برزگری، صغری، نشاطدوست، حمیدطاهر و مولوی، حسین. (1382). بررسی میزان تأثیر آموزش تبادلی راهبردها بر بهبود درک مطلب. مجلۀ روانشناسی، 7(3)،
حسنزاده بارانی کرد، سودابه. (1396). نقش فعالیتهای حمایتی والدین بر عملکرد سواد خواندن دانشآموزان: آزمون برابری مدلها برحسب جنسیت. دوفصلنامۀ مطالعات برنامهریزی آموزشی. 6(11).132-104.
حسنی، مهدی. (1397). بررسی مقایسهای سواد خواندن با استفاده از روشهای تدریس مشارکتی همیاری و سنتی. مجلۀ دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی. 1(3).82-66.
دانای طوس، مریم. (1389). تبیین هدفها و مؤلفههای آموزش مهارتهای ادراکی و تولیدی زبـان (گـوشدادن، خواندن، سخنگفتن و نوشتن) در برنامۀ درسی زبان ملی در دورههای مختلف تحصیلی آموزشوپرورش ایران (طرح پژوهشی). سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشـی.
دانشپژوه، زهرا. (1379). سنجش ملی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی. پژوهشکدۀ تعلیموتربیت.
دانشپژوه، زهرا. (1389). ارزشیابی از برنامۀ درسی فارسی دورۀ راهنمایی. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
رنجبران، فاطمه و علوی، سیدمحمد. (1396). سنجش تشخیصی شناختی آزمون خواندن و درک مفاهیم برای بازخورد تشخیصی تکوینی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 6(2)، 342-321.
کبیری، مسعود؛ کریمی، عبدالعظیم و بخشعلیزاده، شهرناز. (1396). یافتههای مطالعۀ پرلز ۲۰۱۶، آموزش و یادگیری خواندن در سطح ملی و بینالملل. انتشارات مدرسه.
کریمی، عبدالعظیم؛ بخشعلیزاده، شهرناز؛ کبیری، مسعود و کاشفی معصومه. (1397). مجموعه داستانها و سؤالهای (قابل انتشار) پرلز PIRLS و پرلز لیترسی PIRLS Literacy 2016؛ به همراه کلید و راهنمای تصحیح و نمرهگذاری پرلز و پرلز لیترسی 2016. مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز. شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
کیامنش، علیرضا و حسنی، محمد. (1392). راهنمای معلم در اجرای ارزشیابی کیفی (توصیفی). شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
گیلک، عبدالامیر؛ مکتبی، غلامحسین؛ شهنیییلاق، منیجه و امیدیان، مرتضی. (1397). رابطۀ علّی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانشآموزان پایۀ چهارم ابتدایی کشور با میانجیگری ارزشگذاری به خواندن و عادات مطالعۀ دانشآموزان (بر اساس دادههای پرلز ۲۰۱۱) . فصلنامۀ علمی پژوهشی خانواده و پژوهش. ۱۵(۳). ۷۱-۹۶.
موسوی، ستاره و باجلان، نجیمه. (1399). تعیین تأثیر عوامل درونی و بیرونی آموزشی بر سواد خواندن دانشآموزان. پویش در آموزش علومانسانی. 5(19). 28-21.
Afflerbach, P., & Cho, B-Y. (2017). Identifying and Describing Constructively Responsive Comprehension Strategies in New and Traditional Forms of Reading. In Israel, E. S. & Duffy, G. G. (Eds.), Handbook of research on reading comprehension (2nd ed.) (pp. 69–91). New York. NY: Guilford.
Auletto, K. C., & Sableski, M.-K. (2018). Selecting a Reading Intervention Program for Struggling Readers: A Case Study of an Urban District.
International Journal of Educational Reform,
27(3), 234–252.
https://doi.org/10.1177/105678791802700301
Bhagat, K., & Spector, J. (2017). Formative Assessment in Complex Problem-Solving Domains: The Emerging Role of Assessment Technologies.
Journal of Educational Technology & Society, 20(4), 312-317.
http://www.jstor.org/stable/26229 226
Black, P. J., & William, D. (1998). Assessment and classroom learning.
Assessment in Education: Principles Policy and Practice, 5, 7-74. DOI:
10.1080/0969595980050102
Braund, H., & DeLuca, C. (2018). Elementary students as active agents in their learning: an empirical study of the connections between assessment practices and student metacognition. The Australian Educational Researcher, 45(1), 65–85.
Brookhart, S. M. (2017) How to Give Effective Feedback to Your Students (2nd ed). ASCD.
Carlson, S. E., Seipel, B., & McMaster, K. (2014). Development of a new reading comprehension assessment: Identifying comprehension differences among readers.
Learning and Individual Differences,
32, 40-53.
https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.03.003
Carvalho, C., Santos, J., Conboy, J., & Martins, D. (2014). Teachers’ Feedback: Exploring Differences in Students’ Perceptions.
Procedia- Social and Behavioral Sciences, 159 169-173.
https://doi.org/ 10.1016/j.sbspro.2014.12.351
Catts, H. W., & Kamhi, A. G. (2017). Prologue: Reading comprehension is not a single ability.
Language, Speech, and Hearing Services in Schools,
48(2), 73-76.
https://doi.org/10.1044/ 2017_LSHSS-16-0033
Chamberlain, M. C., & Medina, E. J. (2020). A case of being the same? Australia and New Zealand’s reading in focus.
Australian Journal of Education,
64(3), 243-263.
https://doi.org/10.1177/0004944120953235
Council of Chief State School Officers. (2018). Revising the Definition of Formative Assessment. https://ccsso.org/sites/default/files/201806/Revising%20the%20Definition%20of%20Formative%20Assessment.pdf
Fisher, D., Frey, N., & Hattie, J. (2016). Visible learning for literacy, grades K-12: Implementing the practices that work best to accelerate student learning. Corwin.
Gavelek, J., & Bresnahan, P. (2017). Ways of Meaning Making: Sociocultural Perspectives on Reading. In Israel, E. S. & Duffy, G. G. (Eds.), Handbook of research on reading comprehension (2nd, pp. 140–177). Guilford.
Gray, S. (2017). Introduction to the clinical forum: Reading comprehension is not a single ability. Language, speech, and hearing services in schools, 48(2), 71-72. https://doi.org/10.1044/2017_LSHSS-16-0080
Harlaar, N., Dale, P. S., & Plomin, R. (2007). From learning to read to reading to learn: Substantial and stable genetic influence.
Child Development,
78(1), 116-131. DOI:
10.1111/j.1467-8624.2007.00988.x
Hattie, J., & Clarke, S. (2018). Visible Learning: Feedback. Routledge.
Hattie, J., Gan, M., & Brooks, C. (2016). Instruction based on feedback. In R. E. Mayer & P. A. Alexander (Eds.), Handbook of research on learning and instruction (2nd ed., pp. 290-324). New York, United States: Taylor and Francis.
Holinger, M., & Kaufman, J. (2018). The Relationship between Creativity and Feedback. In A. Lipnevich & J. Smith (Eds.), The Cambridge Handbook of Instructional Feedback (Cambridge Handbooks in Psychology, pp. 575-588). Cambridge University Press.doi:10.1017/ 9781316832134.028
Mullis, I. V., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2017). ePIRLS 2016: International Results in Online Informational Reading. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. (PIRLS). Boston College.
Ness, M. M. (2016). Reading comprehension strategies in secondary content area classrooms: Teacher use of and attitudes towards reading comprehension instruction. Reading Horizons, 55(1), 58-84.
Paris, G. S., & Hamilton, E. E. (2017). The Development of Children’s Reading Comprehension. In Israel, E. S. & Duffy, G. G. (Eds.), Handbook of research on reading comprehension (2nd ed, pp. 32–53). Guilford.
Parkes, M., & Fletcher, P. (2017). A longitudinal, quantitative study of student attitudes towards audio feedback for assessment.
Assessment & Evaluation in Higher Education, 42(7), 1046-1053, DOI:
10.1080/02602938.2016.1224810
Pressley, M. (2002). Comprehension strategies instruction. In C. C. Block & M. Pressley (Eds.), Comprehension instruction: Research based best practices (pp. 11–27). New York: Guilford.
Pressley, M., & Gaskins, I. W. (2006). Metacognitively competent reading comprehension is constructively responsive reading: how can such reading be developed in students? Metacognition and Learning, 1(1), 99–113. doi:10.1007/s11409-006-7263-7
Rakoczy, K., Pinger, P., Hochweber, J., Klieme, E., Schütze, B., & Besser, M. (2019). Formative assessment in mathematics: Mediated by feedback's perceived usefulness and students' self-efficacy.
Learning and Instruction, 60(1), 154-165.
http://dx.doi.org/10.1016/ j.learninstruc.2018.01.004
Raphael, E. M., George, M. A., Weber, C. M., & Nies, A. (2017). Approaches to Teaching Reading Comprehension. In E. S. Israel and G. G. Duffy (Eds.), Handbook of research on reading comprehension (2nd ed, pp. 449–469). Guilford.
Rennie, J. A. (2016). Rethinking reading instruction for adolescent readers: The 6R's.
Australian Journal of Language and Literacy,
39(1), 42- 53.
http://link.galegroup.com.ezproxy.lib.monash.
edu.au/apps/doc/A445983112/AONE?u=monash&sid=AONE&xid=e51cdae9
Sadler, R., (2010). Beyond feedback: Developing student capability in complex appraisal.
Assessment and Evaluation in Higher Education, 35(5), 535–550. DOI:
10.1080/02602930903541015
Smith, J., & Lipnevich, A. (2018). Instructional Feedback: Analysis, Synthesis, and Extrapolation. In A. Lipnevich & J. Smith (Eds.), The Cambridge Handbook of Instructional Feedback (Cambridge Handbooks in Psychology, pp. 591-603). Cambridge: Cambridge University Press.doi:10.1017/ 9781316832134.028
Zemack-Rugar, Y., Corus, C., & Brinberg, D. (2018). The Academic Response-to-Failure Scale: Predicting and Increasing Academic
Persistence Post-Failure.
Journal of Personality and Social Psychology,
93, 927-939.
https://doi.org/10.1177/0273475319826628.