اسدزاده، حسین. (1387). بررسی رابطة ظرفیت حافظه فعّال و عملکرد تحصیلی میان دانش آموزان پایة سوم راهنمایی. فصلنامة تعلیموتربیت، 97، 53-69.
مساواتی آذر، پریسا؛ کیامنش، علیرضا و واحدی، حسن. (1395). نقش کارکردهای توجهی اجرایی حافظة فعال بر عملکرد ریاضیات. پژوهشهای نوین روانشناختی، 11(42)، 193-210.
جباری، سوسن و خادمی، محسن. (1392). ساخت آزمون تشخیصی خواندن و درک مطلب جهت دانشآموزان دورة ابتدایی. پژوهشهای برنامة درسی، 2، 51-33.
جعفری هرندی، رضا و میرشاه جعفری، ابراهیم. (1389). تبیین فرموهای خوانایی به عنوان روشی اساسی در تحلیل محتوای کتابهای درسی. روششناختی علوم انسانی، 63، 97-116.
حسین خانزاده، عباسعلی؛ آزادیمنش، پگاه؛ محمدی، حاتم؛ احمدی، سوسن و صادقی، سعید (1395). اثربخشی برنامههای تقویت حافظة فعال و ادراک دیداری بر بهبود خواندن دانشآموزان دارای اختلال خواندن. مطالعات روانشناختی، 12(2)، 49-66.
حکیمی راد، الهام؛ افروز، غلامعلی؛ به پژوه، احمد؛ غباری بناب، باقر و ارجمند نیا، علی اکبر. (1392). اثربخشی برنامههای آموزش بازداری پاسخ و حافظه فعّال بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی. مطالعات روانشناختی، 4(9)، 9-29.
خیّر، زهرا؛ نجاتی، وحید و فتح آبادی، جلیل. (1393). اثربخشی استرس بر حافظه فعّال محرکهای هیجانی در دانشجویان با عملکرد تحصیلی قوی و ضعیف. تحقیقات علوم رفتاری، 6(12)، 391-404.
شهسواری، مجید. (1388). بررسی عملکرد حافظه فعال دیداری- فضایی و حافظه فعّال کلامی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر قزوین در سال تحصیلی 1387-88 (پایان نامة منتشرنشدة کارشناسی ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
شیرازی، طاهرهسیما و نیلیپور، رضا. (1383). طراحی و معیاریابی آزمون تشخیصی خواندن. توانبخشی، 16 و 17، 7-10.
صفر پور دهکردی، ندا؛ وفایی، مریم و افروز، غلامعلی. (1390). مقایسه سرعت نامیدن و عملکرد مؤلفههای سه گانه حافظه فعّال در کودکان نارساخوان و عادی. فصلنامة ایرانی کودکان استثنائی، 1، 1-20.
عزیزیان، مرضیه و عابدی، محمدرضا. (1383). ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیصی سطح خواندن برای دانشآموزان پایة سوم دبستان. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 11(4)، 379-387.
قوامی لاهیج، سارانا. (1397). راهبردهای شناختی و فراشناختی زیربنای درک متن نوشتاری: شواهدی از آگاهی واجشناختی، استنتاجسازی، حافظة فعال و نظارت بر درک (پایاننامة منتشرنشدة دکترا). دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران.
قوامی لاهیج، سارانا؛ دانای طوس، مریم؛ تحریری، عبدالرضا و ربیع، علی. (زیر چاپ). طراحی و اجرای مقدماتی آزمون تعیین سطح درک خوانداری بزرگسالان: شواهدی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان. فصلنامة زبانپژوهی دانشگاه الزهراء.
مظهری، شهرزاد؛ حق شناس، حسن و فیروزآبادی، علی. (1385). حافظة کلامی، دیداری و در جریان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و بستگان درجة اول. مجلة روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 12(4)، 359- 364.
Adams, R., & Shahnazari, M. T. (2014). The Relationship between Working Memory and L2 Reading Comprehension. Applied Research on English Language, 2, 19-34.
Borella, E. (2006). Reading Comprehension, Working Memory and Inhibition: A Lifespan Perspective (Unpublished Phd Thesis). University of Genoa, Genoa.
Brook Best, J. (2005). The Contribution of Working Memory Components to Reading Comprehension in Children (Unpublished MA. Thesis). University of Lethbridge, Alberta.
Carrol, D. W. (2008). Psychology of Language. USA: Thomson West.
Cekiso, M. (2012). Reading Comprehension and Strategy Awareness of Grade 11 English Second Language Learners. Journal of Disabilities, 44(4), 358-371.
Daneman, M., & Carpenter, P. A. (1980). Individual Differences in Working Memory and Reading. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 19, 450-466.
Day, R., & Park, J. (2005). Developing Reading Comprehension Questions. Reading in a Foreign Language, 17(1), 60-73.
Ershova, R. & Tarnow, E. (2007). Working Memory Capacity and Gender: Some Overall Differences between Genders, U-Shaped Curve for Male/Female Ratio. Moscow: Cornell University.
Fakhruddin, A. (2017). Reading Journal as a Way to Improve Student’s Reading Comprehension. English Teaching Journal, 8(2), 1-6.
Halliday, M. K. & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London:Longman.
Harvay, H. & Walker, R. (2018). Reading Comprehension and its Relationship with Working Memory Capacity When Reading Horizontally Scrolling Text. Sage Journals, 71(9), 1887-1897.
Heriyawati, D. F, Saukah, A. & Widiati, U. (2018).Working Memory Capacity, Content Famaliarity and University EFL Student’s Reading Comprehension. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 8(1), 21-27.
Kazemi, M., Hosseini, M., & Kohandani, M. (2013). Strategic Reading Instruction in EFL Contexts. Theory and Practice in Language Studies, (3) 12, 2333-2342.
Miller, E. K., & Buschman, T. J. (2015). Working memory capacity: Limits on the bandwidth of cognition. Daedalus, 144(1), 112-122.
Mohammad, Q & Rashid, R. A. (2019). The Source of Reading Comprehension Difficulties among Saudi EFL Learners. Trends in Social Sciences, 1(1), 7-16.
Nouwens, S., Groen, M., & Verhoeven, L. (2016). How working memory relates to Children’s Reading Comprehension: The Importance of Domain- Specificity in Storage and Processing. Reading & Writing, 30, 105-120.
Shipstead, Z., Engle, R., & Harrison, T. (2015). Working Memory Capacity and the Scope and Control of Attention. Attention Perception and Psychology, 77(6), 1869-1880.
Swanson, H. L. (2011). Dynamic Testing, Working Memory, and Reading Comprehension Growth in Children with Reading Disabilities. Journal of Disabilities, 44(4), 358-371.
Swanson, H. L., & Berninger, V. (1995). The Working Memory in Skilled and less Skilled Readers’ Comprehension. Intelligence, 21, 83-108.
Tabakhnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using Multivariate statistics(5th ed). Boston: Allyn & Bocon.
Talwar, A., Greenberg, D. & Li, H. (2018). Does Memory Contribute to Reading Comprehension in Adults Who Struggle with Reading?. Journal of Research in Reading, 41(1), 1-225.