تحلیل پدیدارشناختی تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از تلفیق بازی در فرایند یاددهی‌یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران

3 مدرس، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، واکاوی تجارب ‌زیستۀ معلمان ابتدایی از تلفیق بازی در فرایند یاددهی ـ یادگیری است. رویکرد پژوهش کیفی و روش انجام آن پدیدارشناسی است. انتخاب مشارکت‌کنندگان هدفمند و از نوع معیار است که از میان معلمان دورۀ ابتدایی با تجربۀ استفاده از بازی در آموزش، دارای دست‌کم دو سال تجربۀ تدریس و علاقه‌مند به شرکت در پژوهش انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافتۀ عمیق استفاده شد. داده‌ها در مصاحبۀ دوازدهم به اشباع رسید و برای اطمینان، با دو نفر دیگر هم مصاحبه شد. داده‌ها با استفاده از روش هفت‌مرحله‌ای کلایزی تحلیل شد و اعتباریابی یافته‌ها ازطریق دقت پژوهشگر، ارجاع به همکاران پژوهشگر و بازبینی مشارکت‌کنندگان انجام شد. برای اطمینان‌یابی نیز از روش هدایت دقیق جریان مصاحبه، خودبازبینی پژوهشگر و کدگذاری مصاحبه‌ها به‌دست پژوهشگر دیگری استفاده شد. تحلیل داده‌ها به استخراج 10 مضمون اصلی و 62 مضمون فرعی انجامید. ازجملۀ این مضامین اصلی، انواع بازی از نظر تعداد مشارکت‌کننده، شکل اجرا، هدف خاص، دستاوردهای جسمی، روانی، مهارتی و آموزشی بازی‌ها، محدودیت‌های اجرا، واکنش‌های مثبت و منفی اولیا، نقش‌ معلمان در جریان بازی و موقعیت‌های استفاده از بازی بود. با توجه به یافته‌ها، گفتنی است که اجرای بازی‌ها دستاوردهای متعددی برای دانش‌آموزان و حتی معلمان دارد، اما با محدودیت‌هایی مانند کمبود وقت، محتوای زیاد کتب درسی و فضا و محیط نامتناسب مواجه است. معلمان سعی می‌کنند در موقعیت‌های گوناگون مانند رفع خستگی، ایجاد انگیزه، تثبیت یادگیری و... از بازی استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Phenomenological analysis of primary school teachers' lived experiences of integrating game into the teaching-learning process

نویسندگان [English]

  • Mohammad Jāvdāni 1
  • Sājede Sālehi Nodez 2
  • Majid Bazrafkan 3
1 (PhD), Assistant Professor of the Department of Educational Sciences, Farhangiān University, Tehran, Iran
2 , MA Student in Educational Sciences, Farhangiān University of Fārs (Shahid Bāhonar Compus)
3 Lecturer in the Department of Educational Sciences, Farhangiān University of Fārs (Shahid Bāhonar Compus)
چکیده [English]

The aim of the present study was to analyze the lived experiences of primary school teachers in integrating game into the teaching-learning process. The research approach was qualitative with phenomenological design. The selection of participants was purposeful and criteria-based. The research sample were selected from among the primary school teachers with experience of using games in education, with at least 2 years of teaching experience and interested in participating in research. In-depth semi-structured interviews were used to collect data. The data were saturated in the twelfth interview and two other people were interviewed to ensure the data saturation. Data was analyzed using the 7-step Colaizzi method and findings were validated by the researcher accuracy, referring to fellow researchers and review of findings by the participants. to ensure the credibility, the method of accurate guidance of the interview flow, researcher self-review and coding of interview transcripts by another researcher were used. Data analysis led to the extraction of 10 main themes and 62 sub-themes. Among these main themes were the types of games in terms of the number of participants; form of the performance; specific goal; physical, psychological, skill and educational achievements of games; performance limitations; positive and negative reactions of parents; teachers' roles during the game and situations of using the game. Considering the findings, it can be said that the implementation of games has different achievements for students and even teachers, however it faces with limitations such as lack of time, high content of textbooks and disproportionate space and environment. Teachers try to use the game in different situations such as relieving fatigue, motivating, consolidating learning, and so on.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lived Experiences
  • Primary School Teachers
  • Game Integration
  • Teaching-Learning Process
  • اربابی، فرشید و حقانی، فریبا. (1389). اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺎزی در ﺗﺪرﻳﺲ اﻧﻜﻮﻟﻮژی. مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(5)، 1296- 1302.
  • امامی ریزی، کبری.، حقانی، فریبا و یوسفی، علیرضا. (1398). بررسی تأثیر به‌کارگیری بازی‌های آموزشی در درس هندسه بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی. فصلنامۀ پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 16(34)، 64-74.
  • پورروستایی اردکانی، سعید و اسمعیلی گوجار، صلاح. (1398). تأثیر بازی‎های رایانه‌ای آموزشی چندکاربرۀ برخط بر مهارت‌های اجتماعی و توانایی‌های شناختی دانش‌آموزان. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، 15(56)، 211-230.
  • دهقان، نجمه.، فرامرزی، سالار.، نادی، محمدعلی و عارفی، مژگان.(1396). اثربخشی بازی‌های شناختی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان. مجلۀ مطالعات ناتوانی، 7(87).  ‎ 20.1001.1.23222840.1396.7.0.101.9
  • رجبیان ده زیره، مریم.، درتاج، فریبا.، پورروستایی اردکانی، سعید و اسمعیلی گوجار، صلاح. (1398). تأثیر استفاده از بازی‌های رایانه‌ای آموزشی و تنظیم شناختی هیجان و ذهن‌آگاهی دانش‌آموزان. نشریۀ علمی پژوهشی فناوری آموزش، 13(3)، 681-694.
  • رضاپورنصرآباد، رفعت. (1396). معیارهای‌ اعتبار ‌و ‌پایایی در ‌پژوهش‌های‌ کیفی. مجلۀ تحقیقات علوم سلامت، 6(4)، 493-499.
  • سالبرگ، پاسی و دویل، ویلیام. (1399). بگذارید بچه‌ها بازی کنند (ترجمۀ حسن رحیمی، فهیمه رضایی و ابوالفضل بختیاری). انتشارات تیک. (اثر اصلی در سال 2019 چاپ شده است).
  • سالو، ا رابرت. (1398). برانگیختن شوق یادگیری (ترجمۀ سعید مادح خاکسار و حسن ملکیان). انتشارات سایه سخن. (اثر اصلی در سال 2007 چاپ شده است).
  • شفیعی سروستانی، مریم.، جهانی، جعفر و خلیفه، حمزه. (1398). تأثیر بازی دارت آموزشی بر میزان یادگیری مفاهیم اساسی ریاضی پایۀ اول. مجلۀ علمی پژوهشی پژوهش‌های برنامۀ درسی انجمن مطالعات برنامۀ درسی ایران، 9(1)، 30-53.
  • طباطبایی، امیر.، حسنی، پرخیده.، مرتضوی، حامد و طباطبایی چهر، محبوبه.(1392). راهبردهایی برایی ارتقاء دقت علمی در تحقیقات کیفی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 5(3)، 663-670.
  • عارضی، سوزان.، سعیدی‌پور، بهمن.، سرمدی، محمدرضا و زندی، بهمن. (1396). بازی با حروف الفبای انگلیسی و تأثیر آن بر خلاقیت مشارکتی دانشجویان. فصلنامۀ علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(2)، 39-58.
  • عاشوری، علی‌اصغر.، رشید صید آباد، یارمحمد و شهیدی مزرعه شیخ، سید حمید. ( 1399). نقش بازی بر یادگیری دانش‌آموزان شهرستان خواف. فصلنامۀ تحقیقات جدید در علوم انسانی، 3(28)، 37-70.
  • عبدالملکی، صابر.، خسروی، محبوبه و فرجادمند، لیلا. (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر اثربخشی بازی‌های آموزشی یک مطالعۀ پدیدارشناسی: (از نظر مربیان مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک شهر تهران). فصلنامۀ علمی پژوهشی تدریس‌پژوهی، 6(2)، 183-202.
  • عبدالوهابی، مرضیه.، درانی، کمال.، صفایی موحد، سعید.، فتحی واجارگاه، کوروش و صالحی، کیوان. (1399). فصلنامۀ پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی، 1(11)، 209-245.
  • عجمی، فاطمه و ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1398). تأثیر آموزش به روش بازی بر پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی و مهارت ابراز وجود زبان‌آموزان 8 تا 12ساله. فصلنامۀ پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 16(60)، 121-132.
  • عرشی‌ها، افسانه‌سادات.، عسگری، مجید علی و حاجی حسینی‌نژاد، غلامرضا.(1399). تأثیر بازی‌های مبتنی بر هوش جنبشی-بدنی گاردنر بر یادگیری مفاهیم پیش‌دبستانی کودکان 5-7 سال. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 6(4)، 1-12.
  • عمادی، سیدرسول و عروتی موفق، مهین. (1395). تأثیر بازی‌های آموزشی گروهی مبتنی بر محیط یادگیری سازنده‌گرا بر پرورش مهارت تفکر خلاق. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(1)، 19-44.
  • غفاری، خلیل.، حیدری، حسین.، محمدی، فاطمه و یاسبلاغی شراهی، بهمن.(1398). اثربخشی بازی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی در درس فارسی. مجلۀ مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(35)، 211-242.
  • غفاری، خلیل.، یاسبلاغی، بهمن و عبدالوند، خورشید. (1400). اثربخشی آموزش بازی با کلمات بر مشکلات املایی دانش‌آموزان پایۀ اول ابتدایی. رویکردهای نوین آموزشی، 15(2)،23-42.
  • غلامی، نادیا. (1398). بررسی موانع به‌کارگیری روشها و فنون تدریس فعال در فرآیند یاددهی ـ یادگیری و ارائۀ راهکار [پایان‌نامۀ منتشرنشدۀ کارشناسی ارشد]. دانشگاه علامه طباطبایی.
  • فتحی واجارگاه، کوروش. (1395). برنامۀ درسی به‌سوی هویت‌های جدید( چاپ سوم). انتشارات آییژ.
  • قربانی، سارا.، رمضانی چرمهینی، سودابه و قلمکاریان، سیدمحمد. (1398). اثربخشی روش بازی‌های آموزشی بر بهبود حافظه فعال، میزان توجه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی. مجلۀ پیشرفت‌های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش‌وپرورش،2(15)، 70-89.
  • کرامتی، میسره.، محمدی، اکبر و حقیقت، سارا. (1398). طراحی و تدوین مدل بازی آموزشی با تأکید بر رشد مهارت میان فردی کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامۀ رویکردی نو در علوم تربیتی، 1(1)، 1-9.
  • کردی، حسن و ذوقی گنج علی خانی، فهیمه. (1398). تأثیر برنامۀ آموزشی بازی‌محور روپا بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان ۳ تا ۶ سال. فصلنامۀ تعلیم‌وتربیت، 35(4)، 31-50.
  • محمودی، زهره.، محمدی آریا، علیرضا.، کریم‌زاده، منصوره و رضا سلطانی، پوریا. (1397). بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر یادگیری مهارت‌های پایۀ ریاضی در کودکان پیش از دبستان شهر کرمان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 8(3)، 65-89.
  • مهدوی‌نسب، یوسف. (1395). ارائه و کاربست الگوی طراحی بازی‌های آموزشی (موردکاوی: مطالعات اجتماعی دورۀ دبستان) [پایان‌نامۀ منتشرنشدۀ دکتری]. دانشگاه تربیت مدرس.
  • Avdiu, E. (2019). Game-based learning practices in Austrian elementary schools. Educational Process: International Journal (EDUPIJ)8(3), 196-206.
  • Backlund, P., & Hendrix, M. (2013, September). Educational games-are they worth the effort? A literature survey of the effectiveness of serious games. In 2013 5th international conference on games and virtual worlds for serious applications (VS-GAMES) (pp. 1-8). IEEE.
  • Backlund, P., & Hendrix, M. (2013, September). Educational games-are they worth the effort? A literature survey of the effectiveness of serious games. In 2013 5th international conference on games and virtual worlds for serious applications (VS-GAMES) (pp. 1-8). IEEE.
  • Berg Marklund, B. (2013). Games in formal educational settings: Obstacles for the development and use of learning games [Doctoral dissertation, University of Skövde]. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:662703
  • Bodnar, C. A., Anastasio, D., Enszer, J. A., & Burkey, D. D. (2016). Engineers at play: Games as teaching tools for undergraduate engineering students. Journal of Engineering Education105(1), 147-200.
  • Bubikova-Moan, J., Næss Hjetland, H., & Wollscheid, S. (2019). ECE teachers’ views on play-based learning: A systematic review. European Early Childhood Education Research Journal27(6), 776-800.
  • Chee, Y. S., Mehrotra, S., & Ong, J. C. (2015). Professional development for scaling pedagogical innovation in the context of game-based learning: Teacher identity as cornerstone in “shifting” practice. Asia-Pacific Journal of Teacher Education43(5), 423-437.
  • Demirci, C., & Gümüş, N. (2017). The Application of Active Learning Strategies in a Multicultural Class. European Journal of Education Studies, 3(12), 172-187.
  • Denham, A. R., Mayben, R., & Boman, T. (2016). Integrating game-based learning initiative: Increasing the usage of game-based learning within K-12 classrooms through professional learning groups. TechTrends, 60(1), 70-76.
  • Eltahir, M. E., Alsalhi, N. R., Al-Qatawneh, S., AlQudah, H. A., & Jaradat, M. (2021). The impact of game-based learning (GBL) on students’ motivation, engagement and academic performance on an Arabic language grammar course in higher education. Education and Information Technologies, 26(3), 3251-3278. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10396-w
  • Fishovitz, J., Crawford, G. L., & Kloepper, K. D. (2020). Guided heads-up: a collaborative game that promotes metacognition and synthesis of material while emphasizing higher-order thinking. Journal of Chemical Education97(3), 681-688.
  • Fleer, M. (2015). Pedagogical positioning in play–teachers being inside and outside of children's imaginary play. Early child development and care185(11-12), 1801-1814.
  • Gedik, M.(2016). Ortaokul 2. class generals of okuma becerilirin ethical games in gelitişrlmeside are equipment in the municipality . Journal of the institute of turkiyat research [taed].58, 453-464.
  • Gris, G., & Bengtson, C. (2021). Assessment Measures in Game-based Learning Research: A Systematic Review. International Journal of Serious Games, 8(1), 3-26.
  • Guba, E., & Lincoln, Y. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 105-117). Sage.
  • Hays, R. T.(2005). The effectiveness of instructional games: A literature review and discussion.Orlando, FL: Naval Air Warfare Center Training Division. http://www.dtic.mil/cgibin/GetTRDoc?AD=ADA441935.
  • Jääskä, E., & Aaltonen, K. (2022). Teachers’ experiences of using game-based learning methods in project management higher education. Project Leadership and Society3, 100041. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666721522000011
  • Jafari, A. (2011). Investigating the effect of traditional educational games on the academic progress of elementary school students in Tehran [Unpublished doctoral dissertation].National University of Tajikistan.
  • Kangas, M; Koskinen, A; Krokfors, L.(2016). A qualitative literature review of  educational games in the classroom: the teacher’s pedagogical activities. (Online) Journal Teachers and Teaching: theory and practice.23(4) , 451-470 . http://www.tandfonline.com/loi/ctat20.
  • Khan, A; Pearce,G.(2015). A study into the effects of a board game on flow in   undergraduate business students. The International Journal of Management  Education .13(3), 193-201.
  • Pinedo, R., García-Martín, N., Rascón, D., José, C. S., & Cañas, M. (2022). Reasoning and learning with board game-based learning: A case study. Current Psychology, 41(3), 1603-1617.
  • Pui-Wah, D. C. (2010). Exploring the tactfulness of implementing play in the classroom: A Hong Kong experience. Asia-Pacific Journal of Teacher Education38(1), 69-82.
  • Qian, M., & Clark, K. R. (2016). Game-based Learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in human behavior, 63, 50-58.‌
  • Sousa, M. J., & Rocha, Á. (2019). Leadership styles and skills developed through game-based learning. Journal of Business Research, 94, 360-366.
  • Tuan, L. T., & Doan, N. T. M. (2010). Teaching English grammar through games. Studies in literature and language1(7), 61-75. http://dx.doi.org/10.3968/n
  • Tuomisto, M. (2018). Design-based research: Educational chemistry card and board games [Doctoral dissertation, University of Helsinki]. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/236325
  • Vogt, F., Hauser, B., Stebler, R., Rechsteiner, K., & Urech, C. (2018). Learning through play–pedagogy and learning outcomes in early childhood mathematics. European Early Childhood Education Research Journal26(4), 589-603.
  • Vondráková, P., Beremlijski, P., Litschmannová, M., & Mařík, R. (2018). Math games for two players. In INTED2018 Proceedings (pp. 2911-2916). IATED.
  • Yolageldili, G., & Arikan, A. (2011). Effectiveness of using games in teaching grammar to young learners. Online Submission10(1), 219-229. http://ilkogretim- online.org.tr.