصیت) بیشتر برخوردارند، ولی هیچ تفاوت معنادار در فرسودگی شغلی (فقدان موفقیت فردی) در میان دبیران زن و مرد مشاهده نشد. 4) ضریب همبستگی مثبت میان فرسودگی شغلی (خستگی عاطفی و مسخ شخصیت) و متغیرهای سلامت روان در میان دبیران زن و مرد وجود دارد و ضریب همبستگی منفی میان فرسودگی شغلی (فقدان موفقیت فردی) و بعضی از متغیرهای سلامت روان در میان دبیران زن و مرد ایرانی و هندی وجود دارد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_78797_cc379119d8b7761328c0bc3799979020.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12355220060622Investigation on the Amount Of Attention Given To Educational Applications Of Learning Theories In Educational Math Films In Primary-School Levelبررسی میزان توجه به کاربردهای آموزشی نظریه های یادگیری در فیلم های آموزش ریاضی مقطع ابتدایی9711878798FAمحمد فتحی نیاکارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی؛ پژوهشگر مرکز تحقیقات صداوسیماJournal Article19700101The present research aims at appraising educational applications of learning theories practiced in mathematics instructional videos at primary level produced by Educational Technology Bureau of Ministry of Education in Iran. To conduct this research, principles of educational presentation were extracted from learning theories once these theories were studied. The extent to which these principles are followed up in each and every episode of the films mentioned earlier has later been examined through method of “content analysis”.
The results of examining 105 episodes of “mathematics educational films” at primary level 5th grade revealed that certain educational applications of learning theories have been overlooked in production of such programs. The most frequent applications of such methods are as follows: transparency of objectives; review of prerequisite materials; draw-up of advanced organizers; attraction of viewers’ attention; organization of educational materials; rational conclusion; and ending of each episode.
The research came up with the findings below:
1) Behavioral goals are not fully and explicitly defined in any of the episodes. 2)Pre-requisite materials are scarcely surveyed and advanced organizers are almost not presented, particularly in educational programs for first, second and third grades students (only in one out of 62 episodes the pre-requisites have been reviewed and in 6 episodes the advanced organizers have been displayed). 3) Drawing addressees’ attention through non-verbal methods has been accomplished far and large in 12% of episodes at each grade, while they are not assisted by various advantages of motion pictures and video-capturing systems. 4) Materials have not been organized in most episodes (77%). And 5) concluding as well as ending most parts of the videos for first, second, and third grades (concluding in 89% and ending in 81% of episodes) are unclear.این پژوهش با هدف بررسی میزان تحقق کاربردهای آموزشی نظریه های یادگیری در فیلم های آموزش ریاضی مقطع ابتدایی ـ تولید شده در دفتر فناوری آموزشی آموزش و پرورش ـ انجام شده است. بدین منظور پس از بررسی نظریه های یادگیری، اصول ارائه محتوای آموزشی از این نظریه ها استخراج و میزان رعایت این اصول در هر قسمت از فیلم های یاد شده با روش «تحلیل محتوای مقوله ای» ـ بدون نمونه گیری ـ بررسی شده است. نتایج به دست آمده از بررسی 105 قسمت فیلم آموزش ریاضی در پنج پایه مقطع ابتدایی نشان داده است که برخی کاربردهای آموزشی نظریه های یادگیری مورد نظر این پژوهش در تهیه و تولید این فیلم ها، مورد توجه قرار نگرفته اند. مهم ترین این کاربردها عبارت اند از: وضوح اهداف، مرور مطالب پیش نیاز، ارائه پیش سازمان دهنده ها، جلب توجه، سازمان دهی مطالب، جمع بندی و پایان هر قسمت از فیلم ها. یافته های پژوهش حاضر دربارۀ مقوله های ذکر شده حاکی از آن است که: اهداف رفتاری در هیچ یک از قسمت های این فیلم ها به صورت واضح و روشن مشخص نشده اند. مرور مطالب پیش نیاز و ارائه پیش سازمان دهنده ها ـ به ویژه در فیلم های پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی ـ به ندرت دیده شده است (در یک قسمت از 62 قسمت این فیلم ها؛ مرور مطالب پیش نیاز و در 6 قسمت؛ ارائه پیش سازمان دهنده ها انجام شده است). جلب توجه غیرکلامی، حداکثر در 12 درصد قسمت های فیلم های هر پایه انجام شده و از تنوع قابلیت های فیلم و دوربین در جلب توجه بهره گیری نشده است. سازمان دهی مطالب دربیشتر قسمت های مورد بررسی (77 درصد آن ها) انجام نشده و جمع بندی و نحوه پایان یافتن بیشتر قسمت های فیلم های پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی (جمع بندی در 89 درصد قسمت ها و نحوه پایان یافتن در 81 درصد قسمت ها) نامشخص است.https://noavaryedu.oerp.ir/article_78798_e7cbcd2720f502f7a1e3c276fe71a749.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12355220060622An Analytical View on the Performance of Vocational Schools: The Case of Outputs Quality Evaluation of the Second Region Vocational Schools in Tehran cityنگاهی تحلیلی بر عملکرد هنرستان های کاردانش موردی از ارزشیابی کیفیت بروندادهای هنرستان های کاردانش منطقۀ 2 شهر تهران11916378799FAکیوان صالحیکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران و پژوهشگر مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش آموزش کشورحسن رضا زین آبادیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم تهران و پژوهشگر مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش آموزش کشورعلیرضا کیامنشاستاد دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article19700101The present research, which is in the domain of descriptive, applied and evaluation researches have been implemented with the aim of “performance (outputs) quality evaluation of the second region Vocational Schools in city of Tehran.” The data gathering sources in the stage of “judgment criteria” compiling have been surveyed. The survey was done by census and simple random sampling methods. The data gathering sources included experts and professors, the learners, administrators and assistants in Technical Schools and vocational, and technical education experts. In the stage of “output quality evaluation,” these were vocational school administrators, alumni, and direct employers of employed alumni. To carry out the research, needed factors (7 factors) and indicators (45 indicators) had been compiled in two sections of “economic and non-economic” outputs. This was through adopting “existed national and international experiences,” “organizational element model”, and “education indicators systems”. Using the “Judgment Criteria Questionnaire” and “Delphi Technique,” judgment criteria (39 criteria) had been then determined. Using compiled factors and indicators, research tools including three questionnaires were advised regarding the validity (content validity) and reliability (Cronbach’s Alpha Coefficient) characteristics. Having gathered the data, using compiled judgment criteria, the existed situation had been evaluated. Results show that, among seven factors, 5 factors including Intermediate Output (dropout and educational achievement), Fulfillment of Educational and Social Goal, Alumni (knowledge, skill, and creativity), Employment and Unemployment and Entrepreneurship are in an “undesirable” level and two factors including: Promotion rate to higher education institution and employers satisfaction are in “quite desirable” level. Both of “economic” and “non-economic” outputs had been evaluated in an “undesirable” level. Finally, the performance of vocational schools had been evaluated in an “undesirable” level.
Some recommendations are provided for quality improvement of the present situation. Results of this research can be used for future planning of the vocational school programs and their comprehensive quality improvement.این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی، کاربردی و ارزشیابی است که با هدف ارزشیابی کیفیت عملکرد (بروندادها) هنرستان های کاردانش منطقۀ 2 شهر تهران اجرا شده است. منابع گردآوری اطلاعات در مرحله «تدوین معیارهای قضاوت» شامل متخصصان و اساتید، هنرآموزان، مدیران و معاونان هنرستان ها، کارشناسان کاردانش و فنی حرفه ای و در مرحله «ارزشیابی کیفیت بروندادها» شامل سه زیر جامعۀ: مدیران هنرستان ها، دانش آموختگان و کارفرمایان است که با بهره گیری از روش سرشماری و نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفته است. برای انجام دادن پژوهش، با اقتباس از «تجارب موجود در سطح ملی و بین المللی»، «الگوی عناصر سازمانی» و «نظام نشانگرهای آموزش و پرورش»، عوامل (7 عامل) و نشانگرهای مورد نیاز (45 نشانگر) در دو طبقه «بروندادهای اقتصادی» و «بروندادهای غیراقتصادی»، تدوین شده است. سپس با بهره گیری از «پرسشنامه معیارهای قضاوت» و کاربرد «فن دلفی» «معیارهای قضاوت»، تدوین شده است. با بهره گیری از عوامل و نشانگرهای تدوین شده، ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامه، با در نظرگرفتن روایی (روایی محتوا) و پایایی (آلفای کرونباخ) تهیه شده است. پس از گردآوری داده ها، با بهره گیری از معیارهای قضاوت، وضع موجود بروندادها ارزشیابی شد. در نهایت از 7 عامل مورد بررسی، 5 عامل «برونداد واسطه ای (پیشرفت و افت تحصیلی)»، «تحقق اهداف اجتماعی ـ آموزشی»، «دانش آموختگان (دانش، مهارت، خلاقیت)»، «اشتغال» و «کارآفرینی» در سطح «نامطلوب» و 2 عامل «ادامه تحصیل» و «رضایت کارفرمایان» نیز در سطح «نسبتاً مطلوب» ارزشیابی شده است و در هر دو طبقه «بروندادهای اقتصادی» و «بروندادهای غیر اقتصادی» وضعیت موجود در سطح «نامطلوب» و در نهایت عملکرد این هنرستان ها در سطح «نامطلوب» ارزشیابی شده است. در ادامه، برای بهبود وضعیت موجود، پیشنهادها و راهکارهایی ارائه شده است. از نتایج این ارزشیابی می توان در برنامه ریزی های آتی هنرستان های کاردانش و بهبود کیفیت همه جانبه آن ها استفاده کرد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_78799_5198753ab38adbc0c9fd19b4cc60b0a5.pdfسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشینوآوریهای آموزشی1735-12355220060622A Study of the Relation Between Schools’ Organizational Atmosphere and the Spirit of Entrepreneurship Among Studentsبررسی رابطۀ جو سازمانی مدرسه با روحیۀ کارآفرینی در دانش آموزان16418778800FAپروین صمدیعضو هیأت علمی دانشگاه الزهراءهما شیرزادی اصفهانیکارشناس ارشد مدیریت آموزشیJournal Article19700101The main purpose of this study was to investigate the relation between school atmosphere and the spirit of entrepreneurship among female secondary school sophomores & juniors in the city of Isfahan. The research method was of descriptive and correlational type. In order to carry out the project, 180 female teachers and principals working in the female secondary schools in the city of Isfahan and also 150 female sophomore & junior secondary school students were selected by multi-stage sampling method. For gathering data, two questionnaires of organizational atmosphere (OCDQ) and researcher-made questionnaire the spirit of entrepreneurship were used. Reliability coefficients of the questionnaires were 0/84 and 0/87. Two levels of inferential and descriptive statistics by the use of SPSS software have been performed to analyze the data. The results showed that:
1) There was significant relation between organizational atmosphere and the spirit of entrepreneurship at Plevel.
2) The female secondary schools in Isfahan tended to crave more toward an open atmosphere in the academic year 1384-85/2004-2005
3) Factors of the spirit of entrepreneurship (need for achievement, foresight, risk taking, self-esteem, creativity, internal locus of control) among students were more than mean.
4) There was significant relation between factors of organizational atmosphere (intimacy, disengagement, hindrance) and the spirit of entrepreneurship. But there was no significant relation between factors of organizational atmosphere (spirit, aloofness, thrust, production emphasis, consideration) and the spirit of entrepreneurship.
5) There was no significant difference between technical schools and high schools in creating the spirit of entrepreneurship.هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه جو مدرسه با روحیه کارآفرینی در دانش آموزان دختر پایه های دوم و سوم مقطع متوسطه شهر اصفهان بوده است. روش پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نمونه های آماری شامل، 180 مدیر و دبیر زن شاغل در دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان و 150 دانش آموز دختر پایه های دوم و سوم متوسطه بوده که از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده است. به منظورگردآوری داده ها از دو پرسشنامه جو سازمانی و پرسشنامه محقق ساختۀ روحیه کارآفرینی استفاده شده است. ضریب پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 0/84 و 0/87 برآورد شده است. تجزیه وتحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار SPSS انجام پذیرفته و نتایج نشان داده است: 1) میان جو سازمانی و روحیه کارآفرینی در سطح 0/05≥P رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. 2) جو مدارس دخترانه مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-84 بیشترگرایش به باز بودن دارد. 3) شاخصهای روحیه کارآفرینی (خلاقیت، عزت نفس، انگیزه پیشرفت، منبع کنترل درونی، آینده نگری و خطرپذیری) در دانش آموزان بالاتر از میانگین است. 4) میان شاخصهای جو سازمانی (صمیمیت، عدم جوشش، بازدارندگی) با روحیه کارآفرینی درسطح 0/05≥p رابطه معناداری وجود دارد، اما میان سایر شاخصهای جوسازمانی (روحیه، کناره گیری، نفوذ، تأکید بر تولید، مراعات) با روحیه کارآفرینی رابطه معنادار وجود ندارد. 5) میان جو هنرستان ها و دبیرستان ها در ایجاد روحیه کارآفرینی رابطه معنادار وجود ندارد.https://noavaryedu.oerp.ir/article_78800_61897823f5966bf595b8169782c563be.pdf