3
Ma at Curriculum Studies, history and philosophy
Abstract
این مقاله با هدف بررسی ماهیت «تجربة دینی» از نظر ویلیام آلستون و امکان کاربرد آن در تعلیم وتربیت تحریر شد. بر این اساس از نظر آلستون، تجربة دینی نوعی از ادراک است که علاوه بر داشتن ساختار مشترک با تجربة حسی، نقش مؤثری در موجّه ساختن باورها و اعتقادات دینی ایفا می نماید. لزوم برخورداری از گوهر آگاهی(درونی) بی واسطه به خداوند، وجه متمایز دیدگاه آلستون با سایر فیلسوفان دین محسوب می گردد. لذا از این نظر، برقراری ارتباط و تعامل با خداوند به عنوان هدف آفرینش انسان تلقی شده است. به نظر می رسد این تلقی از تجربة دینی حداقل می تواند در حوزة اهداف و اصول آموزشی قابل استفاده باشد. این تحقیق که از حیث ماهیت در زمرة تحقیقات نظری و فلسفی قرار دارد به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. نظرات و دیدگاه های آلستون و مقالات و کتاب های ترجمه شده در این موضوع به عنوان منابع دست اول و دوم مربوط به جامعة آماری مورد مطالعه قرار گرفت. نتیجة حاصل از این بررسی، پیشنهاد الگویی است مبتنی بر گزاره هایی با هدف داشتن ارتباط معنوی با خداوند و با در نظر گرفتن اصل تعالی و کمال متربی و همگانی بودن امکان تجربه. لازمة چنین رویکردی، داشتن مربیانی با اوصاف معنوی و ملتزم به روش مباحثه از یک سو، و مشارکت متربی در فرایند تعلیم وتربیت از سوی دیگر می باشد.
Sādāt Sharif Zādeh, H., Bāgheri, K., & Amiri Kārbandi, H. (2013). The nature of religious experience from the viewpoint of William Alston and its application in education. Journal of Educational Innovations, 12(4), 7-26.
MLA
Hakime Sādāt Sharif Zādeh; Khosrow Bāgheri; Hādi Amiri Kārbandi. "The nature of religious experience from the viewpoint of William Alston and its application in education". Journal of Educational Innovations, 12, 4, 2013, 7-26.
HARVARD
Sādāt Sharif Zādeh, H., Bāgheri, K., Amiri Kārbandi, H. (2013). 'The nature of religious experience from the viewpoint of William Alston and its application in education', Journal of Educational Innovations, 12(4), pp. 7-26.
VANCOUVER
Sādāt Sharif Zādeh, H., Bāgheri, K., Amiri Kārbandi, H. The nature of religious experience from the viewpoint of William Alston and its application in education. Journal of Educational Innovations, 2013; 12(4): 7-26.