Designing a model of revenue generation through sport with an emphasis on fundamental transformation document of education: A mixed-methods Approach

Document Type : Original Article

Author

(Phd), Farhangiān University, Esfahān, Iran

Abstract

The purpose of this study was designing a model of revenue generation through sport with an emphasis on the fundamental transformation document of education. It was an applied study with a mixed-methods approach. In the qualitative part, the sample was the full-text of fundamental transformation document of education. The research sample was selected using purposeful sampling method and the selection continued up to the point of the theoretical saturation. In the quantitative part, the research population included the physical education experts and teachers, and the research sample consisted of 200 of such experts who were purposefully selected. In the qualitative part, the grounded theory approach was used with MAXQDA software and three types of coding, i.e., open, axial and selective coding were used. The quantitative data was analyzed using structural equation modeling (SEM) with partial least squares (PLS) approach and Smart PLS software was used. The results showed that the effect of causal (human resources of sports, policies and procedures, and infrastructure) and contextual (regulations and human resources) conditions on revenue generation is positive and significant. Interventional conditions have a significant negative effect on the revenue generation through sports. The effects of revenue generation on strategies and the strategies' effect on the outcomes are positive and significant. The four final outcomes include optimization of the payment system, optimal allocation of resources, development of sports complexes and facilities, and improvement and transformation of the financial system. Education system of Iran can achieve the appropriate results by presenting an appropriate strategy through applying the revenue-generating strategies of this research and considering the causal, contextual and interventional conditions.

Keywords


  • اسماعیلی، محسن و طهماسب، شیروانی. (1398). شناسایی و بررسی شیوه‌های بازاریابی و درآمدزایی هیئت‌های ورزشی استان مرکزی. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 18(45)، 279-298.
  • انصاری، عبدالله. (1393). مطالعه عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر فزونی مخارج آموزش‌وپرورش نسبت به اعتبارات اختصاص‌یافته. فصلنامة علمی پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3(3)، 119-146.
  • آقایی، نجف.، صفاری، مرجان و سادات میرحسینی، فرناز. (1396). شناسایی صلاحیت حرفه‌ای ضروری معلمان تربیت بدنی با رویکرد نظریه‌پردازی داده بنیاد. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 7(14)، 71-83.
  • جهانیان، رمضان و علیزاده، مهری. (1398). توزیع درآمد در آموزش‌وپرورش. مجلة پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش‌وپرورش، 21(2)، 93-107
  • حسن‌بیگی، حسین.، نظریان مادوانی، عباس و منظمی، امیرحسین. (1398). شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای شایستگی مدیران اماکن و فضاهای ورزش. نشریة مدیریت منابع انسانی در ورزش، 7(1)، 81-97.
  • سلطانی، مصطفی.، کارگر، غلامعلی.، کشگر، سارا و غفوری، فرزاد. (1397). طراحی الگوی درآمدزایی باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال ایران. مدیریت و توسعه ورزش، 7(4)، 42-54.
  • شاطری، پروانه.، صالحی، صادق.، علی محسنی، رضا و شریفی، منصور. ( 1400). سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی و شیوه‌های جلب مشارکت اعضا (مطالعة سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی تهران با رهیافت نظریة بنیادی). جامعه‌شناسی کاربردی، 32(2)، 91-128.
  • عباسپور، عباس و یزدانی، راضیه. (1396). طراحی الگوی تخصیص منابع مالی غیر پرسنلی در آموزش‌وپرورش با رویکرد عدالت در آموزش (کاهش نابرابری‌ها، محرومیت‌زدایی). پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری، 19، 83-94.
  • علایی موسوی، سیدکمال.، هاشمی، سیداحمد و باقری، مهدی. (1399). شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران آموزشی براساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، 13(12)، 234-250.
  • فراهانی، ابوالفضل.، قاسمی، حمید و حسنی، سعید. (1397). راهکارهای مؤثر بر مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در بخش ورزش برای همه با توجه به خط‌مشی سلامت‌محوری دولت. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 17(42)، 2-24.
  • لطفی، عباسعلی و جلایر لاپین، زینب. (1396). جایگاه آموزش‌وپرورش و ارتباط آن با توسعة اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته (کشورهای منتخب). پژوهش‌های اقتصاد پولی و مالی، 15(24)، 235-268.
  • مقدسی، زیبا.، شیخعلی زاده، محبوب و فرجی، رسول. (1399). تأثیر خصوصی‌سازی و تبلیغات بر درآمدزایی باشگاه‌های ورزشی استان اردبیل. مدیریت و توسعه ورزش، 9(1)، 188-204.
  • نادری، ابوالقاسم. (1390). تحلیل رابطه بین منابع مالی و عملکرد آموزشی مناطق آموزش‌وپرورش شهر تهران. برنامه‌ریزی و بودجه، 16(1)، 129-160.
  • واحدی‌زاده، مجید.، آقایی، نجف و الهی، علیرضا. (1399). راهکارهای توسعة منابع مالی و درآمدزایی فدراسیون‌های ورزشی ایران: یافته‌های یک مطالعة کیفی. پژوهش‌های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 12‌(4)، 153-168.
  • Andreff, W. (2006). Sport in developing countries. In W. Andreff, and S. Szymanski (Eds.), Handbook on the Economics of Sport (pp. 308-315). Edward Elgar.
  • Bergantiños, G., & Moreno-Ternero, J. D. (2022). Separable rules to share the revenues from broadcasting sports leagues. Economics Letters, 211, Article 110233. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2021.110233
  • Chin, W. W. (1998). The Partial Least Squares approach to structural equation modeling. In G. A. Marcoulides (Ed.), Modern Methods for Business Research (pp. 295-358). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Corbin, J. M., & Strauss, A (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3-21. https://doi.org/10.1057/s41303-017-0064-z
  • Fornell, C., & Larcker, D. F (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-35.
  • Fullerton, S., & Merz, G. R. (2008). The four domains of sports marketing: A conceptual framework. Sport marketing quarterly, 17(2), 90-108.
  • Moulin, H. (1983). The Strategy of Social Choice. Series: Advanced textbooks in economics. North-Holland. https://www.amazon.com/Strategy-Social-AdvancedTextbooksEconomics/dp/0444863710
  • O'Reilly, N. J., & Nadeau, J. P (2006). Revenue generation in professional sport: A diagnostic analysis. International Journal of Sport Management and Marketing, 1(4), 311-330.
  • Rottenberg, S (2000). Resource Allocation and Income Distribution in Professional Team Sports. Journal of Sports Economics, 1(1), 11-20. https://doi.org/10.1177/152700250000100102
  • Shannon, J. R (1999). Sports marketing: an examination of academic marketing publication. Journal of Services Marketing, 13(6), 517-535. https://doi.org/10.1108/08876049910298775.
  • Swart, J., Swanepoel, M., & Surujlal, J. (2014). A critical analysis of government spending on sport: Mass participation and school allocation. African Journal for Physical, Health Education, Recreation and Dance, 20(2), 251-265.