ابراهیمی، علی. (1388). برنامهریزی درسی (راهبردهای نوین). تهران: انتشارات خرد.
احقر، قدسی. (1392). ارزشیابی کتاب درسی فارسی اول و ششم دبستان. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش.
اکبری شلدره، فریدون. (1390). بررسی و نقد رویکردها و روشهای آموزش زبان فارسی (پایاننامة منتشرنشده دکتری). دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
اکبری شلدره، فریدون؛ نجفی پازکی، معصومه؛ قاسمپور مقدم، حسین و محمدی، راحله. (1392). کتاب معلم (راهنمای آموزش) فارسی سوم دبستان. تهران: وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی.
اکبری شلدره، فریدون؛ نجفی پازکی، معصومه و محمدی، راحله. (1393). کتاب معلم (راهنمای آموزش) فارسی چهارم دبستان. تهران: وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی.
دستجردی کاظمی، مهدی و نجفی پازکی، معصومه. (1393). ارزشیابی از بستة آموزشی فارسی سوم ابتدایی. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش.
دیبایی صابر، محسن. (1386). انطباق محتوای کتابهای فارسی دورة ابتدایی (پایة سوم و چهارم) با مهارتهای سواد خواندن بر اساس مطالعه بینالمللی پرلز (پایاننامة منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه بیرجند، بیرجند.
ذوالفقاری، حسن. (1382). مقایسه تأثیر آموزش محتوای کتابهای قدیم و جدید فارسی (بخوانیم و بنویسیم) بر پیشرفت زبانآموزی دانشآموزان سال اوّل ابتدایی. اراک: شورای تحقیقات استان مرکزی.
راهنمای برنامة درسی فارسی دورة ابتدایی. (1385). دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی، وزارت آموزش و پرورش.
سرمد، زهره؛ عباس بازرگان و الهه حجازی. (1389). روشهای تحقیق در علوم رفتاری (چاپ سیزدهم). تهران: نشر آگه.
سلسبیلی، نادر. (1388). ارزیابی برنامه جدید آموزش زبان فارسی دورة ابتدایی (بخوانیم و بنویسیم) بر اساس کاربرد معیارهای الف- پرورش خلاقیت، ب- توجه به کلنگری در آموزش تواناییهای زبانی. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش.
عیسی صفت، مژگان. (1389). بررسی و تحلیل محتوای کتاب فارسی «بخوانیم و بنویسیم» پایة سوم ابتدایی بر اساس اصول انتخاب و سازماندهی محتوا از دیدگاه صاحبنظران و معلمان شهر ارومیه در سال تحصیلی 89-88 (پایاننامة منتشرنشده کارشناسی ارشد). تهران: موسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی.
قمری، حیدر. (1391). ارزشیابی کتاب درسی فارسی اول دبستان. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش.
لطفی ماهر، ناهید. (1389). میزان توجه به سواد اطلاعاتی درسنامههای بخوانیم و بنویسیم دورة ابتدایی (پایاننامة منتشرنشده کارشناسی ارشد). تهران: موسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی.
مایر، ریچارد، ایی. (1376). روانشناسی تربیتی: بر اساس رویکرد شناختی (ترجمه محمدنقی فراهانی). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی تربیتمعلم.
مشایخ، فریده. (1390). دیدگاههای نو در برنامهریزی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
Cain, k., Oakhill, J., & Lemmon, K. (2004). Individual Differences in the Inference of Word meaning from Context, The Influence of Reading Comprehension, Vocabulary Knowledge, and Memory Capacity. Journal of Education Psychology, 96, 671-681.