استیونسن، نیک. (۱۳۹۵). شهروندی فرهنگی: مسائل جهانوطنی (ترجمة ابوذر قاسمینژاد و ساناز اسماعیلی). تهران: انتشارات جامعهشناسان. (اثر اصلی در سال 2007 چاپ شده است).
بابائی، محمود. (139٠). الگوهـای و سایبر فضای گفتمـانی: نقش سازوکارهای اینترنت در شکلگیری الگوهای گفتمانی فضای سایبر ایران (پایاننامة منشر نشدة دکترا). دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
باقرزاده، علی. (۱۳۹۳). ۲0 میلیون بیسواد مطلق وکم سواد در ایران؛ ۳ گروه بیشترین بازماندگان از تحصیل. خبرگزاری تسنیم، ۲۳ اردیبهشت.
حکیمزاده، رضوان. (۱۳۹۲). بررسی علل عدم استقبال بیسوادان از برنامههای سوادآموزی کشور (گزارش پژوهشی). نیشابور: سازمان نهضت سوادآموزی.
دهقان، حسین و مروت برزو. (1397). بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با روابط اجتماعی آموزان. فصلنامه علوم خبری، 7(25)، 103-132.
ربیعی، علی. (۱۳۹۴). بررسـی و مطالعه میزان و نحوه تأثیرگذاری اینترنت بر ارزشهای اخلاقی در بین دانشــجویان. فصلنامة مطالعات ملی، ۳۶(9)، 99-127.
فعال، رعنا. (۱۳۹۸). تدریس مجازی و یادگیری الکترونیکی. قابلبازیابی در سایت https:// pafcoerp.com:
فلیک، اووه. (۱۳۹۷). درآمدی بر تحقیق کیفی (ترجمة هادی جلیلی). تهران: نشر نی. (اثر اصلی در سال 2006 چاپ شده است).
قاسمینژاد، ابوذر. (۱۳۹۸). فهم معنای توسعة اجتماعی از منظور حاشیهنشینان؛ مطالعهایی دادهمبنا دربارة ساکنیان حاشیهنشین پاکدشت و قیام دشت (پایاننامة منتشر نشدة دکترای رفاه اجتماعی). دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی.
قلتاش، عباس؛ رمضانی، گلافروز و رحیم زارع. (1397). شناســایی و اولویتبندی نیازهای آموزشــی سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی استان فارس - رویکرد ترکیبی. پژوهشهای برنامة درسی انجمن مطالعات برنامة درسی ایران، 8(1)، 123-150
محمدخانی، کامران؛ محمدداودی، امیرحسین، و عاطفه جلالی. (1393).ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیــت آموزش مجازی در پژوهشگاه صنعت نفت. فصلنامة فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(1)، 143 -162.
مرکز آمار ایران (1395) سرشماری عموم و نفوس.
محمدخانی، نرگس؛ کوکبی، مرتضی و زهره میرحسینی. (1391). ارائة یک الگوی پیشـنهادی برای وبســایت ویژة بزرگسالان نوسواد. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 19(9)، 21-36.
Aksakal, B, & Kazu, I. Y. (2015). Union European and Turkey in Policies Education Adult of Comparison. Sciences Behavioral and Social, 177, 235-239.
Barbour, M. & Plough, C. (2009). Social networking in cyberschooling: Helping to make online learning less isolating. TechTrends, 53(4), 56- 60
Bates, A. W. & Poole, G. (2003). Effective teaching with technology in higher education: Foundations for success. London: John Willey.
Boyd, D., & Ellison, N. (2008). Social Network Sites Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230
Garrison, D. R. & Kanuka, H. (2004). Blended learning: uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and Higher Education, 7(2), 95-105.
Hrastinski, S. (2008). Asynchronous and synchronous learning: A study of asynchronous and synchronous e-learning methods discovered that each supports different purposes. educuse Quarterly, 31(4), 51-55.
Hung, H.-T., & Yuen, S. C.-Y. (2010). Educational use of social networking technology in higher education. Teaching in Higher Education, 15(6), 703–714
Iqbal, T., Hammermüller, K., & Tjoa, A. M. (2010, November). Second life for illiterates: a 3D virtual world platform for adult basic education. In Proceedings of the 12th International Conference on Information Integration and Web-based Applications & Services (pp. 373-380). New York, NY: ACM.
Junco, R., Heiberger, G. & Loken, E. (2011). The Effect of Twitter on College Student Engagement and Grades. Journal of Computer Assisted Learning, 27(2), 119 - 132.
Kraut, R., Kiesler, S., Boneva, B., Cummings, J., Helgeson, V., & Crawford, A. (2002). Internet Paradox Revisited. Journal of Social Issues, 58, 49-74.
Katz, J. E. & Aspden, P. (1997). A nation of strangers? Communications of the ACM, 40(12), 81-86..
Lim, J. & Richardson, J. C. (2016). Exploring the effects of students social networking experience on social presence and perceptions of using SNSs for educational purposes. The Internet and Higher Education, 29, 31–39.
McLaughlin, C. Lee, M. J. W. (2007). Social Software and Participatory Learning: Pedagogical Choices With Technology Affordances in the Web 20۰ era. In R. Atkinson, C. McBeath, A. Soong Swee Kit. (Eds), ICT: Providing Choices for Learners and Learning (pp. 664-675). Singapore: Centre for Educational Development, Nanyang Technological University.
Millar, D. (1996). Executive Summary of the Use of Educational Software in Adult Literacy Programs: A Comparison of Integrated Learning Systems and Stand-Alone Software. Ottawa: National Literacy Secretariat.
Moghaddam, A. (2006). Coding Issues in Grounded Theory. Retrieved from http://www.iier.org.au/iier16/moghaddam.Html.
Paechter, M., Maier, B., & Macher, D. (2010). Students’ expectations of and experiences in e-learning: Their relation to learning achievements and course satisfaction. Computers & Education, 54(1), 222-229.
Pasek, J., & Hargittai, E. (2009). Facebook and academic performance: Reconciling a media sensation with data. First Monday, 14(5),15-23.
Putnam, R. D. (2000). Bowling alone. New York, NY: Simon & Schuster.
Rajput, N., Agarwal, S., Kumar, A., & Anil Nanavati, A. (2008). An Alternative Information Web for Visually Impaired Users in Developing Countries. In ASSETS08: The10th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility(pp. 289-290). New York, NY: ACM.
Roblyer MD, McDaniel M, Webb M, Herman J,. & Vince Witty J. (2011). Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking site. The Internet and Higher Education, 13(3), 134-140.
Sabiston, M. (2000). Investigate the criteria for determining the quality of learning based on Kamsova's adult web. Housand Oaks, CA: Corwin Press.
Schwartz, JL., Donovan, J., & Guido-DiBrito, F. (2009), Stories of social class: Self-identified Mexican male college students crack the silence. Journal of College Student Development, 50(1), 50-66. 16.
Selwyn, N. (2007). Web 2.0 applications as alternative environments for informal learning e a critical review. Paper presented at the paper for OECDKERIS expert meeting.
William, F. P. (2009). Social networking sites: How to Stay Safe Sites. Multi-State Information Sharing & Analysis Center (MS-ISAC). Retrieved From: http://www.msisac.org.
Yang, Y. T. C. (2009). A catalyst for teaching critical thinking in a large university class in Taiwan: Asynchronous online discussions with the facilitation of teaching assistants. Educational Technology Research and Development, 56(3), 241-264.