آذین، احمد، و موسوی، سید محمود. (1390). بررسی نقش عوامل آموزشگاهی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطة شهرستان فریدونشهر. جامعهشناسی کاربردی، 22(1)، 200-183.
برناردز، جان. (1384). درآمدی به مطالعات خانواده (ترجمة حسین قاضیان). تهران: نشر نی. (اثراصلی در سال1997 چاپ شده است).
بیلر، رابرت. (1371). کاربرد روانشناسی در آموزش (ترجمة پروین کدیور). تهران: مرکز نشر دانشگاهی. (اثر اصلی در سال 1974 چاپ شده است).
پورمحمد، وحیده. (1390). مقایسة طرحوارههای ناسازگار اولیه و سبکهای زندگی در افراد وابسته به مواد و عادی (پایاننامة منتشرنشدة کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز.
جباری، ثریا و مصرآبادی، جواد. (1395). بررسی مقایسهای دانشآموزان منضبط و دارای مشکل انضباطی از لحاظ مؤلفههای عاطفه به مدرسه، صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی. نوآوریهای آموزشی، 15(1)، 84-71.
رحمانی، سامان؛ مصرآبادی، جواد و زوار، تقی. (1392). تمایز دانشآموزان منضبط و غیرمنضبط بر اساس ذهنخوانی و هوش هیجانی. نوآوریهای آموزشی، 12(3)، 109-95.
سیف، علیاکبر. (1386). روانشناسی نوین پرورشی: روانشناسی آموزش و یادگیری. تهران: انتشارات دوران.
فولادچنگ، محبوبه. (1387). نقش بافت خانوادگی در نیمرخ شخصی نوجوانان. مجلة روانشناسی،12(1)، 89-72.
کیمیایی، سیدعلی و بیگی، فاطمه. (1389). مقایسة کارکرد خانوادگی مادران کودکان سالم و کودکان بیشفعال/ نقص توجه. مجلة علوم رفتاری، 11(2)، 148-141.
مصرآبادی، جواد. (1395). کاربست آمار استنباطی در علوم رفتاری. تبریز: انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
مصرآبادی، جواد؛ بدری، رحیم؛ واحدی، شهرام. (1389). بررسی میزان بیانضباطیهای دانشآموزان دختر و پسر در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم. فصلنامة روانشناسی دانشگاه تبریز، 5(3)، 159- 136.
مصرآبادی، جواد؛ پیری، موسی و استوار، نگار. (1392). بررسی تنوع بیانضباطیهای دانشآموزان از دیدگاه معلمان مدارس متوسطه شهر تبریز. نوآوریهای آموزشی، 12(4)، 126-111.
مینوچین، سالوادور. (1389). خانواده و خانوادهدرمانی (ترجمة باقر ثنائی). تهران: امیرکبیر. (اثراصلی در سال 1974چاپ شده است).
موسوی شوشتری، مژگان. (1381). بررسی رابطة جو عاطفی خانواده با سازگاری دانشآموزان دختر پایة سوم مدارس راهنمایی. مجلة علوم تربیتی و روانشناسی، 14(1)، 117-105.
یانگ، جفری؛ کلوسکو، ژانت؛ ویشار، مارجوری. (1389). طرحواره درمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی (ترجمة حسن حمیدپور و زهرا اندوز). تهران: ارجمند. (اثر اصلی در سال2003 چاپ شده است).
یوسفی، ناصر. (1391). بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاسهای شیوة سنجش خانوادگی مک مستر (FAD). فصلنامة علمی- پژوهشی اندازهگیری تربیتی،3(1)، 112-83.
Bahrami E, H. & Bahramizadeh, H. (2011). Early Maladaptive Schemas and Agreeableness in Personality Five Factor Model. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 547 – 551.
Ball, S. A., & Cecero. J. J. (2001)Addicted patients with disorders: Traits, shemas, and presenting problems. Journal of Peronality Disorders, 15(1), 72-83.
Barazandeh, H., Kissane, D. W., Saeedi, N. & Gordon, M. (2016). A systematic review of the relationship between early maladaptive schemas and borderline personality disorder/traits. Personality and Individual Differences, 94, 130–139.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Calvete, E. & Orue, I. (2008). Social anxiety and dysfunctional cognitive schemas. Psicologia Conductual, 16(1), 5-21.
Calvete, E., Orue, I., & Hankin, B. L. (2013). Early maladaptive schemas and social anxiety in adolescents: The mediating role of anxious automatic thoughts. Journal of anxiety disorders, 27(3), 278-288. .
Carr, S. N., & Francis, A. J. (2010). Early maladaptive schemas and personality disorder symptoms: An examination in a non‐clinical sample. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 83(4), 333-349.
Epstein, N. B., Baldwin, L. M., & Bishop, D. S. (1983). The McMaster family assessment device. Journal of marital and family therapy, 9(2), 171-180.
Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). Classroom management as a field of inquiry. In C. M. Evertson & C. S. Weinstein (Eds. ), Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues (pp. 3-16). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Gleason, K. A., Jensen‐Campbell, L. A., & South Richardson, D. (2004). Agreeableness as a predictor of aggression in adolescence. Aggressive behavior, 30(1), 43-61.
González-Jiménez A, J. & Hernández-Romera, M, M. (2014). Early Maladaptive Schemas in adolescence: A quantitative study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 132, 504 – 508.
Halvorsen, M., Wang, C. E., Richter, J., Myrland, I., Pedersen, S. K., Eisemann, M., & Waterloo, K. (2009). Early maladaptive schemas, temperament and character traits in clinically depressed and previously depressed subjects. Clinical Psychology & Psychotherapy, 16(5), 394-407.
Haugh, J. A., Miceli, M., & DeLorme, J. (2017). Maladaptive Parenting, Temperament, Early Maladaptive Schemas, and Depression: A Moderated Mediation Analysis. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 39(1), 103-116.
Henderson, J. M., Hayslip, Jr, B., & King, J. K. (2004). The relationship between adjustment and bereavement-related distress: A longitudinal study. Journal of Mental Health Counseling, 26(2), 98-124.
Hinrichsen, H., Waller, G., & Emanuelli, F. (2004). Social Anxiety and Agoraphobia in the Eating Disorders: Associations With Core Beliefs. The Journal of nervous and mental disease, 192(11), 784-787.
Kirsch, J. (2009). Early maladaptive schemas, self-esteem, and changes in depression and anxiety in young adults during residential substance abuse treatment. Widener University, Institute for Graduate Clinical Psychology.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610.
Kuzsman, F. L., & Schnall, H. (1987). Managing teachers’ stress: Improving discipline. The Canadian School Executive, 6(3), 3–10.
Lobbestael, J., Arntz, A., & Sieswerda, S. (2005). Schema modes and childhood abuse in borderline and antisocial personality disorders. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 36(3), 240-253.
Mrachko, A. A., Kostewicz, D. E., & Martin, W. P. (2017). Increasing positive and decreasing negative teacher responses to student behavior through training and feedback. Behavior Analysis: Research and Practice, 17(3), 250–265.
Carvalho, J., & Nobre, P. J. (2014). Early maladaptive schemas in convicted sexual offenders: Preliminary findings. International journal of law and psychiatry, 37(2), 210-216.
Nordahl, H. M., Holthe, H., & Haugum, J. A. (2005). Early maladaptive schemas in patients with or without personality disorders: Does schema modification predict symptomatic relief? Clinical Psychology & Psychotherapy, 12(2), 142-149.
Lee, P. L., Hamman, D., & Lee, C. C. (2007). The relationship of family closeness with college students' self-regulated learning and school adjustment. College Student Journal,
41(4), 779-788.
Rafaeli, E., Bernstein, D. P., & Young, J. (2011). Schema therapy: The CBT distinctive features Series. London and New York: Routledge.
Rhohd, F. A. (2012). Influence of demographic factors on stress perception of teachers of public secondary schools in Cameroon. Procardia – social and behavioral sciences, 47, 439-443.
Seligman, M. E. P., Schulman, P., & Tryon, A. (2007). Group Prevention of depression and anxiety symptoms. Behavior Research & Therapy, 45(6), 1111 - 1126.
Shorey, R. C., Stuart, G. L. & Anderson, S. (2013). Early maladaptive schemas among young adult male substance abusers: A comparison with a non-clinical group. Journal of Substance Abuse Treatment, 44(5), 522–527.
Stallard, p. (2007). Early maladaptive schemas in children: stability and differences between a community and a clinic referred sample. Clinical psychology and psychotherapy, 14(1), 10-18
Thimm, J. C. (2010). Personality and early maladaptive schemas: A five-factor model perspective. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 41(4), 373-380.
Thimm, J. C., & Holland, J. M. (2017). Early maladaptive schemas, meaning making, and complicated grief symptoms after bereavement. International Journal of Stress Management, 24(4), 347-367.
Young, J. E. (1999). Cognitive therapy for personality disorders: A schema – Focused approach (3rd Ed). Sarasota, FL: professional Resource press.
Young, J. E., Klosko, J., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. New York: Guilford Press.
Young, J. E., & Brown, G. (2003). Young schema questinaire-L3a (Measurment instrument). Retrieved from http://psychology-training.com.au/wp-content/uploads/2017/04/Young-Schema-Questionnaire-L3.pdf.