ابوالقاسمی، عباس. (1386). مقایسة راهبردهای انگیزش برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان مدارس طرح آموزشی رشد و عادی. اندیشههای نوین تربیتی، 3(1 و 2)، 73-86.
اولیوا، پیتر. (1379). نظارت و راهنمایی آموزشی در مدارس امروز (ترجمة غلامرضا احمدی و سعیده شهابی). اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. (اثر اصلی در سال 2001 چاپ شده است).
بازرگان، زهرا؛ و صادقی، ناهید. (1380). بررسی رفتار میانفردی معلمان با دانشآموزان مدارس راهنمایی دخترانة تهران. مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، 31(2)، 99-121.
بیابانگرد، اسماعیل. (1386). روانشناسی تربیتی: روانشناسی آموزش و یادگیری. تهران: نشر ویرایش.
پارسونز، ریچارد؛ هینسون، استفان؛ و ساردو-براون، دیبورا. (1388). روانشناسی تربیتی: تحقیق، تدریس، یادگیری. ترجمة حسن اسدزاده و حسین اسکندری. تهران: انتشارات عابد. (اثر اصلی در سال 2001 چاپ شده است).
پیری، موسی؛ شاهدوستی، لیلا؛ و واحدی، شهرام. (1395). مدل ساختاری پیشرفت ریاضی دانشآموزان پایة سوم راهنمایی بر اساس عوامل خانوادگی، زمینهای و آموزشگاهی در مطالعات تیمز 2007. فصلنامة پژوهشهای نوین روانشناختی، 11(44)، 74-49.
جعفری ثانی، حسین؛ پاکمهر، حمیده؛ و عقیلی، علیرضا. (1390). اثربخشی الگوی تدریس کاوشگری بر باورهای خودکارامدی دانشآموزان در حل مسائل درس فیزیک. فصلنامة روانشناسی تربیتی، 7(22)، 1-20.
حجازی، الهه؛ کیامنش، علیرضا؛ و نقش، زهرا. (1395). رابطة مدت زمان انجام تکلیف و پیشرفت ریاضی: کاربرد مدلیابی چندسطحی برای تحلیل دادههای تیمز 2011. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 15(60)، 74-61.
حدادنیا، نوروز؛ یوسفی سعدآبادی، رضا؛ فلاح، وحید؛ و حدادنیا، سیروس. (1392). تأثیر اعتماد یادگیرنده نسبت به اثربخشی معلم و محتوای مورد تدریس بر میزان یادگیری او. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(11)، 124-105.
حسینپور، شهره؛ زینآبادی، حسنرضا؛ علیمردانی، اکرم؛ و کرد فیروزجایی، فهیمه. (1395). تأملی بر رفتارهای ضدتولیدی معلمان در تدریس: واکاوی نشانگان، ابعاد و ارزیابی وضع موجود در مدارس شهر تهران. فصلنامة تعلیموتربیت، 32(1)، 144-117.
درینی، ولیمحمد؛ تابان، محمد؛ شرفی، وحید؛ و جعفری، سکینه. (1395). روابط ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان: نقش میانجی توانمندسازی. فصلنامة پژوهش در نظامهای آموزشی، 10(32)، 104-123.
دهباشی، معصومه؛ حکیم جوادی، منصور؛ و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1393). بررسی تأثیر روش تدریس متقابل بر مهارتهای درک مطلب ریاضی با گروههای دونفره. مجلة علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران، 6(1)، 188-167.
سنتراک، جان. دبلیو. (1390). روانشناسی تربیتی (ترجمة مرتضی امیدیان). یزد: دانشگاه یزد. (اثر اصلی در سال 2001 چاپ شده است).
سیف، علیاکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم). تهران: نشر دوران.
صدقپور، بهرام؛ و حیاتی، معصومه. (1392). تعیین نقش پیشینة تحصیلی، راهبردهای یادگیری و خودنظمدهی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی. فصلنامة روانشناسی تربیتی، 9(30)، 127-144.
عبداللهی، بیژن؛ و صفری، اکرم. (1395). بررسی موانع اساسی فراروی رشد حرفهای معلمان. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 15 (58)، 99-134.
عبداللهی، بیژن؛ دادجوی توکلی، عطیه؛ و یوسلیانی، غلامعلی. (1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 13(49)، 25-48.
عبداللهی، وحیده؛ فتحیآذر، اسکندر؛ و علائی، پروانه. (1389). نقش آمادگی برای یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز. فصلنامة علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 5(17)، 85-106.
قنبرلو، سلمان؛ غلامعلی لواسانی، مسعود؛ و اژهای، جواد. (1394). رابطة خوشبینی تحصیلی و هوش هیجانی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجلة روانشناسی، 19(3)، 105-124.
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیاله؛ و دستا، مهدی. (1391). بررسی تفاوتهای جنسیتی در اثربخشی هدفهای پیشرفت و راهبردهای خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی ریاضی. فصلنامة مطالعات روانشناختی، 8(2)، 27-53.
کریمی، فریبا. (1387). مطالعة صلاحیتهای حرفهای معلمان دورة ابتدایی. فصلنامة رهبری و مدیریت آموزشی، 2(4)، 151-166.
لفرانسوا، گای. آر. (1386). روانشناسی برای معلمان (ترجمة هادی فرجامی). مشهد: بهنشر. (اثر اصلی در سال 1991 چاپ شده است).
محمودی، فیروز؛ فتحیآذر، اسکندر؛ و اسفندیاری، رجب. (1388). ارزشیابی تدریس دبیران متوسطه بر اساس عوامل دهگانه فلندرز. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار، 16(36)، 23-40.
مرادی، مسعود؛ فردانش، هاشم؛ مهرمحمدی، محمود؛ و موسیپور، نعمتالله. (1390). مبانی و ویژگیهای یک الگوی تدریس برای انواع دانش روش کاری. فصلنامة روانشناسی تربیتی، 7(20)، 95-129.
مرتضوی، مرتضی؛ بشکار، سلطانعلی؛ مسگرانی، حمید؛ احمدی، غلامعلی؛ و بخشعلیزاده، شهناز. (1390). مقایسة تأثیر روش تدریس مبتنی بر ساخت و سازگرایی و روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضیات (1) در دانشآموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان باغملک. مجلة علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(1 و 2)، 105-124.
مروتی، ذکراله؛ شهنیییلاق، منیجه؛ مهرابیزاده هنرمند، مهناز؛ و کیانپور قهفرخی، مهناز. (1392). رابطة علّی محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده و عملکرد ریاضی با میانجیگیری جهتگیری درونی هدف، ارزش تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی در دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز. مجلة دستاوردهای روانشناختی، 4(1)، 91-122.
ملایینژاد، اعظم. (1391). صلاحیتهای حرفهای مطلوب دانشجو معلمان دورة آموزش ابتدایی. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 11(44)، 33-62.
مهرینژاد، سیدابوالقاسم؛ و شریفی، حسنپاشا. (1384). بررسی اثربخشی تدریس به شیوة حل مسئله و ارزشیابی بر اساس شاخصهای پژوهشگرانه در پرورش روحیة پژوهشگری. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 4(14)، 9-37.
مطهرینژاد، حسین؛ و فاتحیچنار، فرداد. (1396). نقش شایستگیهای حرفهای دبیران ریاضی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان در مدارس عادی و خاص. نشریة علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 10(38)، 77-51.
Adams, Gary. L., & Engelmann, Siegfried. (1996). Research on Direct Instruction: 25 Years Beyond DISTAR. Seattle: Educational Achievement Systems.
Antonetti, John. V., & Garver, James. R. (2015). 17,000 Classroom Visits Can’t Be Wrong: Strategies That Engage Students, Promote Active Learning, and Boost Achievement. Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
Blazar, David., & Kraft, Matthew. A. (2017). Teacher and Teaching Effects on Students’ Attitudes and Behaviors. Educational Evaluation and Policy Analysis, 39 (1), 146-170.
Borich, Gary. D. (2017). Effective Teaching Methods: Research-Based Practice (Ninth Edition). Boston: Pearson Education.
Brown, James, D. (2009). Choosing the right type of rotation in PCA and EFA. JALT Testing & Evaluation SIG Newsletter, 13(3), 20-25.
Burden, Paul. R., & Byrd, David, M. (2019). Methods for Effective Teaching: Meeting the Needs of All Students (Eighth Edition). New York: Pearson.
Danielson, Charlotte. (2013). The Framework for Teaching Evaluation Instrument. Available at: www.danielsongroup.org.
Datchuk, Shawn. M. (2016). A Direct Instruction and Precision Teaching Intervention to Improve the Sentence Construction of Middle School Students with Writing Difficulties. The Journal of Special Education, 51(2), 62-71.
Evertson, Carolyn. M. (1987). Creating Conditions for Learning: From Research to Practice. Theory into Practice, 26(1), 44-50.
Good, Thomas. L., & Brophy, Jere. E. (2007). Looking in Classrooms (Tenth Edition). Boston: Perason Education.
Kraft, Matthew. A., David Blazar., & Dylan Hogan. (2018). The Effect of Teacher Coaching on Instruction and Achievement: A Meta-Analysis of the Causal Evidence. Review of Educational Research, XX(X), 1-42.
Marzano, Robert. J. (2007). The Art and Science of Teaching: A Comprehensive Framework for Effective Instruction: A Comprehensive Framework for Effective Instruction. Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
McLeish, John. (1978). Effective Teaching: A New Analysis. British Journal of Teacher Education, 4(3), 215-222.
Ornstein, Allan. C. (1995). Teacher Effectiveness: A Look at WhatWorks. Peabody Journal of Education, 70(2), 2-23.
Rosenshine, Barak. (1995). Advances in Research on Instruction. The Journal of Educational Research, 88(5), 262-268.
Rosenshine, Barak., & Stevens, Robert. (1986). Teaching Functions. In: M. C. Wittrock (Edt.), Handbook of Research on Teaching (Third Edition). New York: Macmillan.
Schmoker, Mike. (2012). The Madness of Teacher Evaluation Frameworks. The Phi Delta Kappan, 93(8), 70-71.
Slavin, Robert. E. (2017). Educational Psychology: Theory and Practice (Twelfth Edition). New York: Pearson.
Tymms, Peter., Merrell, Christine., & Bailey, Katharine. (2017). The Longterm Impact of Effective Teaching. School Effectiveness and School Improvement, 29(2), 242-261.