تحلیل محتوای کتاب‌های علوم دوره دوم ابتدایی براساس الگوی خلاقیت پلسک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز

2 دانشگاه تبریز

3 تبریز- بلوار 29 بهمن- دانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی- گروه علوم تربیتی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب‌های علوم دوره دوم ابتدایی براساس الگوی خلاقیت پلسک انجام یافته است. روش تحقیق به لحاظ هدف،کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی و از نوع تحلیل محتوای کمی بود. جامعه آماری کتاب‌های علوم دوره دوم ابتدایی سال تحصیلی 1401-400 بود. کل محتوای سه کتاب بعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار پژوهش، چک لیست تحلیل محتوا خلاقیت پلسک(2008) بود که بر اساس آن خلاقیت در سه مولفه شامل اصل توجه، گریز و تحرک تحلیل گردید. برای بررسی روایی ابزار از نظر متخصصین علوم تربیتی دانشگاه تبریز استفاده شد که روایی محتوایی و صوری چک‌لیست را تایید کردند و برای تعیین پایایی ابزار از ضریب توافق اسکات استفاده شد که میزان 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که انعکاس مولفه جلب توجه با ضریب اهمیت 346/0 در رتبه اول؛ مولفه مشاهده هدفمند با ضریب اهمیت 340/0 در رتبه دوم و مولفه استخراج مفاهیم با ضریب اهمیت 314/0 در رتبه سوم اهمیت قرار دارند. در اصل گریز، انعکاس مولفه‌ جایگزینی با ضریب اهمیت 168/0 در رتبه اول؛‌ مولفه ترکیب با ضریب اهمیت 167/0 در رتبه دوم؛ مولفه توجه به جزئیات با ضریب اهمیت 152/0 در رتبه سوم؛ مولفه کوچک‌نمایی با ضریب اهمیت 143/0 در رتبه چهارم؛ مولفه انعطاف‌پذیری با ضریب اهمیت 140/0 در رتبه پنجم؛ مولفه ارزشیابی با ضریب اهمیت 132/0 در رتبه ششم؛ مولفه تقویت با ضریب اهمیت 097/0 در رتبه هفتم اهمیت قرار دارند. د

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the content of second grade science books based on Plsek's model of creativity

نویسندگان [English]

  • davoud tahmasebzadeh sheikhlar 1
  • hamze barzegar 2
  • yousef adib 3
1
2 MA student
3 faculty memeber
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of analyzing the content of second grade science books based on Plesk's model of creativity. The research method was applied in terms of purpose and descriptive and quantitative content analysis in terms of data collection. The statistical population of science books of the second elementary school year was 400-1401. The entire content of three books was examined as a sample. The research tool was Plesk's creativity content analysis checklist (2008), based on which creativity was analyzed in three components, including the principle of attention, escape, and mobility. To check the validity of the tool, it was used from the point of view of supervisors and consultants, who confirmed the content and form validity of the checklist, and to determine the reliability of the tool, Scott's coefficient of agreement was used, which was 0.86. Descriptive statistics and Shannon's entropy were used to analyze the data. The results of the research showed that the reflection of the attention-grabbing component with an importance coefficient of 0.346 in the first place; The purposeful observation component with an importance factor of 0.340 is in the second place and the concept extraction component is in the third place with an importance factor of 0.314. In the principle of escape, the reflection of the replacement component with the importance factor of 0.168 in the first place; the combination component with the importance factor of 0.167 in the second place;

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis
  • experimental science
  • elementary
  • creativity
  • Plsek

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 07 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 07 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 دی 1402