ارزیابی عوامل موثر چابکی یادگیری در یادگیری الکترونیکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه برنامه درسی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه ازاد واحد تهران جنوب

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

3 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب –ایران

چکیده

هدف: مقدمه وهدف: چابکی یادگیری مفهومی امیدبخش دردنیای آموزش است که شامل مجموعه ای ازرفتارهای تعریف شده درجهت یادگیری دقیق،سریع وهدفمند میباشد که درمدارس ایران کمتر به آن توجه شده است.لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عوامل موثر چابکی یادگیری در یادگیری الکترونیکی است.
روش‌شناسی:ازبعدهدف کاربردی،وبراساس گردآوری داده ها به شیوه کیفی وبا استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد.گردآوری داده ها واستخراج مضامین با استفاده ازمصاحبه نیمه ساختاریافته باخبرگان آگاه کلیدی دراین حوزه صورت گرفت.انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده ازروش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری بود
یافته‌ها: نشان داد 60 مضمون پایه و 15مضمون اصلی برچابکی یادگیری دریادگیری الکترونیکی مؤثراست.این مضامین شامل چابکی محیطی،پشتیبانی آموزشی،برنامه‌های نوآورانه، چابکی آموزشی،سازمان چابک،یادگیری مشارکتی،هدفمندی آموزشی، جهت دار بودن آموزش و...است.درراستای تحقق چابکی یادگیری درآموزش الکترونیک باید شرایطی فراهم گرددکه برنامه ها در راستای جهت دار بودن آموزش وهدفمندی جاری گردند.
نتیجه‌گیری و پیشنهادات: یافته ها نشان داد ارتباط بین تمامی مولفه‌ها معنادار بوده (05/0p<) و شدت رابطه نیز (به جز دو مورد که دارای شدت رابطه متوسط می‌باشد) در مابقی موارد در حد قوی تا بسیار قوی می‌باشد. دو موردی که نسبت به بقیه مولفه ها ضعیف تر بودند شامل پشتیبانی آموزشی، دانش و اطلاعات است. از آن جا که ضریب مسیر همه مولفه ها بیشتر از 50/0 و ارتباط بین آن ها معنادار (05/0p<) است؛ لذا می توان نتیجه گرفت الگوی چابکی یادگیری در یادگیری الکترونیکی از اعتبار کافی در برازش به داده ها برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating effective factors of learning agility in e-learning

نویسندگان [English]

  • mastane salimi 1
  • zahra taleb 2
  • esmat masoudi nadoshan 3
1 Curriculum Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azad University, South Tehran Branch
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, South Tehran Branch
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Azad University, South Tehran branch, Iran
چکیده [English]

Purpose:Introduction and purpose:learning agility is a promising concept in the world of education, which includes a set of defined behaviors for accurate,fast and purposeful learning,which has received little attention in Iranian schools.Therefore,the present study aims to evaluate the effective factors of learning agility in electronic learning.
Methodology:After the practical purpose,it was done based on qualitative data collection using thematic analysis method. Data collection and theme extraction were done using semi-structured interviews of key informants in this field.Participants were selected using purposive sampling method.And the saturation criterion was theoretical.
Findings: It showed that 60 basic themes and 15 main themes of learning agility are effective in e-learning.These themes include environmental agility,educational support,innovative programs,educational agility,agile organization,cooperative learning,educational purposefulness,educational orientation and...In order to achieve learning agility in electronic education,conditions must be provided so that the programs run in line with the direction of education and purposefulness.
Conclusions and suggestions: The findings showed that the relationship between all the components was significant (p<0.05) and the intensity of the relationship (except for two cases that have an average intensity of relationship) was strong to very strong in the rest of the cases. The two items that were weaker than the rest of the components include educational support, knowledge and information. since the path coefficient of all components is more than 0.50 and the relationship between them is significant (p<0.05); Therefore, it can be concluded that the model of learning agility in e-learning has sufficient validity in fitting the data.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learning agility
  • agility
  • learning
  • electronic learning