ابراهیمی قیری، رسول. (1392). مقایسة انگیزش تحصیلی و امید تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی دورة متوسطه (پایاننامة کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
احدی، الهام، میرزا نژاد اصل، فهیمه، احدی، علیرضا، و مقاصدی، فینا. (1395). مقایسة انگیزش تحصیلی و هوش هیجانی در دانشآموزان تیزهوش و عادی. مقاله ارائهشده در کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامع روانشناسی ایران، تهران، مؤسسة برگزارکنندة همایشهای توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان.
اسکندری، محمدجواد. (1396). مقایسة انگیزة پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و عادی. مقاله ارائهشده در دومین کنگرة سراسری تحول و نوآوری در علوم انسانی، شیراز، مؤسسة عالی علوم و فناوری خوارزمی.
اعتماد اهری، علاءالدین، تختی پور، مریم. (1394). بررسی رابطة میزان خود نظم دهی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه (دورة دوم) منطقة 2 تهران. فصلنامة علمی پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 7(1)، 63-33.
آقاجری، پروانه، حسین زاده، مینا، مهدوی، نادر، هشترودی زاده، محمد، و وحیدی، مریم. (1394). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزة یادگیری (درونی و بیرونی،) عزتنفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری، 4(2)، 27-18.
بحرانی، محمود. (1384). مطالعة انگیزش تحصیلی دانشآموزان متوسطة استان فارس و عوامل همبسته با آن. مجلة علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4)، 115-104.
البرزی، شهلا، و سامانی، سیامک. (1378). بررسـی و مقایسة باورهـای انگیزشـی و راهبردهـای یـادگـیری خودتنظیمی بـرای یـادگـیری در میــان دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شهر شیراز.. مجلة علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 15(1)، 18-1.
حافظی، فریبا، افتخار، زهرا وسیدنژاد، مرضیه. (1389). مقایسة باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان دبیرستانهای تیزهوش و عادی شهر اهواز. یافتههای نو در روانشناسی (روانشناسی اجتماعی)، 5(16)،142-129.
حسینی نسب، سید داوود، و رامشه، سید محمد حسین. (1379). بررسی ارتباط بین مؤلفههای یادگیری خودنظم دادهشده با هوش. مجلة علوم اجتمـاعی و انسـانی دانشگاه شیراز، 2(1)، 85-69.
رزمی ویرثق، فاطمه. (1393). مقایسةراهبردهای خودتنظیمی، احساس شادکامی، منزلت و اعتماد اجتماعی در دانشآموزا نتیزهوش و عادی. (پایاننامة کارشناسی ارشد). دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل.
رهبری، مهشاد، اصغری، الهام، صلاحی، نوشین، و علوی، لادن. (1396). بررسی مقایسهای عزت نفس دانشآموزان پسر تیزهوش و عادی دورة اول متوسطة شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-95. کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری.
ریاسی، حمیدرضا، مقرب، مرضیه، صالحی ابرقوئی، مهنوش، حسنزاده طاهری، عمادالدین، و حسنزاده طاهری، محمد مهدی. (1391). مقایسة افسردگی در دانشآموزان عادی و تیزهوش شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 88-1387. مراقبتهای نوین، فصلنامة علمی دانشکدة پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 9(2)، 95-103.
زکی، محمدعلی. (1391). آزمون و اعتباریابی پرسش نامة خودارزشمندی در بـین دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر اصفهان، روشها و مدلهای روانشناختی، 2(7)، 63-85.
سراج خرمی، ناصر، برومندنسب، مسعود، یگانه دوست، عصمت و رشتی، سارا. (1388). تأثیر آموزشهای فراشناختی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان مقطع راهنمایی. یافتههای نو در روانشناسی (روانشناسی اجتماعی) ،5(13)، 79-67.
صابریان، سمیه، و طباطبایی، سید موسی. (1396). اثربخشی آموزش خود شفقتورزی بر روی رفاه ذهنی و خودارزشمندی دانشآموزان دختر دارای اضطراب امتحان. فصلنامة روانشناسی تحلیلی- شناختی، 8(31)، 19-29.
عرفانیان عالی منش، منصوره. (1387). آموزش محور اعداد. رشد آموزش ابتدایی، 26(2)، 68-79.
کلانتری، حکیمه. (1390). بررسی مقایسهای رابطة انگیزش پیشرفت، خودکارآمدی و عزتنفس با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر اصفهان (91-1390) (پایاننامة کارشناسی ارشد). دانشگاه کاشان.
مارشال ریو، جان یحیی. (1398). انگیزش و هیجان (ترجمة یحیی سیدمحمدی). تهران: انتشارات ویرایش. (اثر اصلی در سال 2004 چاپ شده است).
محمدپور پیر علیدهی، ناهیده. (1391). مقایسة خودتنظیمی و تابآوری در دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر بندرعباس (پایاننامة کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
محمودی، لیلا و فاطمه شاطریان محمدی. (1396). مقایسة خود ارزشمندی، اعتماد اجتماعی و نیاز به خاتمه در دانشآموزان تیزهوش و عادی. مقاله ارائهشده در سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزة علوم تربیتی و روانشناسی ایران، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
مردانی, ایوب، محمودی، عباس، احمدی، آزاده، و به ویری، فاطمه. (۱۳۹۳). مقایسة انگیزش پیشرفت و نشانگان وانمودگرایی در دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر ایذه. مقاله ارائهشده در اولین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مؤسسة آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعة پایدار.
میلانی فر، بهروز. (1390). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. نشر قومس.
نصیران، صدیقه و ایروانی، محمدرضا. (1395). بررسی مشکلات دانشآموزان تیزهوش در مدرسههای استعدادهای درخشان از نظر دانشآموزان و والدین. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2(1)، 27-1.
ویسانی، مختار، غلامعلی لواسانی، مسعود و اژهای، جواد. (1391). نقش اهداف پیشرفت، انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار: آزمون مدل علی. مجلة روانشناسی، 16(2)، 160-142.
Adams, K. E., Tyler, J. M., Calogero, R., & Lee, J. (2017). Exploring the relationship between appearance-contingent self-worth and self-esteem: The roles of self-objectification and appearance anxiety. Body image, 23, 176-182.
Aksan, N. (2009). A descriptive study: epistemological beliefs and self regulated learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 896-901.
Aumend, D. (2007). The Role of Self-Esteem as a Buffer and Independent Predictor among Variables in Objectification Theory (Doctoral dissertation). The Ohio State University.
Back, L. Bennett, A. Edles, L. D. Gibson, M. Inglis, D. Jacobs, R. & Woodward, I. (2012). Cultural Sociology: An Introduction. Oxford: Wiley-Blackwell.
Cole, J., Logan, T. K., & Walker, R. (2011). Social exclusion, personal control, self-regulation, and stress among substance abuse treatment clients. Drug and alcohol dependence, 113(1), 13-20.
Crocker, J., Luhtanen, R. K., Cooper, M. L., & Bouvrette, A. (2003). Contingencies of self-worth in college students: theory and measurement. Journal of personality and social psychology, 85(5), 894-908.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2012). Motivation, personality, and development within embedded social contexts: An overview of self-determi- nation theory. In R. M. Ryan (Ed.), Oxford handbook of human motivation (pp. 85-107). Oxford, UK: Oxford University Press
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press
Ghorbani, N., Watson, P. J., & Bart L. Weathington. (2009). Mindfulness in Iran and the United States: Cross-Cultural Structural Complexity and Parallel Relationships with Psychological Adjustment. Current Psychology, 28(5), 211–224.
Graziano, P. A., Calkins, S. D. & Keane, S. P. (2010). Toddler self-regulation skills predict risk for pediatric obesity. International Journal of Obesity, 34, 633 – 641.
Jakešová, J. & Kalenda, J. (2015). Self-regulated learning: Critical-realistic conceptualization. Procedia - Social and Behavioral Sciences 171, 78 – 189.
Kosgeroglu, N., Acat, M. B., Ayranci, U., Ozabaci, N., & Erkal, S. (2009). An investigation on nursing, midwifery and health care students’ learning motivation in Turkey. Nurse education in practice, 9(5), 331-339.
Kusurkar, R. A., Ten Cate, T. J., Vos, C. M. P., Westers, P., & Croiset, G. (2013). How motivation affects academic performance: A structural equation modeling analysis. Advances in Health Science Education, 18, 57-69.
Mclnerney, D. M, cheng, W. R, Ching, M, Haplam, A. K. (2012). Academic self – concept and learning strategies: Direction of effect on student academic achievement. Journal of advanced academic, 23(3), 249-269.
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33- 40.
Rosenberg, M. (1965). Society and adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Shkullaku, R. (2013). The relationship between self- effcacy and academic performance in the context of gender among Albanian students. European Academic Research, 1(4), 467-478.
Tortop, H. S. (2015). A Comparison of Gifted and Non-gifted Students’ Self-regulation Skills for Science Learning. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 3(1), 42-57.
Vallerand, R.J., & Bissonnette, R. (1992). Intrinsic extrinsic & motivational Styles as Predictors of behavior: a Prospective study. Journal of Personality, 60, 550-620.
Zimmerman, B. J. (2015). Self-Regulated Learning: Theories, Measures, and Outcomes. In J. D. Wright (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 541-546). Oxford: Elsevier.
Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary educational psychology, 25(1), 82-91.