ادیب حاج باقری، محسن.، پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش. (1394). کتاب روشهای تحقیق کیفی. نشر بشری.
بهرامی، شهاب.، قبادی، بیتا و محمدی، شیرین. (1398). بررسی عارضهیابی ورزش در مدارس مناطق محروم کشور. نشریۀ مدیریت مدرسه، 7(3)، 87-102.
پیریزمانه، مسلم.، عباس پور، عباس.، غیاثی ندوشن، سعید.، خورسندی طاسکوه، علی و برزوییان، صمد. (1399). الگوی مناسب کاهش نابرابری آموزشی در مدارس ابتدایی شهر تهران. مدیریت مدرسه، 8(4)، 243-219.
حسینزاده، علیحسین و مومبینی، محمدعلی. (1397). بررسی نقش سرمایههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بر نابرابری آموزشی. علوم تربیتی، 25(2)، 213-232.
حمیدی، مهرزاد.، وحدانی، محسن.، خبیری، محمد و علی دوست، ابراهیم. (1396). تدوین استراتژیهای تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزشوپرورش. فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی خانواده و پژوهش، 14(1)، ۳۳-۵۰
رضوی، سید محمدحسین.، شبعانی بهار، غلامرضا و سجادی، سید احمد. (1390). تحلیل عوامل تأثیرگذار در کیفیتبخشی درس تربیتبدنی مدارس راهنمایی از دیدگاه معلمان ورزش. پژوهشنامۀ مدیریت و رفتار حرکتی، 7(14)، 103-113.
رنجبری، شیدا.، آقازاده، اکبر و چمن گلی، عبدالله. (1397). تحلیل موانع فقرزدایی ورزشی در ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 10(5)، 86-63.
زارعی، یعقوب. (1397). تبیین نابرابریهای نظام آموزشی در توزیع فرصتها؛ مورد مطالعه: استان خراسان جنوبی. مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، 12(4)، 147-174.
سامری، مریم.، حسنی، محمد.، سید عباسزاده، میرمحمد و موسوی، میرنجف. (1394). تحلیل وضعیت و ارائۀ الگوی کاهش نابرابریهای آموزشی و عدالتگستری بر اساس آموزههای دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی (مطالعۀ موردی دانشآموزان مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی). فصلنامۀ علمی تربیت اسلامی، 10(20)، 73-92.
سبحانینژاد، مهدی.، نجفی، حسن و نورآبادی، سولماز. (1396). مفهوم تعالی و نقد وضعیت موجود آن در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران. مطالعات ملی، 2(70)، 44-25.
شیرکرمی، جواد و بختیارپور سعید. (1393). ارزیابی نابرابریها در دستیابی به فرصتهای آموزشی: با مطالعۀ موردی مقطع ابتدایی شهرستان دهلران در سال تحصیلی ۹۰-139۱. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 7(26)، 58-41.
قربانی، سعید.، طیبی، بهمن.، دیلمی، کیانوش.، رحماننیا، غلامحسین و شکی، مسعود. (1399). تأثیر تربیتبدنی در مدارس بر انگیزش و رفتار فعالیت بدنی در نوجوانان: بررسی مدل انتقال زمینهای. پژوهش در ورزش تربیتی، 8(21)، 179-196.
متقیشهری، محمدحسن.، غفوری، فرزاد.، هنری، حبیب و شهلایی، جواد. (1398). طراحی الگوی سلامت ذهنی ورزشکاران شرکتکننده در ورزش تربیتی. پژوهش در ورزش تربیتی، 7(16)، 17-38.
مظلومیان، سعید و مرادی کوچی، لیلا. (1399). عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشی در مدارس مناطق محروم [مقالۀ ارائهشده]. نخستین کنفرانس ملی حقوق، فقه و فرهنگ، شیراز.
میرزایی، ایمان.، میرزایی، مرضیه و زارع، علیرضا. (1394). بررسی موانع بهکارگیری فناوری اطلاعات در تربیتبدنی آموزشوپرورش (نمونۀ موردی: مناطق محروم کشور). پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 44(3)، 133-123.
ناصح، مهتاب.، خبیری، محمد.، جلالی فراهانی، مجید و سجادی، سید نصرالله. (1397). واکاوی بنیانهای نظری ورزش آموزشی ـ تربیتی و استخراج عوامل زمینهای مؤثر و متأثر از آن. پژوهش در ورزش تربیتی، 6(14)، 93-110.
وفاییمقدم، علی.، دوستی، مرتضی.، فخری، فرناز و جعفری، مهران. (1397). بررسی موانع توسعۀ ورزش مدارس استان مازندران. پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 14(28)، 167-182.
Bailey, R., Armour, K., Kirk, D., Jess, M., Pickup, I., Sandford, R., & Education, B. P. (2009). The educational benefits claimed for physical education and school sport: an academic review. Research papers in education, 24(1), 1-27.
Bjørndal, C. T., & Gjesdal, S. (2020). The role of sport school programmes in athlete development in Norwegian handball and football. European Journal for Sport and Society, 17(4), 362-384.
Camiré, M., & Kendellen, K. (2016). Coaching for positive youth development in high school sport. In In N. L. Holt (Ed), Positive youth development through sport (pp. 126-136). Routledge.
Camiré, M., Rathwell, S., Turgeon, S., & Kendellen, K. (2019). Coach–athlete relationships, basic psychological needs satisfaction and thwarting, and the teaching of life skills in Canadian high school sport. International journal of sports science & coaching, 14(5), 591-606.
Darnell, S. C., Field, R., & Kidd, B. (2019). The history and politics of sport-for-development. Palgrave Macmillan UK.
Garner-Purkis, A., Alageel, S., Burgess, C., & Gulliford, M. (2020). A community-based, sport-led programme to increase physical activity in an area of deprivation: a qualitative case study. BMC public health, 20(1), Article number: 1018, https://doi.org/10.1186/s12889-020-08661-1.
Gutiérrez, M., Gil-Madrona, P., Prieto-Ayuso, A., & Díaz-Suarez, A. (2017). Appropriates behaviours in physical education and the sport at school and validation of the questionnaire. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 17(2), 99-110.
Heinze, K. L., & Zdroik, J. (2018). School board decision-making and the elimination of sport participation fees. Sport, Education and Society, 23(1), 53-67.
He, M., Xiang, F., Zeng, Y., Mai, J., Chen, Q., Zhang, J., & Morgan, I. G. (2015). Effect of time spent outdoors at school on the development of myopia among children in China: a randomized clinical trial. Jama, 314(11), 1142-1148.
Holloway, I., & Wheeler, S. (2002). Qualitative Research in Nursing. Blackwell publishing.
Jewett, R., Sabiston, C. M., Brunet, J., O'Loughlin, E. K., Scarapicchia, T., & O'Loughlin, J. (2014). School sport participation during adolescence and mental health in early adulthood. Journal of adolescent health, 55(5), 640-644.
Kristiansen, E., & Houlihan, B. (2017). Developing young athletes: The role of private sport schools in the Norwegian sport system. International Review for the Sociology of Sport, 52(4), 447-469.
Lindsey, I. (2020). Analysing policy change and continuity: Physical education and school sport policy in England since 2010. Sport, Education and Society, 25(1), 27-42.
Parkkari, J., Pasanen, K., Jussila, A. M., Oksanen, R., Ojala, A., Autio, K., & Kannus, P. (2017). Sports and exercise safety in finland–live: an implementation program to sport clubs and schools. br j Sports Med, 51(4), 371-371.
Sulz, L. D., Gleddie, D. L., Urbanski, W., & Humbert, M. L. (2021). Improving school sport: teacher-coach and athletic director perspectives and experiences. Sport in Society, 24(9), 1554-1573.
Trudeau, F., & Shephard, R. J. (2008). Physical education, school physical activity, school sports and academic performance. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5(1), 10-24.