آلتمن، آیروین. (1395). محیط و رفتار اجتماعی: خلوت، فضای شخصی، قلمرو و ازدحام (ترجمة علی نمازیان، چاپ سوم). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. (اثر اصلی در سال 1975 چاپ شده است).
پاکزاد، جهانشاه و بزرگ، حمیده. (1395). الفبای روانشناسی محیط برای طراحان (چاپ چهارم). تهران: انتشارات آرمانشهر.
هال، تی. ادوارد. (1396). بعد پنهان (ترجمة منوچهر طبیبیان، چاپ نهم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران. (اثر اصلی در سال 1990 چاپ شده است).
حسینی، سیدباقر؛ بابایی، بهمن و پورحمزه، محسن. (1393). افزایش رضایتمندی کودکان از کلاس درس بهوسیله بهبود عوامل کالبدی طراحی کلاس: بررسی پنج عامل فرم، چیدمان، طبیعت، رنگ و نور. طرح و نماد، 6(8)، 140-149.
راپاپورت، اموس. (1392). معنی محیط ساخته شده (ترجمة فرح حبیب، چاپ سوم). تهران: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران. (اثر اصلی در سال 1990 چاپ شده است).
ستوده، هدایت الله. (1388). روانشناسی اجتماعی (چاپ دوازدهم). تهران: انتشارات آوای نور.
شاهچراغی، آزاده و بندرآباد، علیرضا. (1395). محاط در محیط: کاربرد روانشناسی محیطی در معماری و شهرسازی (چاپ دوم). تهران: سازمان جهاد دانشگاهی تهران.
عظمتی، حمیدرضا؛ امینیفر، زینت و پورباقر، سمیه. (1395). الگوی چیدمان فضایی مدارس نوین مبتنی بر اصول مدارس اسلامی در راستای ارتقاء یادگیری افراد. نقش جهان، 2(6)، 16-23.
عینی فر، علیرضا. (1382). الگویی برای تحلیل انعطافپذیری در مسکن ایران. هنرهای زیبا، 6(13)، 76-64.
فعلی، شیما و سلطانزاده، حسین. (1395). کاربست مفهوم انعطافپذیری در مدارس دورة اسلامی (مطالعه موردی: مدارس شهر قزوین). مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 7(25)، 17-28.
لنگ، جان. (1396). آفرینش نظریه معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط (ترجمة علیرضا عینی فر چاپ دهم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران. (اثر اصلی در سال 1977 چاپ شده است).
محمودی، محمدمهدی. (1391). طراحی فضاهای آموزشی با رویکرد انعطافپذیری (چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مرتضوی، شهرناز. (1380). روانشناسی محیط و کاربرد آن (چاپ دوم). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
والدن، روترات. (1396). روانشناسی معماری در طراحی مدارس آینده (ترجمة رضا نقدبیشی و پوریا رحمتی). تهران: انتشارات نوربخش با همکاری انتشارات رسانه پرداز و دانشگاه جامع علمی کاربردی. (اثر اصلی در سال 2015 چاپ شده است).
ونتوری، رابرت. (1389). پیچیدگی و تضاد در معماری (ترجمة محمدرضا منوچهری و سید علیرضا میرترابی). تهران: انتشارات سمیرا. (اثر اصلی در سال 1966 چاپ شده است).
Abdul kareem, M., & Elkadi, H. (2018). From engineering to evolutionary, an overarching approach in identifying the resilience of urban design to flood. International journal of disaster risk reduction, 28, 176-190.
Aziz, A. A., & Ahmad, A. S. (2012). Low Cost Flats Outdoor Space as Children Social Environment. Social and Behavioral Sciences, 38(24), 243-252.
Dawson, P., & Guare, R. (2004). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New York: Guilford Press.
Eckert, T. L., & Hintze, J. M. (2011). School psychology publishing contributions to the advancement of knowledge, science, and its application: An introduction to the themed issue. Journal of school psychology, 49(6), 613-616.
Gaudill, W. W. (1954). Toward better school design. New York: FW Dodge Corporation.
Gifford, R. (1996). Environmental psycology: principles and practices. London: Allyn and Bacon.
Goffman, E. (1963). Behavior in public places. New York: The Free Press.
Lazarević, E. V., Keković, Z., & Antonić, B. (2018). In search of the principles of resilient urban design: Implement ability of the principles in the case of the cities in Serbia. Energy and Buildings, 158(17), 1130-1138.
Mosharraf, H. M., & Tabaeian, S. M. (2014). The importance of environmental psychology in design of educational spaces.Advances in Environmental Biology, 8(22), 766-771.
Quigley, M., Blair, N., & Davison, K. (2018). Articulating a social-ecological resilience agenda for urban design. Journal of Urban Design, 23(4), 581-602.
Sommer, R. (1969). Personal Space: The Behavioral Basis of Design. New Jersey: Englewood Cliffs.