اعتباریابی سازوکارهای کالبدی شایستگی معلم در نقش یادگیرنده مادام العمر در نظام آموزش و پرورش ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری تخصصی مطالعات برنامه درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)،تهران،

2 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش اعتبار یابی سازوکارهای کالبدی شایستگی معلم در نقش یادگیرنده مادام‌العمر است. جامعه آماری پژوهش 269 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بودند که 150 نفر به‌عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع بارز انتخاب شدند. از روش سنتز پژوهی به‌منظور بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که پژوهشگران بر اساس یافته های حاصل از روش سنتزپژوهی تنظیم نمودند. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از بازبینی توسط همکاری و مثلث سازی منابع داده‌ها استفاده شد. برای پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب 94/0 حاکی از پایایی بالای ابزار بود. برای تائید یافته‌های حاصل از اجرای پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی یک مرحله و دومرحله‌ای استفاده شد. یافته‌ها: سازوکارهای کالبدی شایستگی معلم در نقش یادگیرنده مادام‌العمر شامل چهار بعد اصلی شامل شایستگی فردی ،شایستگی انگیزشی،شایستگی اطلاعاتی و فناوری،شایستگی کنشگری تبیین‌کننده معنی‌داری سازوکارهای کالبدی بوده و اعتبار آنان تائید می‌گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Validation of physical mechanisms of teacher competence in the role of lifelong learner in Iran's education system

نویسندگان [English]

  • Tahereh Ahmadi 1
  • parvin samadi 2
1 Graduated with a PhD in Curriculum Studies, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, AlZahra University (S), Tehran, Iran
2 Department of Educational Management and Planning, Associate Professor of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, AlZahra University (S), Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to validate the physical mechanisms of the teacher's competence in the role of a lifelong learner. The statistical population of the research was 269 faculty members of public universities in Tehran, of which 150 were selected as a sample using a targeted sampling method. The research synthesis method was used to review the literature and research background. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, which the researchers prepared based on the findings of the synthesis method. Collaborative review and triangulation of data sources were used to determine the validity of the questionnaire. Cronbach's alpha coefficient was used for the reliability of the tool, and the coefficient was 0.94 indicating high reliability of the tool. To confirm the findings of the questionnaire, one-stage and two-stage confirmatory factor analysis was used. Findings: The physical mechanisms of a teacher's competence in the role of a lifelong learner include four main dimensions, including individual competence, motivational competence, informational and technological competence, and proactive competence that explain the significance of physical mechanisms and their validity is confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Validation
  • mechanism
  • teacher
  • lifelong learner

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 05 تیر 1402
  • تاریخ بازنگری: 15 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 اسفند 1402