Designing a leadership development curriculum model for secondary school principals based on the problem solving approach

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Candidate at Islamic Āzād University (Central Tehran Branch), Tehran, Iran

2 (PhD), Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

3 Human Resources Training and Development Consultant for the National Oil Company, Tehran, Iran

4 (PhD), Islamic Āzād University (Central Tehran Branch), Tehran, Iran

Abstract

The present research was conducted with the aim of designing a curriculum model for the leadership development of secondary school principals based on the problem-solving approach. In terms of the method, it was a qualitative study of the research synthesis type. In addition, this study has been done based on the Roberts model. The research tools included in-depth interviews as well as review of the documents and articles. After four stages of filtering, 493 articles were omitted from 595 ones, and 102 articles were selected and organized using NVIVO software. The results showed that in the proposed model, the main components have been placed in the center and the teaching-learning activities with the themes of organization of workplace, structure of workplace, educational thinking of workplace, as well as learning the training of the workplace have been specified. All the executive factors have been specified based on the governing principles and assumptions. The needs assessment determines the individual and organizational common understanding, as well as revision and rethinking of the principles governing the curriculum model and it is considered as the main base of the curriculum model. Human-centeredness, evaluation, empowerment and participation define the assumptions. It is worthy to mention that without considering the assumptions, the curriculum model could not be achieved. This model has been designed in a non-linear way. Also, this model has dealt with all the individual and organizational dimensions and it has identified the effective and evaluative components. And, in addition to the common features, it pays attention to the differences due to the work environment, culture, urban and individual differences of the principals (talents, abilities, needs and interests) and it has the necessary flexibility.

Highlights

  • امام جمعه، سیدمحمدرضا و مهرمحمدی، محمود. (1385). نقد و بررسی رویکردهای تدریس فکورانه به منظور ارایه برنامه درسی تربیت معلم فکور. مطالعات برنامة درسی، 1(3)، 30-66.
  • امین بیدختی، علی اکبر.، فتحی واجارگاه، کوروش و مرادی، سعید. (1396). تحلیل ساختاری مولفه‌های مدیریت مدرسه محور مبتنی بر نظریه پردازی تطبیقی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(29)، 27-51.
  • آویژگان، مریم.، میرشاه جعفری، سیدابراهیم.، نصر، احمدرضا و چنگیز، طاهره. (1395). طراحی ابزار توسعه رهبری برنامه درسی در دوره تحصیلات تکمیلی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 11(1)، 11-26.
  • بنیادی، حجت اله.، فانی، علی اصغر و سیدجوادین، سیدرضا. (1397). طراحی و تبیین الگوی شایستگی مدیران مدارس بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و دیگراسناد بالادستی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 7(19)، 113-144.
  • جاجرمی، هدی.، پورعزت، علی‌اصغر و درانی، کمال. (1400). طراحی الگوی تربیت مدیر برای آینده. فصلنامة آموزش و توسعة منابع انسانی، 8(31)، 177-208.
  • جمشیدی توانا، اعظم و امام‌جمعه، محمدرضا. (1395). بررسی تأثیر کارورزی فکورانه در برنامة درسی تربیت‌معلم بر رشد شایستگی‌های دانشجومعلمان. مجلة پژوهش‌های برنامة درسی، 6(1)، 1-20.
  • جهان، جواد. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر اجرای برنامة درسی مبتنی‌بر عمل فکورانه در دانشگاه فرهنگیان. پژوهش‌های اخلاقی، 8(1)،233 -258.
  • جهان، جواد.، ادیب‌منش، مرزبان و پاک‌سرشت، محمد. (1396). تبیین و تحلیل عناصر و مؤلفه‌های برنامة درسی عمل فکورانه عمل‌گرای شوابی (براساس منابع و اسناد معتبر علمی). فصلنامة پژوهش‌های کیفی در برنامة درسی، 2(6)،1-42.
  • حاجی‌پور عبایی، نجمه و ابوالقاسمی، محمود. (1397). بررسی و مقایسة مدیریت مدارس متوسطة کرمان براساس الگوهای مدیریتی تونی بوش. دوفصلنامة علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، 6(1)، 62-81.
  • حاجی‌پور عبایی، نجمه.، ابوالقاسمی، محمود.، قهرمانی، محمد و ساکی، رضا. (1394). تبیین مدل بومی مدیریت مدارس متوسطة استان کرمان (مطالعة موردی شهر کرمان). فصلنامة پژوهش در نظام‌های آموزشی، 9(30)، 27-62.
  • حبیبی، حمداله.، پرداختچی، محمدحسن.، ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی، محمد. (1392). بررسی جو «یادگیری محور» مدرسه و ارتباط آن با اثربخشی مدرسه. پژوهش‌های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 20(3)، 101-118.
  • حیات، علی‌اصغر.، عبداللهی، بیژن.، زین‌آبادی، حسن‌رضا و آراسته، حمیدرضا. (1394). مطالعة‌ کیفی نیازها و روش‌های توسعة‌ حرفه‌ای مدیران مدارس، مجلة مطالعات آموزش و یادگیری، 7(2)، 41-62.
  • حیدری‌فرد، رضا.، زین‌آبادی، حسن‌رضا.، بهرنگی، محمدرضا و عبداللهی، بیژن. (1394). تأملی بر رهبری نوآورانه در مدرسه، مطالعه‌ای پدیدارنگارانه. نشریة مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 4(2)، 33-62.
  • خاوری، سیدعبدالله. (1398). عرصه‌های اساسی برنامة درسی در محیط کار واقعی. فصلنامة علمی مهارت‌آموزی، 7(28)، 72-
  • دوستی‌حاجی‌آبادی، هومن.، فتحی‌واجارگاه، کوروش.، خراسانی، اباصلت و صفایی‌موحد، سعید. (1396). مفهوم‌پردازی گفتمان برنامة درسی محیط کار، گفتمان نوظهور یا مغفول. پژوهش در برنامة درسی، 1(25)، 28 -35.
  • دهواری، سیف.، حسینی، سیدعبدالرزاق.، مرادی، مسلم و شیخ‌الاسلامی کندلوسی، علی. (1397). نقش آموزش مبتنی‌بر یادگیری مغزمحور در پرورش مهارت حل مسئله دانش‌آموزان ابتدایی [مقالة ارئه‌شده]. ششمین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روان‌شناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعة پایدار، مؤسسة آموزش عالی مهر اروند، تهران.
  • رحیمیان، حمید.، عباس‌پور، عباس.، طاهری، مرتضی و سبحانی جو، سبحان. (1397). طراحی و اعتبار یابی الگوی رهبری خدمتگزار برای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد. مجلة علوم تربیتی، 25(1)، 87-108.
  • رمضانیان‌فهندری،‌هادی.، آراسته، حمیدرضا.، بهرنگی، محمدرضا و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1394). ارائة مدلی برای رهبری بازگشت به مسیر اصلی نظام آموزش عالی ایران. دو فصلنامة اندیشه مدیریت راهبردی، 9(2)، 157-182.
  • رنجبر، حامد.، سلیمانی، نادر و شفیع‌زاده، حمید. (1399). الگوی فرایندی توسعة مهارت‌های رهبران آموزشی: پژوهش کیفی. فصلنامة علمی مدیریت مدرسه، 8(3)، 508 - 484.
  • ریوفی‌نژاد، حمیرا و فضلی، رخساره. (1397). تأثیر آموزش برنامة حل مسئله بین‌فردی بر کاهش رفتارهای مشکل‌ساز و افزایش سازگاری اجتماعی کودکان دیرآموز [مقالة ارئه‌شده]. ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روان‌شناسی، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین، تهران.
  • زین‌آبادی، حسن‌رضا. (1390). رهبری تحولی و رفتار شهروندی سازمانی در مدرسه بازآزمون و تغییر یک الگوی آزمون‌شده در صنعت. فصلنامة مدیریت دولتی دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، 3(7)، 63-80.
  • زین آبادی، حسن‌رضا و محمدوندپیرالقر، مریم. (1394). مدیران به عنوان رهبران فناوری در مدرسه: یافته‌های یک پژوهش ترکیبی اکتشافی در مدارس هوشمند شهر تهران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(4)، 1-21.
  • سلمانی، بابک.، ملکی، حسن.، عباس‌پور، عباس.، حکیم‌زاده، رضوان و امیرتیموری، محمدحسن. (1397). رهبری برنامة درسی، راهکاری مؤثر در تغییر و اجرای پویای برنامه‌های درسی. فصلنامة علمی پژوهشی تدریس پژوهی، 6(4)، 601-621 .
  • شبانی، راضیه.، خورشیدی، عباس.، عباسی، لطف‌اله و فتحی‌واجارگاه، کوروش. (1397). ارائة الگوی شایستگی برای مدیران دورة ابتدایی آموزش‌و‌پرورش شهر تهران. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی دانشگاه فرهنگیان، 7(19)، 145-176.
  • شیخ‌محمدی، زهرا و خلخالی، علی. (1397). ‌تجربة زیستة مدیران از رهبری برنامة درسی مدارس متوسطه. مدیریت مدرسه، 6(1)، 22-42.
  • تورانی، حیدر.، آقایی، امیر.، نوه ابراهیم، عبدالرحیم و صادقی، زینب. (1391) . بررسی سبک‌های رهبری مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران از دیدگاه مدیران و معلمان. نشریة مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 1(1)، 157-188.
  • صفایی‌موحد، سعید . (1397). الگویی برای برنامة درسی محیط کار بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی. فصلنامة مطالعات برنامة درسی ایران، 12(51)، 5-26.
  • صمدی، پروین. (1396). الگوی تدوین برنامة درسی مدرسه‌محور، دانشنامة ایرانی برنامة درسی.
  • http://daneshnamehicsa.ir/userfiles/file/%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87%20%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1).pdf
  • فتحی‌واجارگاه، کوروش. (1394). گفتمان‌های حاکم بر برنامة درسی محیط کار در آموزش و بهسازی منابع انسانی [مقالة ارئه‌شده]. سومین کنفرانس ملی آموزش و توسعة منابع انسانی، برج میلاد، تهران.
  • فتحی‌واجارگاه، کوروش.، خراسانی، اباصلت و دوستی، هومن. (1396). برنامة درسی محیط کار. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
  • فرزانه، محمد.، پورکریم‌، جواد و نوروزی، میترا . (1394). ارائه الگوی صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه. فصلنامة رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 9(2)، 83-95.
  • عارفی، محبوبه.، فتحی‌واجارگاه، کوروش و نادری، رحیم. (1388). دانش نظری و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی از نظریة یادگیری معلمان دورة ابتدایی شهر همدان. فصلنامة نوآوری‌های آموزشی، 8(30)، 31-52.
  • عبادی، غلامحسین و قائمی، ناصر. (1385). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش مهارت‌های حرفه‌ای مدیران دورة متوسطة استان خوزستان. پژوهش در برنامة درسی، 3(9)، 1-26.
  • عباسی، عباس.، علی‌محمدلو، مسلم و کریمی، زهرا. (1397). طراحی مدلی برای سنجش میزان مهارت‌های مدیران در سطوح مختلف سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 27(87)، 45-73.
  • عبداللهی، بیژن.، زین‌آبادی، حسن‌رضا و آراسته، حمیدرضا. (1394). مطالعة کیفی نیازها و روش‌های توسعة حرفه‌ای مدیران مدارس. مجلة مطالعات آموزش و یادگیری، 7(2)، 43-62.
  • عبداللهی، بیژن و سادین، علی‌اکبر. (1391). رابطة کارکردهای رهبری آموزشی مدیران مدارس با تدریس مؤثر معلمان ابتدایی. فصلنامة پژوهش در نظام‌های آموزشی، 6(19)، 51-74.
  • عبداللهی، بیژن.، خباره، کبری و شیرزادگان، مریم . (1396) . تحلیل اکتشافی نقش مدیران مدارس در تشکیل و تثبیت گروه‌های رشد حرفه‌ای مبتنی‌بر همکاری معلمان. نشریة اندیشه‌های نوین تربیتی، 13(3)، 59-88.
  • علمی، محمود و برزی، عزیزمحمد. (1388). بررسی رابطة بین سبک مدیریت مدیران و تعهد سازمانی دبیران متوسطة آموزش‌و‌پرورش شهر بوکان. مجلة مطالعات جامعه‌شناسی، 2(3)، 27-50.
  • غلامحسینی، لیلا . (1389). بررسی شیوه‌های مدیریت و رهبری. مجلة دانشکدة پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 5(1)، 8 .
  • کاظمی، صدیقه ومهرام، بهروز. (1390). تأثیر ایفای نقش رهبری مدیران آموزشی بر تحول نظام ارزشی با تأکید بر رویکرد تک‌نگاشت روایی. پژوهش‌نامه مدیریت تحول، 3(5)، 125-147.
  • کلانتری‌خاندانی، عزت‌اله و فرخی، محمدحسن. (1395). نگاهی به توسعة حرفه‌ای معلمان فکور و تبیین درس‌پژوهی و فعالیت یادگیری. راهبردهای نوین تربیت معلمان، 2(3)، 96-73.
  • مرد، سیدمحمد.، زین‌آبادی، حسن‌رضا و آراسته، حیدررضا . (1396). نشانگرهای یک رهبر آموزشی موفق: یافته‌های یک مطالعة پدیدارشناسانه. دوفصلنامة علمی‌پژوهشی مدیریت مدرسه، 5(2)، 109 -128.
  • ملکی، حسن.، سلمانی، بابک.، عباس‌پور، عباس.، حکیم‌زاده، رضوان و امیرتیموری، محمدحسن. (1397). الگویی برای رهبری برنامة درسی در دورة ابتدایی ایران. مطالعات برنامة درسی ایران، 13(48)، 5-38.
  • مهمان‌دوست‌قمصری، زهراسادات.، فتحی‌واجارگاه، کوروش.، خراسانی، اباصلت و صفایی‌موحد، سعید. (1397). شناسایی و اعتبارسنجی عوامل مؤثر بر استقرار الگوی برنامة درسی محیط کار با تأکید بر پیامدهای اقتصادی. فصلنامة علمی‌پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، 17(25)، 77-94 .
  • مهمان‌دوست‌قمصری، زهراسادات.، فتحی‌واجارگاه، کوروش.، خراسانی، اباصلت و صفایی‌موحد، سعید. (1400). طراحی الگوی برنامة درسی محیط کار: یک مطالعة سنتزپژوهی. دوفصلنامة نظریه و عمل در برنامة درسی، 9(17)، 5-40.
  • نجفی، مینا.، قهرمانی، محمد.، ابوالقاسمی، محمود و عارفی، محبوبه. (1397). طراحی و تبیین الگوی صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مراکز پیش‌دبستان، فصلنامة علمی‌پژوهشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(34) 321-344.
  • نجفی، علی.، رحیمیان، حمید.، عباس‌پور، عباس و طاهری، مرتضی. (1397). تأملی بر یادگیری محیط کار: مطالعة موردی. فصلنامة فرایند مدیریت و توسعه، 31(3)، 85-110.
  • نصیری‌ولیک، بنی‌فخرالسادات.، قنبری، سیروس و سرچهانی، زهرا . (1395). کاوش بالندگی مدیران مدارس، نظریه‌ای داده‌بنیاد، فصلنامة علمی‌پژوهشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(28)، 1-26.
  • نظری، علی.، حسنی، رفیق و شیربگی، ناصر . (1397) . رهبری مراقبتی مدیران مدارس: تحلیل اکتشافی. فصلنامة علمی‌پژوهشی مدیریت مدرسه، 6(2)، 305-324.
  • همت‌یار، زهرا.، عبداللهی، بیژن.، نوه ابراهیم، عبدالرحیم و زین‌آبادی، حسن‌رضا. (1398). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های رفتاری رهبران آموزشی بینش‌مند در مدارس ابتدایی، پژوهشی کیفی و پدیدارشناسانه. فصلنامة علمی‌پژوهشی مدیریت مدرسه، 7(3)، 143-160.
  • یادگارزاده، غلامرضا. (1396). بررسی مؤلفه‌های مبتنی‌بر شغل و شاغل در برنامة درسی. دو‌فصلنامة مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 8(51)، 135- 178
  • یزدانی، زهره.ٍٍٍ، کرمی، مرتضی و قرونه، داوود. (1398). توسعة رهبری آموزشی: الگوها و روش‌ها و اثرات توسعة حرفه‌ای مدیران مدارس [مقالة ارئه‌شده]. ششمین کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی و علوم تربیتی و روان‌شناسی، دبیرخانة دائمی کنفرانس، اصفهان.
  • Abdul Halim, R. A., Senin, A., & Manaf, A. R. (2009). Innovation in educational management and leadership: High impact competency for Malaysian school leaders. Dimuat turun daripada http://www.seameo.org/vl/library/dlwelcome/projects/jasper/jasper09/fullpaper.pdf.
  • Aebsapap, T., pariyaporn, T., & boonchan, S. (2021). Synthesis of component and process of the development of functional competencies of heads of Department of Secondary Schools under Office of the Basic Education Commission, Thailand. Revista Espacios, 42(15). https://www.revistaespacios.com/a21v42n15/a21v42n15p01.pdf
  • Allen, S. J., Miguel, R. F., & Martin, B. A. (2014). Know, see, plan, do: A model for curriculum design in leadership development. SAM Advanced Management Journal, 72(2), 26-38
  • Aydisheh, F. H., & Gharibi, H. (2015). Effectiveness of Constructivist Teaching Method on Students’ Mathematic Academic Achievement. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(6), 572-579.
  • Barkman, C. (2015). The Characteristics of an Effective School Leader. BU Journal of Graduate Studies in Education, 7(1), 14-18.
  • Belfiore, M. E. (1996). Understanding Curriculum Development in the Workplace: A Resource for Educators. ABC Canada.
  • Billett, S. (2001). Learning throughout working life: Interdependencies at work. Studies in continuing education, 23(1), 19-35.
  • Billett, S., Harteis, C., & Eteläpelto, A. (Eds). (2008). Emerging Perspectives of Workplace Learning. Sense Publishers.
  • Brownell, J., & Jameson, D. A. (2004). Problem-based learning in graduate management education: An integrative model and interdisciplinary application. Journal of Management Education, 28(5), 558-577.
  • Caudill, J. G. (2015). Employee motivations for workplace learning and the role of eLearning in the workplace. Journal of Online Learning Research and Practice, 4(2), 37-48. https://jolrap.scholasticahq.com/article/26908.pdf
  • Chalmers, I., Hedges, L. V., & Cooper, H. (2002). A brief history of research synthesis. Evaluation & the health professions, 25(1), 12-37.
  • DeMatthews, D. E. (2014). How to improve curriculum leadership: Integrating leadership theory and management strategies. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 87(5), 192-196.
  • Department of Education and Skills. (2018). leadership and management in post- primary schools (Circular Letter 0003/2018). https://circulars.gov.ie/pdf/circular/education/2018/03.pdf
  • Eisner, E. W. (2002). The Educational Imagination, On the Design and Evaluation of School Programs. Prentice Hall.
  • Eraut, M. (2004). Informal learning in the workplace. Studies in continuing education, 26(2), 247-273.
  • Ericsson, K. A. (2006). The Influenceof Experienceand Deliberate Practice on the Developmentof Superior Expert Performance. In A. Ericsson, N. Charness, P. J. Feltovich, and R. R. Hoffman (Eds.), The cambridge handbook of expertise and expert performance (pp. 685-705). Cambridge University Press.
  • Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Römer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological review, 100(3), 363-406.
  • Fenwick, T. (2008). Workplace learning: Emerging trends and new perspectives. New directions for adult and continuing education, 2008(119), 17-26.
  • Haan, M., & Caputo, S. M. (2012). Learning in the workplace: a literature review. Department of Post-Secondary Education, Training and Labour, the University of New Brunswick.
  • Hallinger, P., Bridges, E. M., Snidvongs, K., Shannon, R., Vathanophas, V., Kantabutra, S., Hunt, B. (2007). A Problem-based Approach for Management Education, Preparing Managers for Action. Summerer.
  • Jahed, H., Rezaeyan, T., Nourian, M., & Shahmohammadi, N. (2022). Dimensions and Components of Dynamics in Primary Schools with Synthesis Research. Journal of school administrarion, 9(4), 162-182.
  • Kubix, P.B., Kubix, B.C. (2005). Workplace learning from the perspective of institutionalized learning.
  • Kyndt, E., Dochy, F., & Nijs, H. (2009). Learning conditions for non‐formal and informal workplace learning. Journal of Workplace Learning, 21(5), 369-383.
  • Lee, J. (1999). Problem-based learning: A decision model for problem selection. In Proceedings of selected research and development. In Proceedings of Selected Research and Development papers presented at the National Convention of the Association for Educational Communications and Technology (pp. 341- 348). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED436162.pdf
  • Lee, J. C. K., & Dimmock, C. (1999). Curriculum leadership and management in secondary schools: A Hong Kong case study. School Leadership & Management, 19(4), 455-481.
  • Lee, P. T., Fuller, A., Ashton, D., Butler, P., Felstead, A., Unwin, L., & Walters, S. (2004). Learning as Work: Teaching and Learning Processes in the Contemporary Work Organisation. Centre for Labour Market StudiesUniversity of Leicester. https://core.ac.uk/reader/237461860
  • Lettmayr, C., & Riihimäki, T. (2011). Learning while working. Success stories on workplace learning in Europe. Publications Office of the European Union. https://www.cedefop.europa.eu/files/3060_en.pdf
  • Lundell, D. B., Higbee, J. L., & Hipp, S. (2005). Building Bridges for Access and Success from High School to College: Proceedings of the Metropolitan Higher Education Consortium's Developmental Education Initiative. General College and the Center for Research on Developmental Education and Urban Literacy. http://www.gen.umn.edu/research/crdeul/
  • Mäkelä, T., & Leinonen, T. (2021). Design framework and principles for learning environment co-design: Synthesis from literature and three empirical studies. Buildings, 11(12), 581. https://doi.org/10.3390/buildings11120581
  • McQuaid, R., Raeside, R., Canduela, J., Egdell, V., Lindsay, C., & Berry, C. (2012). Engaging low skilled employees in workplace learning. UK Commission for Employment and Skills. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/304874/Engaging_low_skilled_employees_executive_summary.pdf
  • Miles, J. M., & Scott, E. S. (2019). A new leadership development model for nursing education. Journal of Professional Nursing, 35(1), 5-11.
  • Miller, P. (2003). Workplace learning by action learning: a practical example. Journal of Workplace Learning, 15(1), 14-23.
  • Milligan, C., Littlejohn, A., & Margaryan, A. (2014). Workplace learning in informal networks. Journal of Interactive Media in Education, 2014(1). https://eprints.gla.ac.uk/185802/1/185802.pdf
  • Park, S., & Lee, J. Y. (2018). Workplace learning measures for human resource development: review and summary. Industrial and commercial training, 50(7/8), 420-431.
  • Phungsuk, R., Viriyavejakul, C., & Ratanaolarn, T. (2017). Development of a problem-based learning model via a virtual learning environment. Kasetsart Journal of Social Sciences, 38(3), 297-306. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2452315116300613
  • Pieters, J., Voogt, J., & Roblin, N. P. (Eds). (2019). Collaborative Curriculum Design for Sustainable Innovation and Teacher Learning. Summerer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20062-6
  • Rădulescu, C. (2013). A reflective model to stimulate knowledge and creativity in teacher education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 76, 695-699.
  • Rădulescu, C. (2013). Reinventing Reflective Learning Methods in Teacher Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 78, 11-15.
  • Rong, G. Y. (2016). Correlation of psychological empowerment and job burnout of nurses in the cancer hospital. Journal of Nursing Administration, 7, 460-462.
  • Rowden, R. W. (2007). Workplace learning: Principles and practice. Krieger Pub.
  • Royer, L. (2011). Empowerment and commitment perceptions of community/public health nurses and their tenure intention. Public Health Nursing, 28(6), 523–532.
  • Saban, A. (2021). Curriculum development through action research: A model proposal for practitioners. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 11(1),299-354.
  • Schott, C., van Roekel, H., & Tummers, L. G. (2020). Teacher leadership: A systematic review, methodological quality assessment and conceptual framework. Educational Research Review, 31, 100352. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X20302086
  • Smith, P. J. (2003). Workplace learning and flexible delivery. Review of educational research, 73(1), 53-88.
  • Sorkin, D. (1983). Wilhelm Von Humboldt: The theory and practice of self-formation (Bildung), 1791-1810. Journal of the History of Ideas, 44(1), 55-73.
  • Sortedahl, C., Watson, A. C., & Sminkey, P. V. (2017). Formal interprofessional education needed to prepare professional case managers of the future. Journal of Interprofessional Education & Practice, 7, 43-46.
  • Terry, R.W. (1993). Authentic Leadership:courage in Action. Jossey-Bass
  • The Organisation for Economic Cooperation and Development. (2009). Leading to learn: school leadership and management styles. In Creating Effective Teaching and Learning Environments First Results from TALIS (pp. 189 - 217). https://doi.org/10.1787/9789264068780-8-en
  • Uljens, M., & Ylimaki, R. (2015). Towards a discursive and non-affirmative framework for curriculum studies, Didaktik and educational leadership. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2015(3), 30177. https://doi.org/10.3402/nstep.v1.30177
  • Uljens, M., & Ylimaki, R. M. (2017). Bridging educational leadership, curriculum theory and Didaktik: Non-affirmative theory of education. Summerer Nature.
  • van den Akker, J. (2010). Building bridges: How research may improve curriculum policies and classroom practices. In S. M. Stoney (Ed.), Beyond lisbon 2010: Perspectives from research and development for education policy in Europe (pp. 175–196). National Foundation for Educational Research.
  • Vaughan, K., O'Neil, P., & Cameron, M. (2011). Successful workplace learning: How learning happens at work. Industry Training Federation.
  • Vescio, V., Ross, D., & Adams, A. (2008). A review of research on the impact of professional learning communities on teaching practice and student learning. Teaching and teacher education, 24(1), 80-91.
  • Wallo, A. (2008). The leader as a facilitator of learning at work: a study of learning-oriented leadership in two industrial firms [Doctoral dissertation, Linköping University]. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:126458/COVER01
  • Wongwanich, S., Sakolrak, S., & Piromsombat, C. (2014). Needs for Thai teachers to become a reflective teacher: Mixed methods needs assessment research. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1645-1650.
  • Yasin, R. M., Rahman, S., & Ahmad, A. R. (2012). Framework for reflective learning using portfolios in pre-service teacher training. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 3837-3841.

Keywords