اثربخشی روش آموزش معکوس در یادگیری خودراهبر و خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (مطالعة موردی: دانشجویان پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان واحد بندرعباس)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی تکنولوژی آموزشی، علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استادیار علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر کلاس درس معکوس در یادگیری خودراهبر و خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. طرح این پژوهش از نوع پیش‌آزمون‌پس‌آزمون با گروه کنترل است. در نیم‌سال اول تحصیلی 140۱-۱۴۰۰ از میان 100 نفر (پنج کلاس) از دانشجویان پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان واحد بندرعباس حاضر در درس کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش 2، به‌روش نمونه‌گیری در دسترس 40 نفر انتخاب شدند و به‌روش تصادفی ساده در دو کلاس 20نفری به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای گردآوری داده‌های مربوط به یادگیری خودراهبر و خودکارآمدی، از پرسش‌نامة استاندارد یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران و پرسش‌نامة خودکارآمدی شِرر و مادوکس استفاده شد. به‌منظور تحلیل داده‌های آماری، از تحلیل کوواریانس چندمتغیری  و نسخة 24 نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد کلاس درس معکوس تأثیر مثبت و معناداری در یادگیری خودراهبر و خودکارآمدی دانشجویان داشته است؛ بدین‌معنا که کلاس درس معکوس به افزایش خودراهبری و خودکارآمدی دانشجویان منجر می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of flipped teaching method on the self-directed learning and self-efficacy of Farhangian University students (Case study: Students of Bandar Abbās Farhangian University, Women's Campus)

نویسندگان [English]

  • Marjān Zāhediyān 1
  • Kolsoom Nāmi 2
1 (PhD), Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 (PhD), Bandar Abbās Farhangian University (Women's Campus), Bandar Abbās, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of flipped teaching method on the self-directed learning and self-efficacy of Farhangian University students. It was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test control group design. Among the 100 students of women's campus of Farhangian University of Bandar Abbās branch (including 5 classes) in the first semester of the academic year 1400-1401, who were passing the course on the application of information and communication technology in education (2), 40 students were selected and they were randomly assigned to 2 classes of 20 students as control and experimental groups. In order to collect the data related to the self-directed learning and self-efficacy, the standard self-directed learning questionnaire of Fisher et al. (2001) and the self-efficacy questionnaire of Scherer and Maddox (1982) were used. To analyze the data, multivariate covariance analysis and SPSS software (version 24) were used. The results showed that the flipped teaching method has a positive and significant effect on the self-directed learning and self-efficacy of students. This means that the flipped method leads to an increase in the students' self-direction and self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Flipped Teaching
  • Self-directed Learning
  • Self-efficacy
  • Flipped Classroom
  • احدیت، محمدرضا. (1397). تأثیر کلاس درس معکوس در میزان یادگیری و رضایت از شیوة تدریس در دانشجویان رشتة مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهریز. فصلنامة آموزش مهندسی ایران، 20(80)، 69-51.
  • احمدآبادی، آرزو، زین‌آبادی، حسن‌رضا و استادرحیمی، مریم. (1400). تأثیر تدریس با روش معکوس در مقایسه با روش‌های همیاری، کاوشگری و سخنرانی در یادگیری علوم تجربی دانش‌آموزان پایة ششم ابتدایی. پژوهش در تربیت‌معلم، 4(1)، 28-9.
  • اصغرنژاد، طاهره، احمدی‌ده‌قطب‌الدینی، محمد، فرزاد، ولی‌الله و خداپناهی، محمدکریم. (1391). مطالعة ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر. مجلة روان‌شناسی، 9(93)، 219-212.
  • امانی‌ساری، جواد، واحدی، شهرام، فتحی‌آذر، اسکندر و عبیدی، لیلا. (1398). تأثیر کلاس جورچین معکوس در عملکرد تحصیلی و اضطراب آمار دانشجویان. فصلنامة روان‌شناسی تربیتی. 15(52)، 153-133.
  • ایزدی، صمد، عزیزی‌شامی، مصطفی و نجف‌نژاد، فاطمه. (1399). تأثیر اجرای رویکرد کلاس معکوس در پیشرفت تحصیلی، انگیزة یادگیری، احساس تعلق، انگیزة پیشرفت و خودتنظیمی در مقایسه با رویکرد سنتی. تدریس پژوهی، 8(3)، 282-253.
  • بادله، علیرضا محمودزاده، حامد و کبیری‌زاده، رضا. (1398). مقایسة میزان یادگیری و یادداری حاصل از آموزش به شیوة کلاس فناوری چندرسانه‌ای، کلاس آزمایشگاهی و کلاس معکوس و کلاس سنتی در ابتدایی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 16(63)، 151-139.
  • برنامة درسی دورة کارشناسی پیوستة رشتة آموزش ابتدایی (خاص دانشگاه فرهنگیان). (1394). نسخة بازنگری‌شده براساس مصوبة جلسة 968 مورخ 28/09/1394 شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی درخصوص طرح کلان معماری برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان.
  • بدلی، مهدی و دهقانی، مرضیه. (1400). تأثیر کلاس معکوس الکترونیکی در بهبود عملکرد و انگیزش تحصیلی دانشجویان در شرایط کرونا. نشریة علمی فناوری آموزش، 16(2)، 422-413.
  • بهمنی، مصطفی، صفایی‌موحد، سعید، حکیم‌زاده، رضوان، عطاران، محمد و علوی‌مقدم، سیدبهنام. (1396). بررسی میزان مشارکت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی با استفاده از روش آموزش کلاس معکوس. پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی، 8(4)، 49-35.
  • پروانه، حمید، ذوقی، مسعود و اسدی، نادر. (1399). تأثیر روش آموزش معکوس در خودمختاری و اضطراب زبان‌آموزان ایرانی. پژوهش‌‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی، 10(2) 330-347.
  • پیری، موسی، صاحب‌یار، حافظ و سعداللهی، آرش. (1397). تأثیر کلاس معکوس در خودراهبری در یادگیری درس زبان انگلیسی. نشریة علمی‌‌پژوهشی فناوری آموزش، 12(3)، 236-229.
  • تقی‌پور، کیومرث و قاسم‌تبار، سیدعبدالله. (1400). اثربخشی کلاس وارونه بر نگرش، درگیری و عملکرد دانشجویان در درس تولید محتوای الکترونیکی. فصلنامة پژوهش‌‌‌های نوین روان‌شناختی، 16(62)، 123-135.
  • جعفری‌کمانگر، فاطمه، ایزدی، صمد و پیروز، غلام‌رضا. (1399). مقایسة تأثیر آموزش رویکرد کلاس معکوس و درس‌پژوهی در خلاقیت نگارشی دانشجومعلمان در درس نگارش خلاق. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 17(39)، 214-195.
  • جوشقان‌نژاد، فاطمه و باقری، محسن. (1397). تأثیر کلاس درس معکوس در انگیزش تحصیلی و یادگیری دانشجویان در درس کامپیوتر. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 58، 107-95.
  • خاک‌نژاد، حسین و مردخدای‌رودمعجونی، فاطمه. (1398). تدریس به شیوة کلاس معکوس در انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در درس زبان انگلیسی پایة دهم شهر رشت‌خوار. دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 2(15)، 94-85.
  • خشنود، هوشنگ، بختیارپور، سعید، پاشا و باوری، ساسان. (1398). مقایسة اثربخشی کلاس معکوس و کلاس درس مبتنی‌بر شبکه‌‌های اجتماعی در خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. اندیشه‌های نوین تربیتی، 16(2)، 224-195.
  • خیرآبادی، رضا. (1396). تأثیر راهبرد کلاس معکوس در یادگیری بخش گرامر درس زبان انگلیسی پایة دهم تحصیلی. فصلنامة نوآوری‌‌های آموزشی، 16(4)، 141-162.
  • دهقانی‌زاده، شادی، جعفرآقایی، فاطمه و خردادی‌آستانه، حمید. (1397). تأثیر به‌کارگیری روش آموزشی کلاس درس معکوس در گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. آموزش در علوم پزشکی، 18(1)، 48-39.
  • دولیسکانی، مرتضی، یونس‌پورعیسی‌لو، زینب و مرادی، رسول. (1401). تأثیر اجرای روش کلاس معکوس در خودکارآمدی تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانشجویان در درس زبان انگلیسی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 15(1)، 18-10.
  • دیناروند، علی و گلزاری، زینب. (1398). تأثیر روش تدریس معکوس در نگرش حرفه‌ای و خودکارآمدی معلمان. فناوری آموزش، 14(1)، 156-145.
  • ÑÖÇííÝÑÏ¡ ÒåÑÇ¡ ÔÇåÑÎí¡ ãÍÓä æ ØÇáÈíäŽÇÏ¡ ãÍãÏÑÖÇ. (1401). ÈÑÑÓí Ñæí˜ÑÏ ˜áÇÓ ÏÑÓ ãÚ˜æÓ ÏÑ ÏæÑååÇí ÂãæÒÔ ÒÈÇä ÇäáíÓí ÈÑÇí ÇåÏÇÝ ÎÇÕ: ÈÇ ÊãÑ˜Ò ÈÑ ÊÝ˜Ñ ÇäÊÞÇÏí æ ÏѐíÑÔÏä ÏÇäÔÌæíÇä ÏæÑååÇí ÇäáíÓí ÈÇ ÇåÏÇÝ ÎÇÕ. ŽæåԝåÇí ÒÈÇäÔäÇÎÊí ÒÈÇäåÇí ÎÇÑÌí¡ 12(1)¡ 93-74.
  • ÑÝíÚ æÑ¡ ÇÈæÇáÝÕá æ ÎÕÇáí¡ äÌãå. (1399). ÇËÑ ÊÏÑíÓ ÈåÑæÔ ãÚ˜æÓ ÏÑ íÔÑÝÊ íÇϐíÑí ÑíÇÖí ÏÑ Èíä ÏÇäÔ ÂãæÒÇä ÏÎÊÑ ÇíÉ åÝÊã. ãØÇáÚÇÊ ÈÑäÇãÉ ÏÑÓí ÇíÑÇä، 15(57)، 154-129.
  • سلیمانی، حبیب و عبدی، علی. (1400). تأثیر الگوی کلاس درس معکوس در ایجاد درگیری کلاسی در دانشجویان رشتة زبان انگلیسی برای بهبود مهارت نوشتاری. زبان‌پژوهی، 13(41)، 105-88.
  • سمیعی زفرقندی، مرتضی و عبدی‌نویده، کبرا. (1401). تأثیر اجرای آموزش معکوس در کلاس درس علوم تجربی بر خودکارآمدی و یادگیری دانش‌آموزان. مطالعات برنامة درسی ایران، 17(65)¡ 158-133.
  • ÔÇåãÍÏí¡ äíÑå¡ ÓÈÍÇäíäŽÇÏ¡ ãåÏí æ ÍÌÊí¡ ÑÞíå. (1399). ÇËÑÈÎÔí ÑæÔ íÇϐíÑí ãÚ˜æÓ ÏÑ ÇÝÒÇíÔ íÇϐíÑí ÎæÏÑÇåÈÑ æ íÔÑÝÊ ÊÍÕíáí ÏÇäԝÂãæÒÇä ÇíÉ ÔÔã ÏÑ ÏÑÓ Úáæã. ŽæåԝåÇí ÂãæÒÔ æ íÇϐíÑí، 17(1)، 90-77.
  • صاحب‌یار، حافظ، گل‌محمدنژاد، غلام‌رضا و برقی، عیسی. (1400). اثربخشی یادگیری معکوس در درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دورة دوم متوسطه در درس ریاضیات. روان‌شناسی تربیتی، 17(59)، 316-289.
  • عبداللهی، بیژن و احمدآبادی، آرزو. (1398). نظریة زمینه‌ای یادگیری به‌روش معکوس: ایجاد یادگیری به‌روش معکوس در کلاس درس. فصلنامة توسعة حرفه‌ای، 4(2)، 45-29.
  • عبدی، علی. (1398). کلاس معکوس: کارایی آموزشی و تأثیر آن در عملکرد درسی و بار شناختی ادراک‌شده دانشجویان (موردمطالعه: درس فناوری اطلاعات در روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور). فصلنامة پژوهش در نظام‌‌های آموزشی، 13(45)¡ 58-45.
  • ÛáÇãí¡ ÇÚÙã¡ ÒÇÑÚ¡ ÍÓíä æ ÝáÇÍ¡ æÍíÏ. (1401). ÊÃËíÑ ÂãæÒÔ ãÚ˜æÓ ÏÑ ãíÒÇä ÇäíÒÔ æ íÇϐíÑí ÏÇäԝÂãæÒÇä ÏÑ ÏÑÓ ÒíÓʝÔäÇÓí: ÈÑÑÓí äÞÔ ÌäÓíÊ ÈÑ ãíÒÇä ÇËÑÈÎÔí ÑæÔí äæíä. ŽæåÔ ÏÑ ÂãæÒÔ Úáæã ÇäÓÇäí، 7(26)، 14-1.
  • محمدی‌مهر، مژگان، ملکی، حسن، عباس‌پور، عباس و خوش‌دل، علی‌رضا. (1390). äÞÔ ÂãæÒÔ ÚÇáí ÏÑ íÇϐíÑí ãÇÏÇãÇáÚãÑ. فصلنامة راهبردهای آموزش، 2(4)، 94-91
  • مرتضوی‌زاده، سیدحشمت‌الله و عزیزی‌محمودآباد، مهران. (1400). تأثیر رویکرد کلاس معکوس در یادگیری ریاضی دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه. مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 10(4)، 60-41.
  • معصومی‌فرد، مرجان، محمودی، مهدی و پارساسیرت، مهری. (1400). مقایسة تأثیر استفاده از روش تدریس معکوس با روش تدریس سنتی در یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی درس فارسی. فناوری آموزش، 16(2)¡ 261-249.
  • معینی‌کیا، مهدی، قربان‌زاده، پدرام و عبدی‌نیا، افشین. (1400). بررسی تأثیر آموزش معکوس در انگیزة تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان ابتدایی، مطالعات رهبری فرهنگی، 1(6)، 95-81.
  • ملایی، سمیه و فاخرعجب‌شیر، زهرا. (1400). بررسی اثر روش معکوس در کلاس برخط در یادگیری و رضایت دانشجویان در ایام دنیاگیری کووید19مطالعه‌ موردی:درس زبان تخصصی مهندسی عمران دانشگاه بناب. فصلنامة آموزش مهندسی ایران، 23(89)، 132-113.
  • میرزایی‌متین، خاتون، مرادی‌مخلص، حسین، صالحی، وحید و میرزایی‌فر، داوود. (1399). اثربخشی کلاس معکوس در راهبردهای انگیزشی برای یادگیری مفاهیم فیزیک. فصلنامة روان‌شناسی تربیتی، 16(58)، 216-189.
  • نادی، محمدعلی و سجادیان، ایلناز. (1385). هنجاریابی مقیاس سنجش خودراهبری در یادگیری، درمورد دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر اصفهان. نوآوری‌های آموزشی، 5(4)، 111-134
  • نظری‌پور، آنیتا و لائی، سوسن. (1397). بررسی تأثیر یادگیری معکوس در خودکارآمدی تحصیلی و یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری. مطالعات ناتوانی، 7(10)، 5-1.
  • نظری، خسرو. (1400). تأثیر روش آموزش معکوس برخط در خودراهبری و تاب‌آوری تحصیلی در ایام همه‌گیری کوویدپژوهش در تربیت‌معلم، 5(1)¡ 140-119.
  • نیایی، سوادبه، ایمان‌زاده، علی و واحدی، شهرام. (1400). اثربخشی تدریس معکوس در اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایة پنجم شهرستان مرند. نشریة علمی فناوری آموزش، 15(3)، 428-421.
  • وحیدی، زهرا، پوشنه، کامبیز. (1397). تأثیر کلاس معکوس در مهارت‌های فراشناختی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان هنرستان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 8(3)، 168-141.
  • یزدی، اسما، زمانی، بی‌بی‌عشرت، و برات‌دستجردی، نگین. (1399). تأثیر آموزش با روش معکوس در بازده‌های یادگیری مهارت‌های فراشناختی در درس ریاضی پایة ششم ابتدایی [مقالة ارائه‌شده]. ششمین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.
  • Adams, A. E., Garcia, J., & Traustadóttir, T. (2016). A quasi experiment to determine the effectiveness of a “partially flipped” versus “fully flipped” undergraduate class in genetics and evolution. CBE—Life Sciences Education, 15(2), ar11.DOI:10.1187/cbe.15-07-0157
  • Adinda, D. (2018). A flipped classroom to enhance students’ self-direction in informatics and physics engineering. Journal pendidikan teknologi dan kejuruan, 24(1), 13-22.
  • Alsancak Sirakaya, D., & Ozdemir, S. (2018). The Effect of a Flipped Classroom Model on Academic Achievement, Self-Directed Learning Readiness, Motivation and Retention. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(1), 76-91.
  • Anthony, G. (1996). Active Learning in a Constructivist Framework. Educational Studies in Mathematics, 31(4), 349-369.
  • Astawa, I. B. M., Citrawathi, D. M., Sudiana, I. K., & Wulandari, I. G. A. A. M. (2022). The Effect of Flipped Classroom Based on Disaster Map Visualization in Disaster Mitigation Learning on Students’ Self-Efficacy and Critical Thinking Skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 11(2), 303-313.
  • Ateş, H., Alsal, K. (2012). The Importance of Lifelong Learning has been Increasing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 4092-4096.
  • Ayçiçek, B., & Yanpar Yelken, T. (2018). The Effect of Flipped Classroom Model on Students' Classroom Engagement in Teaching English. International journal of instruction, 11(2), 385-398.
  • Bandura, A. (2004). Health promotion by social cognitive means. Health education & behavior, 31(2), 143-164.
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. Freeman.
  • Baron, R. S & Byrne. (2004). Social Psychology. Erlangga.
  • Basri, H. (1996). Qualified Youth: Adolescent problems & solutions. Student Library.
  • Bergmann, J.; Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Internal Society for Technology in Education.
  • Betihavas, V., Bridgman, H., Kornhaber, R., & Cross, M. (2015). The evidence for ‘flipping out’: A systematic review of the flipped classroom in nursing education. Nurse Education Today, 6, 15–21.
  • Bishop, J., & Verleger, M. A. (2013, June). The flipped classroom: A survey of the research. In 2013 ASEE Annual Conference & Exposition (pp. 23-1200). https://peer.asee.org/22585
  • Boyer, N. R., & Usinger, P. (2015). Tracking pathways to success: triangulating learning success factors. International Journal of Self-Directed Learning, 12(2), 22-48.
  • Boyer, S.L., Edmondson, D.R., Artis, A.B., & Fleming, D. (2014). Self-Directed Learning: A Tool for Lifelong Learning. Journal of Marketing Education, 36(1), 20-32.
  • Brewer, R., & Movahedazarhouligh, S. (2018). Successful stories and conflicts: A literature review on the effectiveness of flipped learning in higher education. Journal of Computer Assisted Learning, 34(4), 409-416. https://doi.org/10.1111/jcal.12250
  • Brookfield, S. D. (2009). Self-directed learning. In D. N. Wilson and R. Maclean (Eds.), International Handbook of Education for the Changing World of Work (pp. 2615-2627). Dordrecht: Springer Netherlands.
  • Brown, J. S. (2005). New learning environments for the 21st century. http://www.johnseelybrown.com/newlearning.pdf.
  • Buil-Fabregá, M., Martínez Casanovas, M., Ruiz-Munzón, N., & Filho, W. L. (2019). Flipped Classroom as an Active Learning Methodology in Sustainable Development Curricula. Sustainability, 11(17), 4577. https://doi.org/10.3390/su11174577
  • Cabı, E. (2018). The impact of the flipped classroom model on students’ academic achievement. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(3), 202–221.
  • Campillo-Ferrer, J. M., & Miralles-Martínez, P. (2021). Effectiveness of the flipped classroom model on students’ self-reported motivation and learning during the COVID-19 pandemic. Humanities and Social Sciences Communications, 8, Article 176. https://doi.org/10.1057/s41599-021-00860-4
  • Candy, P. C. (1990). The transition from the learner-control to autodidaxy: More than meets the eye. Long, H & Associates (Eds.), Advances research and practice in self-directed learning (pp. 9-46). Oklahoma Research Center.
  • Ceylaner, S. G., & Karakus, F. (2018). Effects of the Flipped Classroom Model on Students' Self-Directed Learning Readiness and Attitudes towards the English Course. English Language Teaching, 11(9), 129-143.
  • Chen, C. C. (2021). Effects of flipped classroom on learning outcomes and satisfaction: An experiential learning perspective. Sustainability, 13(16), 9298. https://doi.org/10.3390/su13169298
  • Chou, L. Y. (2018). The effect of flipped classroom on self-efficacy and satisfaction of computer auditing. In Barolli and T. Enokido (Eds), Innovative Mobile and Internet Services in Ubiquitous Computing: Proceedings of the 11th International Conference on Innovative Mobile and Internet Services in Ubiquitous Computing (IMIS-2017) (pp. 841-845). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-61542-4\_86
  • Chou, P. (2012). Effect of students’ self-directed learning abilities on online learning outcomes: Two exploratory experiments in electronic engineering. International Journal of Humanities and Social Science, 2(6), 177-178.
  • Conyers, L. M., Enright, M. S., & Strauser, D. R. (1998). Applying self-efficacy theory to counseling college students with disabilities. Journal of Applied Rehabilitation Counseling, 29(1), 25-30.
  • (2012). 7 things you should know about flipped classrooms. http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ELI7081.pdf
  • Saeid, N., & Eslaminejad, T. (2017). Relationship between Student's Self-Directed-Learning Readiness and Academic Self-Efficacy and Achievement Motivation in Students. International education studies, 10(1), 225-232.
  • Fallah, T., Hafezi, F., Makvandi, B., & Bavi, S. (2020). The effectiveness of flipped classroom technique in promoting academic motivation and self-efficacy among students. Iranian Journal of Learning & Memory, 3(11), 69-75.
  • Ferriz-Valero, A., Østerlie, O., García-Martínez, S., & Baena-Morales, S. (2022). Flipped Classroom: A Good Way for Lower Secondary Physical Education Students to Learn Volleyball. Education Sciences, 12(1), 26-40.
  • Fisher, M., King, J., & Tague, G. (2001). Development of a Self-Directed Learning Readiness Scale for Nursing Education. Nurse Education Today, 21, 516-525. http://dx.doi.org/10.1054/nedt.2001.0589
  • Flipped Learning Network. (2014). Definition of flipped learning. https://flippedlearning.org/definition-of-flippedlearning/
  • Formica, S. P., Easley, J. L., & Spraker, M. C. (2010). Transforming common-sense beliefs into Newtonian thinking through Just-In-Time Teaching. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 6(2), 020106.
  • Fortuno, D. E., & Ricafort, J. D. (2020). The Effect of Flipped Classroom Model on Students’ Performance in Grade 10 Chemistry. International Journal of Engineering Science and Computing, 10(5), 25863-25870.
  • Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning. Learning & Leading with Technology, 39(8), 12-17.
  • Gilboy, M. B., Heinerichs, S., & Pazzaglia, G. (2015). Enhancing student engagement using the flipped classroom. Journal of nutrition education and behavior, 47(1), 109–114
  • Greveson, G. C., & Spencer, J. A. (2005). Self‐directed learning–the importance of concepts and contexts. Medical education, 39(4), 348-349. Doi: 10.1111/j.1365-2929.2005. 02115.x
  • Grover, K. (2015). Online social networks and the self-directed learning experience during a health crisis. International Journal of Self-directed Learning, 12(1), 1-15. https://docs.wixstatic.com/ugd/dfdeaf_39a44b29bcd94403b3bb2832961cb4a2.pdf
  • Hamdan, N., McKnight, P., McKnight, K., & Arfstrom, K. (2013). A review of flipped learning: Pearson's research and innovation network. http://www.flippedlearning.org/cms/lib07/VA01923112/Centricity/Domain/41/LitReview_FlippedLearning.pdf
  • Herreid, C. F., & Schiller, N. A. (2013). Case Studies and the Flipped Classroom. Journal of College Science Teaching, 42(5), 62-66.
  • Hoban, S., & Hoban, G. (2004). Self-esteem, self-efficacy and self-directed learning: Attempting to undo the confusion. International Journal of Self-Directed Learning, 1(2), 7-25.
  • Houston, K. (2020). The flipped classroom's impact on math anxiety, self-efficacy, and motivation at the middle school level (Publication No. 28260171) [Doctoral dissertation, Graduate Council of Cabrini University - Pennsylvania]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
  • Iversen, A.-M., Pedersen, A. S., Krogh, L., & Jensen, A. A. (2015). Learning, Leading, and Letting Go of Control: Learner-Led Approaches in Education. SAGE Open, 5(4). https://doi.org/10.1177/2158244015608423
  • Izadpanah, S., & Afzali, Z. (2022). The Effect of Implementing Flipped Classroom Model on Critical Thinking and Performance of Iranian EFL Learners in Learning Grammar. Journal of Language Horizons, 6(1),183-203.
  • Jdaitawi, M. (2019). The effect of flipped classroom strategy on students learning outcomes. International Journal of Instruction, 12(3), 665-680.
  • Jennett, P. A. (1992). Self‐directed learning: A pragmatic view. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 12(2), 99-104. doi: 10.1002/chp.4750120208
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., & Freeman, A. (2014). NMC horizon report: 2014 higher education edition. The New Media Consortium. http://cdn.nmc.org/media/2014-nmc-horizon-report-he-EN-SC.pdf.
  • Johnson, L., & Renner, J. (2012). Effect of the flipped classroom model on a secondary computer applications course: Student and teacher perceptions, questions and student achievement [Doctoral dissertation, University of Louisville]. https://www.academia.edu/download/38862495/Flipped_Classroom.pdf
  • Kaplan, A. (2016). Lifelong learning: Conclusions from a literature review. International Online Journal of Primary Education, 5(2), 43-50.
  • Kaufman, D. M. (2003). Applying educational theory in practice. Med. J. 326, 213–216. doi: 10.1136/bmj.326.7382.213
  • Kellinger, J. J. (2012). The flipside: Concerns about the “New literacies” paths educators might take. The Educational Forum, 76(4), 524-536.
  • Khan, M., & Ibrahim, M. (2017, March). Flipped classroom in technology courses-impact on personal efficacy and perception based on learning style preferences. In 2017 IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC) (pp. 135-142). IEEE.
  • Khiat, H. (2017). Academic performance and the practice of self-directed learning: The adult student perspective. Journal of further and Higher Education, 41(1), 44-59.
  • Khodaei, S., Hasanvand, S., Gholami, M., Mokhayeri, Y., & Amini, M. (2022). The effect of the online flipped classroom on self-directed learning readiness and metacognitive awareness in nursing students during the COVID-19 pandemic. BMC nursing, 21, Article 22. https://doi.org/10.1186/s12912-022-00804-6
  • Kim, M. K., Kim, S. M., Khera, O., & Getman, J. (2014). The experience of three flipped classrooms in an urban university: An exploration of design principles. The Internet and Higher Education, 22, 37-50.
  • Kim, N. H., So, H. J., & Joo, Y. J. (2021). Flipped learning design fidelity, self-regulated learning, satisfaction, and continuance intention in a university flipped learning course. Australasian Journal of Educational Technology, 37(4), 1-19. https://ajet.org.au/index.php/AJET/article/view/6046
  • Knowles, M. S. (1975). Self-Directed Learning: A Guide for Learners and Teachers. Englewood Cliffs.
  • Knowles, M. (1977). S. A History of the Adult Education Movement in the United States (rev ed.).
  • Köğce, D., Özpınar, İ., Mandacı Şahin, S., & Aydoğan Yenmez, A. (2014). Instructors' views on standards for the 21th century learners and lifelong learning. Dicle University Journal of Ziya Gökalp Faculty of Education, 22(1), 185-213.
  • Koo, C. L., Demps, E. L., Farris, C., Bowman, J. D., Panahi, L., & Boyle, P. (2016). Impact of flipped classroom design on student performance and perceptions in a pharmacotherapy course. American journal of pharmaceutical education, 80(2), 33-43.
  • Li, H., Majumdar, R., Chen, M. R. A., & Ogata, H. (2021). Goal-oriented active learning (GOAL) system to promote reading engagement, self-directed learning behavior, and motivation in extensive reading. Computers & Education, 171, Article 104239. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104239
  • Liu, Y. Q., Li, Y. F., Lei, M. J., Liu, P. X., Theobald, J., Meng, L. N., Liu, T.T, Zhang, C.M, & Jin, C. D. (2018). Effectiveness of the flipped classroom on the development of self-directed learning in nursing education: a meta-analysis. Frontiers of Nursing, 5(4), 317-329.
  • Luszczynska, A., Gutiérrez-Doña, B., & Schwarzer, R. (2005). General self-efficacy in various domains of human functioning: Evidence from five countries. International Journal of Psychology, 40(2), 80-89.
  • McLaughlin, J. E., Roth, M. T., Glatt, D. M., Gharkholonarehe, N., Davidson, C. A., Griffin, L. M., & Mumper, R. J. (2014). The flipped classroom: A course redesign to foster learning and engagement in a health professions school. Academic Medicine, 89(2), 236-243. https://doi.org/10.1097/acm.0000000000000086.
  • Merriam, S. B., Caffarella, R. S., & Baumgartner, L. M. (2007). Learning in Adulthood. Jossey-Bass.
  • Millard, E. (2012). 5 reasons flipped classrooms work: Turning lectures into homework to boost student engagement and increase technology-fueled creativity. University Business, 15, 26–29. http://www.universitybusiness.com/article/5- reasons-flipped-classrooms-work
  • Milman, N. B. (2012). The flipped classroom strategy: What is it and how can it best be used? Distance learning, 9(3), 85–87.
  • Mocker, D. W., & Spear, G. E. (1982). Lifelong Learning: Formal, Nonformal, Informal and Self-Directed. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED220723.pdf
  • Mujtaba Asad, M., Athar Ali, R., Churi, P., & Moreno-Guerrero, A. J. (2022). Impact of flipped classroom approach on students’ learning in post-pandemic: A survey research on public sector schools. Education Research International, 2022, Article 1134432. https://doi.org/10.1155/2022/1134432
  • Namaziandost, E., & Çakmak, F. (2020). An account of EFL learners’ self-efficacy and gender in the Flipped Classroom Model. Education and Information Technologies, 25(5), 4041-4055.
  • Nhạc, H. T. (2021). Effects of flipped classroom on student’ academic achievement in legal English learning context. LLT Journal: A Journal on Language and Language Teaching, 24(2), 428-438.
  • Nouri, J. (2016). The flipped classroom: for active, effective and increased learning–especially for low achievers. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13, Article 33. https://doi.org/10.1186/s41239-016-0032-z
  • Oliveira, A. L., & Simões, A. (2006). Impact of socio-demographic and psychological variables on the self-directedness of higher education students. International Journal of Self-Directed Learning, 3(1), 1-12. https://www.oltraining.com/SDLwebsite/IJSDL/IJSDL3.1-2006.pdf#page=5
  • Ormrod, J. E. (2006). Educational psychology: Developing learners (5th Ed.). Pearson/Merrill Prentice Hall.
  • O'Shea, E. A. (2003). Self-directed learning in nurse education: a review of the literature. J. Adv. Nurs. 43, 42–70. doi: 10.1046/j.1365-2648.2003. 02673.x
  • Overmyer, J. (2012). Flipped classrooms 101. Principal September/October 2012, 46–47. https://www.naesp.org/sites/default/files/Overmyer_SO12.pdf
  • Ponton, M. K., Carr, P., & Wiggers, N. (2014). Self-efficacy to do or self-efficacy to learn to do: A study related to perseverance. International Journal of Self-Directed Learning, 11(1), 29-40.
  • Puzziferro, M. (2008). Online technologies self-regulated learning as final grade and satisfaction in college level online course. American Journal of distance education, 22, 72-86.
  • Robin, A. L. (1976). Behavioral Instruction in the College Classroom. Review of Educational Research, 46(3), 313–354. https://doi.org/10.3102/00346543046003313
  • Roehl, A., Reddy, S. L., & Shannon, G. J. (2013). The Flipped Classroom: An Opportunity to Engage Millennial Students through Active Learning Strategies. Journal of Family and Consumer Sciences, 105(2), 44-49. https://doi.org/10.14307/JFCS105.2.12
  • Rusch, F.R, Hughes, C, Agran, M, Martin, JE, Johnson, JR. (2009). Toward Self-Directed Learning, Post-High School Placement, and Coordinated Support. Constructing New Transition Bridges to Adult Life, 32(1),53-59.
  • Ryan, M. D., & Reid, S. A. (2016). Impact of the flipped classroom on student performance and retention: A parallel controlled study in general chemistry. Journal of Chemical Education, 93(1), 13-23.
  • Sánchez, J. C., López-Zapata, D. F., Pinzón, Ó. A., García, A. M., Morales, M. D., & Trujillo, S. E. (2020). Effect of flipped classroom methodology on the student performance of gastrointestinal and renal physiology entrants and repeaters. BMC medical education, 20, Article 401. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02329-5
  • Şen, E. Ö., & Hava, K. (2020). Prospective middle school mathematics teachers’ points of view on the flipped classroom: The case of Turkey. Education and Information Technologies, 25(5), 3465-3480.
  • Sherer, M., Maddux, J. E., Mercadante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. W. (1982). The Self-Efficacy Scale: Construction and Validation. Psychological Reports, 51, 663-671. http://dx.doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663
  • Simons, P.R.J., Linden, V.D., Duffy, T. (2000). New Learning. Kluwer Academic Publishers.
  • Spencer, J. A., and Jordan, R. K. (1999). Learner centered approaches in medical education. Med. J. 318, 1280–1283. doi: 10.1136/bmj.318.7193.1280
  • Steen-Utheim, A. T., & Foldnes, N. (2018). A qualitative investigation of student engagement in a flipped classroom. Teaching in Higher Education, 23(3), 307–324. https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1379481.
  • Stephens, J. C., Hernandez, M. E., Roman, M., Graham, A. C., & Schoz, R. W. (2008). Higher Education as a Change Agent for Sustainability in Different Cultures and Contexts. International Journal of Sustainability in Higher Education, 9(3), 317-338. http://dx.doi.org/10.1108/14676370810885916
  • Stockdale SL, Brockett RG. (2011). Development of the PRO-SDLS: A measure of self-direction in learning based on the personal responsibility orientation model. Adult Education Quarterly, 61(2), 161-169.
  • Subramaniam, S. R., & Muniandy, B. (2019). The effect of flipped classroom on students’ engagement. Technology, Knowledge and Learning, 24(3), 355-372.
  • Sultan, A. S. (2018). The flipped classroom: An active teaching and learning strategy for making the sessions more interactive and challenging. Journal of Pakistan Medical Association, 68(4), 630-632.
  • Tekkol, İ. A., & Demirel, M. (2018). An investigation of self-directed learning skills of undergraduate students. Frontiers in psychology, 9, Article 2324. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02324
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. San Jossey-Bass.
  • Tse, W. S., Choi, L. Y., & Tang, W. S. (2019). Effects of video‐based flipped class instruction on subject reading motivation. British Journal of Educational Technology, 50(1), 385-398.
  • Van Alten, D. C., Phielix, C., Janssen, J., & Kester, L. (2019). Effects of flipping the classroom on learning outcomes and satisfaction: A meta-analysis. Educational Research Review, 28, Article 100281. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.05.003
  • Vang, Y. V. (2017). The impact of the flipped classroom on high school mathematics students' academic performance and self-efficacy. Educational Technology & Society, 19, 124-132.
  • Zainuddin, Z., & Perera, C. J. (2018). Supporting students’ self-directed learning in the flipped classroom through the LMS TES BlendSpace. On the Horizon, 26(4), 281-290.
  • Zheng, L., Bhagat, K. K., Zhen, Y., & Zhang, X. (2020). The effectiveness of the flipped classroom on students’ learning achievement and learning motivation. Journal of Educational Technology & Society, 23(1), 1-15. https://www.jstor.org/stable/26915403
  • Ziyaee, S., & Ahmadabadi, M. (2014). Relationship Between Teaching Method and Self-Directed Learning of High School Students in Isfahan. Advances in Natural and Applied Sciences, 8(13), 6-11.